تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دانايى سرآمد همه خوبى‏ها و نادانى سرآمد همه بدى‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805617752




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاهی به «کتاب» فاضل نظری بر این تکرار بر تکرار پایانی نمی‌بینم


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نگاهی به «کتاب» فاضل نظریبر این تکرار بر تکرار پایانی نمی‌بینم
خبرگزاری فارس: بر این تکرار بر تکرار پایانی نمی‌بینم
ترجیح می‌دادم شاعر هم-روزگاری گرفتار زیبایی آن غزل اول شده باشد و دست به تکرار زده باشد. اما حقیقت تلخ این است که استاد از روی دست خودش تقلب بدی کرده است. تکرار و تسلسل گاهی این‌قدر مشهود است. این‌قدر تلخ.

خبرگزاری فارس- گروه کتاب و ادبیات: آنقدر که ما با مفهوم نقد و کارکردش غریبه‌ایم، همواره منتقد باید توضیح بدهد که فی‌المثل به کارگردان محترم یا سیاستمدار دانشمند ارادت دیرینه دارد، اما این عمل‌اش را قبول ندارد. با وجود اینکه این رفتار را دور از شان نقدشونده و نقدکننده می‌دانم، تن می‌دهم به این اعتیاد ناگوار و عرض می‌کنم که سابقه‌ ارادتم به فاضل نظری به اولین دفترش باز می‌گردد. وقتی هنوز نه این‌قدرها معروف بود و نه آن‌قدر ها پرفروش. اما حالا و بعد از انتشار «کتاب»اش فکر می‌کنم که تسبیح تو ای شیخ رسیده است به تکرار! می‌دانم که این حرف سطحی به نظر می‌رسد، اما می‌پرسم که چرا باید ریخت کتاب‌های فاضل تکراری باشد؟ وقتی انتشارات عزیزمان بسته‌ "سه‌گانه" فاضل را روانه بازار کرد، گمانم این بود که از کتاب بعدی با طرحی نو ملاقات‌اش خواهیم کرد. اما امسال "پنج‌گانه" آمد و هنوز همان. این یعنی آقای شاعر هنوز همان است مخاطبان گرامی! لطفا از کتاب‌هایش استقبال کنید. کسانی هم که مثل نگارنده دنبال "همان" نیستند و "بهتر" شده‌اش را می‌طلبند، یا باید فریب اقبال مخاطب را بخورند یا تعریف و تمجید قاطبه‌ی دنیای ادبیات را! غزل عزیزی از شاعر هست با مطلع «به خداحافظی تلخ تو سوگند، نشد». نمی‌شود دوستش نداشته باشیم. ساختار خوبی دارد. خوب شروع می‌شود. خوب بسط می‌یابد. خوب هم تمام می‌شود. بدیع و بلیغ هم هست. غزل دیگری هم هست با مطلع «هرچه آیینه به توصیف تو جان کند، نشد». ترجیح می‌دادم چند قرن بعد نسخه شناسان می گفتند این غزل هم منصوب به فاضل است و گویا فردی از سر علاقه به شعر او رونوشتی ناشیانه از یکی از غزل هایش نوشته! ترجیح می‌دادم شاعر هم-روزگاری گرفتار زیبایی آن غزل اول شده باشد و دست به تکرار زده باشد. اما حقیقت تلخ این است که استاد از روی دست خودش تقلب بدی کرده است. تکرار و تسلسل گاهی این‌قدر مشهود است. این‌قدر تلخ. تصویرها تکرار می‌شود. دیگر می‌شود زودتر از موعد، قریب به اتفاق استعاره‌ها و تشبیه‌ها را فهمید. استعاره‌های مرده. تشبیه‌های بی‌جان. بگذارید عرض کنم که این یعنی ابتذال. یعنی ظرافت‌هایی که پیشتر کسی بوده که در شعرش به کارشان بگیرد. هیچ فرقی هم ندارد که این کاشف فروتن، همان مردی باشد که در شعرهای بعدی طرز تازه‌ای ندارد. البته در بعد معنا هم اوضاع همین و بلکه بدتر است. شاعر مسئله ندارد. خیالش راحت است. چیزهایی را قبلا کشف کرده و حالا از سر شکم‌سیری و جهت استمرار حیات شاعری -به هر کیفیتی- چیزی می‌نویسد. می‌شود شعر بی‌درد. خیلی هم بیات است. خیلی هم بوی دربار می‌دهد. همین و نه چیزی بیشتر. می‌توانم آنچه گفتم و نگفتم را در لباس چند دعا بیاورم. دعا می‌کنم کتاب بعدی را که خواست منتشر کند، طراح جلد کتاب‌هایش به هر طریق در دسترس‌اش نباشد. دعا می‌کنم نوشته‌های قبلی اش به هر طریق از دسترس چشم و ذهن‌اش دور باشد. دعا می‌کنم ماشین‌اش را بدزدند، از کار اخراجش کنند و به دردهای دیگری هم مبتلا شود. دعا می‌کنم آن انتشارات عزیز کتاب‌اش را چاپ نکند و تلویزیون هم در هیچ خندوانه‌ای و هیچ بخش خبری اسم و تصویری از او نیاورد. با استجابت تمام این دعاها، گمانم شاعر عزیز و پرفروش ما تکانی به ذوق تسلسل–زده‌اش بدهد. انگار اوضاع بیرونی آقای نظری برای شاعر بودن خیلی خوب و خوشحال است. به قول خودش «هفتصد سال است می‌بارد، فراوانی بس است». عابد نظری تیر 95 انتهای پیام/و  

95/04/25 :: 00:43





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن