تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):زراعت در زمين هموار مى رويد، نه بر سنگ سخت و چنين است كه حكمت، در دل هاى متواضع...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820989434




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چابهار و استراتژی نگاه به شرق/ چابهار گنج خفته در شرق ایران


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
چابهار و استراتژی نگاه به شرق/ چابهار گنج خفته در شرق ایران
با ارتقای مناسبات تهران-دهلی؛
چابهار و استراتژی نگاه به شرق/ چابهار گنج خفته در شرق ایران گسترش روابط با هند و توسعه بندر چابهار در ایران می تواند نقطه اتکایی کلیدی در سیاست خارجی نگاه به شرق تلقی شود.


گروه اقتصادی فرهنگ نیوز، حسین شجاعی؛ هند به عنوان یک قدرت نوظهور اقتصادی در سال های اخیر، به بازیگری کلیدی در عرصه جهانی تبدیل شده است و تداوم در رشد اقتصادی بالا این کشور را به سرعت به سوی تبدیل شدن به یک قدرت جهانی پیش می برد. رشد اقتصادی هند در ماه مارس به 7.6 درصدی رسید و پیش بینی می شود در پایان سال به 7.9 درصد برسد. هند لقب کشوری با سریع ترین رشد اقتصادی را به خود اختصاص داده است که قطعا برای هر کشوری دستاوردی بزرگ و قابل افتخار هست. انعقاد قرارداد و سرمایه گذاری هندوستان در بندر چابهار را می توان یکی از مهم ترین همکاری های دو کشور ایران و هند بر شمرد که در بالاترین سطح مقام های دو کشور به امضا رسید . اما چرا همکاری ایران و هند مهم است و چرا انعقاد این قرارداد انقدر مهم بود که در سطح عالی ترین مقام های دو کشور باید به امضا می رسید. به این مسئله می توان از منظر منافعی که هر دو کشور می برند نگریست و تجزیه و تحلیل کرد.                                                                             
 
بعد از خروج انگلیس در سال 1947 و تجزیه هندوستان بزرگ و بوجود امدن کشورهایی نظیر پاکستان و بنگلادش ، رقابت بین دو کشور هند و پاکستان شدت گرفت. رقابت این دو کشور نه تنها در زمینه امنیتی تسلیحاتی باقی نماند بلکه رقابت این دو کشور با ظهور قدرت بزرگی مثل چین به عرصه های اقتصادی و تجاری هم رسید و باعث بوجود امدن ساختارهای جدید در روابط دو جانبه در سطح جهانی شد. تلاش چین برای امکان ایجاد روابط استراتژیک با پاکستان و دسترسی به بازرهای اسیای میانه و مسافت کريدور اقتصادي چين و پاکستان از کاشغر تا بندر گوارد هند را نگران کرد و این کشور را بر آن داشت تا با تلاشی ده ساله نهایتا موفق به انعقاد قرارداد بندر چابهار با ایران شد. این قرارداد نه تنها راه ترانزیتی این کشور برای تجارت با ایران را ارزان تر و راحت تر می کند بلکه دسترسی این کشور را برای دسترسی به بازار کشورهای اسیای میانه به ویژه افغانستان را مقدور می سازد.                                                            
 
منافع ایران از انعقاد قرارداد بندر چابهار با هندوستان
 
وضع توافق میان ایران و هند جهت توسعه بندر چابهار از اهمیت بسزایی در سطح مناسبات اقتصادی و سیاسی برای کشورمان برخوردار است، به ویژه آن که شرکای اقتصادی ما را متعدد ساخته و نگاه به شرق را در سیاست خارجی عیان تر خواهد نمود.
 
نیاز ایران به سرمایه گذاری خارجی: بعد از تحریم های ظالمانه غرب علیه ایران یکی از اولویت های اقتصادی ایران فراهم اوردن زمینه های سرمایه گذاری در بخش نفت، گاز، پتروشیمی، ای تی و حمل و نقل می باشد. وجود نرخ بیکاری بالا و نیاز به رشد مداوم اقتصادی بالای 6  درصدی برای حل مشکلات اقتصادی  که با وجود قیمت های پایین نفت در آینده ی نزدیک امکان پذیر نمی باشد، نیاز ایران را به سرمایه گذاری خارجی بیش از پیش کرده است. لذا اهمیت توجه به منافع ملی و توجه به ظرفیت های ژئوپلتیکی کشور جهت جذب سرمایه گذاری خارجی باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
 
با توجه به نگاه ریسک پذیری غربی ها به سرمایه گذاری در ایران با نگاهی منطقه گرایانه برای حضور هند و چین برای سرمایه گذاری در صنایع مختلف می توان نقش ویژه ای قائل شد.                                                                          
نگاه اقتصادی ایران به کشورهای آسیای میانه:  کشورهای آسیای میانه از قبیل قزاقستان، ترکمنستان، ازبکستان، قرقیزستان و تاجیکستان ارتباط با آب های آزاد ندارند و این مسئله یکی از مهمترین محدودیت های جغرافیایی این کشور هاست. توجه ایران به سرمایه گذاری در بخش های زیرساختی جاده، خط آهن و خطوط لوله می تواند سدهای تجارت آسیای مرکزی با سایر نقاط دنیا را بشکند که در واقع  توسعه بندر چابهار می تواند نقشی حیاتی و بسیار مهم در توسعه روابط اقتصادی با این کشورها داشته باشد چون ایران برای این کشورها مهم ترین پل ارتباطی برای دسترسی به بازارهای جهانی است.                                                  
 
توسعه روابط با قدرت نوظهوری مثل هندوستان: طبیعتا هند نمی تواند از طریق پاکستان به افغانستان و آسیای مرکزی راه پیدا کند و این کشور فقط از طریق ایران می تواند به این بازارهای مهم متصل شود و ایران شریک اقتصادی بسیار مهمی برای این کشور خواهد شد. توسعه ارتباط با این قدرت نو ظهور قطعا باعث کاهش وابستگی ایران برای سرمایه گذاری به کشورهای غربی خواهد شد و علاوه بر آن می توان بسیاری از نیازهای اقتصادی و صمنعتی و خدماتی را نیز از طریق دهلی تامین نمود.                                                         
 
ایجاد کریدور شمال جنوب و نقش حیاتی آن: با بهره برداری از فازهای مختلف چابهار و تبدیل آن به یک بندر بزرگ نه تنها منافع کشور به لحاظ استراتژیکی تامین خواهد شد بلکه وابستگی کشورهای اروپایی، آسیای میانه وقفقاز به ایران به لحظ ترانزیتی بیشتر خواهد شد. با توسعه چابهار، خط آهن ها و بزرگراه هایی هم در کشور با سرمایه گذاری هندی ها و همچنین حضور احتمالی روسیه، چین و کشورهای اروپایی توسعه خواهد یافت تا طرح بزرگ کریدور شمال - جنوب را اجرایی کند.  
 
کریدور شمال – جنوب باعث می شود فاصله و زمان مسیر انتقال کالا از اروپا به حوزه خلیج فارس و جنوب آسیا کاهش یابد. این کریدور وابستگی کشورهای جنوب آسیا مثل هند را به کانال سوئز برای ترانزیت و تجارت کاهش خواهدیافت.                                   
 
بندر چابهار نخستین بندر آب عمیق ایران خواهد بود:  با توسعه این بندر ایران قادر خواهد بود با استفاده از کشتی های باری بزرگ به جای کشتی های باری کوچک به تجارت جهانی بپردازد و وابستگی ایران به امارات به عنوان یک بندر واسطه از بین خواهد رفت.
 
 جذب کافی سرمایه گذاری خارجی: با توسعه بندر چابهارایران می‌تواند سرمایه‌گذاری کافی خارجی را برای احیای میدان‌های گاز طبیعی خود جذب کند و همچنین می‌تواند اصلی ترین منبع تامین گاز و انرژی برای هند باشد.
 
قطعا توسعه مناسبات کلان و بلندمدت با یک قدرت نو ظهور فرصتی مهم است و می توان بهترین بهره را با رعایت  مصالح و منافع ملی جست. توسعه چابهار در ایجاد استراتژی های توسعه پایدار، بسیار مهم و حیاتی است. ایران دارای روابط خوب با هند، پاکستان، چین، افغانستان، کشورهای آسیای مرکزی و روسیه هست و حضور ایران در پیمان های چند جانبه مثل توسعه کریدور شمال-جنوب و ایجاد کریدور شرق-غرب و نقش در  توسعه جاده ابریشم به عنوان کمربند اقتصادی با سرمایه گذاری چینی ها برای آینده کشور بسیار مهم و حیاتی است.
 
منافع هندوستان از انعقاد قرارداد بندر چابهار با ایران
 
رقابت با چین بر سر بازارهای آسیای مرکزی: یکی از مهمترین پروژه های چین توسع بندر گوادر در پاکستان است. چین با توسعه این بندر دسترسی ارزان تر و کوتاه تری به آب های  خلیج فارس و دریای عمان پیدا می کند و مسیر ترانزیت انرژی برای چینی ها را از کشورهای غرب اسیا امن تر و کوتاهتر از قبل می کند و منجر به توسعه صادرات این کشور به کشورهای آسیای جنوبی، غربی و آفریقا می شود.
 
چین به عنوان یک رقیب اقتصادی برای هند محسوب می شود و توسعه بندر گوادر در پاکستان توسط چین برای هند چالش بزرگی است. هند با توسعه بندر چابهار می تواند از ایجاد بندر گوادردر پاکستان به مرکز انرژی و تجارت جلوگیری کند. هند نمی تواند از طریق پاکستان به بازارهای آسیای میانه دسترسی پیدا کند و مهمترین و به صرفه ترین راه برای دسترسی به بازار این کشورها برای هندوستان بندر چابهار می باشد. هند با همکاري ايران و افغانستان با توسعه بندر چابهار و متصل کردن اين بندر مهم تجاري به افغانستان قصد دارد به کشورهای آسيای ميانه دسترسی پيدا کرده توليدات خود را به اين کشورها صادر کند.                  
 
محاسبات زئوپلتیک: قطعا محاسبات زئوپلتیک در اندیشه مقامات هندی وجود دارد و انها نگران نفوذ چین در شبه قاره هستند. نگرانی های امنيتی و سرمايه‌گذاری چين در کريدور اقتصادی چين- پاکستان، ايجاد يک مسير و راه معادل و جايگزين برای هند را ضروري مي‌کند.
 
ارتباط ریلی و بندری: ارتباط ریلی و بندری امکان دسترسی هند که یکی از بزرگترین کشورهای مصرف کننده انرژی است به ایران و کشورهای آسیای میانه که تامین کننده انرژی هستند را فراهم می سازد. توسعه بندر چابهار امکان انتقال سریع تر کالاهای تجاری هندوستان را به کشورهای دور دست تر مانند روسیه فراهم می سازد وسبب خواهد شد تا هند براي تجارت سودآور با كشورهای آسيای ميانه ديگر نيازی به حمل كالاهای خود به بازارهای اين منطقه از طريق خاک پاكستان نداشته باشد.                                              
 
 توسعه روابط با همسایگان قدیمی: توسعه بندر چابهار می تواند هند را به همسایه های قدیمی خود قبل از جدایی پاکستان و بنگلادش متصل سازد  دسترسی خود را به مخازن عظیم گاز طبیعی در آسیای میانه را بدون نگرانی از انتقال انرژی از طریق افغانستان جنگ‌زده یا قلمرو پاکستان، هموار کند.
 
با توجه مباحث بالا کاملا روشن است این توافق منافع استراتزیک و اقتصادی فراوانی برای هند دارد و بی شک در روابط منطقه ای تاثیرات زیادی خواهد داشت و تاثیرات اقتصادی این قرارداد برای ایران مهم و اثرگذار خواهد بود و منطقه چابهار دارای آینده ای پررونق و روشن خواهد بود.





95/6/15 - 13:10 - 2016-9-5 13:10:09





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن