تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
بهترین سایتهای خرید تیک آبی رسمی اینستاگرام در ایران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1815669175
تمایل به خریدن برندها از کجا میآید؟ - ایسنا
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: «مارکپوشی» تب تندی است که این روزها به پیشانی سبک زندگی خیلیها نشسته و دیگر خیلی فرق میکند که این مارک مربوط به لباس باشد یا وسیله دیگر؛ مهم فقط این است که کالای مورد نظر مُهر یکی از شرکتهای تولیدکنندهای را به پیشانی داشته باشد که به اصطلاح امروز «برند» محسوب میشوند. به گزارش ایسنا، «شهروند» در ادامه نوشت: اگر در روزگاری مارکپوشی مختص به افکار جوانانه و خامی آنها تلقی میشد، امروز گویا این موضوع تعمیم بیشتری یافته و مرزهای مختلف شیوه زندگی آدمها را درنوردیده است. این تب آنقدر داغ شده که حتی دیگر برای خیلیها مهم است که مثلا کاغذ دیواری منزلشان محصول فلان شرکت معتبر باشد یا اجاق گاز آشپزخانه صرفنظر از کارآیی نامی بزرگ بر تنش حک شده و از خانواده یکی از غولهای صنعت لوازم خانگی باشد.
این روزها خیلیها حاضرند برای خرید جنس و وسیلهای که نام ترکیه، انگلیس یا کشور صاحبنام در زمینه تولید آن وسیله را با خود به یدک میکشد، چند برابر قیمت همان وسیله و کارایی با نامی غیرآشناتر هزینه کنند.
برای آگاهی از میزان درجه این تب نشسته بر پیشانی جامعه نیاز به مرور آمار و ارقام پیچیده مربوط به واردات لوازم (قاچاق یا غیرقاچاق) نیست فقط کافی است در یک روز عادی و در چند نقطه از شهر به مراکز تجاری غولپیکری سر بزنید که فروشگاهها یا بهاصطلاح خودشان نمایندگی این نامهای بزرگ تجاری را در خود جا دادهاند.
دیگر خرید از شرکتی که ارزانترین و بیکیفیتترین محصولش هزینه زیادی را طلب میکند مختص به قشر خاص و مرفهی نیست که مهم نبودن هزینهها حتی از ظاهرشان هم مشخص باشد. شما در این فروشگاهها و نمایندگیها با انبوه آدمهایی روبهرو میشوید که فقط برایشان آن «مارک» مهم است و حالا اینکه برای خرید آن متحمل چه حجم از فشار مالی میشوند یا مجبورند برای تهیهاش دور چند نیاز اساسی دیگر خود خط قرمز بکشند، دیگر اهمیت چندانی ندارد.
مارکگرایی مفهومی است که از اواسط دهه ١٩٨٠ مطرح شد. نتیجه این امر این بود که بسیاری از شرکتها علاوه بر تمرکز خود بر چگونگی تولید محصولات به این موضوع توجه کنند که به ایجاد یک تصویر از نام تجاری شرکت خود در ذهن مردم بپردازند.
این شرکتها با انتقال عملیاتهای تولیدی خود به کشورهایی برخوردار از نیروی کار و سایر هزینههای تولیدی ارزانتر، پول لازم برای ارسال پیامهایی قدرتمند از نام تجاری خود را آزاد کردند و به این ترتیب مارکگرایی به شکلگیری برخی از قدرتمندترین و ثروتمندترین شرکتهای چندملیتی در تمام زمانها منجر شد.
اواخر دهه ٧٠، مرحله جدیدی از سبک زندگی برای مردم ایران بود. پوششها دچار دگرگونی و کمکم مدهای جدید دنیا جایگزین پوشش متداول جامعه ایرانی شد و دامنه این تغییر و تحولات همزمان با پوشش به سایر جنبههای زندگی افراد هم کشیده شد.
در نیمه نخست دهه ٨٠ بود که عدهای شم اقتصادیشان را به کار انداختند و وقتی بازار ایران را برای ورود اجناس خوشنام خارجی مستعد دیدند، اقدام به ورود آنها به کشور از طرق مختلف کردند.
البته باز هم عدهای در کشور اقدام به کپیبرداری و طرحهایی همچون عکس خوانندگان غربی، کلماتی به زبان لاتین و... را روی لوازم مختلف حک و به بازار عرضه کردند. البته اینکه فرد بخواهد از یکی از محصولات یا لوازمی استفاده کند که در دنیا بسیار خوشنام است و به اصطلاح «برند» محسوب میشود، اشکالی ندارد و به سبک زندگی شخصی هر فردی مربوط میشود اما شاید آسیب این رویه از آنجا آغاز شود که فرد برای تهیه کالایی که نام معتبر داشته باشد، صرفنظر از کارایی، به زحمت افتاده و خود را ملزم بداند که حتما و به هر طریقی که شده آن را تهیه و حتما از آن مارک استفاده کند.
سعید خراطها، آسیبشناس «مارکپوشی» را یک آسیب نمیداند. آن را محصول آسیب اجتماعی بزرگی به اسم «فاصله طبقاتی» میداند و به «شهروند» میگوید: «فاصله طبقاتی یک مفهوم جامعهشناختی است که احساس وجود فاصله بین لایههای مختلف جامعه را بیان میکند و این به مفهوم آن است که فرد حس میکند از طبقهای از جامعه جداست.
این فاصله از محل سکونت، خودرو، پوشش، شیوه تغذیه و تفریحات آشکار میشود و در نتیجه طبقات پایین جامعه برای اینکه این فاصله خیلی اذیتشان نکند و فرد طبقه بالاتری را قبول کنند که در جامعه و با آنها زندگی میکند، مجبور است که با المانهای حداقلی این مسأله را هضم کند و آن هم روی آوردن به «مارک»هاست. این مسأله (مارکپوشی) آسیب اجتماعی نیست اما زاده آسیبهای اجتماعی است که مهمترینش همان فاصله مالی و طبقاتی افراد جامعه است. این موضوع واکنش طبیعی یک جامعه سالم است برای اینکه هیچ دلیل ندارد در کشوری که همه در منابع آن شریک هستند، یکی سوار بر پورشه باشد و دیگری گرفتار تهیه نان شب. احساس فقر و سعی در جبرانش یک موضوع طبیعی است اما عوامل آن نه. نزاع طبقاتی و کشمکش محصول همین شرایط است.»
کتونی را چندباری در دستانش میچرخاند و خوب نگاه میکند. فروشنده سایز پایش را میپرسد و بعد از چند دقیقه مقابل آینه یکی از نمایندگیهای معروف لوازم ورزشی ایستاده و خودش را با غرور تمام نگاه میکند. کارت بانکیاش را به فروشنده میدهد، رمز را میگوید و تمام. به همین راحتی و در عرض چند دقیقه برای خرید کتونی مارک محبوبش کل پولی را که در تابستان کار و پسانداز کرده بود، میدهد.
توحید ٢٣ ساله است و یک تابستان کار کرده تا بتواند آخرین مدل کتونی مارک محبوبش را بخرد: «اصلا میپوشیش میفهمی چه چیزیه. پامرو داغون کرده بودن این آشغالای تو بازار. دیگه حالا تو زندگی یه کتونی خوب هم نداشته باشیم باید سرمون رو بذاریم بمیربم دیگه.»
آرام خیابان را قدم میزنند و پشت ویترین هر مغازه چندلحظهای صبر و به ویترین نگاه میکنند. بعد یکی از آنها نظری میدهد و دیگری تأیید یا مخالفت میکند. بعد از ٣سال نامزد بودن تازه این تابستان میروند برای آغاز زندگی مشترکشان: «دیگه کلافه شده بودیم جفتمون. سخته نامزدی طولانی بشه اما چاره دیگهای هم نبود. باید صبر میکردیم خونهمونرو تحویل بگیریم.»
محمود کارمند یکی از شرکتهای قطعهسازی است و سهیلا مربی مهد کودک. بعد از عقد با کمک خانوادههایشان یک واحدآپارتمان در اطراف تهران خریدهاند و این قسط آخر که تمام شود آینه و قرآن میبرند خانه خودشان. محمود میگوید: «دیگه این ماه تموم میشه قسطهامون و آخر تابستون هم عروسیمونه. واقعا شرمندش شدم. همه خواهرهاش خونههاشون جاهای خیلی خوبیه اما من بیشتر از این نتونستم. عوضش بهش قول دادم خونهزندگیمون از همهشون سر باشه و الانم اومدیم دنبال کاغذ دیواری.» اینها را میگوید و نام چند مارک آلمانی کاغذ دیواری را به زبان میآورد که سهیلا با خنده میگوید خب من هم جهازم رو «برند» آوردم.
سه نفرند، روی یکی از نیمکتهای پارکی حوالی انقلاب نشستهاند. هرازگاهی یکی چیزی میگوید و بعد صدای قهقهه دونفر دیگر بالا میرود. ظاهرشان با چند دختر و پسر دیگر فرق میکند و به قول خودشان: «فیکپوش نیستن».
محمد مهندسی متالوژی میخواند و با پرایدش در یکی از آژانسهای امیرآباد کار میکند. چشمانش آبی تیلهای است، دور موهایش را سفید کرده و بالای آنها را که بلندتر است با کش بسته. رفقایش به او میگویند «ممد اوکراینی».
میگوید تا حالا کسی لباس فیک تن او ندیده: «یا نمیخرم یا جمع میکنم درستدرمونشرو میخرم. آدم نپوشه بهتره تا فیک و تقلبی تنش کنه. مشکل مالی خاصی هم ندارم. کار میکنم که واس خودم خرج کنم دیگه. کل تیپ تنم الان مال خودمه و همه مارک.» رفقایش میخندند و بعد خودش هم با خنده ادامه میدهد: «البته جز همین شلواری که پامه.» چون این ماه کمتر سر کار رفته و مجبور شده که پول جین برندش را از یکی از رفاقیش قرض بگیرد.
حال سوال اینجاست که اگر فرد قادر به تأمین حداقلهایی که به گمانش او را همرنگ جامعه میکند نباشد چه اتفاقی میافتد و آیا این موضوع تبعات روحی یا اجتماعی برای او به همراه دارد؟
سعید خراطها به «شهروند» میگوید: «قطعا فرد طبقه متوسط یا کسی که حتی متعلق به طبقه پایینی از جامعه است، استطاعت آن را ندارد که در بهترین نقاط شهر خانه بخرد، خودرو مدل بالای خارجی سوار شود یا اینکه به فلان رستوران برود بنابراین مجبور است که مثلا با خرید یک کتونی از مارک معروف این خلأها را جبران کند.
فرد چیز خاصی در زندگی ندارد که ارزش مادی بالایی داشته باشد اما موبایل گرانقیمت مثلا از مارکی معروف میخرد یا یک لباس از برندی معروف به تن میکند تا به نوعی او هم خودنمایی کرده باشد و نشان دهد که خیلی هم از این قافله عقب نیست. مثلا او این لباسها را میخرد و در پارک محله خودشان به همسایهها فخر میفروشد و دقیقا مانند بازتابی از دیدن یکی همسنوسال خودش سوار بر خودرویی گرانقیمت در خیابان است درحالیکه او استطاعت مالی برای خرید خیلی از آن کمتر خودرو را هم ندارد.
حالا اگر فرد نتواند همین حداقلها را هم برای خودش مهیا کند، فاصله اجتماعی را طبقاتی بیشتر و زشتتر از هر زمان دیگری برایش خودنمایی میکند و این بسیار خطرناک است. این آسیبشناس معتقد است که عدم اغنای چنین موضوعی در فرد خصوصا جوانان آنها را یاغیتر میکند و احساس حقارت را در آنها به وجود میآورد: «این موضوع خطرناک است چون تبعاتی مانند سرخوردگی و عدم اعتمادبهنفس به همراه دارد و فرد را یاغی میکند.
وقتی دانشجویی میبیند همه همکلاسیهایش مثلا با خودرو مدل بالا به دانشگاه میآیند و او حتی نمیتواند یک کتونی گرانقیمت مارکدار بخرد، ناخودآگاه خشمگین میشود و در او احساس نفرت از سایر طبقههای اجتماعی به وجود میآید. شاید اصل این «برند»پوشی فردی که استطاعت مالی آن را ندارد خودش آسیب نباشد اما عواملی که آن را در فرد به وجود آورده یا تبعاتی که این موضوع به همراه دارد، بسیار خطرناک است و اصلا ساده نیست. فردی که احساس حقارت میکند و برای جبرانش به هر دری میزند، زنگ خطر برای جامعه و مدیریت آن است نه افراد.» انتهای پیام
سهشنبه / ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ / ۰۷:۴۱
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 92]
صفحات پیشنهادی
دستمزد یک میلیاردی محمدرضا گلزار از کجا میآید؟
دستمزد یک میلیاردی محمدرضا گلزار از کجا میآید با اعلام رسمی دستمزد یکی از گرانترین بازیگران سینمای ایران و عدم همخوانی این دستمزدها با گردش مالی سینمای ایران و شبکه نمایش خانگی این پرسش پیش آمده که چگونه در سینمای ایران با گردش مالی محدود برای بازیگرانی که توان بازگرداندن سرمتبسم با "ساز دل آواز دل" به اصفهان میآید - ایسنا
اصفهان برای اولین بار در کنسرت" ساز دل آواز دل" با هدف ارتقا فرهنگ شنیداری موسیقی اصیل ایرانی میزبان حمید متبسم خواهد بود آرش مشتاقی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد کار گروه موسیقی ایرانی آموزشگاه ساربانگ در حال برگزاری یک سلسله برنامههایی با هدف ارتقا«شمس پرنده» به سعدآباد میآید - ایسنا
پری صابری با اشاره به اجرای دوباره نمایش شمس پرنده در کاخ سعدآباد گفت دعا میکنم این مکانهای تاریخی-فرهنگی برای مردم ما حفظ شوند به گزارش ایسنا کارگردان نمایش شمس پرنده که پس از پنجبار اجرا قصد دارد این نمایش را از هفته آینده در مجموعه فرهنگی-تاریخی سعدآباد اجرا کند درهیچ خللی در برنامه تئاتر شهر بوجود نمیآید - ایسنا
مدیر جدید تئاتر شهر یکی از مهمترین اولویتهای خود را ساماندهی فضای پیرامونی این مجموعه دانست و تاکید کرد هیچ خللی در برنامه اجرای نمایشها به وجود نمیآید پیمان شریعتی که روز گذشته 7 مرداد برای ریاست تئاتر شهر حکم گرفته است به ایسنا گفت قطعا اتفاق عجیبی در سیستم تغییر مدتصویرگر «دیرین دیرین» به تلویزیون میآید - ایسنا
علی درخشی کاریکاتوریست و تصویرگر یکشنبه ۱۰ مرداد ماه مهمان امیرحسین صدیق در برنامه کتابباز میشود به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی برنامه تلویزیونی کتابباز علی درخشی کاریکاتوریست و تصویرگر به استودیو کتاب باز میآید درخشی دانشآموخته رشته ارتباط تصویری است و کیکباره از کجا؟ سعید عزت اللهی کیست؟ - ایسنا
پایگاه اینترنتی "championat" روسیه در گزارشی به تمجید از سعید عزت اللهی پدیده فوتبال ایران که در روستوف فعالیت میکند پرداخت به گزارش ایسنا روستوف در پلیآف لیگ قهرمانان اروپا و در دیدار رفت خود برابر اندرلخت بلژیک با تساوی دو بر دو در خانه متوقف شد در این بازی عزجلالی: مصدومیت برهانی به نظر سخت میآید - ایسنا
مجید جلالی میگوید به نظر میرسد مصدومیت آرش برهانی مصدومیتی سخت است به گزارش ایسنا مجید جلالی پس از توقع تیمش برابر صبا درباره مصدومیت آرش برهانی گفت پس از بازی با پزشک تیم صحبت کردم برهانی دچار کشیدگی شده است فردا وضعیت او را دقیقتر بررسی خواهیم کرد اما ظاهر این مصدومیت س«90» با دکور جدید میآید - ایسنا
برنامه 90 با یک هفته تاخیر از شروع شانزدهمین لیگ برتر فوتبال از هفته آینده روی آنتن میرود به گزارش ایسنا برنامه 90 با اجرا و تهیهکنندگی عادل فردوسیپور دوشنبه هفتهی آینده دیدار تیمهای شانزدهمین لیگ برتر فوتبال را به شکل فشرده آنالیز خواهد کرد دلیل تاخیر در پخش برنامه«چمدان و سگ ملوس» به جشنواره تئاتر عروسکی میآید - ایسنا
نمایش چمدان و سگ ملوس به کارگردانی آلبرت بیگجانی در جشنواره تئاتر عروسکی تهران مبارک به صحنه میرود به گزارش ایسنا این نمایش با نگاهی به نمایشنامه بازی یالتا نوشته برایان فریل اجرا میشود که جوهره اصلیاش داستان کوتاه بانو و سگ ملوس نوشته آنتوان چخوف است بیگجانی که تاکچرا برندهای ایرانی ماندگار نیستند؟ - ایسنا
یکی از دلایل عدم رشد برندهای ایرانی و در یک مفهوم کلی تحلیل توان بخش مولد اقتصاد بیماری هلندی است که شاید در آینده اقتصاددانان آن را بیماری ایرانی نامگذاری کنند به گزارش ایسنا عصر ایران در یادداشتی از علیرضا کلاهی - عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران - آورده است چرا بر-
گوناگون
پربازدیدترینها