تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):چه بسیارند دانشمندانی که جهلشان آنها را کشته در حالی که علمشان با آنهاست، اما به حالش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798709939




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رسانه همیشه تصاویری کلیشه‌ای را از زنان ساخته است - ایسنا


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا:
نشست مدرسه ملی سینما
پنجمین نشست از سلسله نشست‌های پژوهشی مدرسه ملی سینمای ایران با موضوع«بازنمایی زن در سینمای پس از انقلاب» عصر روز دوشنبه 28 تیرماه در محل مدرسه برگزار شد. به گزارش ایسنا، طبق اعلام روابط عمومی مدرسه ملی سینما، این نشست که عنوان آن با پژوهش دکتر نادره سادات‌سرکی مرتبط بود، با سخنرانی او، دکتر اعظم راودراد و تینا پاکروان برپا شد و رامتین شهبازی نیز اجرا و اداره نشست را برعهده داشت. در بخش اول نشست، نادره سادات‌سرکی به توضیحاتی در مورد محتوای پژوهش خود پرداخت. سرکی مبنای نظری آن را نظریه گفتمان و بازنمایی عنوان کرد و از تأثیر چشمگیر رسانه در القای باور و تصویر از جامعه به ما سخن گفت:«رسانه همیشه تصاویری کلیشه‌ای را از زنان ساخته است؛ اینکه زنان ضعیف‌اند، منفعل‌اند؛ احساسشان بر منطق غلبه دارد و قدرت تصمیم‌گیری ندارند. رسانه این اتفاق را بر اثر تکرار، تعمیم می‌دهد و ما وقتی همین تصویر را از زنان در سینما می‌بینیم از آن راضی هستیم چون با پیش‌داشته‌های قبلی و القا شده به ما تطابق دارد. اما رسانه مانند یک تیغ دولبه است. همانقدر که می‌تواند گفتمان غالب را ترویج کند، به شرط افتادن به دست طبقه فروتن جامعه، می‌تواند کلیشه‌ها را بشکند و نابرابری‌های اجتماعی را طرد کند. این‌ها همگی در ایجاد جریان زن ستیز و مردسالارانه در جامعه و سینما، در دوران قبل و بعد از انقلاب تأثیرگذار بوده است». سرکی که مدیر برنامه‌ریزی و تامین محتوای آموزشی مدرسه ملی سینمای ایران نیز هست به نقش سینماگران در شکستن تصویر کلیشه‌ای زن در سینمای قبل و پس از انقلاب اشاره کرد: «بیضایی در فیلم‌هایی نظیر "چریکه تارا"، "غریبه و مه"، "رگبار"، ناصر تقوایی با "آرامش در حضور دیگران" و «دشنه» فریدون گله تصویری از زن ارائه می‌دادند که مغایر با آنچه قبل از انقلاب از زن عرضه و تولید می‌شد بود.پس از انقلاب اما در اوایل دهه 60،  به دلیل برخی محدودیت‌های خصوصاً پوششی و فرهنگی، فیلم‌سازان به سینمایی مانند سینمای جنگ رو آوردند که یا اساساً زن در آن حذف شده، یا در قالب‌هایی نظیر همسر، خواهر یا مادر فداکار و مهربان حضور داشت. حذف زن، باعث شد که تظاهرات عواطف انسانی هم در سینما حذف شود. خیلی از این اتفاقات باعث شد تا پدیده‌ای به نام "اسطوره مادر" در سینما شکل بگیرد. فیلمسازانی نظیر بهرام بیضایی، محسن مخملباف، کمال تبریزی تصویر دگرگونه‌ای از زن در دهه 60 در سینما ارائه دادند که این تصویر، تاب آورده نشد و منجر به توقیف برخی فیلم‌ها نظیر "مادیان"، "در مسلخ عشق"، "باشو غریبه کوچک" شد. حتی فیلم‌سازان زنی چون پوران درخشنده هم در آن دوران فیلم زنانه نمی‌ساختند. سینمای ما به نوعی نمی‌تواند زنان فعال و قدرتمند را در کنار مردان تصویر کند انگار که هر عرصه‌ای برای عرض اندام زنان به وجود می‌آید باید در غیاب مردان باشد». دکتر اعظم راودراد سخنران بعدی نشست پژوهشی مدرسه ملی سینما بود که سخنان خود را با چرایی لزوم تحقیق در مورد شیوه بازنمایی زن در سینما آغاز کرد: «ما اصولاً به این دلیل در مورد بازنمایی زن در سینما تحقیق می‌کنیم که ببینیم چقدر با واقعیت جامعه تطابق دارد؟ ما جامعه خود را از طریق سینما می‌شناسیم پس مهم است که بدانیم سینما چگونه از جامعه به ما شناخت می‌دهد و چقدر این شناخت واقعی، غیرواقعی یا خیالی است. باید ببینیم چرا نمایش زنان در دهه 60 با 70 یا 80 فرق می‌کند؟ این تغییر نشان‌دهنده این است که تنها سینما نیست که به ما آگاهی می‌دهد، بلکه سینما ماده اولیه خود را از تغییر جامعه می‌گیرد. زنان در سینمای دهه 70،60، یا 80 ایران، اکثراً متعلق به طبقه متوسط جامعه هستند. ما از کمبود مسائل مخصوص به بانوان در سینمایمان نیز رنج می‌بریم؛ برای مثال، تنها فیلمی که بعد از انقلاب، به طور جدی و موضوعی به مسأله اشتغال بانوان می‌پردازد فیلم «همسر» مهدی فخیم‌زاده است و ما برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی در سینمای خودمان مرجعی از این منظر نداریم». راودراد به شکل پررنگ‌تر شدن نقش زنان در سینما اشاره کرد: «افزایش حضور زنان در سینمای ایران با گذشت زمان و نزدیکتر شدن به دهه 90، بیشتر کمی بوده تا کیفی. و البته همچنان هم زنان به شیوه‌ای کاملا دقیق نشان داده نمی‌شوند. سینمای ما همچنان زنان خانه‌دار را کم‌سواد، بدون برنامه‌ریزی و تحت تسلط همسر، پسر یا مرد دیگری نشان می‌دهد. زنان مدیر، زنان خانه‌دار موفقِ تحصیلکرده، زنان سیاست‌مدار یا زنان ِشاغل تأثیرگذار در سینمای ما کجا هستند؟ چرا آن‌ها را روی پرده سینما نمی‌بینیم؟ بازنمایی زن همچنان هم در صورت لزوم آن حتی، بازنمایی قهرمانانه‌ای نیست. هنوز به حضور کمی و نه کیفی زنان در سینما قانعیم. باید فیلمی بسازیم که نگاه آن برابری‌طلبانه باشد». تینا پاکروان کارگردان و تهیه‌کننده سینما آخرین سخنران جلسه بررسی بازنمایی زن در سینمای بعد از انقلاب بود، پاکروان در ابتدای سخنانش از چندین طرح تحقیقاتی و فیلم‌نامه‌هایش که به موضوعات خاص زنان می‌پرداخت اما با آن‌ها موافقت نشده صحبت و گله کرد. این کارگردان سینمای ایران در نشست متن بلندی که خود آن را دلنوشته‌اش از شکل حضور زنان در سینما می‌دانست قرائت کرد و از سختی‌ها و موانع حضور در سینما به عنوان یک زن، نگاه سنتی به جنسیت زن برای ورود به سینما، ادای احترام به بهرام بیضایی و همچنین از برخی تجربیات خود از حضور در فضای سینما به عنوان یک زن گفت. در این نشست پژوهشی اساتید و دانشجوهای دانشگاه‌های مختلف، روح‌الله حسینی مدیر مدرسه ملی سینمای ایران، علیرضا داودنژاد، علی واجدسمیعی، کامبوزیا پرتوی، پرویز آبنار، شاهپور شهبازی از اعضای دپارتمان‌های آموزشی مدرسه حضور داشتند.

انتهای پیام


سه‌شنبه / ۲۹ تیر ۱۳۹۵ / ۱۱:۵۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن