تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را قرائت كند خداوند در بهشت هفتاد هزار قصر از يا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806711310




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حساب ناپاك «بهداشتي»‌ها از محاسبه باك دارد!؟


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: حساب ناپاك «بهداشتي»‌ها از محاسبه باك دارد!؟
بيمارستاني كه داروخانه‌اش به وسيله يك نفر ليسانس ادبيات اداره مي‌شود و پرستار، سرپرستار و متخصص بيهوشي هم ندارد...
نویسنده : زهرا چيذري 


بيمارستاني كه داروخانه‌اش به وسيله يك نفر ليسانس ادبيات اداره مي‌شود و پرستار، سرپرستار و متخصص بيهوشي هم ندارد... اين حكايت سناريوي سريال در حاشيه نيست بلكه ماجراي پلمب بيمارستاني در شمال شهر پايتخت است كه چند ماه پيش از سوي سازمان تعزيرات پلمب شد‌! استفاده چندين باره از تجهيزات پزشكي يك بار مصرف در يكي از بيمارستان‌هاي مهم تهران و متعلق به يكي از نهادهاي عمومي كشور هم يكي ديگر از پرونده‌هايي است كه در سازمان تعزيرات پيگيري شد و متخلفان 18 ميليارد تومان جريمه شدند. گرانفروشي، ‌دريافت‌هاي اضافه و مواردي از اين دست هم پرونده‌هايي است كه اگر سازمان تعزيرات به آن ورود نمي‌كرد، شايد هيچ‌گاه پيگيري نمي‌شد. اين امر از ضعف نظارت نظام پزشكي و معاونت درمان وزارت بهداشت حكايت دارد. با وجود اين رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس معتقد است«‌نظارت دستگاه غيرتخصصي بر عملكرد پزشكان به صلاح نيست!»

اخبار تخلفات حوزه سلامت اعم از تخلفات پزشكان، ‌مراكز درماني و تخلفات حوزه غذا و دارو روز به روز گسترده‌تر و بيشتر مي‌شود؛‌افزايشي كه حكايت از ضعف نظارت و بازدارنده نبودن قوانين نظام پزشكي و بخش‌هاي نظارتي وزارت بهداشت دارد. جالب اينجاست كه برخلاف انتظار اغلب اوقات برخوردهايي كه در حوزه غذا و دارو و تخلفات حوزه درمان صورت گرفته از جانب سازمان تعزيرات بوده نه نظام پزشكي و وزارت بهداشت. از سوي ديگر پيگيري تخلفات حوزه سلامت از سوي نظام پزشكي و وزارت بهداشت منجر به صدور حكم‌هايي شده كه گاهي حتي صداي خود وزير بهداشت را درآورده است. نمونه‌اش حكم يك سال تعليق از طبابت براي پزشكي است كه دهها عمل تعويض مفصل داشته اما معلوم شده پروتزي در كار نبوده است.
همه اينها موجب شده در كنار نظام پزشكي و وزارت بهداشت، سازمان تعزيرات هم به تخلفات بهداشت و سلامت ورود كند و اين ورود با شناسايي جرائم بسياري در اين حوزه همراه بوده است؛‌جرائمي كه با نظارت دستگاه‌هاي تخصصي مشمول تسامح و تساهل شده است.
 
قانوني براي برخورد با دريافت‌هاي اضافي
شايد بر همين اساس است كه قانون تعزيرات حكومتي امور بهداشتي و درماني براي برخورد با تخلفات حوزه سلامت جرائمي را در نظر گرفته است. حالا هم سازمان تعزيرات حكومتي برنامه جديدي را با استناد به ماده ۴ قانون تعزيرات در دستور كار قرار داده كه بر اساس آن با صورتحساب‌هاي ساختگي، خودارجاعي و اجرت نامشروع پزشكان و مؤسسات پزشكي برخورد مي‌شود. اما ماده 4 قانون تعزيرات چه مي‌گويد؟

بر اساس اين ماده، ايجاد يا ارائه خدمات مازاد بر احتياج به منظور سودجويي يا دخل و تصرف در صورتحساب و دريافت اضافه از نرخ‌هاي اعلام شده از ‌ناحيه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي جرم محسوب شده و متخلف به مجازات‌هايي از جريمه نقدي و درج در پرونده تا لغو پروانه را در پي دارد. طبق اين قانون ‌مجازات مرتبه اول اين تخلف جريمه نقدي به ميزان دو برابر اضافه دريافتي از بيماران، توبيخ كتبي و درج در پرونده پزشكي است. براي مرتبه دوم جريمه نقدي به ميزان پنج برابر اضافه دريافتي از بيماران، لغو پروانه مسئول فني، توبيخ كتبي و درج در پرونده پزشكي و براي ‌مرتبه سوم، جريمه نقدي به ميزان 10 برابر اضافه دريافتي از بيماران، لغو پروانه مسئول فني، لغو پروانه تأسيس، توبيخ كتبي و درج در پرونده پزشكي در نظر گرفته شده است.
 
مخالفت با ورود تعزيرات به تخلفات حوزه سلامت
با تمام اين احوال رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس با ورود تعزيرات به پرونده‌هاي سلامت مخالف است. دكتر علي نوبخت دليل مخالفتش را اينگونه بيان مي‌كند:«‌نظارت بر عملكرد پزشكان تا حدودي پيچيده است، به همين دليل نيازمند اقدامات تخصصي است لذا اينكه دستگاهي غيرتخصصي نسبت به اين موارد ورود يابد به صلاح نيست.»

وي معتقد است نظارت بر عملكرد پزشكان در حوزه سلامت از طريق انجمن‌هاي علمي، سازمان نظام پزشكي، وزارت بهداشت و كميسيون بهداشت و درمان مجلس امري بديهي است اما در عين حال تصريح مي‌كند: البته بر اين نكته تأكيد داريم كه به طور شايسته در حوزه نظارت اقدامات اساسي صورت نگرفته كه براي اين مهم لازم است گروه‌هاي تخصصي وارد عرصه شوند.
از نگاه رئيس كميسيون بهداشت مجلس بايد گروه‌هاي تخصصي ايرادات وارده در حوزه سلامت و تخلفات صورت گرفته را مورد بررسي قرار داده و در نهايت اين ايرادات را به قوه قضائيه گزارش دهند. وي درباره ورود كميسيون بهداشت و درمان مجلس نسبت به نظارت بر حوزه سلامت مي‌گويد: اين كميسيون كميته‌هاي مختلفي را تشكيل داده تا بازديدهاي مختلفي از روند فعاليت‌هاي صورت گرفته در حوزه سلامت داشته باشند، آنطور كه رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس و اعضاي اين كميسيون در تلاش هستند با دعوت از گروه‌هاي مختلف در اين كميته نظارت، از واحدهاي مختلف مربوطه عضوگيري كنند تا اين نظارت به طور دقيق شكل گيرد.
 
وقتي كه حساب پاك نيست!
«آن را كه حساب پاك است از محاسبه چه باك است‌»؛ اين ضرب‌المثلي قديمي است كه مصاديق امروزي فراواني دارد. نظارت دستگاه‌هاي تخصصي بر حوزه بهداشت و درمان امري است كه تاكنون بازدهي خوبي نداشته است و ضعف قانون نظام پزشكي تا جايي است كه حتي وزير بهداشت هم مي‌گويد: «‌آنجا كه حقوق عامه مردم مطرح است، قانونگذار بايد در قوانينش تجديدنظر داشته باشد. در تخلفات بايد مجازات‌ها بازدارنده باشند، اين در حالي است كه اكنون اينچنين نيست.» محمد‌حسين قرباني، نايب رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس هم در واكنش به اين موضوع مي‌گويد: «‌ضعف در قانون و عدم انجام وظيفه معاونت درمان و سازمان نظام پزشكي موجب شده سازمان ديگري همچون سازمان تعزيرات براي بستن بيمارستاني متخلف ورود پيدا ‌كند.‌» با اين تفاسير آيا در ورود سازمان نظارتي خارج از دستگاه سلامت كشوري ترديدي باقي مي‌ماند؟


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن