تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1804457373
![نمایش مجدد: «منافقین» در سینمای ایران refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
«منافقین» در سینمای ایران
واضح آرشیو وب فارسی:الف: «منافقین» در سینمای ایران
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۴۶
سینمای ایران از دهه شصت تلاش کرده به موضوع فعالیتهای تروریستی سازمان مجاهدین (منافقین) واکنشهایی نشان دهد. خیلی از شخصیتهای منفی در این فیلمها معلوم نیست وابسته به کدام گروه و نیروی مخالف نظام هستند و بیشترشان فرض را بر این میگذارند که نیروهای مخالف کشور همگی به یک شیوه در داخل عملیات انجام میدهند و قصد و هدفشان هم یکی است. بنابراین گاهی تنها از ظاهر شخصیتها یا جنس حرفها میشود گرایش بدمنها را فهمید و فکر کرد که شخصیت منفی به چه نحلهای وابستگی دارد. مرور این فیلمها سمت و سوی سینما را نسبت به این موضوع نشان میدهد.هفتهنامه صدا در ادامه نوشت:دستنوشتههااین تنها فیلم مهرزاد مینویی است. او تدوینگر بسیار مشهور و چیرهدستی بود که فیلمهایی مثل «وصل نیکان» و «شوکران» را مونتاژ کرده بود. سال ۱۳۶۵ تصمیم گرفت بر اساس فیلمنامهای از بهروز افخمی «دستنوشتهها» را بسازد. داستان فیلم درباره حسین معتمد بود که به دلیل نقض مقررات از کمیته اخراج و راننده تاکسی شده بود. یک روز که به خانه برمیگشت جوانی سراغش آمد و به او گفت که چند نفر قصد دارند او را ترور کنند. فیلم فضایی به شدت هیچکاکی داشت و با تعلیق و جستوجو و سوءتفاهم جلو میرفت. فیلمنامه مهندسی شده بود و اجرای مینویی دقیق و دلنشین و البته حرفهای بود. در دهه شصت که فیلمهای اکشن هنوز بروبیایی داشتند این فیلم نمایش داده شد که بد هم نفروخت اما متاسفانه چندان جدی گرفته نشد. در حالی که هنوز فیلم گرم و زندهای است و داستان خانه امن و فعالیت گروهک منافقین در آن به خوبی نشان داده شده است. سکانس پایانی فیلم «امکان مینا» به شدت یادآور سکانس آخر همین فیلم است.پرواز پنجم ژوئنعلیرضا سمیع آذر را که میشناسید؟ او مدیر موزه هنرهای معاصر در دوره اصلاحات بود. سمیع آذر سال ۱۳۶۸ یک فیلم کارگردانی کرده به نام «پرواز پنجم ژوئن»؛ فیلمی که البته نیروهای تروریستش درباره وابستگیشان به گروه و سازمانی حرف نمیزنند اما میشود حدس زد که هواپیمارباهای فیلم وابستگی به منافقین دارند. داستان فیلم هم درباره چهار هواپیمارباست که روز پنجم ژوئن یک هواپیمای ایرانی را میربایند. یک افسر امنیتی، هواپیمارباها را خلع سلاح میکند و هواپیما را به همان مقصدی که هواپیماربایان میبردند، هدایت میکند. طراحان اصلی توطئه با برگزاری مصاحبهای مطبوعاتی وانمود میکنند که همه مسافران قصد پناهندگی دارند ولی افسر امنیتی اعلام میکند که هواپیما را با این هدف به آن جا آورده است تا معلوم شود مسافران علاقهای به پناهندگی سیاسی ندارند. در ادامه یکی از مأموران به همراه فرمانده عملیات هواپیماربایی توسط طراحان پشت پرده کشته میشوند. در این فیلم مجید جعفری، ناصر آقایی و آتیلا پسیانی بازی میکنند.تعقیب سایههادومین فیلم علی شاهحاتمی درباره بمبگذاری در تهران بود؛ کاری که گروه منافقین در دهه شصت انجام میدادند. شاهحاتمی که قبل از این فیلم «گودال» را درباره برخورد ساواک با نیروهای انقلابی ساخته بود، سال ۱۳۶۹ داستانی درباره گروههای معارض کشور را مد نظر قرار داد. فیلم از جایی شروع میشود که ماشینی منفجر میشود و نیروهای امنیتی هویت و شماره خودروی عامل اصلی بمبگذاری را شناسایی میکنند. بمبگذاری دوم در خودروی دیگر باعث شهادت دو تن از مأموران خنثیسازی میشود. پرونده بمبگذاری با شهادت یکی دیگر از ماموران و کشته شدن بمبگذار بسته میشود. در این فیلم جعفر دهقان، جواد هاشمی و رضا توکلی بازی میکردند.پادزهربهرام کاظمی که دستیار داریوش مهرجویی در فیلم «مدرسهای که میرفتیم» بود، بیش از ۱۰ سال منتظر بود تا اولین فیلم بلندش را بسازد. سال ۱۳۷۲ به رسم آن سالها که فیلم اولیها با یک اثر جنگی کارشان را در سینما شروع میکردند، او هم فیلمی ساخت که هم به جنگ ربط داشت هم به نیروهای مزدور مربوط به آنها. «پادزهر» هم خیلی صریح و روشن درباره منافقین حرف نمیزند اما از آن جایی که پای یک افسر عراقی در میان است و نیروهای ایرانی که با اعضای بعث همکاری میکنند، میشود حدس زد که فرد مزدور هم از این گروه است. داستان فیلم هم درباره دزدی است که حین دزدی، اطلاعاتی از یک خرابکاری به دست میآورد و سریعا اطلاعات خود را به نیروهای امنیتی میدهد اما ماموران او را بازداشت میکنند. افسر ویژه متوجه بیگناهی او میشود و درمییابد که رهبر خرابکاران یک سرهنگ بازنشسته عراقی است.آنها هیچکس را دوست ندارند و انتهای قدرتاین دو فیلم را به این دلیل کنار هم میگذاریم، چون خیلی صریح درباره موضوع منافقین نیست. این فیلمها بیشتر روی گروههای معارض و تروریست متمرکزند اما هم به سلطنتطلبان اشاره میکنند هم به نیروهای چپ و هم به منافقین. در اولی موضوع ترور یک دانشمند هستهای موضوع اصلی است. یادتان باشد که فیلم در سال ۱۳۷۲ ساخته شده و داستان جوانی است که برای ترور وارد کشور میشود اما کمی بعد به ماهیت گروهی که برایشان کار میکند پی میبرد. فیلم دوم را کریم آتشی ساخته که آن زمان پر کار بود و فیلمهای اکشن و پلیسی میساخت. «انتهای قدرت» درباره یک مامور امنیتی است که درباره یک ترور ناموفق تحقیقی میکند و کمکم میفهمد بین این شخص و یک گروهک تروریست در داخل کشور ارتباطی برقرار است و باید خانه تیمی آنها را کشف کرد.نفوذیفیلم را دو نفر ساختهاند: احمد کاوری و مهدی فیوضی. امیر جعفری نقش اصلی را در آن بازی میکند. فیلم داستان جذابی دارد: فریدون کیان به همراه چند نفر از اسیران جنگ به کشور برمیگردد اما بلافاصله بازداشت میشود. چون در زمان جنگ به منافقین پیوسته و برای آنها کار کرده. زمان بازجویی کمکم موضوع عوض میشود و معلوم میشود یک نفوذی در سیستم اطلاعاتی کشور هست. این فیلم از معدود آثاری است که به واقعه حضور منافقین در جنگ و جذب نیرو و شکل برخورد با رزمندهها میپردازد و اتفاقا وجه کمیک ندارد و کاملا جدی و خشن رویکرد آنها را نشان میدهد.اخراجیها ۲دومین ساخته مسعود دهنمکی درباره سرقت یک هواپیما به دست نیروهای سازمان است. آنها در بغداد فرود میآیند و مسافران به عنوان تماشاچی بازی فوتبال عراقیها و اسرای ایرانی انتخاب میشوند. وجه کمیک بیشتر از نمایش روحیه خائنانه هواپیماربا اهمیت دارد.قلادههای طلافیلم ابوالقاسم طالبی درباره وقایع ۸۸ است اما در آن رویدادها ردی از منافقین هم میبیند و آنها را جزو گروههایی نشان میدهد که در شلوغیها نقش داشتند و درصدد عملیاتهایی در تهران بودند. در واقع این افراد شخصیتهایی حاشیهای در فیلم هستند و آنچنان دقیق و کامل به حضورشان پرداخته نمیشود.سیانوردومین فیلم سینمایی بهروز شعیبی به تغییر ایدئولوژی سازمان مجاهدین در سال ۵۴ میپردازد و نشان میدهد که رهبران مذهبی گروه چقدر تلاش میکنند تا از این اقدام انحرافی جلوگیری کنند اما قربانی خشونت و ترور میشوند. فیلم وجه تاریخی قابل استنادی دارد و شخصیتها کاملاً مطابق نمونههای اصلی هستند؛ اگر چه وجه دراماتیک آن کمرنگ است و شاید قصه آنچنان برای تماشاگران قابل فهم نباشد.سریال ارمغان تاریکیاز معدود آثاری است که تلویزیون درباره این گروهک ساخته است. ارمغان تاریکی را جلیل سامان ساخته و داستان شکلگیری گروهک مجاهدین را نشان میدهد. سریال در زمان پخش مورد توجه قرار گرفت و حتی جوایزی هم در جشنواره سیما دریافت کرد. در این سریال امیر آقایی، لیلا زارع و آرش مجیدی بازی میکنند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]
صفحات پیشنهادی
برپایی نشست «دین و سبک زندگی در سینمای ایران» در مدرسه ملی سینما
برپایی نشست دین و سبک زندگی در سینمای ایران در مدرسه ملی سینما شناسهٔ خبر 3735108 - دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱ ۰۹ هنر > سینمای ایران jwplayer display inline-block; نشست پژوهشی دین و سبک زندگی در سینمای ایران روز سه شنبه ۱۹ مرداد برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر همنافقین؛ مردودین تاریخ ایران/ جنایتکارانی که تطهیر نمیشوند
منافقین مردودین تاریخ ایران جنایتکارانی که تطهیر نمیشوند با قاطعیت میتوان گفت که مردم ایران در این جهان هر فرد و یا گروهی را ببخشند هرگز از جنایتهای منافقین و به ویژه روسای آن نخواهد گذشت به گزارش نامه نیوز با انتشار فایل صوتی از آیتالله منتظری در مورد سال 67 و گروهک منافآثار منتخب انیمیشن هجدهمین جشن سینمای ایران اعلام شد
آثار منتخب انیمیشن هجدهمین جشن سینمای ایران اعلام شد شناسهٔ خبر 3746996 - یکشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸ ۳۵ هنر > سینمای ایران jwplayer display inline-block; آثار منتخب بخش انیمیشن هجدهمین جشن سینمای ایران توسط هیات انتخاب اعلام شد به گزارش خبرگزاری مهر هیات انتخاب بخش فیلممعرفی آثار منتخب انیمیشن جشن سینمای ایران
هیئت انتخاب بخش فیلم های انیمیشن از میان آثار متقاضی در هجدهمین جشن سینما 37 اثر را برگزید OBC1 امین حق شناس OBC2 امین حق شناس از سرزمین های شرقی سارا طبیب زاده اکوان دیو میلاد دائمی ایشالا اشکان رهگذر آنتراکت سید محمدرضا خردمندان بازمانده احسان طاهری پرواسینمای ایران مارکسیست زده است (1)
هفته نامه صدا - مهدی دریس پور برای گفت و گو درباره شرایط تاریخی و اندیشه ای و وضعیت فعلی سینمای ایران زمانی به دفتر علی معلم رفتم که در حال هماهنگی بخش های مختلف جشن دنیای تصویر بود با مدتی تاخیر مصاحبه را شروع کردیم و در میانه بحث همچنان بحث های جشن ادامه داشت علی معلم صریح اهمکاری انجمن سینمای جوانان ایران با فیلمسازان مستقل - خبرگزاری قوه قضاییه
خبرگزاری میزان- انجمن سینمای جوانان ایران آثار فیلمسازان مستقل را در پاتوق فیلم کوتاه سینما آینده به نمایش می گذارد به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری میزان انجمن سینمای جوانان ایران با هدف حمایت از آثار فیلمسازان مستقل حوزه فیلم کوتاه آثار آنهارا در پاتوق فیلم کوتاه به نمایش می گذارمنافقین؛ مردودین تاریخ ایران/ جنایتکارانی که تطهیر نمی شوند
با قاطعیت می توان گفت که مردم ایران در این جهان هر فرد و یا گروهی را ببخشند هرگز از جنایت های منافقین و به ویژه روسای آن نخواهد گذشت به گزارش نامه نیوز با انتشار فایل صوتی از آیت الله منتظری در مورد سال 67 و گروهک منافقین باعث شد تا برخی در داخل و خارج از کشور سعی کنند با مظلومچند جایزه از هجدهمین جشن سینمای ایران کم شد / انصراف یک صنف سینمایی به نفع یک مراسم اختصاصی
فرهنگ > سینما - مراسم شب کانون طراحان و مدیران تبلیغات سینمای ایران در سال جاری برگزار خواهد شد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین کانون طراحان و مدیران تبلیغات سینمای ایران پس از جلساتی که با منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما و شورای سیاستگذاری جشن خانه سینما داشتنداولین زن دراکولای سینمای ایران/عكس
اولین زن دراکولای سینمای ایران عكس روز نو او این روزها دراکولا را روی پرده سینماها دارد که چهارمین همکاری او با رضا عطاران است گفت و گو با ویشکا آسایش همیشه خیلی لذت بخش است چون او خیلی پرانرژی و شیطان است و همیشه می خندد هیچ جمله ای را هم بدون خنده تمام نمی کند &17 هزار ایرانی به دست منافقین به شهادت رسیدند
تراز رییس بنیاد هابیلیان گفت در همین تهران سه نوجوانی که عضو بسیج شدند یکی 17 ساله و دو تا دیگر 19 ساله بودند توسط منافقین دستگیر شدند طالب طاهری یکی از سه جوان بود که زنده زنده پوستش را کندند به گزارش تراز 17 هزار انسان جامعه آماری بالایی است اما این آمار زمانی به فاجعه ت-
گوناگون
پربازدیدترینها