تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سزاوار است كه عاقل ، از مستى ثروت، قدرت ، دانش ، ستايش و مستى جوانى بپرهيزد، چرا ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815503889




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کاخ‌سفید در فكر دوپينگ تسليحاتي براي كردهاي سوريه


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: کاخ‌سفید در فكر دوپينگ تسليحاتي براي كردهاي سوريه
باوجود شكست پي در پي طرح‌هاي امريكا در سوريه، واشنگتن همچنان گزينه‌هاي نظامي را در دست بررسي دارد.


باوجود شكست پي در پي طرح‌هاي امريكا در سوريه، واشنگتن  همچنان گزينه‌هاي نظامي را در دست بررسي دارد. دولت باراك اوباما در حال حاضر مشغول بررسي طرحي براي تجهيز مستقيم نيروهاي كرد سوريه به منظور آغاز عمليات آزادسازي شهر رقه از دست داعش است؛ طرحي كه مي‌تواند تنش‌ها بين آنكارا- واشنگتن را تشديد كند.

به دنبال شكست آتش بس در سوريه، مقامات دولت امريكا طرح‌هاي جايگزيني را براي اعمال نفوذ در سوريه در دست بررسي دارند. امريكا كه هميشه پس از پايان آتش بس در سوريه و متهم كردن دولت دمشق به نقض آن بارها از اجراي طرح‌هاي جايگزين در اين كشور سخن گفته است اين بار هم برنامه‌هاي جديدي را در دستور كار دارد. روزنامه نيويورك تايمز روز چهارشنبه از بررسي طرحي در نهادهاي نظامي و امنيتي امريكا به منظور مسلح كردن نيروهاي كرد سوريه خبر داد كه با اجراي اين طرح نظامي، روند مبارزه با داعش در سوريه تسريع مي‌يابد. طرح حمله احتمالي امريكا به داعش درحالي است كه واشنگتن بارها كمك‌هاي تسليحاتي به اين گروه تكفيري ارسال كرده است تا آنها را براي مقابله با دولت سوريه تقويت كند.  به نوشته نيويورك تايمز، اين برنامه در حال حاضر كه باراك اوباما، رئيس‌جمهور امريكا به دنبال امتحان همه پيشنهادها براي ضربه زدن هر چه بيشتر به داعش است، در شوراي امنيت ملي اين كشور تحت بررسي است. اوباما به دستيارانش گفته است بايد قبل از رفتن او از كاخ رياست جمهوري امريكا، حمله گسترده‌اي عليه داعش در شهر رقه در سوريه كه پايتخت اين گروه تروريستي محسوب مي‌شود، صورت بگيرد.  طرح تسليح كردهاي سوريه براي حمله به داعش با عمليات آزادسازي موصل در عراق همزمان شده است و اوباما در ديدار اخير خود با حيدر العبادي، نخست وزير عراق از نزديك بودن عمليات آزادسازي موصل خبر داد. برخي ناظران بر اين باورند كه اوباما قصد دارد كار داعش در عراق و سوريه را يكسره و به عنوان برگ برنده‌اي براي پيروزي دموكرات‌ها در انتخابات رياست جمهوري اين كشور در ماه نوامبر استفاده كند. طرح تسليح كردهاي سوريه همزمان با حمايت آشكار از داعش بخشي از پروژه تجزيه سوريه است كه واشنگتن به‌دنبال آن است.
  
تنش با تركيه
تصميم‌گيري براي باراك اوباما درباره تجهيز نيروهاي كرد سوريه باتوجه به اينكه بايد در بلندپروازي‌هاي سياسي و نظامي كردهاي سوريه و تركيه توازن ايجاد كند، سخت خواهد بود. نيويورك تايمز در اين باره نوشت، تسليح مستقيم نيروهاي كرد سوريه براي اولين بار، يك نقطه عطف در مبارزه با داعش ايجاد مي‌كند اما از طرفي باعث خشمگين شدن رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه و تشديد تنش‌ها ميان اين كشور و امريكا خواهد شد زيرا امريكا و تركيه درباره نيروهاي كرد سوريه نظری متفاوت دارند. اين گزارش درشرايطي است كه اردوغان بارها مخالفت خود را با تسليح كردهاي سوريه اعلام كرده است و حتي حمله ارتش تركيه در شمال سوريه با نام «سپر فرات» براي عقب راندن كردها از مرزهاي اين كشور انجام شده است.  بر اساس گزارش نيويورك تايمز، طرح ارسال مستقيم اسلحه براي كردهاي سوريه در فرماندهي مركزي وزارت دفاع امريكا (پنتاگون) كه مسئول نظارت بر عمليات‌هاي نظامي امريكا در خاورميانه است، بررسي شده است. در اين طرح درخواست شده سلاح‌هاي سبك، مهمات و برخي تجهيزات نظامي ديگر به طور مستقيم در اختيار نيروهاي كرد سوريه قرار گيرد. اما سلاح‌هاي سنگين مانند موشك‌هاي ضدتانك براي كردها ارسال نمي‌شود. به گفته مقامات امريكايي اين طرح هنوز در نهادهاي بالاي دولت اوباما ارائه نشده است. كاخ سفيد هم از اظهارنظر در اين مورد خودداري كرده است. 

طرح تسليح مستقيم كردهاي سوريه به دنبال حمله تركيه به شمال سوريه و متعاقب آن متوقف شدن پيشروي نيروهاي كرد و احتمال به تعويق افتادن جدول زماني حمله به شهر رقه ارائه شده است. نيروهاي دموكراتيك كردهاي سوريه در ماه‌هاي اخير با پشتيباني هوايي امريكا توانستند برخي مناطق از جمله شهر منبج در شمال سوريه را از دست تكفيري‌هاي داعش آزاد كنند و قرار بود تا اين نيروها براي حمله به رقه آماده شوند كه مداخله تركيه در شمال سوريه و اختلافات آنكارا- واشنگتن بر سر حمايت از كردها سبب وقفه در شروع عمليات شد.
  
كشاندن روسيه به پاي ميز مذاكره
باتوجه به اينكه روسيه، تروريست‌ها و واشنگتن را مقصر اصلي شكست آتش بس اعلام كرده و گفته كه امريكا به هيچ يك از تعهدات خود در توافق آتش‌بس پايبند نمانده است، از اين رو گمانه زني‌هايي وجود دارد كه طرح تسليح كردهاي سوريه توسط امريكا جنبه تبليغاتي داشته باشد تا از اين طريق روسيه را بار ديگر به پاي ميز مذاكره بكشاند تا آتش بس در سوريه را مجددا از سر بگيرد و در طول آتش بس برنامه‌هاي خود را به پيش ببرد. جان كري، وزيرخارجه امريكا پس از اعلام شكست آتش بس در سوريه گفته بود كه واشنگتن منتظر پاسخ مسكو براي تمديد آتش بس است. اين درحالي است كه ديميتري پسكوف، سخنگوي كرملين روز سه‌شنبه گفت، تازماني كه حملات تروريست‌ها متوقف نشود اميدها براي از سرگيري آتش بس در سوريه كم است. برخي ناظران براين باورند كه امريكا به بهانه آتش بس درصدد بود در پيشروي ارتش سوريه و متحدانش وقفه ايجاد كرده و با بهانه جويي دمشق را به نقض آتش‌بس متهم كند تا راه براي اجراي طرح‌هاي جايگزين فراهم شود.
  
انتقال سلاح به تكفيري‌ها
دولت روسيه ضمن رد اتهام حمله به كاروان كمك‌هاي بشردوستانه در حلب، روز سه‌شنبه ويدئويي منتشر كرد كه نشان مي‌دهد گروه‌هاي مسلح مخالف دولت سوريه همزمان با حركت اين كاروان در حال حمل و نقل سلاح بوده‌اند. به گزارش خبرگزاري اسپوتنيك، در اين ويدئو كه توسط يك پهپاد ضبط شده، مشخص است كه دست‌كم يك وانت در حال انتقال يك توپ يا سلاح نيمه سنگين به سمت حلب است. اين خودرو از ستون طولاني كاميون‌هاي حامل اقلام بشر دوستانه براي مخفي ماندن استفاده مي‌كند. ژنرال ايگور كوناشنكوف گفت: «اين ويدئو به وضوح نشان مي‌دهد كه تروريست‌ها در حال انتقال يك وانت مجهز به توپ كاليبر بالا هستند و از كاروان به عنوان پوشش استفاده مي‌كنند.»




تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 68]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن