تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 17 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر مردم به هنگامى كه بلاها بر آنان فرود مى آمد و نعمت ها از دستشان مى رفت، با نيت هاى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1810021993




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

از شاخص‌های امنیتی تا اشراف اطلاعاتی در گفت‌وگو با مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان - ایسنا


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا:
همایی‌راد/مدیرکل انتظامی امنیتی استانداری کرمان
مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان، ماهیت جرایم را ناشی از مسایل اقتصادی و فرهنگی دانست و گفت:هیچ کدام از رخدادهای امنیتی استان کرمان در حال حاضر منشا امنیتی نداشته و به جرات می‌توان گفت که استان کرمان از بالاترین ضریب امنیتی برخوردار است و ریشه جرایم موجود در استان کرمان تماما مسائل اقتصادی و فرهنگی است که در این زمینه همه دستگاه‌های مسئول باید به کمک دولت آمده و سهم خود را در امنیت ایفا نموده و به وظایف خود در حوزه امنیت عمل کنند. "خلیل همایی‌راد" در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرگزاری ایسنا، با بیان این مطلب که امنیت به دو بخش «عمومی» و ملی تقسیم می‌شود، گفت: امنیت ملی مربوط به بحث‌های کلان و مرزهای کشور است که خوشبختانه هم اکنون به بهترین شکل ممکن در حال انجام است و نه تنها در سطح منطقه غرب آسیا بلکه در مقایسه با برخی کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز، امنیت موجود در کشور بسیار ستودنی است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر آنچه که مربوط به جان، مال و ناموس مردم می‌باشد، در حوزه امنیت عمومی قرار می‌گیرد که سرفصل‌های متعددی دارد.

همایی‌راد با اشاره به این‌که، امنیت «ایجابی» و «سلبی» دو بخش امنیت عمومی است، افزود: اقداماتی که افراد برای جلوگیری از بروز ایجاد مشکل انجام می‌دهند؛ را امنیت ایجابی گویند، مثلا در ارتباط با منزل، خودرو، اموال، نصب دوربین و ... بطور کلی مجموعه اقداماتی که باعث افزایش ضریب امنیتی می‌گردد.

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان ادامه داد: در ایجاد امنیت ایجابی علاوه بر دستگاه قضایی و نیروهای امنیتی انتظامی؛ همه دستگاه‌ها، نهادها و افراد جامعه در ایجاد امنیت مسئولیت دارند، به گونه‌ای که همه اقشار جامعه باید اقداماتی در این راستا انجام دهند تا امنیت خود و دیگران را ابتدا به مخاطره نینداخته و سپس نیز افزایش دهند.

وی با بیان این‌که 30 شاخص امنیتی و انتظامی در حوزه مسئولیت شورای تامین استان مورد بررسی قرار می‌گیرد، اظهار کرد: جرایم امنیتی(قتل، سرقت مسلحانه، شرارت، آتش سوزی و انفجارهای عمدی، ترورها)، جرایم به عنف(سرقت به عنف، زورگیری، آدم ربایی، گروگان گیری)، جرایم مربوط به مسایل اجتماعی(تجاوز به عنف، اغفال، مصرف مشروبات الکلی، نزاع و درگیری، جرایم اقتصادی و مالی، قاچاق کالا و مواد مخدر، قاچاق مشروبات الکلی، قاچاق کالاهای فرهنگی غیرمجاز)، تصادفات(درون شهری، برون شهری) مواردی است که در حوزه امنیت در شورای تامین استان همواره مورد بررسی قرار می‌گیرند.

بررسی عملکرد استان کرمان در حوزه امنیتی

سخنگوی کمیسیون اطلاع رسانی امنیت استان کرمان با اشاره به اقدامات استان در حوزه مبارزه با مواد مخدر به خبرگزاری ایسنا، گفت: در استان کرمان بیش از 105 هزار کیلوگرم مجموع مواد مخدر اعم از سنتی و صنعتی در سال 94 کشف گردیده که از این میزان 83 درصد توسط پرسنل نیروی انتظامی و 17 درصد دیگر توسط اداره کل اطلاعات، سپاه و گمرک کشف شده است.

وی با اشاره به آمار کشفیات قاچاق در استان کرمان و با بیان این‌که در سال 94، بیش از یک میلیون و 380 هزار لیتر سوخت قاچاق در استان کرمان کشف شد، تصریح کرد: هم‌چنین در سال 94، 1098 کالای عتیقه توسط نیروی انتظامی کشف شده که نسب به سال قبل از آن رشد 169 درصدی داشته، ضمن آن‌که در این مدت نیز 1134 قبضه سلاح کشف شده است که بیانگر رشد 32 درصدی نسبت به سال 93 در این حوزه است.

همایی‌راد با بیان این‌که، در بحث کشف تجهیزات ماهواره شاهد کاهش 21 درصدی در سال گذشته بودیم، گفت: 331 هزار پاکت سیگار قاچاق در سال گذشته کشف و هم چنین در بحث مشروبات الکلی داخلی 89 درصد و مشروبات خارجی 79 درصد در سال 94 نسبت به سال 93 افزایش کشف داشته‌ایم.

وی با اشاره به مفاسد اجتماعی، تاکید کرد: در بحث فرار فرزندان از منزل با 49 مورد در کل استان، نسبت به سال 93 تغییری نداشت، ضمن آن‌که در این مدت نیز ‌با کاهش 23 درصدی جرایم اخلاقی و 29 درصدی کاهش در روابط نامشروع نسبت به سال 94 مواجه بوده‌ایم.

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان تصریح کرد: در مجموع سرقت‌ها (سرقت‌های مهم، خرد، مسلحانه، عنف، کیف قابی) استان، سال 94 به نسبت سال قبل از آن،  6 درصد کاهش داشته است. به گونه‌ای که در سرقت‌های مهم( سرقت منزل، مغازه، طلا فروشی، اتومبیل) 2 درصد کاهش و در سرقت‌های خرد (وسایل داخل خودرو، پلاک خودرو، جیب بری) کاهش 8 درصدی داشته‌ایم.

وی با اعلام این‌که ضریب نسبت کشف به وقوع، در برخی شاخص‌ها نیز افزایش بسیار خوبی داشته‌ایم که این مهم نیز ناشی از عملکرد مطلوب نیروی انتظامی و دستگاه قضایی بوده است، تصریح کرد: بطور مثال؛ 5 هزار و 676 مورد از سرقت‌های مهم، هم‌چنین 6هزار و 671 مورد از سرقت‌های خرد توسط عوامل انتظامی در سال 94 کشف گردیده که نشان از عملکرد مطلوب نیروی انتظامی در این حوزه بوده است.

سخنگوی کمیسیون اطلاع رسانی امنیت استان کرمان با اشاره به رشد 18 درصدی کشفیات سرقت‌های مهم و خرد در سال 94 نسبت به سال 93، اضافه کرد: در واقعیت 54 درصد از سرقت‌های خرد و 66 درصد از سرقت‌های مهم که در سال 94 رخ داده است، کشف شده، ضمن آن‌که در سال 94 شاهد رشد 7 درصدی در این امر نیز بوده‌ایم.

وی با اشاره به کاهش 25 درصدی سرقت‌های مسلحانه، اعلام کرد: عوامل بیش از 50 درصد از سرقت‌های مسلحانه توسط نیروهای انتظامی دستگیر شده‌اند.

همایی‌راد افزود: سرقت به عنف(که با توسل به زور و بعضا بدون سلاح غیرواقعی از افراد صورت می‌گیرد) در سال گذشته رشد  7 درصدی داشته است که نیازمند برنامه‌ریزی جدی در این حوزه‌ایم و کمیسیون مقابله با سرقت، دادستانی عمومی انقلاب و فرماندهی انتظامی با جدیت پیگیر موضوع هستند و آمارهای سال جاری بیانگر کاهش سرقت به عنف است و نکته قابل توجه آن این است که 67 درصد از سرقت‌های به عنف سال 94 کشف شده که این آمار نسبت به سال‌های گذشته تقریبا رکورد محسوب می‌شود.

عضو شورای تامین استان در خصوص ارتقای امنیت و کاهش سرقت‌ها، علاوه بر اقدامات موثر امنیتی انتظامی، آموزش و مشارکت مردم را فاکتور بسیار مهم دانست و اظهار کرد: در سال گذشته برای افزایش امنیت ایجابی، اقداماتی از ناحیه مردم و دستگاه‌های متولی صورت گرفته و سال گذشته تعامل بسیار خوبی در سطح استان برقرار شد، به طوری که هم اکنون می‌توان اعلام کرد دادستانی، نیروی انتظامی، اتاق اصناف، شهرداری، بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها و بسیاری از پارکینگ‌ها و مراکز به دوربین‌های مدار بسته مجهز شده‌اند.

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان اضافه کرد: به عنوان نمونه طبق بررسی آمارها، نیروی انتظامی به این نتیجه رسیده است که سرقت‌ها مخصوصا از نوع موتور سیکلت‌ها، در جلوی بیمارستان‌ها افزایش یافته لذا با همکاری، تعامل و مصوبات کمیسیون مقابله با سرقت، تصمیم گرفته شد که جلوی درب و محیط های پیرامونی بیمارستان‌ها، مکانی برای نگهداری موتورسیکلت‌ها اختصاص داده شود و شهرداری نیز در این زمینه همکاری قابل ملاحظه‌ای داشته است.

وی یادآوری کرد: دوربین‌هایی در محیط های پیرامونی بیمارستان‌ها و مکان‌های پر رفت و آمد نصب شده تا ضریب سرقت خودروها و موتورسیکلت‌ها کاهش یابد که ضمن افزایش کارهای اطلاعاتی و پلیس آگاهی در استان، این اقدامات در حوزه امنیت ایجابی باعث کاهش سرقت شده است.

عملکرد امنیتی انتظامی در حوزه مواد مخدر

سخنگوی کمیسیون اطلاع رسانی امنیت استان کرمان با بیان این مطلب که، از لحاظ وزنی کشفیات مواد مخدر در سال 94 نسبت به سال 93 کاهش 2 درصدی داشته، به ایسنا گفت: تریاک با 84 هزار کیلوگرم بیشترین و کراک با 6 کیلوگرم کمترین میزان کشفیات استان کرمان در سال گذشته بوده است، اما نکته قابل توجه این است که اگرچه 2 درصد به لحاظ فراوانی کاهش داشته‌ایم، اما در برخی از فاکتورها افزایش قابل توجهی شاهد بوده‌ایم، به گونه‌ای که 153 درصد در هروئین، 285 درصد در گراس و حشیش، 70 درصد در شیشه و 76 درصد در کشف مورفین افزایش داشته‌ایم که زنگ خطری برای استان است.

وی در پاسخ به این سوال که علت افزایش کشفیات مواد مخدر در چیست؟ تاکید کرد: نخستین علت، افزایش کشت در افغانستان است، به طوری که در سال 2000 تا 2001 ، با توجه به حضور طالبان در افغانستان تقریبا کشت مواد مخدر نزدیک به صفر رسید(تولید 100 تن مواد مخدر در افغانستان تقریبا صفر محسوب می‌شود)، اما پس از اشغال این کشور توسط آمریکا، انگلیس و هم پیمانان‌شان، درصد تولید موادمخدر این کشور روند صعودی پیدا کرد، به گونه‌ای که از 100 تن در سال 2000 اکنون به بیش از 7 هزار تن رسیده است.

همایی‌راد عنوان کرد: همه کشورها ضریبی برای کشفیات مواد مخدر در نظر می‌گیرند که این ضریب نسبت کشفیات در ایران، عددی بسیار بالاست و البته هر چه تولید در افغانستان افزایش یابد، قطعا کشفیات مواد مخدر در ایران نیز افزایش پیدا خواهد کرد. ضمن آن‌که نباید تجربه روزافزون نیروهای مبارزه با موادمخدر و اشراف اطلاعاتی بر باندها و شبکه‌های مواد مخدر، هم‌چنین به روز شدن تجهیزاتی که برای کشفیات بکار گرفته می‌شود را در این راستا نادیده گرفت.

وی با اشاره به سیاست ستاد مبارزه با مواد مخدر ابراز کرد: وزیر کشور تاکید دارد که تمرکز فعالیت‌های مربوط به کشف مواد مخدر باید در مبادی ورودی (استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان) صورت گیرد که اکنون حدود 70 تا 80 درصد کشفیات کل کشور مربوط به این سه استان است و بدین ترتیب از توزیع مواد در سایر استان‌ها پیشگیری می‌شود.

نفع اقتصادی بانک‌های غربی از تولید موادمخدر

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان دلیل افزایش تولید موادمخدر در افغانستان پس از اشغال آمریکا را این‌گونه بیان کرد: طالبان با کاهش تولید مواد مخدر در افغانستان بزرگترین ضربه اقتصادی را به بانک‌های غربی وارد کردند زیرا مواد مخدری که در افغانستان تولید می‌گردد تا به دست مصرف کننده‌ها در اروپا و آمریکا برسد، صدها یا هزاران برابر ارزش افزوده ایجاد می‌کند و این پول در بانک‌های غربی در گردش است. با این اقدام طالبان ضربه بسیار بزرگی به اقتصاد غرب وارد کرد.

وی معتقد است: اگر بخواهیم دلایل مسایل ارتباط زمینی آمریکا با چین، روسیه و ایران و ایجاد پایگاه‌های نظامی را در حوزه  امنیتی برای اشغال افغانستان ذکر کنیم، یکی از دلایل مهم دیگر اشغال افغانستان توسط آمریکایی‌ها، جبران زیان اقتصادی بوده که به بانک‌های غربی ناشی از گردش پول در حوزه موادمخدر وارد شده است و آنها افغانستان را اشغال کردند تا دوباره فرصت کشت تریاک ایجاد و پول‌ها دوباره در چرخه قاچاق به گردش در بیایند.

سخنگوی کمیسیون اطلاع رسانی امنیت استان کرمان به ایسنا گفت: 6 هزار نفر در سال گذشته در ارتباط با مواد مخدر دستگیر شده‌اند که این روند افزایشی 185 درصدی داشته است. هم‌چنین کشفیات سلاح در ارتباط با مواد مخدر 122 درصد افزایش داشته است. ولی به دلیل نقل و انتقالات مالی که اکنون با استفاده از سیستم‌های مکانیزه، اینترنت و شبکه‌های مجازی صورت می‌گیرد، در این دوره کشف پول از شبکه‌های مواد مخدر 25 درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به این‌که، در سال گذشته شهیدی در ارتباط با مواد مخدر در سطح استان کرمان نداشته‌ایم، عنوان کرد: اگر با این روند پیش برود، احتمالا با تغییر مسیر قاچاق از مرزهای جنوبی مواجه خواهیم بود و مرزهای جدیدی در بحث مواد مخدر ایجاد خواهد شد.

اشراف اطلاعاتی؛ مهم‌ترین دلیل موفقیت کرمان

همایی‌راد با اشاره به آمار و اقدامات سال جاری استان کرمان در حوزه مواد مخدر، اظهار کرد: در سه ماه اول سال جاری،بیش از 24 هزار کیلوگرم مواد مخدر کشف شد که تریاک با 22 هزار کیلوگرم بیشترین میزان را داشته ضمن آن‌که باید اعلام کرد که 91 درصد از این کشفیات توسط نیروی انتظامی و 19 درصد توسط اداره کل اطلاعات استان بوده است.

وی تاکید کرد: اشراف اطلاعاتی روی شبکه‌های اصلی مواد مخدر، یکی از مهم‌ترین فاکتورهای موفقیت استان کرمان، است و نقش و سهم سربازان گمنام امام زمان(عج)، در این کشفیات بسیار حائز اهمیت است، به طوری که باندهای مهم و اصلی، توسط کار اطلاعاتی کشف شده‌اند.

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان با اشاره به آمار سه ماهه اول سال جاری و مقایسه آن با مدت مشابه آن، اعلام کرد: کشفیات سه ماهه اول سال جاری نیروی انتظامی به نسبت مدت مشابه سال قبل، 22 درصد افزایش داشته است ضمن آن‌که باید گفت که در این مدت 11 عملیات انجام شد که منجر به انهدام 42 باند شد، که افزایش 42 درصدی نسبت به سال گذشته دارد.

وی با بیان این‌که در این مدت هم‌چنین دو هزار و 570 نفر در ارتباط با مواد مخدر(توزیع کننده، حمل کننده، معتاد، نگهدارند مواد مخدر) درسطح استان کرمان دستگیر شده‌اند که 8 درصد افزایش را نشان می‌دهد، تاکید  کرد: 40 نفر از کسانی که در این سه ماهه دستگیر شده‌اند، مربوط به اتباع بیگانه بوده‌اند که در حوزه مواد مخدر فعالیت داشته‌اند. آمار تصادفات

سخنگوی کمیسیون اطلاع رسانی امنیت استان کرمان در ادامه با اشاره به آمار تصادفات سه ماهه اول سال جاری به ایسنا گفت: در مجموع تصادفات که در سه ماهه اول سال جاری به وقوع پیوسته، 30 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش صورت گرفته، اما فوتی‌های درون شهری 28 درصد و برون شهری 9 درصد کاهش داشته است، ضمن آن‌که مجموع فوتی‌ها، جرحی‌ها و خسارتی‌ها در این سه ماهه سال جاری بیش از مدت مشابه سال گذشته بوده، به گونه‌ای که در سال گذشته 904 فقره و در سال جاری یک هزار و 170 فقره رسیده است.

وی با بیان این‌که، تصادفات در سال 94 نسبت به سال 93 در شهرها 79 درصد و در جاده ها 21 درصد رشد داشته است، اظهار کرد: 20 درصد از فوتی‌ها در شهرها و 80 درصد در جاده‌ها بوده، ولی آمار تلفات درون شهری در سال 94 نسبت به سال قبل از آن 20 درصد کاهش داشته است، به گونه‌ای که در سال گذشته، 9 هزار و 734 نفر مجروح و 163 نفر فوتی ناشی از تصادفات درون شهری بوده است و در تصادفات برون شهری نیز در سال گذشته، یک درصد کاهش فوتی نسبت به سال 933 داشته است.

همایی‌راد نقش عامل انسانی را، مهم‌ترین عامل در تصادفات دانست و ادامه داد: میزان نقش عوامل دیگر از جمله؛ سهم مصرف مشروب یا مواد مخدر مخصوصا مواد روانگردان در تصادفات در حال بررسی است، که نیاز به کار مستمر دارد.

وی با بیان این‌که، جرایم ترافیکی ریشه فرهنگی دارند، افزود:فرهنگ‌ها و نحوه برخورد افراد، بر فرهنگ ترافیک و تصادفات تاثیرگذار است و فرهنگ جامعه ارتباط مستقیم با فرهنگ ترافیک، تلفات و تصادفات دارد که در این راستا نیز نهادهای فرهنگی و دانشگاهی می‌توانند برای اصلاح رفتارهای ترافیکی نقش بسزایی داشته باشند.

عضو شورای تامین استان با بیان این‌که با همکاری شورای ترافیک، استانداری، نیروی انتظامی، پلیس راه و راهنمایی رانندگی در سال جاری و سال آینده تعداد دوربین‌های نظارتی و سیستم‌های پایش تصویری به طرز قابل ملاحظه‌ای در سطح شهرهای استان و در جاده‌های استان افزایش خواهند یافت، افزود: حدود 16 هزار کیلومتر طول راه های اصلی استان است که با حمایت‌های استاندار تمامی این راه‌های اصلی زیر پوشش دوربین‌ها خواهند رفت، زیرا که تجربه نشان داده است آمار تصادفات و تلفات در جاده‌هایی که مجهز به دوربین کنترل می‌باشند، 68 درصد کاهش داشته است.

وی تصریح کرد: مهم‌ترین طرح‌هایی که در استان در حوزه انتظامی و ترافیکی دنبال می‌کنیم، شامل استقرار سیستم‌های پایش تصویری و دوربین‌های نظارتی در همه شهرها و جاده‌هاست که به عنوان یکی از پروژه‌های مهم ارتقای امنیت شهروندان در استان دنبال کرده تا ان‌شاالله شاهد کاهش تلفات و تصادفات در سطح استان کرمان باشیم.

سرقت‌های مسلحانه و رکوردارترین شهرستان

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان در ادامه با بیان این مطلب که عمده سرقت‌های مسلحانه استان در جنوب رخ داده است، به ایسنا گفت: در جنوب تنها شهرستانی که آمار سرقت‌های مسلحانه آن افزایش داشته شهرستان کهنوج بوده اما سرقت مسلحانه در شهرستان جیرفت در سال 94 نسبت به سال قبل آن، 86 درصد کاهش داشته و تنها یک مورد سرقت مسلحانه در این شهرستان گزارش شد، هم‌چنین شهرستان‌های رودبار جنوب با 40 درصد کاهش، عنبرآباد 55 درصد، فاریاب 60 درصد، قلعه گنج 100 درصد و منوجان 40 درصد کاهش سرقت مسلحانه داشته‌اند.

وی با بیان این‌که، از لحاظ فراوانی سرقت به عنف در شهر کرمان زیاد بوده است که از نظر جرم و جمعیت زیاد نیست، اضافه کرد: در استان‌های دیگر اگر سرقت مسلحانه رخ دهد، ارزش ریالی مورد سرقت شده زیاد است، اما سرقت‌های مسلحانه استان کرمان رقم بسیار پایینی است، مثلا سرقت مسلحانه برای یک عدد گوشی همراه، دو راس گوسفند، موتورسیکلت، 70 هزار تومان وجه نقد و... صورت گرفته است.

سخنگوی کمیسیون اطلاع رسانی امنیت استان کرمان، با بیان این‌که بخشی از سرقت‌های مسلحانه در استان، توسط باندهای خاصی صورت می‌گیرد، اظهار کرد: زمانی که باندهای سرقت شناسایی و دستگیر می‌شوند، میزان سرقت مسلحانه در آن منطقه کاهش پیدا می‌کند و اخیرا در کمیسیون امنیت استان با حضور فرماندار کهنوج، بطور جدی پیگیر عوامل سرقت مسلحانه در این منطقه هستیم، ضمن آن‌که سرنخ‌های بسیار خوبی بدست آمده است تا این باندها شناسایی و دستگیر شوند.

ماهیت سرقت‌های مسلحانه استان کرمان

وی ماهیت سرقت‌های مسلحانه استان را فرهنگی و اقتصادی دانست و به ایسنا گفت: فردی که اقدام به سرقت مسلحانه موتورسیکلت یا گوشی موبایل می‌کند؛ مشکل فرهنگی و اقتصادی دارد اما اگر بتوانیم مردم را در حوزه اقتصاد توانمندتر از گذشته کنیم، خود به خود شاهد کاهش سرقت در آن منطقه نیز خواهیم بود به طوری که در شهرستان قلعه گنج در سال گذشته پس از اجرای الگوی اقتصادمقاومتی، 83 درصد از آدم ربایی و گروگان گیری، 100 در صد سرقت مسلحانه ،100 درصد قتل مسلحانه، اقدامات باندای 25 درصد و به طور کل 70 درصد در جرایم خشن نسبت به سال 93 کاهش شاهد بودیم که دلیل این کاهش چشمگیر را باید در توسعه اقتصادی و طرح اقتصاد مقاومتی قلعه گنج جستجو کرد.

همایی‌راد افزود: از لحاظ فرهنگی، اقلیمی، جغرافیایی و به طور کلی در همه شاخص‌ها، همه شهرستان‌های جنوب شبیه هم هستند و حال جای سوال دارد که چرا در این مدت یک شهرستان 70 درصد کاهش جرم داشته است؟ ایده‌ای که استاندار کرمان مطرح و در دولت به تصویب رسانده، با انعقاد قرارداد با بنیاد مستضعفان و با مدیریت جهادی و پیگیری‌های مکرر این عوامل سبب ساز می‌شود که 70 درصد جرایم خشن در یک شهرستان کاهش پیدا کند.

این مقام مسئول هم‌چنین گفت: بخشی از سرقت‌ها توسط معتادین متجاهر که برای تامین مواد خود، دست به سرقت‌های خرد می زنند، صورت می‌گیرد ضمن آن‌که بخش دیگری از سرقت‌ها نیز منشاء اقتصادی (بیکاری و نداشتن درآمد) دارد. البته این دلیل توجیهی برای انجام سرقت نیست، اما به هر حال؛ وقتی که فقر اقتصادی با فقر فرهنگی همراه می‌شود و گاهی نیز مساله مواد مخدر در میان باشد، امکان بروز سرقت نیز افزایش  پیدا خواهد کرد.

واردات سلاح از  کجاست؟

وی با بیان این مطلب که از گذشته‌های دور، فرهنگ داشتن سلاح در مناطق جنوبی و طوایف استان رایج بوده،ابراز کرد: متاسفانه هم چنین زمینه واردات سلاح به این مناطق وجود دارد و به طور سنتی بخشی از سلاح‌ها، قبلا از ناحیه شرق(سیستان و بلوچستان) صورت می‌گرفت، موارد بسیار محدودی از مرزهای آبی جنوب، وارد می‌شد، اما درصد قابل توجهی از سلاح قاچاق از مسیر غرب(کردستان عراق و ترکیه)، صورت می‌گیرد. البته بخشی از این سلاح‌های غیرمجاز شکاری و بخشی جنگی است، ولی با اشراف نیروهای امنیتی و انتظامی درصد قابل توجهی از آنها کشف شده است.

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان با اشاره به کشفیات قابل توجه سلاح های قاچاق توسط نیروی انتظامی، اطلاعاتی و سپاه در استان، عنوان کرد: 231 قبضه سلاح در سه ماهه اول سال جاری با هماهنگی ریاست کل دادگستری و دادستان استان کشف گردیده است.

انهدام گروهک‌ها

سخنگوی کمیسیون اطلاع رسانی امنیت استان کرمان در ادامه به ایسنا گفت: در دهه‌های 60 و 70 بیش از 200 گروه قاچاقچی مسلح و اشرار در استان کرمان استقرار و فعالیت داشته‌اند اما با تلاش‌های نیروهای انتظامی و امنیتی تقریبا به جرات می‌توان گفت که همه این گروه‌ها منهدم و تعداد قابل ملاحظه‌ای نیز دستگیر شدند یا تامین گرفتند و معدودی از آنها نیز به خارج از کشور فرار کردند و در حقیقت با اقدام اخیری که توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) در ارتفاعات جبالبارز جنوبی انجام شد، آخرین گروه از عاملان ناامنی استان کرمان با نام «مختار جهش» هدف قرار گرفت و منهدم شد.

وی افزود: این فرد قبلا خود را تسلیم نموده و تامین گرفته بود تا در پناه جمهوری اسلامی زندگی شرافتمندی داشته باشد. ولی متاسفانه متواری شده و دست به شرارت‌های متعددی زده بود که قتل همسر و خواهر وی در ماه رمضان و آتش زدن آنها آخرین جنایت نامبرده بود که به سزای اعمال جنایتکارانه خود نیز رسید.

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان گفت: حذف این گروه که کار بسیار ارزشمندی بود، توسط اداره کل اطلاعات انجام شد و در ادامه نیز با همکاری نیروی انتظامی، سپاه ثارالله، قرارگاه قدس نیروی زمینی و همکاری دستگاه قضایی پاک‌سازی منطقه صورت گرفت و خوشبختانه در این عملیات کوچکترین تلفاتی به غیرنظامی‌ها و نیروهای عمل کننده نیز وارد نشد.

همایی‌راد در پاسخ به این سوال که؛ علت تمرکز و حساسیت شورای تامین برای ایجاد امنیت و حذف اشرار چیست؟ یادآور شد: یکی از دلایلی که بر توسعه جنوب اثرگذار است، به حوزه کاری امنیت مربوط می‌شود، به طوری که هرچه امنیت جنوب استان ارتقا پیدا کند، توسعه اقتصادی و وضعیت معیشت مردم بهبود پیدا می‌کند.

وی تاکید کرد: نخستین فاکتوری که یک سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری در نظر می‌گیرد، وضعیت امنیتی آن منطقه است، بطوری که امنیت فرد، سرمایه و امکانات و تجهیزات تامین باشد. یکی از دلایل تمرکزی که اکنون در بحث امنیت وجود دارد این است که جنوب استان باید توسعه بیشتری پیدا کند.

عضو شورای تامین استان ادامه داد: کلید توسعه جنوب استان در دو نکته اساسی نهفته است؛ نخست ارتقای امنیت مردم و پرهیز از اختلافات سیاسی و یارکشی است که بر این اساس هر کس در هر جایگاهی که بخواهد ناامنی بوجود آورده و یا موجب تفرقه و اختلاف شود، عملا در جهت خلاف منافع جنوب حرکت کرده و هر کس در جهت ارتقای امنیت و ایجاد وحدت گام بردارد، به نفع مردم و توسعه جنوب عمل نموده است.

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان هم‌چنین با اشاره به دستگیری «یحیی احمدیوسفی» یکی دیگر از عوامل ناامنی در ماه اخیر، تاکید کرد: با وجود اینکه، این فرد 35 سال سن دارد، 20 سال به فعالیت‌های مجرمانه مشغول بوده و بارها دستگیر و زندانی شده است. بطوری که، قتل، فرار از زندان، جعل سند، انتقام جویی، سرقت مسلحانه، زور گیری، ضرب شتم مردم و تیراندازی در پرونده خود داشته است که در آخرین مرحله با کار اطلاعاتی در شهرستان میناب دستگیر شد.

وی با اشاره به دستگیری «آریا جاویدان» نیز ابراز کرد: نامبرده نیز حدود 100 فقره جرم طی دو دهه گذشته داشته که شامل سرقت احشام، ضرب شتم مردم محلی، سرقت مسلحانه، قاچاق مواد مخدر، زورگیر و تیراندازی بوده و  بارها دستگیر شده که با گرفتن رضایت از شاکیان آزاد شده اما مجددا به شرارت روی آورده است.

سخنگوی کمیسیون اطلاع رسانی امنیت استان کرمان تاکید کرد: در دستگیری «بختیار رییسی»، «یحیی احمدیوسفی» و «آریا جاویدان» دو نکته بسیار مهم وجود دارد، نخست این‌که، اشراف اطلاعاتی در موفقیت عملیات، فوق العاده اهمیت دارد که در این راستا نیز نیروهای امنیتی و انتظامی استان نشان دادند که اوضاع را کاملا رصد می‌کنند و اشراف اطلاعاتی دارند به طوری که قاتلین دو سال گذشته قتلی در قلعه گنج در سرخه سمنان شناسایی و اداره اطلاعات را دستگیر کرد و یا قاتل «حمزه شهبازی» در کهنوج در ماه رمضان توسط نیروی انتظامی و همکاری دادستانی طی کمتر از 24 ساعت دستگیر شدند.

وی به همه کسانی که شرارت و جنایت می‌کنند، هشدار داد که هیچ کس از دست قانون نمی‌تواند فرار کند وحتما به چنگ قانون گرفتار خواهد شد، و گفت: به همه کسانی که به ناامنی و شرارت دست می‌زنند هشدار می‌دهم خود را تسلیم نموده و با توجه به رأفت اسلامی، زندگی شرافتمندانه‌ای دنبال کنند و نگذارند روند توسعه با اخلال مواجه شود.

همایی‌راد بار دیگر به پرونده «مختار جهش» و اشراف اطلاعاتی بر روی این پرونده اشاره کرد و ادامه داد: در طول سه ماهی که اداره اطلاعات مسئولیت برخورد در پرونده «مختار جهش» را بر عهده داشت، بارها امکان برخورد با این افراد را پیدا کرد، اما به دلیل این‌که افراد غیر نظامی (کودک و زن) در نزدیکی آنها بودند و احتمال این‌که ممکن است آنها آسیب ببینند، عملیات خود را متوقف و به تاخیر انداختند تا این‌که طی چند روز اخیر موفق به انهدام آنها شدند.

وی ادامه داد: این نشان می‌دهد که تمام تحرکات اخلال گران زیر نظر دستگاه‌های امنیتی قرار داشته و حفظ حقوق مردم عادی نیز در اولویت قرار دارد، ولی دیر یا زود این افراد به دام قانون می‌افتند یا به مجازات اعمال خود خواهند رسید.

ارزیابی امنیت ایران

وی در بخش دیگری از مصاحبه با ایسنا در خصوص امنیت گفت: امنیت جمهوری اسلامی در مقایسه با کشورهای منطقه و حتی با برخی از کشورهای اروپایی و آمریکایی زبانزد خاص و عام است، به طوری که مشاهده می‌کنید، در کشورهای همسایه تقریبا چه درصدی از ناامنی وجود دارد اما در جمهوری اسلامی مردم از بالاترین ضریب امنیتی برخوردارند که واقعا یک پدیده بسیار شگفت انگیزی برای ناظران مسایل امنیتی است.

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان اضافه کرد: به برکت وجود امام هشتم(ع)و  هم‌چنین مقام معظم رهبری و فرماندهی ایشان بر قوای مسلح و تدابیر حکیمانه‌ای که در این قصه دارند، نقش شورای امنیت، شوراهای تامین، نیروهای امنیتی انتظامی،اقدامات موثر دستگاه‌های قضایی و اشراف اطلاعاتی که وجود دارد، دلیل این امنیت است.

وی اعلام کرد: موارد متعددی وجود داشته که گروه‌های تروریستی و قاچاقچی از مرزهای شرقی قصد ورود به کشور داشته‌اند که در همان مرزها و حتی قبل از ورود توسط قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه، لشکر ثارالله، ادارات کل اطلاعات کرمان و سیستان و بلوچستان، نیروی انتظامی و سپاه شناسایی و با آنها برخورد شده است و اخیرا شهیدی در این خصوص داده‌ایم، که ایشان از اهالی کهنوج بودند و در درگیری مرزی به درجه رفیع شهادت نایل آمدند.

سخنگوی کمیسیون اطلاع رسانی امنیت استان کرمان با اشاره به امنیت عالی ایران و این‌که قابل مقایسه با هیچ یک از کشورهای همسایه و حتی برخی از کشورهای اروپایی نیست، یادآوری کرد: در روز جشن ملی فرانسه در یک عملیات تروریستی بیش از 220 نفر کشته و زخمی شدند، اما شاهد هستیم در ایران در روز قدس در تمامی نقاط کشور مردم، در کمال امنیت راهپیمایی و تجمع می‌کنند و یا در انتخابات، ایام عید نوروز، عید فطر و ... کوچکترین مشکلی برای هیچ کس ایجاد نمی‌شود که این‌گونه امنیت را مدیون نیروهایی هستیم که در اوج ایثارگری در جهت امنیت کشور و مردم فعالیت می‌کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کشور در معرض تهدید است؟ تصریح کرد: بله تهدید همیشه وجود دارد و تاکنون نیز گروه‌های تروریستی چه بطور مستقل و چه وابسته، قصد خرابکاری داشتند و حتی شاهد دستگیری افراد جاسوسی بوده‌ایم که نشان می‌دهد ایران همواره در معرض تهدید قرار دارد و باید هوشیار باشیم.

همایی‌راد در پاسخ به این سوال که آیا حوادث سوریه و عراق و شکست تروریست‌ها بر منطقه تاثیر مثبت یا منفی دارد؟ ابراز کرد: ممکن است حوادث منطقه تهدید ما را بیشتر کند، ضمن آن‌که ممکن است بخشی از گروه‌های فراری از عراق و سوریه در کشورهای مجاور و شرقی مستقر شوند، لذا از هم اکنون اشراف کامل وجود داشته و آنها را زیر نظر داریم، لذا جای هیچ گونه نگرانی نیست.

ایدئولوژی داعش و افراط گرایی‌های قومی مذهبی و سیاسی در ایران جایگاهی ندارد

وی در خصوص حضور داعش به ایسنا گفت: در بحث داعش نکته‌ای که قابل توجه می‌باشد، بسترهای اجتماعی برای پذیرش ایدئولوژی‌های افراط گرایانه است. اگر مشاهده می‌کنید که در سوریه و عراق گروه‌های تروریستی و از جمله داعش موفق می‌شوند به این دلیل است که بسترهای اجتماعی آن وجود دارد. امروز در جمهوری اسلامی همگرایی بین اقوام مختلف از جمله بلوچ و فارس و ... و همگرایی بین فرقه‌های مختلف مذهبی به گونه‌ای است که هیچ‌گونه زمینه‌ای برای حضور ایدئولوژیک گروه‌های تروریستی وجود ندارد.

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان معتقد است: امروز اهل سنت ما در شرق و جنوب استان بیشترین تعامل را با دولت، نظام و سایر پیروان و فرقه‌های مذهبی دیگر دارند و هر آنچه که این همگرایی و تعامل بیشتر شود، ضریب امنیتی ارتقا پیدا می‌کند و ضمن آن‌که، نقش مردم در اطلاع رسانی، شناسایی موارد مشکوک، رفت و آمدهای مشکوک، خریدهای مشکوک، هم‌چنین افزایش آگاهی عمومی می‌تواند برای خنثی سازی تحرکات احتمالی تروریست‌ها موثر باشد، به گونه‌ای که اگر مواقعی در آینده کسی قصد تعرض به جان و مال مردم را داشته باشد، شناسایی و کشف شود.

شایعه کشف جلیقه انتحاری در کرمان

وی در ادامه با اشاره به این‌که، خبر کشف جلیقه انتحاری به این صورتی که در برخی رسانه‌ها مطرح شده صحت نداشته، اظهار کرد: باید گفت که کسی در این رابطه دستگیر نشده است و محل وقوع کشف نیز در استان کرمان نبوده است، بلکه یک کاراطلاعاتی توسط سپاه ثارالله صورت گرفته که نشانگر اشراف نیروهای مذکور بوده و قابل تقدیر است.

همایی‌راد در تشریح این ماجرا گفت: مقادیری مواد منفجره و ساچمه در یکی از ارتفاعات سیستان و بلوچستان مخفی شده بود که عوامل اطلاعاتی سپاه ثارالله این سرنخ را پیدا می‌کنند و با همکاری که در حوزه سیستان و بلوچستان صورت می‌گیرد این مواد در ارتفاعات استان سیستان و بلوچستان کشف می‌شود، اما متاسفانه نحوه انعکاس خبر از سوی برخی رسانه‌ها موجب بروز شایعاتی شده است.

سخنگوی کمیسیون اطلاع رسانی امنیت استان کرمان با بیان این مطلب که اشراف اطلاعاتی کامل و تعامل بین ارکان مختلف امنیتی وجود دارد، یادآور شد: اگر چه برخی فعالیت‌های عملیاتی محدود به مرزهای جغرافیایی است، اما کار اطلاعاتی محدود به مرزها نیست و هر فعالیتی که بر امنیت مردم ما تاثیرگذار باشد؛ در حیطه رصد اطلاعاتی نیروها قرار می‌گیرد.

وی در پایان با اشاره به دستورالعمل شورای امنیت کشور در خصوص اطلاع رسانی اخبار رخدادهای امنیتی و اخبار حوادث طبیعی که تبعات امنیتی دارند، افزود: برای جلوگیری از تشویش اذهان عمومی و یا پخش شایعات؛ چگونگی صحت اخبار و نحوه پخش آنها، این کمیسیون استانی مورد تاکید است و رسانه‌ها باید در انتشار اخبار امنیتی دقت نموده و مطابق با این دستورالعمل اقدام نمایند.

گفت‌وگو از: «سارا سلطانی» خبرنگار ایسنای منطقه کویر انتهای پیام


پنجشنبه / ۷ مرداد ۱۳۹۵ / ۰۰:۰۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 99]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن