واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا:
موسسه «پلتفرم ۲۸» فصل تابستانی خود را با مرور آثار یک هنرمند کرهای به نام «دو هو سو» آغاز کرد. به گزارش ایسنا، روابط عمومی این موسسه اعلام کرد: با توجه به مرز کمرنگشده بین فضاهای خصوصی و عمومی و نفوذ بارز فضاهای شخصی در عرصههای عمومی، نمایشها و کارگاههای ما در این فصل اهمیت فضای شخصی را به پرسش گذاشته و بر اهمیت نیاز انسان معاصر در حمل عادات و کیفیتهای محیط خانگی در خارج از این حیطه تأکید دارد. زیربنای آثار «دو هو سو» فیگورهای انتزاعی و طرحهای معمارانهای است که برگرفته و ملهم از تاریخ زندگی شخصی خود او است. آثاری که بیش از هر چیز به مواجهه هنرمند با مرزهای متزلزل و متغیر میان فضای عمومی و فضای شخصی و نیز مفاهیمی مانند هویت جهانی، فضا، آوارگی، حافظه و خاطره و بیمکانی میپردازند. «دو هو سو» متولد سئول کره جنوبی است و بسیاری از تجربیات شخصی او مانند مکانهایی که در آنها زندگی کرده، خانهی کودکیاش (یک خانهی سنتی کرهای)، خانهی دانشجویی رودآیلند که دوران دانشجوییاش را در آن سپری کرد و آپارتمان او در نیویورک در شکلگیری آثار او نقش مهمی داشتهاند. شفافیت یا به بیان دقیقتر، رفتوآمد و نوسان بین رویتپذیری و رویتناپذیری، یکی از تمهای اصلی آثار هنرمند است، مسألهای که متأثر از چندلایگی فضاهای داخلی و خارجی و نیز محوطههای میانی در معماری سنتی کرهای است. با وجود اینکه «سو» هنرمندی فیگوراتیو نیست، ولی فیگور در آثار او حضور دارد، در گوشهای به کمین نشسته و در اولین فرصت، بیرون میجهد و خود را در میان اشکال انتزاعی و نمادین اثر به نمایش میگذارد. «سو» کار خود را با ترسیم و طراحی سازههای مسکونی در سال ۱۹۹۴ آغاز کرد و همین امر جهتگیری کلی آثار او در سالهای بعد را هم مشخص کرد. این امر بهخوبی در چند اثر از سازههای خانهمانند غولآسای او و نیز خانههایی که در آن زندگی میکند یا کرده، مشهود است. سازهها هر کدام یا به اشکال مختلف برش خورده تا بخشهای داخلی آن نمایان باشند و گاه به شکلی خطرناک بالای ساختمانها و یا در میان دو سازهی دیگر جاسازی شدهاند و یا در میان فضای گالریها ساخته شدهاند، به شکلی که انگار طوفان مهیبی آنها را با خود آورده و با خراب کردن سقفِ گالری به درون فضا انداخته است. از دیگر آثار «سو» میتوان به سازههای بافتی، بافتهشده از نخها (و لولههای بسیار باریک) پلیاستر تکرنگ شفاف اشاره کرد. بینندهی اثر درون سازهی درخشان، معمارانه و بیثبات پلیاستری گام برمیدارد و از میان راهروهای رویاگونه و فضاهای داخلی سحرآمیز آن (که مثل خانههای مسکونی دستشویی، توالت و کلید برق هم دارند) میگذرد. خانههای بافتیِ شفاف و روشن «دو هو سو» تنها بازیگوشانه و محصول خلاقیت بصری هنرمند نیستند، بلکه در کنار آن با متجلی کردن تمام عیار آشفتگی و سردرگمی هنرمند حامل نوعی مالیخولیای هنرمندانه نیز هستند. انگار ردها و آثار تمام مکانهایی که «سو» و خانوادهاش در طی سالها در آنها زیستهاند، جمع آمده و مفهوم «خانه» را بهنمایش گذاردهاند. مفهومی که از دید هنرمند به شکلی تأثرانگیز همواره ناپایدار، گریزان و تثبیتناشدنی بوده است. این نمایشگاه، جمعه هشتم مردادماه افتتاح میشود و تا ۲۲ مرداد هر جمعه از ساعت ۱۶ تا ۲۲ برپاست. علاقهمندان میتوانند به میدان هفت تیر، خیابان مفتح جنوبی، بعد از تقاطع سمیه، کوچه بور بور، خیابان خاقانی، نبش بنبست روشن منش مراجعه کنند. انتهای پیام
چهارشنبه / ۶ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۹:۴۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 132]