تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، تاج سوره‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817052351




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مختاباد: موسیقی کوچه بازاری منبع برخی نوحه خوان ها شده است


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: ابتدای دهه هفتاد بود که علاقه مندان به موسیقی و عموم مردم آهنگ « تا کی به تمنای وصال تو یگانه» را با صدایی تازه و دلنشین از رادیو و تلویزیون آن هم با تکرار بسیار در شبانه روز می شنیدند. صاحب آن صدای ماندگار، هنرمند جوانی بود که امروزه و در سن 50 سالگی همگان او را با نام دکتر سیدعبدالحسین مختاباد می شناسند.



به گزارش جام جم آنلاین مختاباد از آن سال به بعد آلبوم ها و آهنگ های بسیاری را تولید و منتشر کرد و علاوه بر اجراهای داخلی، نوا و موسیقی ایرانی را در بسیاری از کشورهای جهان سرداده است. چندین اجرا و آهنگ او با مضامین عاشورایی، بهانه گفت و گویی با این خواننده سنتی شد. جناب مختاباد، ایام عاشورای حسینی است. موسیقی عاشورایی را چگونه می بینید؟ عاشورا، حادثه ای بود که در تمام ابعاد زندگی مسلمانان بخصوص شیعیان تأثیرگذار شد. یکی از این ابعاد، بخش هنر، نمایش، ادبیات و موسیقی است. موسیقی ما به گونه ای با فلسفه عاشورا تعامل داشته و دارد که در بسیاری موارد این مکتب، موسیقی ما تکامل و جهت داده است. تعزیه و تعزیه خوانی نمونه بارز این تاثیر شگرف است. درباره ارتباط موسیقی و تعزیه بیشتر توضیح می دهید؟ تعزیه در واقع میکسی از موسیقی و تئاتر است. تعزیه یکی از ریشه های اصلی ایجاد و تقویت موسیقی سنتی ایرانی است و بسیاری از خوانندگان و ردیف دانان موسیقی ایرانی مانند مرحوم تاج اصفهانی و مرحوم اقبال آذر کار خود را با تعزیه خوانی شروع کردند. با این تعریف، گویا تعزیه خوانان با نوعی از موسیقی آشنایی داشتند؟ بله، زمانی نوحه خوان ها و تعزیه خوان ها، ردیف دان های قابلی بودند و ریتم و موسیقی را به خوبی می شناختند. در گذشته هرکسی اجازه نداشت نوحه خوانی کند. ریتم نوحه ها و رجزهای تعزیه خوان ها آنچنان علمی و صحیح بود که بسیاری از موسیقی دانان حرفه ای و آکادمیک از این نوع موسیقی الهام می گرفتند. چگونه است که عامه مردم با موسیقی عاشورایی و تعزیه همنوایی و همراهی می کنند؟ چون احساسی نوستالوژیک برای عموم مردم دارد. فلسفه عاشورا سیزده قرن است که جزیی از فرهنگ مردم ایران شده است. لذا گرایشی درونی به این گونه موسیقی و تعزیه وجود دارد. این تاثیر حتی به غیر ایرانیان هم سرایت داشته است. به عنوان نمونه « چرکوفسکی» موسیقیدان روسی وقتی تعزیه را از نزدیک دیده بود، اذعان کرد:« در تمام زندگی ام نمایشی ندیدم که هم بازیگر و هم تماشاگر در آن گریه کنند، تعزیه آدم را مبهوت می کند».

با توجه به شناخت و تجربه ای که از موسیقی در اروپا دارید، آیا چنین موسیقی هم در غرب وجود دارد؟ بله، در اروپا هم نمایش هایی تعزیه گونه برای مسیح می سازند و حتی بسیاری از آنها میخ و تیغ هایی بر سر زنجیر گذاشته و بر تن خود می زنند و خون از بدن خود جاری می کنند. بسیاری از موسیقی دان های بزرگ اروپا مانند باخ و بتهوون کار خود را از مکتب موسیقی کلیسایی آغاز کردند. به عبارت بهتر، پایه اصلی موسیقی اروپا، کلیسا و موسیقی مذهبی بود. اشاره کردید که زمانی نوحه خوان ها ردیف دانان قابلی بودند، آیا این امر امروزه هم مشاهده می شود؟ متاسفانه امروزه شاهد این مسئله هستیم که موسیقی کوچه بازاری، ذلیل و ضعیف به منبع الهام برخی نوحه خوان های جدید تبدیل شده است. در حالیکه روزگاری ریتم نوحه ها و سبک نوحه خوانی ها منبع الهام موسیقی دانان بود. مقام معظم رهبری هم بارها نسبت به اینگونه نوحه خوانی های جدید هشدار داده اند. برخی از شعرهای خوانده شده به جای عرض ارادت در واقع توهین به ساحت ائمه معصوم و به نوعی تحریف است. ای کاش برخی مداحان پیش از خواندن، یک دور کامل کتاب تحریفات عاشورای شهید مطهری را مطالعه کنند. آیا این گونه نوحه خوانی که انتقاد شمار را برانگیخته است از رسانه ملی هم پخش می شود؟ بله، این اشکال به رسانه ملی هم وارد است. رسانه ملی نباید هر مداحی را که نیم صدایی دارد بیاورد و آن مداح هرچه به ذهنش می رسد بگوید. برخی مداحان طوری مدیحه سرایی می کنند که انگار امام حسین(ع) فردی ضعیف بود و نیازمند اشک و گریه مردم است.
البته نوحه هایی که از رسانه ملی پخش می شود 180 درجه با نوحه هایی که در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی دست به دست می شود متفاوت است. در فضای مجازی برخی نوحه خوان ها برای شهرت طلبی و ازدیاد طرفداران خود از سبک ها و ریتم هایی که شباهتی به مجلس عزا و سینه زنی است بهره می برند. برخی دیگر هم از فرهنگ عاشورایی برای نیل به مقاصد سیاسی و اقتصادی استفاده می کنند. لذا کنترل و نظارت بر برخی شعرها، سبک ها، نوحه خوانی ها و حتی مداحان لازم است. محمد زندکریمخانی - جام جم آنلاین




دوشنبه 19 مهر 1395 ساعت 18:43





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن