تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 15 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):کم گویی ، حکمت بزرگی است ، بر شما باد به خموشی که آسایش نیکو و سبکباری و سبب تخفی...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799452028




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روز ملی شعر و ادب ایران در تبریز گرامی داشته شد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: روز ملی شعر و ادب ایران در تبریز گرامی داشته شد
بیست و هفتم شهریور همزمان با 110مین سال تولد محمدحسین بهجت تبریزی ملقب به شهریار و روز ملی شعر و ادب ایران زمین با حضور جمعی از مقام های فرهنگی و سیاسی آذربایجان شرقی و دوستداران فرهنگ و ادب ایرانی در خانه تاریخی پروین اعتصامی تبریز گرامی داشته شد.


مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در این آیین فرهنگی با بیان اینکه تبریز صدها و هزاران سال محل و ماوای ادیبان، شعرا و هنرمندان فرهیخته بوده است، گفت: این افراد، این دیار را مرکز ثقل شعر و ادب ایران زمین کرده اند.
محمد محمدپور افزود: افتخار می کنیم که در سده های مختلف تاریخ شاهد حلقه های شعر، ادب، عرفان، فلسفه و حکمت در این دیار بوده ایم.
وی اظهار کرد: مقبره الشعرا مدفن بیش از 400 شاعر، عارف و نامی بزرگ بوده که نشان از قرن ها جوشش شعر، ادب و عرفان در این منطقه است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی یادآور شد: در این سلسله شهریار وجود دارد که گستره نگاه و اثر وی به اندازه ای است که همه صاحبان نظر را متقاعد کرد تا روز درگذشت این شاعر توانمند به عنوان روز ملی شعر و ادب ایران انتخاب شود.
محمدپور، ادامه داد: در این روز و به برکت وجود چنین صبغه و پیشینه غنی و پرباری گردهم آمده ایم تا به همه دنیا بگوییم که این دیار هنوز توفنده و جوشان در عرصه شعر و ادب است.
وی با بیان اینکه 27 شهریور را برای همیشه پاس خواهیم داشت، گفت: روز ملی شعر و ادب ایران زمین را به یاد استاد شهریار و همه ادیبانی که آوازه یاد و نام آن ها در سراسر گیتی پیچیده است گرامی خواهیم داشت.

** تغییری در روز ملی شعر و ادب انجام نشده است
معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این مراسم گفت: هیچ گونه تغییری در روز ملی شعر و ادب انجام نشده و همچنان 27 شهریور به این عنوان پابرجا است.
سعید شبستری، افزود: اطلاعیه ای نیز از طرف شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه صادر شد.
وی با بیان اینکه 27 شهریور سالروز درگذشت استاد شهریار به عنوان روز ملی شعر و ادب ایران زمین نام گذاری شده است، اظهار داشت: آثار و کارهای شهریار نه تنها در تبریز، آذربایجان و ایران بلکه به خارج از مرزها رفته و ماندنی شده و زندگی و آثار وی درس عبرت برای اهل فرهنگ، هنر، ادب و جامعه فرهیخته است.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی یادآور شد: کمتر شاعری وجود دارد که مانند استاد شهریار هم مسلط به سرودن شعر به زبان ترکی آذری و هم فارسی باشد و اشعار فارسی را به شیوایی، روانی و ماندگاری بسراید.
شبستری با اشاره به شاهکار شعر ترکی حیدر بابای شهریار، ادامه داد: این اثر اصلا قابل ترجمه نبوده و در آثاری که ترجمه شده بخشی از لطافت این اثر بیان شده و آن ها نیز هیچ وقت نمی تواند جایگزین شعر ترکی شهریار شود.
وی گفت: عشق و علاقه استاد شهریار به آذربایجان و ایران زبانزد و در تمام اشعار و ابعاد وجود آن متبلور بود و این ویژگی ها دلیلی برای نامگذاری سالروز درگذشت وی به عنوان روز ملی شعر و ادب در سال 1381 از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی شد.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی اظهار کرد: آذربایجان همیشه مملو از چهره ها و مفاخر ادبی بوده و دفن پیکر بیش از 400 شاعر در مقبره الشعرا نشان از نقش پیشرو و بالای آن در تولیدات ادبی و هنری کشور است.
شبستری، خواستار تجلیل استاد شهریار در حد و شان آن شاعر شد و از بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان خواست با تلاش خود در آینده بیشتر از این قدم هایی در خور شان فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان که قطب علمی فرهنگی کشور است، به ویژه شهریار سخن بردارد.
مراسم بزرگداشت ستاره درخشان آسمان شعر و ادب ایران زمین، استاد شهریار، همه ساله در سالروز ارتحال آن استاد فقید که به نام روز ملی شعر و ادب فارسی نام گذاری شده، برگزار می شود.
آیین بزرگداشت این شاعر بزرگ ایران امروز شنبه در خانه پروین اعتصامی و با حضور جمعی از شهریارپژوهان و اصحاب فرهنگ و ادب برگزار شد.
در این آئین حسین کریمی مراغه ای از شاعران پرآوازه آذربایجان و تعدادی از شاعران و شهریار پژوهان، اشعاری در مدح استاد شهریار و سابقه تاریخی و ادبی تبریز سرودند و گروه موسیقی عاشقلار نیز برنامه اجرا کردند.




تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن