محبوبترینها
کدام رنگ کاغذ دیواری مناسب فضای شماست؟
چه چیزهایی دیگر در دکوراسیون مد نیست؟!
بررسی قیمت تیرچه + قیمت تیرچه کرومیت + قیمت یونولیت
خرید و قیمت ورق در مشاوران آهن + [مشاوره رایگان]
تیوی وال: ایدهای نوین برای دکوراسیون داخلی
انواع ریل دستگاههای CNC + جدول مقایسه معایب و مزایا
خرید سوسیس پرکن اصل با گارانتی
تشخیص دیسک و صفحه اصلی از تقلبی (6 راه ساده)
بهترین روش های چاپ جعبه محصولات + ویژگی ها و کاربردها
بهترین روش های چاپ جعبه محصولات + ویژگی ها و کاربردها
ده راهنمایی برای نوازندگان مبتدی یوکللی
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1809736728
نگاهی به اشعار «شاید به جا آوردی»/ جای خالی شوریدگیهای شاعرانه
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: نقد و بررسی مجموعه شعر؛
نگاهی به اشعار «شاید به جا آوردی»/ جای خالی شوریدگیهای شاعرانه
شناسهٔ خبر: 3749372 - پنجشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۶
فرهنگ > شعر و ادب
.jwplayer{ display: inline-block; } فریبا یوسفی درباره مجموعه شعر «شاید به جا آوردی» نوشت: وحیده احمدی شاعر است و غزلسرا، و از شوریدگیهای معمول شاعرانه در او و شعرش کمتر اثری میتوان دید. به گزارش خبرنگار مهر، فریبا یوسفی از بانوان شاعر کشور با نگارش یادداشتی به نقد و معرفی مجموعه شعر «شاید به جا آوردی» سروده وحیده احمدی پرداخت که به تازگی از سوی موسسه فرهنگی شهرستان ادب منتشر شده است. متن این یادداشت به شرح زیر است. «شاید به جا آوردی» اولین کتاب شعر وحیده احمدی است. کتابی که در نگاه اول، طرح جلدش خبر از زن بودن شاعر میدهد و سپس هر شعر از این کتاب، تأیید و تأکیدی میشود بر صداقت شاعر در بیان مفاهیم ذهنی او که معرف جنسیت شاعر نیز هست. انتشارات شهرستان ادب در بهار ۹۵، چهل و چهارمین کتاب از مجموعه شعرهایی تحت عنوان «شعر ما» را به دفتر شعر وحیده احمدی اختصاص داد. جدیت و دقتی که این موسسه در انتخاب و چاپ آثار ادبی دارد، گویای شناخت درست و دقیقی است که از ادبیات سالم و فاخر در این موسسه فرهنگی هنری وجود دارد.
وحیده احمدی سیوهشت شعر در قالب غزل، از میان سرودههایش که بیشک بیش از اینهاست، انتخاب کرده و به دست مخاطبان شعر امروز رسانده است. قالب شعرها غزل است اما تعداد کمی از شعرها زبان تغزلی دارند و در میان همان تعداد محدود نیز، تغزل، نشانههای چندان آشکاری ندارد. اگر همین ویژگی را نیز به زن بودن شاعر نسبت دهیم، به نشانهای زنانه در این کتاب، افزوده خواهد شد. یکی از نقاط قوت شعر امروز، که اختصاص به شعر خانمها دارد، بهرهگیری از عناصر و مولفههای زنانه در شعر، و به تبع آن، بهرهرسانی به همین ابزار، برای تقویت زمینههای فعالیت شعری و حیاتبخشی به شعر زنانه است؛ آنچه در تاریخ ادبیات و مرور شعر زنان، به روشنی نمود و تظاهری نداشته یا دست کم در مقایسه با شعر مردانـ که قلمرو اصلی شعر، در انحصار آنان بوده ـ نشانههای آشکاری نداشته است. وحیده احمدی شاعر است و غزلسرا، و از شوریدگیهای معمول شاعرانه - که گاه به بینظمیها و هنجارگریزیها میانجامد - در او و شعرش کمتر اثری میتوان دید. جز یک غزل که در آن به «ساعت» به عنوان نماد نظم، برنامهریزی و دقت تاخته و آن را از قلب دیوار اتاقش به گوشۀ انباری انداخته، شعری با نشانههای ستیزش و عصیانگری از او نمیبینیم. گلایه میکند اما آرام است. با مولفههای زنانه میسراید و در هریک از شعرهایش ردی از جنسیت خود ـ آشکار یا پنهانـ و با حیای زیبای زنانه بر جا میگذارد. مضامین غالب شعرهایش اجتماعی است و ریشه در اندیشه و نگاه دقیق او دارد: من یاد گرفتهام ببینم
گیرم که همیشه غم ببینم
بینندۀ ارجمندِ خوبم
از هر خبری ستم ببینم
تصویر هزار کشته، زخمی
یک دم که نه، دم به دم ببینم (شعر ۳۲، ص ۶۹) گلایه میکند اما آرام است؛ شاعر از عمکرد انفعالی خود گلایه دارد و صرفا از حال و احوال خود شکایت میکند. بعضی رفتارها را در خود و برای خود نمی پسندد و با فرافکنی میگوید: «به دست من اگر بود که این نبود حالم
به وضع دیگری بود، مدار ماه و سالم ... هزار سال نوری گذشت از سر من
چرا هنوز خامم؟ چرا هنوز کالم؟» (شعر ۱۷، ص ۳۹) شاید طبع آرام زنانه یا ویژگیهای رفتاری و مآلوف اوست که مانع میشود برای رفع این حال ناخوشایند و ایجاد بهبود وضعیت، پیشنهادی بدهد. او درد یا مشکل را میبیند و میشناسد و به نظر میرسد یکی از گریزگاههای او و اسباب التیامش همین سرایش باشد، بنابراین در شعرش از ناملایمات میگوید و ترجیح میدهد درباره ارائه راه حلها سکوت کند. منزوی میگوید: ای عشق! همّتی کن، رنجم به سر بَر ای عشق!
از پا نشسته داری، دستی بر آور ای عشق! پیریّ و هم تو دانی، آن جادوی جوانی
آری تو هم قدیمی، هم نامکرّر ای عشق! ما خستهایم و تشنه، تو سایهای و چشمه
باغی، پس از بیابان ــ باغ مشجّر ــ ای عشق ... خامم هنوز از این سان، هان! کورهات بتابان
وز هستیام بسوزان، هم خشک و هم تر، ای عشق! هر دو شاعر از خامی خود گله کردهاند اما منزوی درمان آن را به عشق و تابیدن کورۀ عشق واگذار کرده است تا با این حرارت، اثری از آن خامی باقی نماند. بعضی شعرهای این دفتر از دغدغههای دختران در آستانۀ ازدواج حکایت میکند؛ از ذهینیتهای دخترانه و تعارضی که این تفکر و نگاه، گاه با طرز فکر و نگاه مادرانۀ مادران دارد. وحیده این دو نگاه و دیدگاه خودش را در شعرهای ۳۳، ۳۴، ۳۵ و ۳۷ سروده است: آنها زرنگ هستند، پس سادگی ندارند
پس فرصتی برای افتادگی ندارند میدان دیدهاشان متراژ فرشها بود
آن چشمهای آزاد، آزادگی ندارند (شعر ۳۵، ص ۷۵) به نظر میرسد کمتر زن شاعری تا امروز به زوایای نگاه دخترانه در مواجهه با رویدادها و دغدغههای پیش از ازدواجش پرداخته و از آنها سروده باشد. وحیده احمدی از اولینهای این نوع بیان و مضمونپردازی محسوب میشود. تردیدی نیست که برای بیان چنین موضوعی، طبع دخترانۀ شاعر که غرور و حیا، نمودهای بارزی از آن است، دخالت میکند و او را دقیقا با همان موقعیت ذهنی و شرایطی که در آن است، توصیف میکنند ضمن این که این شیوه ایجاب میکرده است که در مسیر اجرای آن، در شعرها نوعی سردی، سستی و بیخیالی حس شود که این وضعیت، حتی اگر دلیلش حیای دخترانه-زنانه باشد، مانعی برای حرکت او به سمت کشفها و هیجانهای هنوز نایافتۀ زندگی و شعری به شمار میآید و در ضمن، در عرصۀ عرضۀ شعرهایش نیز، مجال مخاطبیابی گسترده، به دلیل پرشور نبودن شعرها، محدود میشود. مقصود از این سخن آن نیست که مشابه آنچه متاسفانه در این روزگار مشاهده میشود عمل شود تا در عرصههای اجتماعی و فضاهای مجازی، مانند برخی شاعران، بخصوص خانمهای شاعر، برای جلب مخاطب بیشتر، آن هم هر نوع مخاطبی، دست به هر نوع دستاویزی دست برده شود؛ بلکه به عکس، برای گستردهتر کردن کیفی و کمی مخاطب، بهتر است شاعر با بهکارگیری عناصری ویژهتر یا تلفیق برخی خصوصیات شعری که میتواند حاصل خلاقیتهای خاص باشد، با شهامت شاعرانه و ظرافتهای زنانۀ بیشتری، در این عرصه به خلق اثر بپردازد. همچنان که از شعرهای این کتاب پیداست وقوع این اتفاق، دور از توانایی وحیده احمدی نیست. تپشها و تبشهای شعر او میتواند دلگیرتر و چشمگیرتر باشد. او در بعضی غزلها، از فکرهای خیلی درونی یا حتی بیاهمیت و گذرا، شعری میپردازد که دقیقا حاصل درونیترین و شخصیترین افکاری است که میتوان بیتوجه از آن گذشت و به نظر میرسد ارزش اظهار ندارد، اما توجه و اهمیتی که شاعر برای آن فکرهای گذرا قائل شده، و از دل آن، غزلی بیرون کشیده، نوعی توجه به تمام درونیات و تمایل به ظهور آن را نشان میدهد، صرف نظر از لغزش مختصر زبانی، در غزلی با این مطلع: دستت به دستان من خورد، از قصد یا اتفاقی
چی عاید ما شد از این احساس گنگ تلاقی به چنین مقطعی میرسد: راهت به راهم نخورده ست اما بیا همقدم باش
حتی اگر گاهگاهی، حتی اگر اتفاقی (شعر ۱۸، ص۴۱) وحیده احمدی در کشفهای خاص، تبحری منحصر به فرد دارد و در عین حال از این کشفها و مضامین بکر، به نفع انتقال مفاهیم ذهنیاش استفادۀ محدودی میکند: تو باله داری و من دست، ماهی جان
ولی بیبال در بنبست، ماهی جان (شعر ۲۰، ص ۴۵) بعد از این بیت که حواس مخاطب را کاملا به نفع شعر تسخیر میکند و او را منتظر نتیجهگیریهای شگفت از این مقایسه میگذارد، تنها به بیان یک اشتراک اکتفا میشود و آن هم «مرگ» است. این اشتراک را با تمام اجزای زندۀ عالم هستی میشد طرح کرد، حال آنکه جلب توجه مخاطب به باله و دست و بال و بنبست که بسیار توقعبرانگیز است، فقط محدود شده است به محدودیتهای زندگی و این که مرگ ماهی میتواند در خشکی اتفاق بیفتد و مرگ آدمی در آب. از ظرفیتهایی معنایی کلماتی مثل دست و بال و باله و ماهی و آب و بنبست، استفاده نشده و مخاطب را با انتظاری که در مطلع غزل برایش ایجاد شده، در حالتی معلق رها میکند اما در پایان شعر، با ورود جنس نگاه، تماشا و تفکری زنانه، پیوندی میان مرگ ماهی و محیط آشپزخانه برقرار میکند و انگار با همین بیت به بیان نتیجۀ اصلی خود میرسد. یکی از غزلهای او که حاصل همین نگاه دقیق و کشف تشابهها و احوال مشترک است، شعر شماره هشت این کتاب است. او در این شعر از تماشای «گچبریهای سقف» خانه و بیروح بودنشان به تشابه آنها با «گلهای مرگ»؛ که احتمالا مقصود از آن، دسته گلهای مراسم ترحیم و سوگواری است، و نقش «گلهای فرش» میرسد و این سردی و بیروحی را به بینیازی این گلها به رسیدگی و آبیاری و نور و...؛ به دلیل شاغل بودن افراد خانواده نسبت میدهد و در پایان شعر، امیدش را معطوف به خارهای باغچۀ خانه میکند تا به او نوید غنچهها و شاخههای زنده و بیدار را بدهند. این نوع نگاه دقیق و پرداخت ظریف و شاعرانه، از یک شاعر زن که به خانه و جزییات آن توجه عمیقی دارد، انتظار میرود و ستوده است: پایمالِ گذشتِ روز و شبند، تا ابد، تا همیشه سرگردان
گچبریهای سقف انگاری درد گلهای فرش را دارند (شعر ۸، ص ۲۱) از جمله نکاتی که وحیده احمدی بیشک در تجربههای سرایش به آنها رسیده است یا خواهد رسید به این موارد میتوان اشاره کرد: دایره اوزان در این کتاب محدود است، در سیوهشت غزل، تعداد وزنهای به کار رفته تقریبا در محدودۀ کمی سیر دارند. این برای اولین مجموعه شعر یک شاعر جوان غزلسرا ایرادی به شمار نمیآید. او بیتردید میتواند در شعرهای بعدی خود این دایره را گسترش دهد تا مجال گستردهتری برای بیان اندیشههای خود ایجاد کند. این در صورتی است که بخواهد به سرایش شعر در شکل غزل ادامه دهد وگرنه، در حیطۀ تجربههای بیانی غیرکلاسیک این وسعت مجال، خود به خود ایجاد خواهد شد. بهرهگیری از صور خیال در شعرها میتواند قدرت رسوخ اندیشۀ شاعر در ذهن مخاطب را افزایش دهد. اگر اندیشهها و عواطف لباسهای رنگین و خیالانگیز بپوشند، توان نفوذ و اثرگذاری بیشتری خواهند یافت. مسامحه و آسانگزاری در گزینش واژگان و صورتبندی نحو جملات در برخی مصرعها دیده میشود که قطعا برای شاعری مثل وحیده احمدی با این سطح از نوآوری و دیدگاه تازه، فرصت اصلاح و رفع آن به سادگی فراهم است: تو مثل بودنم هستی، نمیخواهم
بگویم تابه آمادهست، ماهی جان (شعر ۲۰، ص ۴۶) نه زنگی، تلفنی، حتی نه پیغامی بدون متن
به فکر خود نمیافتی بیا و فکر ماها باش (شعر ۳۰، ص ۶۵) ولی رویم نشد دیگر بگویم: «لااقل فعلاً
همین یک اختلاف ظاهراً بسیار کم را باش!» (همان) نمیداند که آن گمگشته در اصل
زمین بودهست و کنج آسمان نه (شعر ۱۹، ص ۴۴) من در نگاهم تیغ جاسازی نکردم
این هم کف دستم، ببین! خاری ندارم (شعر ۱۳، ص۳۱) صرف نظر از نکات یادشده، نمونه شعرهای ارزشمندی برای شرح احوال دخترانه ـ مادرانه، زنانه، انسانی و اخلاقی در کتاب وحیده احمدی میتوان یافت. «شاید به جا آوردی» حکایت از دخترانههای آمیخته به صداقت و نجابت شاعران زن روزگار ما دارد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]
صفحات پیشنهادی
صدای «من محمدعلی رجایی» را بشنوید/ نگاهی بر اشعار ناتل خانلری
دو خبر از رادیو صدای من محمدعلی رجایی را بشنوید نگاهی بر اشعار ناتل خانلری شناسهٔ خبر 3747364 - یکشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲ ۳۷ هنر > رادیو و تلویزیون jwplayer display inline-block; مجموعه رادیویی من محمدعلی رجایی روی آنتن رادیو نمایش و شاعر در آینه روی آنتن رادیو فر/دکه اخبار/ جای خالی «یالثارات» در فهرست رسانههای دارای مجوز وزارت ارشاد
دکه اخبار جای خالی یالثارات در فهرست رسانههای دارای مجوز وزارت ارشاد در حالی فهرست رسانههای دارای مجوز وزارت ارشاد منتشر شده است که در این فهرست نامی از هفتهنامه یالثارات دیده نمیشود به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس آخرین فهرست رسانههای دارای مجوز وزارت ارشاد منتجایگاه مختص جوانان در مجلس خالی است/برای دریافت وام، باید7 خان رستم طی شود
جایگاه مختص جوانان در مجلس خالی است برای دریافت وام باید7 خان رستم طی شود عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت با وجود اینکه در 110 کشور دنیا جایگاه جوانان در مجلس تعین شده است اما متاسفانه کشور ما به این امر توجه ای ندارد رسول خضری عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی دکاظم هژیر آزاد زنگ افتتاح نمایش «جای خالی» را مینوازد
کاظم هژیر آزاد زنگ افتتاح نمایش جای خالی را مینوازد کاظم هژیر آزاد هنرمند پیشکسوت تئاتر دوشنبه اول شهریور در تماشاخانه همای سعادت زنگ افتتاح نمایش جای خالی به کارگردانی حمید عبدالحسینی را مینوازد به گزارش روابط عمومی تماشاخانه همای سعادت جای خالی به قلم و کارگردانی حمجای خالی نماینده پارس آباد و بیله سوار در سفر وزرای ارتباطات و کشور به اردبیل! - پایگاه خبری تحلیلی آران مغان
استان اردبیل در حالی طی هفته های گذشته میزبان وزرای ارتباطات و کشور بود که در این سفر دو روزه واعظی و رحمانی فضلی خبری از نماینده مردم پارس آباد و بیله سوار نبود به گزارش آران مغان 14 و 27 مردادماه روز خوش یمنی برای استان اردبیل بود چرا که پذیرای وزیر ارتباطات و فناوری و همچنداورزنی: جای معدنی و ابراهیمی خالی!
داورزنی جای معدنی و ابراهیمی خالی رییس فدراسیون والیبال بعد از پایان المپیک برای والیبال جای مربیان جوانی که برای تیم ملی زحمات زیادی کشیده بودند اما این موفقیت را نتوانستند ببینند را خالی کرد به گزارش ورزش سه روزهای المپیکی ایران به پایان رسید تا آرزوی این بازیکنان برای لمداورزنی: جای معدنی و ابراهیمی خالی! - سایت تحلیلی خبری عصر ایران
از مرحوم حسین معدنی و مرحوم رضا ابراهیمی یاد می کنم که امروز جای آنها خالی است اما قسمتی از موفقیت های والیبال کشور به نام آنها گره خورده استرییس فدراسیون والیبال بعد از پایان المپیک برای والیبال جای مربیان جوانی که برای تیم ملی زحمات زیادی کشیده بودند اما این موفقیت را نتوانستندمعاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد جای خالی ۳ عنصر اصلی سرمایه در کشاورزی/ با روشهای گذشته نمیتوان کشاورزی را
معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کردجای خالی ۳ عنصر اصلی سرمایه در کشاورزی با روشهای گذشته نمیتوان کشاورزی را اداره کرد معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه آب و هزینه تمام شده چالشهای جدی بخش کشاورزی است گفت بخش کشاورزی به صورت تاریخی از کمبود سرمایه رنج میبرد به گزارش خبرکدام شرکتهای پخش فیلم ممنوعالفعالیت شدهاند؟ / جای خالی پخشکننده «زاپاس»
فرهنگ > سینما - سه شرکت پخش فیلم براساس حکم صادر شده از سوی دادستانی ممنوعالفعالیت شدهاند و در این میان به جای نام پخشکننده زاپاس از تهیهکننده آن اسم برده شده است به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین روز دوشنبه اول شهریورماه خبر ممنوعالفعالیت شدن گروهی از شرکت&zبرای رضاییان جای خالی نداریم
کاپ رضا درویش درباره اینکه گفته می شود باشگاه سایپا با مدیر برنامه های رامین رضاییان گفت و گو داشته است اظهار داشت رضاییان بازیکن بزرگ و توانمندی است و هر باشگاهی دوست دارد او را داشته باشد اما تا این لحظه فرکی بحثی در باره این بازیکن با بنده نداشته است لازم است یا-
گوناگون
پربازدیدترینها