تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):گناهانى كه باعث نزول عذاب مى‏شوند، عبارت‏اند از: ستم كردن شخص از روى آگاهى، تجاوز...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818954081




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تاكيد زيباري بر تداوم گفتگوها با امريكا درباره توافق امنيتي


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: تاكيد زيباري بر تداوم گفتگوها با امريكا درباره توافق امنيتي
وزير امورخارجه عراق در گفتگوي اختصاصي با الجزيره انگليسي بر عزم دولت عراق بر تداوم گفتگوها با امريكا در زمينه طرح جنجالي توافقهاي نظامي دو طرف تاكيد كرد.
به گزارش شبكه تلويزيوني الجزيره انگليسي، هوشيار زيباري در پاسخ به سوالي در خصوص اعمال فشارهاي خارجي ايران و فشارهاي داخلي براي توقف مذاكرات امنيتي با امريكا گفت موضع رسمي دولت عراق ادامه اين مذاكرات و گفتگوها براي حصول به توافقي پويا و قابل قبول است بطوريكه هم مردم امريكا و هم مردم عراق راضي باشند. موضع دولت عراق تغيير نكرده است. دولت عراق همچنان به تداوم اين گفتگوها متعهد است.
هوشيار زيباري در ادامه افزود مساله مطرح بسيار حساس است. بايد توجه داشت كه كشورهاي عربي منطقه نيز با امريكا چنين توافقهايي دارند.
در اين كشورها پايگاههاي امريكايي وجود دارد كه بسيار بزرگتر از پايگاههاي امريكا در عراق است. انچه ما خواهان ان هستيم ان است كه حضور امريكا در عراق به گونه اي نظام مند و قابل قبول باشد. بايد توافقي درخصوص چارچوب راهبردي وجود داشته باشد تا اينكه دستاوردهاي حاصل اعم از اموزش نيروهاي امنيتي و نظامي تداوم پيدا كند.
به همين سبب، امضاي اين توافق نامه واقعا مورد نياز عراق است.
هوشيار زيباري در ادامه تصريح كرد نيروهاي خارجي بنا به درخواست دولت منتخب عراق در اين كشور حضور و فعاليت دارند و به ان كمك مي كنند. شوراي امنيت سازمان ملل متحد نيز حضور اين افراد را در عراق موجه جلوه داده است و به همين خاطر حضور انها در عراق مشروع است. اكثريت مردم عراق اين حضور را پذيرفته اند البته اين به معناي ان نيست كه همه عراقي ها با اين مساله موافق هستند. بايد توجه داشت كه حضور نيروهاي خارجي در عراق براي مدت نامعلوم نخواهد بود. دولت عراق مي تواند به عنوان دولتي مستقل در اين خصوص تصميم گيري كند. هيچ بازي و دستوركار و ساز و كاري مخفي در اين زمينه وجود ندارد چراكه در نهايت پارلمان عراق بايد در اين خصوص تصميم گيري كند. نيروهاي امريكايي در كره جنوبي ،المان ، قطر و كويت حضور دارند. صرف حضور نيروهاي خارجي در يك كشور به معناي ان نيست كه حاكميت ان نقض مي شود.
وزير امورخارجه عراق در ادامه افزود اين توافق نامه در جهت منافع امريكا، عراق و منطقه قرار دارد. ايجاد عراق باثبات و امن بهترين تضمين براي منطقه است. نتيجه انتخابات رياست جمهوري امريكا به اقدامات بي مهابا و غيرمسئولانه در عرصه عراق منجر نخواهد شد. نمي توان گفت با انتخاب سناتور باراك اوباما وي به خروج فوري نيروهاي نظامي امريكا از عراق مبادرت خواهد كرد.
هرگونه تصميم در اين خصوص با توافق دولت عراق و فرماند هان نظامي امريكا در اين كشور خواهد بود.
باراك اوباما به مسائل منطقه و چالشهاي موجود در ان و رنجهايي كه مردم عراق در سالهاي اخير متحمل شده اند كاملا واقف است.
اينكه ما مي خواهيم سرنوشت اين توافق تا پايان ماه ژوئيه مشخص شود اين است كه ما نمي خواهيم اين مساله به موضوعي در رقابتهاي انتخابات رياست جمهوري امريكا تبديل شود كه موضوعي جنجالي و تفرقه افكن باشد.
هوشيار زيباري در ادامه افزود اين توافق كاملا شفاف خواهد بود و به پارلمان عراق ارجاع خواهد شد تا بيشترين حمايت سياسي براي ان جلب شود. البته اين به معناي ان نيست كه بحثها در اين خصوص در سطح رسانه ها خواهد بود. اين مذاكرات در سطح مقامات به صورت رسمي انجام خواهد شد.

منبع خبر :
 جمعه 31 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 199]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن