تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 26 دی 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):كوتاه كردن ناخن، از آن رو لازم است كه پناهگاه شيطان است و فراموشى مى آورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1853757383




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

در ساحت مولانا دست به کاری جز عاشقی نمی توان زد!


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: در ساحت مولانا دست به کاری جز عاشقی نمی توان زد!
مولانا در آثار خود همواره انسان را به آستانه الهیت و عشق الهی دعوت می کند.


دکتر امیر اسماعیل آذر چهره نام آشنای زبان و ادبیات فارسی به بهانه سالروز بزرگداشت مولانا در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت:

خنک آن دم که نشینیم در ایوان من و تو/  به دو چشم و به دو صورت به یکی جان من و تو

سخن گفتن از مولانا یعنی از انسانی سخن به میان آوردن که تنها محبوب و معشوقش خداست. در حقیقت مولوی انسان را دعوت می‌کند که عاشق خدا باشد و بدون شک اگر کسی به آنچه مولوی گفته و آنچه که حقیقت واقع است، عمل نکند پژمردگی بر سر راه زندگی اش سبز خواهد شد.

وی افزود: سیاستی در جهان حاکم است که انسان های کره زمین را به مصرف گرایی سوق می‌دهد. انسان مصرف گرا همواره باید توجه خود را معطوف مادیات کرده و درگیر دغدغه‌های زمینی شود. این چرخه دائما ادامه خواهد داشت و انسان در چنین وضعی هیچ گاه فرصت فکر کردن و اندیشیدن را پیدا نمی کند. در حقیقت سیاست جهانی با تشویق و دعوت انسان به مصرف گرایی فرصت تفکر و اندیشیدن به خدا و  نامحدود را از او سلب کرده؛ در نتیجه راه آسمان بر او بسته شده و افسردگی و پژمردگی به سراغش می آید.

جان همه روز از لگدکوب خیال/ وز زیان و سود وز خوف زوال
نی صفا می‌ماندش نی لطف و فر / نی بسوی آسمان راه سفر
تو چه دانی ذوق آب دیدگان / عاشق نانی تو چون نادیدگان
گر تو این انبان ز نان خالی کنی / پر ز گوهرهای اجلالی کنی

وی در ادامه اظهار داشت: این مصرف‌گرایی و گرفتاری‌های روزمره فضای روزگار را به انسان تنگ کرده و راه آسمان و اندیشیدن را  بر او بسته است. از همین رو قرآن کتاب آسمانی ما مرتبا انسان ها را به اندیشیدن و تعقل رهنمون می سازد؛ زیرا انسانی که نتواند بیاندیشد ممکن است به هر جنایتی تن دهد. اما مولوی در آثار خود انسان محدود و افسرده را مضاف الیه نامحدود و عاشق خدا کرده و انسانی که به آسمان ها و بی نهایت وصل باشد بدون شک از گرفتگی و تنگی روزگار که سبب افسردگی او شده جدا می گردد. از همین روست که مولانا می گوید:

ای غم اگر مو شوی پیش منت بار نیست / پر شکرست این مقام هیچ تو را کار نیست
غصه در آن دل بود کز هوس او تهی است / غم همه آن جا رود کان بت عیار نیست

این استاد ادبیات در ادامه افزود: وقتی که انسان زمینی و محدود شود، نمی داند چگونه درهای محدودیتش را بشکند و آنجاست که به غم، مواد مخدر، جنایت، رانت خواری و... روی می آورد. چنین انسانی معرفت الهی از دلش بیرون آمده و هدفی می شود برای هرگونه خدعه، کینه و جنایت. زیرا اکثر نابسامانی های روحی محصول همین محدودیت هاست؛ اما کاری که مولوی در این راستا انجام می دهد این است که از طریف هنر، شعر و قصه انسان را به آستانه الهیت رسانده و به سر منشا هستی وصل می کند. 

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه بیشتر حکایت های موجود در دفترهای مثنوی مولانا ترجمان یا تفاسیر آیات قرآن است گفت:

به عنوان مثال وقتی پیرامون آیه "وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِين" به سراغ مولوی می رویم؛ مشاهده می‌کنیم که برای این آیه کوتاه به سرودن داستانی بلند پرداخته و در لباس شعر و هنر تلاش می‌کند که ما در کنار انسان احمق زندگی نکرده و به رنج و زحمت نیفتیم.  
 
عیسی مریم به کوهی می‌گریخت / شیرگویی خون او می‌خواست ریخت
آن یکی در پی دوید و گفت خیر / در پیت کس نیست چه گریزی چو طیر
با شتاب او آنچنان می‌تاخت جفت / کز شتاب خود جواب او نگفت
کز پی مرضات حق یک لحظه بیست / که مرا اندر گریزت مشکلیست
از کی این سو می‌گریزی ای کریم / نه پیت شیر و نه خصم و خوف و بیم
گفت از احمق گریزانم برو / می‌رهانم خویش را بندم مشو
گفت آخر آن مسیحا نه توی / که شود کور و کر از تو مستوی
گفت عیسی که به ذات پاک حق / مبدع تن خالق جان در سبق
کان فسون و اسم اعظم را که من / بر کر و بر کور خواندم شد حسن
برتن مرده بخواندم گشت حی / بر سر لاشی بخواندم گشت شی
خواندم آن را بر دل احمق بود / صد هزاران بار و درمانی نشد
گفت حکمت چیست کآنجا اسم حق / سود کرد اینجا نبود آن را سبق
گفت رنج احمقی قهر خداست / رنج و کوری نیست قهر آن ابتلاست
ز احمقان بگریز چون عیسی گریخت / صحبت احمق بسی خونها که ریخت

مدیر عامل موسسه فرهنگی هنری «فرهنگ بان» در پایان خاطرنشان کرد: به طور کلی می توان گفت مولوی همواره انسان را از خطرها و دردهایی که در جامعه وجود دارد، آگاه ساخته و با دعوت به معرفت و ساحتی الهی کاری می کند که  آدمی شرمنده شود. دست به کاری جز عاشقی بزند، و من در مصاحبه ای چند خطی کدام قطره از این دریا بردارم  که بتوانم طعم و عطر دریا را در کام خواننده شما بچکانم؟ پس تنها همگان را به سوی مثنوی مولوی دعوت کرده و با یک شعر در مذمت شراب و نوشابه های الکلی این گفتگو را به فرجام می رسانم:
 
باده غمگینان خورند و ما ز می خوش دل تریم / رو به محبوسان غم ده ساقیا افیون خویش
باده گلگونه ‌ست بر رخسار بیماران غم / ما خوش از رنگ خودیم و چهره گلگون خویش
باده در جوشش گدای جوش ماست / چرخ در گردش گدای هوش ماست
باده از ما مست شد نی ما ازو / قالب از ما هست شد نی ما ازو
 



۰۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 95]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن