تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه كسى مستحق دوستى خداوند و خوشبختى باشد، مرگ در برابر چشمان او مى‏آيد و آرز...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815480606




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

المانیتور: ایران رویکرد خود را در قبال عربستان تغییر داده است؟


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:



المانیتور: ایران رویکرد خود را در قبال عربستان تغییر داده است؟
در این زمینه این سوال مطرح می شود که آیا عربستان همه گزینه های خود در منطقه را تنها برای مقابله با ایران کنار گذاشته است و تمام کارت های خود را مقابل ایران بازی کرده است؟
روز نو :  
در این زمینه این سوال مطرح می شود که آیا عربستان همه گزینه های خود در منطقه را تنها برای مقابله با ایران کنار گذاشته است و تمام کارت های خود را مقابل ایران بازی کرده است؟

به گزارش روز نو، المانیتور می نویسد: دولت روحانی در سال 2013 با رویکرد برد-برد در مساله حل و فصل مسائل سیاست خارجی ایران بر سر کار آمد. تمام رویکرد روحانی و ظریف درباره نیاز به گفت وگوبرای نزدیک تر کردن اختلافات است. در این زمینه، روحانی به نیاز موجود برای ارتقای روابط ایران با همسایگانش، به طور ویژه عربستان سعودی اشاره داشته است. علاوه بر آن، روحانی درخواست خود را با گفتن اینکه خواستار احیای روابط برادارانه میان دو کشوراست مطرح کرد.
 
ظریف نیز در این زمینه بارها تاکید کرده است که اولویت ایران همسایگانش است و عنوان کرد که روابط ایران با همسایگانش باید برد-برد باشد و نه یک بازی با حاصل جمع صفر. ظریف پیشنهاد تشکیل چارچوب امنیتی منطقه ای میان 8 کشور حاشیه خلیج فارس را مطرح کرد.
 
اظهارات و گفته های روحانی و ظریف در چند ماه اخیر نشان می دهد که چیزهایی در تهران درقبال ریاض تغییر کرده است، اما چرا؟
 
درک اهمیت در شکل دادن به سیاست این سوال را مطرح می کند که چه برداشتی در ایران نسبت به عربستان سعودی در دوران دولت روحانی شکل گرفته است. اینکه سعودی ها موضع تهاجمی در قبال ایران دارند، غالب بحث های روزانه سیاسی و رسانه ای را در تهران شکل می دهد. این دیدگاه براساس واقعیت های بسیاری شکل گرفته است برداشت دیگری را نسبت به ریاض در تهران ایجاد کرده است. این برداشت ها شامل سیاست های عربستان سعودی در خاورمیانه با بعد آشکار ضدایرانی و نگاه خصمانه نسبت به دوستان ایران در منطقه است تا جایی که اظهارات خارج از عرف و دشمنانه وزیر خارجه عربستان و وزیر اقتصاد این کشور بار دیگر موجب پایین ماندن قیمت نفت شد.
 
اکنون پس از گذشت سال ها طرز تفکر تغییر رویکرد در قبال عربستان سعودی، تفکر جدیدی درباره اینکه باید چگونه با عربستان سعودی تعامل کرد درتهران در حال شکل گیری است. این طرز تفکر بر این باور است که  فراتر از عواقب درگیری مستقیم میان تهران و ریاض، عربستان سعودی هیچ اقدامی برای ضربه زدن به امنیت ملی ایران و یا ضربه زدن به متحدان منطقه ای این کشور انجام نداده باشد. این تفکر به راحتی می تواند به تشدید درگیری ها و ایجاد درگیری های مستقیم میان این دو رقیب منطقه ای ایجاد شود.
 
در این زمینه این سوال مطرح می شود که آیا عربستان همه گزینه های خود در منطقه را تنها برای مقابله با ایران کنار گذاشته است؟
 
به عبارت دیگر، به دلایل مختلف، ایرانیان طی چند دهه گذشته، عربستان سعودی را به عنوان یک تهدید نمی دیدند. بنابراین، باید در این باره بحث کرد که آیا رویکرد جدید ایران در قبال عربستان یک شاخص واقعی از تغییر دیدگاه دیرینه ایران در قبال ریاض به عنوان خطری جدی است یا نه؟

*نامه نيوز




تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن