محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827062103
نقد و بررسی «13 ساعت سربازان مخفی بنغازی» در سینما روایت سینمای استراتژیک مورد نیاز عرصه فرهنگ است
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نقد و بررسی «13 ساعت سربازان مخفی بنغازی» در سینما روایتسینمای استراتژیک مورد نیاز عرصه فرهنگ است
کارگردان سینما گفت: ما درعرصه فرهنگ بیش از هر چیزی به سینمای استراتژیک نیاز داریم و این امری است که در سینماگران ، منتقدین و مدیران سینمایی ما وجود ندارد.
به گزارش خبرگزاری فارس، هشتاد و ششمین برنامه سینما روایت در شامگاه 19 تیرماه به نقد و بررسی فیلم «13 ساعت سربازان مخفی بنغازی» به کارگردانی «مایکل بی» از جدیدترین فیلم های سینمای هالیوود اختصاص داشت، نقد و بررسی این فیلم با حضور علیرضا پورصباغ (منتقد) و شفیع آقا محمدیان (تهیه کننده و کارگردان)انجام شد. علیرضا پورصباغ با اشاره به فیلم با بیان اینکه معمولا این نوع فیلم ها دارای بگراند سیاسی هستند گفت: هنگامی که یک محصول فرهنگی مثل فیلم را می بینیم از خودمان بپرسیم که آیا این فیلم ، ارزش سینمایی دارد؟ برای این فیلم؛ جواب منفی است در این نوع فیلمها، همواره یک موضوع در حال تکرار است و به نوعی می توان گفت که اودیسه سیرفیلمسازی با یک فرمول خاصی همراه است که رد پای این نوع فیلمها را می توان از زمان 1986 با فیلم دلتا فورس جستجو کرد یعنی فرمول هم همان فرمول فیلم های قبلی است؛ این درحالی است که موضوع فیلم های آرگو و دلتا فورس هم همین بود. وی تاکید کرد: تنها ویژگی فنی که فیلم را دارای ارزش سینمایی فرمی – نه محتوایی – می کند؛ فیلم به عنوان یک تکنسین لحظات دلفریب شبیه بازیهای کامپیوتری را به خوبی برای مخاطب تقلید می کند. کاری که کارگردان در فیلم قبلی خود نیز انجام داده بود. فیلم به لحاظ سیاسی جای بحث دارد شفیع آقامحمدیان فیلمساز گفت: معتقدم این فیلم به لحاظ سیاسی جای بحث دارد چرا که معمولا سیاستمداران کارهایی انجام می دهند که می بایست کارهایشان با تولید فیلم هایی همسو با نظرات آنان ، از سوی مخاطبین جامعه مورد تایید قرار بگیرند لذا کارکرد بیشتر این نوع فیلم ها به این جهت است. این درحالی است که این نوع کارها خوش ساخت و اکشن هستند که از کارگردانی خوبی هم برخوردارند. بازیگران این نوع فیلم ها با سیاست انتخاب می شوند وی با اشاره به بازی پیمان معادی در این فیلم ادامه داد: معتقدم بازی پیمان معادی در این فیلم درجای خودش خاص است الان سیاست سینمای هالیوود بر این محور استوار است که از یکسری بازیگرانی استفاده می کنند که این بازیگران متعلق به کشورهایی هستند که معمولا سیاستمداران امریکایی می خواهند با آن کشورها وارد مذاکره شوند و این امر نشان می دهد که این فیلمسازان با نگاهی سیاست مدارانه دست به انتخاب بازیگران زدند تا بتوانند حرف های خودشان را بزنند. این که در دنیا مطرح شود از جمهوری اسلامی چند بازیگر در این نوع فیلم ها حضور دارند برای این فیلمسازان مهم است. «جشن تولد» فیلم ضعیفی است پورصباغ در بخش دیگری از صحبت های خود یاد آور شد:متاسفانه ما در جبهه فرهنگی انقلاب؛ دوستان شبه سینماگر ناکاربلد غیر تکنسین تربیت کردیم و نتیجه آن این می شود که اگر امروز در مورد سوریه فیلمی ساخته می شود یک فیلم ضعیف مثل فیلم جشن تولد می شود. وی با اشاره به کیفیت خوب صدا و تصویر این فیلم در نسخه اصلی ، تصریح کرد: صدا و تصویر این فیلم تاثیری که روی سینماگر پاپ کورنر امریکایی می گذارد بسیار عجیب است. اگر چه فیلم فاقد جذابیت برای سینماگران حرفه ای است اما برای توده مردم امریکا دارای اثر گذاری عمیقی است چرا که آنان با دیدن این نوع فیلم ها ، باورشان این خواهد شد که مرزهای امریکا، چیزی فراتر از ایالت متحد امریکا است و تمام کشورهای خاورمیانه به نوعی ایالت های دیگر امریکا محسوب می شوند! پورصباغ تاکید کرد: ما متاسفانه سینماگرانی را که تربیت کردیم وقتی در مورد سوریه فیلم می سازند مثل فیلم جشن تولد ، حتی دو تا پلان تیراندازی خوب مثل فیلم 13 ساعت ... نمی توانند در بیاورند تا تماشاگر را جذب کنند. آدم ها در فیلم های ایدئولوژی فاقد تکنیک ؛ فقط حرف می زنند در حالی که ما ایدئولوژی خودمان را تنها با حرف نمی توانیم به نسل بعدی انتقال دهیم تا آنان مرزهای سرزمین خودشان را مثلا در فلسطین و سوریه جستجو کنند. مدیران فرهنگی مرز بین فیلم های ارزشی و غیر ارزشی را گم کردند وی با اشاره به مدیریت سینمایی کشور گفت: آقای ایوبی در روزهای اولی که وارد مدیریت شدند یک حرف ناپخته ای زدند و گفتند فیلم های هنری ، فیلم های ارزشی هستند درحالی که معتقدم مدیران جمهوری اسلامی مرز بین فیلم های ارزشی و غیر ارزشی را گم کردند اگر ما ده فیلمساز ایرانی را جمع کنیم ده تا پلان مثل فیلم 13 ساعت ... نمی توانند بگیرند چون طراحی در ذهن خودشان ندارند. وی در بخش دیگری از صحبت های خود راجع به فیلم 13 ساعت سربازان مخفی در بنغازی تصریح کرد: این فیلم هیچ المان سیاسی ندارند بلکه تنها یک گروه نجات هستند که به نجات جان یک امریکایی فکر می کنند اما پزشک های مملکت ما حتی به فکر جان عباس کیارستمی نبودند! تربیت ما غلط است چون سینمایی که در مجاورت ما قرار دارد سینمای غلطی است. این منتقد در واکنش به بازی پیمان معادی در این فیلم یادآور شد: حضور آقای پیمان معادی و یا هر هنرمند ایرانی در یک جریان فرهنگی خارج از کشور عیب نیست چون آنان بازیگرند و از سینمای ایران با فیلم های محدود خسته می شوند و می خواهند وارد فیلم های پرتحرک تر خارجی بشوند اما من فیلم قبلی پیمان معادی (کمپ ایکس ری) را دوست داشتم اما توقع من این بود او که در فیلم کمپ ایکس ری که یک فیلم چپ گرای ضد سیستم امریکایی بود حضور داشت لااقل فیلم بعدی اش را در راستای همان روند انتخاب می کرد. پورصباغ با اشاره به سیاست سینمای هالیوود گفت: در امریکا، سینماگران آوردهای خود را نسبت به سینماگران قبل از خود ارتقاء می دهند گویا انگار سینمای میهن پرستانه ای را دست به دست به آغوش دیگری می سپارند چرا که برای آنان این عمل یک جریان فکر شده است اما سینماگران ایرانی، آوردهای یکدیگر را به صورت همدیگر می کوبند. وی در بخش دیگری از صحبت های خود ادامه داد: ما در این فیلم قصه پیدا نمی کنیم ضمن اینکه کلیشه ها قابل لمس هستند و هیچ کدام از شخصیت ها دارای شخصیت کاملی نیستند. دنیای غرب به دنبال سینمای استراتژیک است شفیع آقامحمدیان نیز با بیان اینکه دنیای غرب در عرصه سینما یک سینمای استراتژی را دنبال می کند اما ما در ایران یک موضوعی را انتخاب می کنیم فیلمی می سازیم و بعد آن را رها می کنیم و آشفته بازاری تحویل جامعه می دهیم تاکید کرد: شاید این فیلم صدمین فیلم امریکا در این راستا در سالهای اخیر باشد چرا که آنان برای خودشان اهدافی دارند و در هر فیلم ، اهداف خودشان را تکرار می کنند چرا که در دنیای تبلیغات، اگر چیزی تکرار شد بلاخره به دل خواهد نشست اما سوال فراموش شده نسبت به این فیلم ها این است که امریکایی ها در لیبی ، عراق و سوریه چه غلطی می کنند؟ کارگردان سینمای ایران ادامه داد: ما درعرصه فرهنگ بیش از هر چیزی به سینمای استراتژیک نیاز داریم و این امری است که در سینماگران ، منتقدین و مدیران سینمایی ما وجود ندارد. پورصباغ با اشاره به زمان فیلم که 144 دقیقه است تایم فیلم را بیش از حد عنوان کرد و گفت: مقدمه فیلم به شدت طولانی است ضمن اینکه صحنه عبور از بنغازی به سمت طرابلس نیز خیلی کش دار شده است که معتقدم زمان شسته و رفته فیلم می تواند 80 دقیقه باشد. هنگامی که رسول شادمانی مجری نشست از حاضرین خواست نظرشان را در مورد فیلم بیان کنند یکی از حاضرین با بیان اینکه فیلم به لحاظ محتوایی باری ندارد با مقایسه فیلم های ایرانی با فیلم های هالیوودی گفت: دوستان ارزشی ما وقتی می خواهند فیلمی را بسازند پیش فرض مثبتی را برای مخاطب خود فرض می کنند که این پیش فرض در مراحل اول، دست فیلمساز را برای مخاطب رو می کند. یکی دیگر از حاضرین در جلسه با اشاره به سخنان منتقد برنامه یادآور شد: منتقد باید بیاموزد که نقد شیرین بکند چرا که نقد شیرین می تواند جامعه را متحول کند. شما نقدتان دلسوزانه و خوب است اما شیرین نیست. شما نباید وقتی کسی از عوامل فیلمی مثل بادیگارد در جلسه حضور ندارد نامی از آن ببرید و آن را نقد کنید. پورصباغ در پاسخ گفت: برای هر منتقد به جهت ارزیابی یک نگاه تطبیقی محفوظ است لذا من در ارزیابی نسبت به شخصیت های فیلم 13 ساعت ... حق دارم که یک قیاس با شخصیت فیلم بادیگارد داشته باشم و این حق منتقد است که نگاه تطبیقی ارزیابی نه فرمی داشته باشد. این درحالی است که من در مورد فیلم های مثل فروشنده، بادیگارد و جشن تولد حرف دارم. وی اضافه کرد: این قیاس ها و تلنگرها لازم است چرا که ادبیات ولنگاری که در حوزه فرهنگ بیان می شود من معتقدم حتی کار از ولنگاری گذشته و به سقوط رسیده است. انتهای پیام/
95/04/21 :: 13:43
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 159]
صفحات پیشنهادی
بررسی فیلم کوتاه در نقد سینمای ایران
بررسی فیلم کوتاه در نقد سینمای ایران برنامه امشب نقد سینمای ایران با حضور شهرام مکری و بیژن میرباقری به نقد و بررسی جایگاه فیلم کوتاه در کشورمان می پردازد به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان شهرام مکری بیژن میرباقری سعیتیزر سینمایی کتاب «رویای نیمه شب» رونمایی شد ذوعلم: امیدواریم فیلمها به پرفروشتر شدن کتابها کمک ک
تیزر سینمایی کتاب رویای نیمه شب رونمایی شدذوعلم امیدواریم فیلمها به پرفروشتر شدن کتابها کمک کنند روایت ماهچهره خلیلی از قلقلکی که این تیزر به مخاطب میدهد مسئول دبیر خانه مسابقه کتاب و زندگی گفت باید بزرگتر فکر کنیم و به جایی برسیم که سریالها و فیلمهای سینمایی به پرفروشگزارش فارس از مراسم خاکسپاری پیکر کیارستمی قبرستان «ترکمزرعه» پیکر کارگردان مطرح سینمای ایران را به
گزارش فارس از مراسم خاکسپاری پیکر کیارستمیقبرستان ترکمزرعه پیکر کارگردان مطرح سینمای ایران را به آغوش کشید پیکر عباس کیارستمی کارگردان سینما بعد از تشییع از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در قبرستان ترکمزرعه در لواسان به خاک سپرده شد به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارسنقد و بررسی نمایش «قرارمان فصل خرما» در روایت صحنه
نقد و بررسی نمایش قرارمان فصل خرما در روایت صحنه چهارمین برنامه روایت صحنه شنبه هفته آینده به نقد و بررسی نمایش قرارمان فصل خرما میپردازد به گزارش ایلنا نمایش «قرارمان فصل خرما» که در تماشاخانه سرو به روی صحنه رفته دربرنامه روایت صحنه به بوته نقد و بررسی گذاشتنقدی از فیلم سینمایی ربوده شده!
جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران فیلم سینمایی ربوده شده گفت در واقع این فیلم در تصویرسازی از تأثیرات منفی فضای مجازی پررنگ و در ارائه مزایا و استفاده مناسب از آن در جهت ارتقای علمی و آگاهی جوامع کمرنگ ظاهر شده است فیلم سینمایی ربوده شدهاین منتقد سینما افزودآغاز برنامه سینمایی «هفت» بررسی کارنامه بازیگری داریوش ارجمند
برنامه سینمایی هفت با بررسی فروش سینمای ایران آغاز شد به گزارش تابناک برنامه سینمایی هفت ساعت 22 30 در حالی آغاز شد که بهروز افخمی این هفته نیز با ارائه نظراتش درباره اکران این برنامه را آغاز کرد در ادامه این برنامه کارنامه بازیگری داریوش ارجمند در گفتگو با به«عشقِ سینمایی» که فوتبالیست شد!
بچه شر و شیطان فوتبال که سوژه بهدردبخور روزنامههای ورزشی زمان خود بود و در دستهبندی فوتبالیستها در میان یاغیهای شیرین قرار میگرفت و به همین دلیل همیشه صفحه اول روزنامههای ورزشی عکس و تیتر و ردی از او داشت حالا با تغییر قیافه و با ریشی بلند هیبتی هنری پیدا کرده اما وقت«هیهات» در «سینماروایت» اکران و نقد میشود
هیهات در سینماروایت اکران و نقد میشود شناسهٔ خبر 3795647 - شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲ ۲۳ هنر > سینمای ایران jwplayer display inline-block; فیلم هیهات در برنامه سینماروایت اکران و نقد و بررسی میشود به گزارش خبرگزاری مهر در نود و ششمین برنامه سینماروایت فیلم روی پفردا در سینما آزادی تیزر سینمایی «رویای نیمه شب» رونمایی میشود
فردا در سینما آزادیتیزر سینمایی رویای نیمه شب رونمایی میشود آیین رونمایی از تیزر سینمایی رویای نیمه شب با حضور عوامل فیلم برگزار میشود به گزارش خبرگزاری فارس تیزر سینمایی کتاب رویای نیمه شب یکشنبه 20 تیرماه فردا در نشست خبری با حضور عوامل فیلم و اهالی رسانه رونمایی میشودهمزمان با سالروز تولد استاد سینمای ایران فیلمنامه «ناخدا خورشید» توسط موزه سینما پیدا و به ناصر تقوا
همزمان با سالروز تولد استاد سینمای ایرانفیلمنامه ناخدا خورشید توسط موزه سینما پیدا و به ناصر تقوایی تقدیم میشود اصل فیلمنامه ناخدا خورشید که توسط ناصر تقوایی نوشته و کارگردانی شده است سالها است گمشده و تنها بخش هایی از این فیلمنامه در موزه سینما موجود است و قرار است در سالروز ت-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها