تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اى على هر كس حلال بخورد، دينش صفا مى يابد، رقّت قلب پيدا مى كند، چشمانش از ترس خدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805763890




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سوریه و حزب عدالت و توسعه ترکیه، از همکاری تا عداوت


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: سوریه و حزب عدالت و توسعه ترکیه، از همکاری تا عداوت
از زمان پیروزی رجب طیب اردوغان در انتخابات پارلمانی سال 2002، حزب "عدالت و توسعه" ترکیه رؤیای امپراطوری عثمانی را در سر دارد.
به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ از زمان پیروزی رجب طیب اردوغان در انتخابات پارلمانی سال 2002، حزب "عدالت و توسعه" ترکیه رؤیای امپراطوری عثمانی را در سر دارد. از آن زمان، این حزب سیاست "بوق کردن مشکلات" را دروازه ورود به جهان عرب دانسته و دراین راستا عامل اساسی تعیین سیاست های اعراب بوده است. باید گفت "عثمانی های جدید" که این بار با نام حزب عدالت و توسعه به صحنه آمده اند، از حوزه شرکت در فرایند تصمیم گیری سیاسی و اقتصادی جهان عرب پا را فراتر گذاشته اند و در پی پیدایش بیداری اسلامی در منطقه به براندازی نظام سوریه فکر می کنند.


سوریه و حزب عدالت و توسعه ترکیه، از همکاری تا عداوت 



بعد از سفر بشار اسد به آنکارا و تا قبل از پیدایش بحران سال 2004، روابط گرمی بین مسئولان ترکیه و سوریه حاکم بوده و توافقنامه‌های بسیاری در این زمینه به تصویب رسیده است. طولی نکشید که با تمدید قدرت در ترکیه قبل از حوادث سال 2011 رابطه دو کشور به سردی گرایید و حزب عدالت و توسعه از زبان رجب طیب اردوغان در بسیاری از مناسبت‌ها، شعار براندازی حکومت بشار اسد را مطرح کرد. 



سوریه و حزب عدالت و توسعه ترکیه، از همکاری تا عداوت



جانبداری ترکیه از مخالفان سوریه تنها به حمایت سیاسی محدود نشده است. این کشور با پناه دادن به گروهک به اصطلاح "ارتش آزاد سوریه" و ارائه خدمات نظامی و لجستیکی به آن، عملاً وارد فاز نظامی شده و به بهانه پناه دادن به آوارگان سوری، با ایجاد اردوگاه‌هایی در مرز خود با سوریه نوعی سپر دفاعی برای تروریست‌های فعال در این کشور ایجاد کرده است.



ترکیه پشیمان شد، چون فکر می کرد بشار خیلی زود سقوط می کند 


بعد از 5سال از شروع درگیری‌ها، هنوز ارتش و نظام سوریه شکست نخورده‌ و حتی هر لحظه به پیروزی نزدیک می‌شود. این امر به چالشی جدی برای ترکیه تبدیل شده و مسئولان سیاست خارجه این کشور را با این سؤال سخت روبرو ساخته است که: آیا در یک بازی شکست خورده گام نهاده‌ایم یا اینکه باید با این چالش طولانی مدت دست و پنجه نرم کنیم؟ مسئولان ترکیه در آغاز فکر می‌کردند بشار اسد خیلی زود سقوط خواهد کرد اما چنین چیزی اتفاق نیفتاد چرا که در مخیله آنها نمی گنجید که روسیه از سوریه حمایت کند و توانایی نظامی این کشور و شرایط منطقه ورق را برگرداند. درحقیقت دامنه بحران به خود ترکیه سرایت کرد و این کشور متضرر شد. 



سوریه و حزب عدالت و توسعه ترکیه، از همکاری تا عداوت



آینده ترکیه در منطقه به نظام سوریه بستگی دارد 



حال دیگر آینده بازیگری ترکیه در منطقه، به بقا و حذف نظام سوریه بستگی دارد. به این معنا که بقای دولت بشار اسد، باعث حضور کمرنگ ترکیه در منطقه می شود. این کشور یک گزینه بیشتر پیش رو ندارد و آن اینکه باید تلاش کند با افزایش تحریم‌های اقتصادی، اعزام گروه‌های تروریستی، تجزیه ارتش سوریه از داخل و دامن زدن به تجزیه سیاسی و نظامی این کشور از طریق تحریک اقلیت‌های مسیحی و دروزی، دولت بشار اسد را ساقط کند. باید گفت ترکیه امنیت داخلی سوریه را هدف گرفته و در این راستا نه به یک امر معین که به تغییر شرایط فکر می کند. 


ترکیه در این اندیشه است که از یک بازیگر شریک به یک بازیگر اساسی تبدیل شود. این امر نیازمند تضعیف بازیگری دیگر به نام ایران است. آنکارا فکر می کند این امر با اسقاط نظام سوریه و محاصره شیعه در سوریه و لبنان امکان‌پذیر است.



سوریه و حزب عدالت و توسعه ترکیه، از همکاری تا عداوت



کمک هایی که همچنان ادامه دارد



نمایندگان گروه تروریستی داعش با کمک سازمان جاسوسی ترکیه در آنتالیا شبکه های گسترده برای استخدام افراد و فرستادن آنها به سوریه برای شرکت در جنگ و یا فرستادن احتمالی آنها به روسیه سازماندهی کرده‌اند. هدف آنها جذب افرادی است که اهل کشورهای تشکیل شده بعد از فروپاشی شوروی هستند.


استخدام با آگاهی مدیریت بازداشتگاه اتباع خارجی صورت می‌گیرد. اگر فرد بازداشت شده قبول کند که مسلمان شود و در فعالیت‌های تروریستی شرکت کند، استخدام گنندگان به او پیشنهاد معامله با آژانس‌های مجری اجرای قانون در ترکیه را می دهند. بر این مبنا وکالت فرد بازداشت شده بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای به عهده دولت ترکیه است. 



در سپتامبر ۲۰۱۵، گروهی از جنگجویان داعش که تعداد آنها به بیش از 1500 نفر میرسید از کشورهای اروپایی و آسیای مرکزی وارد ترکیه شده بودند از مرز قاضیانتپ وارد سوریه شدند. مسیر حرکت تروریست‌های داعش در نزدیکی مرز سوریه از طریق آنتاکیا، ریحانلی، توپز، شانلیورفا و هاتای بود.



سوریه و حزب عدالت و توسعه ترکیه، از همکاری تا عداوت



در مارس ۲۰۱۴، آقای «هاکان فیدان» رئیس سازمان اطلاعات و جاسوسی ترکیه (میت) شخصاً جابجایی گروه بزرگی از جنگجویان داعش را هماهنگ کرد. رهبری این گروه به عهده «مهدی الخراتی» اهل لیبی بود. جنگجویان از طریق دریا از لیبی به ترکیه آورده شدند و از طریق نقطه مرزی باراسای به سوریه فرستاده شدند.


از دسامبر ۲۰۱۵ با کمک سازمان جاسوسی ترکیه، مسیر هوایی برای انتقال تروریست‌های داعش از سوریه به ترکیه و از ترکیه به یمن به وسیله هواپیمای نظامی ترکیه هماهنگ شده است. به عنوان جایگزین این جنگجویان از مسیر دریایی به بندر عدن یمن فرستاده میشوند. گروهی از شهروندان چچن، گرجستان و روسیه نیز که با مقامات امنیتی، پلیس و مقامات دولتی ترکیه در تماس اند که در تعدادی از شهرهای بزرگ از جمله استانبول به کار استخدام جنگجو از میان دانش آموزان مدارس ترکیه مشغولند.




به خوبی روشن شده است که مجروحان داعش در نواحی مرزی ترکیه محلی برای اقامت و امکانات درمانی دریافت می کنند. در سال ۲۰۱۴ دست کم ۷۰۰ جنگجوی داعش در قاضیانتپ درمان شده اند. در آغاز سال ۲۰۱۵، با کمک سازمان اطلاعات و جاسوسی ترکیه، «دهکده تاتارها» که محل اقامت جنگجویان تاتار و وابستگان جبهه النصره است از آنتالیا به اسکیشهیر منتقل شده که برخی از آنها شهروندان دوگانه ترکیه و روسیه هستند.



سوریه و حزب عدالت و توسعه ترکیه، از همکاری تا عداوت



در دسامبر ۲۰۱۴، سازمان اطلاعات و جاسوسی ترکیه، کمپ هایی در ترکیه و مشخصاً استان هاتای برپا کرد تا مهاجران غیرقانونی را جمع کند، آنها را آموزش دهد تا به همراه گروه های تروریست روانه سوریه کند. ژانویه ۲۰۱۵ سازمان جاسوسی ترکیه درگیر یکی کردن سه گروه تروریستی بود: گروه عثمان قاضی، گروه عمرابن عبدالعزیز و گروه عمر مختار به هم پیوستند و گروه «باریگاد سلطان عبدالحمید» را تشکیل دادند و «عمر عبدالله» به عنوان فرمانده آنها منصوب شد. اعضای این گروه در کمپی در منطقه «بئیر بوچاک» ترکیه زیر نظر مربیانی از واحد عملیات ویژه فرماندهی نیروهای مسلح ترکیه و سازمان جاسوسی ترکیه (میت) آموزش میبینند. فعالیتهای این گروه با جبهه النصره در استان شمالی لاذقیه در سوریه هماهنگ میشود.


در تاریخ ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۵، در شهر تل رفعت سوریه، نمایندگانی از اپوزیسیون سوریه که در کمپی در نزدیکی کرشهیر آموزش دیده اند، به جبهه النصره اسلحه تحویل دادند. تحویل اسلحه به جنگجویان در سوریه هنوز هم در حال صورت گرفتن است. این عملیات ها با کمک سازمان «حقوق بشر، آزادی و امدادهای بشردوستانه» (IHH) انجام می شود.




سوریه و حزب عدالت و توسعه ترکیه، از همکاری تا عداوت




انواع مختلف تسلیحات، تجهیزات تظامی و مهمات از خارج به بندر اسکندریه ترکیه فرستاده می شود. از آنجا از طریق زمینی به استان هاتای فرستاده می شود و از نقطه مرزی اونچوپینار به وسیله خودروهای متعلق به سازمانهای «حقوق بشر، آزادی و امدادهای بشردوستانه» (IHH)، سازمان İmkander و سازمان نسل پیشرو (Öncü Nesil) به استانهای آلپو و ادلب سوریه فرستاده می شود. شماره پلاک این خودروها عبارتند از: 33 SU 317, 06 DY 7807, 33 SU 540, 33 SU 960, 42 GL 074 and 31 R 5487 . در سوریه این سلاح ها و تجهیزات بین تبهکاران ترکمن و جبهه النصره توزیع می شود.


در ۱۵ دسامبر ۲۰۱۴، یک خودروی متعلق به سازمان «حقوق بشر، آزادی و امدادهای بشردوستانه» (IHH) مقادیری اسلحه و دارو را از بورسا به نقطه مرزی چیلانپبنار، در استان ریحانلی به سوریه برد. این ارسال به وسیله خودروهایی که مامورین سازمان اطلاعات و جاسوسی ترکیه (مت) را حمل می کرد دنبال و اسکورت شد.








۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن