واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
![سودجوها به دنبال کارنابلدان پشت صحنه ! سودجوها به دنبال کارنابلدان پشت صحنه !](http://www.farhangnews.ir/sites/default/files/styles/node_thumb_4/public/content/images/story/95-08/17/farhangnews_242677-626703-1478498471.jpg?itok=18GTLSju)
سودجوها به دنبال کارنابلدان پشت صحنه ! این مدیر فیلمبرداری خاطرنشان ساخت: به جز این و اگر در مجموع بخواهیم پیشنهادات کاری را بسنجیم واقعا دامنه پیشنهادات کمتر شده است و یک دلیلش همان است که تهیه کنندگان می روند به سراغ فیلمبرداران جوانی که برخی برای آن که اسمشان در تیتراژ بیاید حتی حاضرند در تولید فیلم شریک شوند!!!
به گزارش فرهنگ نیوز،مجتبی رحیمی فیلمبردار پیشکسوت سینمای ایران که در کارنامه اش تقریبا همه جور ژانری از فیلمهای اکشن نظیر «یاسهای وحشی» تا کمدی جنگی مانند «لیلی با من است» و ژانر وحشت مانند «احضارشدگان» به چشم می خورد درباره تازه ترین کارهایش گفت: چند پیشنهاد کاری داشته ام؛ «سپیده دم» و «هفت خط» هر دو به کارگردانی قدرت ا.. صلح میرزایی و «بی تو» به کارگردانی داوود موثقی از جمله پروژه هایی هستند که برای همکاری در آنها به توافق رسیده ایم اما از آنجا که هر سه فیلم درونمایه تجاری دارند ولی این ایام، ایام پرکاری فیلمسازان جشنواره ای است برای انتخاب بازیگر این آثار مشکلاتی پیش آمده که در صورت برطرف شدن وارد فاز فیلمبرداری خواهیم شد.
رحیمی با اشاره به کارهای آماده اکرانش بیان داشت: دو فیلم یکی «تولدت مبارک» به کارگردانی سمیه زارعی و دیگری «چهار اصفهونی در بغداد» به کارگردانی محمدرضا ممتاز واحد را آماده اکران دارم. «تولدت...» یک ملودرام جدی است که محمدرضا فروتن و اکبر عبدی نقشهای متفاوتی در آن بازی کرده اند ولی «چهار اصفهونی..» یک کمدی است با مایه های کمدی های تجاری.
یک تهیه کننده تجاری دارای ابزار حرفه ای ارجح است بر تهیه کننده روشنفکر بدون ابزار
مجتبی رحیمی درباره غلبه آثار تجاری بر کارنامه سالیان اخیرش اظهار داشت: من از میان فیلمنامه هایی که پیشنهاد می شود دست به انتخاب می زنم و در این بین بیش از هر چیز کیفیت کار تهیه کننده برایم مهم است. یک تهیه کننده تجاری که ابزار کار حرفه ای در اختیارم بگذارد بسیار بهتر است از تهیه کنندهای که ژست روشنفکرانه گرفته و با دوربین مناسب در مراسم عروسی باید برایش فیلمبرداری کنیم.
این مدیر فیلمبرداری خاطرنشان ساخت: به جز این و اگر در مجموع بخواهیم پیشنهادات کاری را بسنجیم واقعا دامنه پیشنهادات کمتر شده است و یک دلیلش همان است که تهیه کنندگان می روند به سراغ فیلمبرداران جوانی که برخی برای آن که اسمشان در تیتراژ بیاید حتی حاضرند در تولید فیلم شریک شوند!!!
تهیهکنندگان برای تعدیل هزینه میروند سراغ کارنابلدان پشت صحنه
مدیر فیلمبرداری «دختران انتظار»، «زهرعسل» و «هوو» با اشاره به اینکه شرکتی تبلیغاتی دارد و هیچ وقت محتاج پول سینما نبوده به «نسیم آنلاین» گفت: من درگیریهای شرکت تبلیغاتی ام را دارم و درآمد لازم از آنجا به من می رسد و خوشبختانه اگر سالها هم کار نکنم باز هم زندگیم می چرخد اما واقعیت آن است که برخی از کارکشته های فیلمبرداری به دلیل نگاه غلط تهیه کنندگان کم کار و بیکار شده اند.
رحیمی ادامه داد: تهیه کنندگی در سینمای ایران اغلب مترادف شده با تعدیل هزینه ها و طبیعی است که در تعدیل هزینه ها و در این مسیر شما نمی توانی از دستمزد بازیگر کم کنی و بهترین راه این است که بودجه گروه پشت صحنه را تعدیل هزینه کنی و در این مسیر می روند سراغ آدمهای آماتور از فیلمبردار گرفته تا صدابردار و گریمور. خروجی اش هم که مشخص است؛ سالی صدها فیلم ساخته می شود اما به زحمت بتوانی 10 فیلم پیدا کنی که به لحاظ تصویرسازی واقعا متفاوت باشند.
این فیلمبردار خاطرنشان ساخت: می توانم چندین و چند فیلمبردار تازهکار را نام ببرم که شبها در عروسی فیلم میگیرند و صبح سرصحنه میروند و حتی دوربین عروسی را با خود سرصحنه می برند و فیلم سینمایی می گیرند؛ البته فیلمهایی با فضای تیره و تار تا ایرادات تصویرسازی هویدا نشود ولی مسأله اینجاست که این تصاویر اغلب ماندگاری ندارند و در نهایت سینمای ایران می ماند و تصاویر برآمده از همان چند فیلمبردار پیشکسوت یا جوانی که نگاهشان به این فیلد کاملا حرفه ای است.
منبع: نسیم
95/8/17 - 09:31 - 2016-11-7 09:31:11
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]