تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین عبادت بعد از شناختن خداوند،‌ انتظار فرج و گشایش است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815265097




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بررسي خودشكوفايي روحي و عوامل آن در آخرين شماره ماه‌نامه «طوبي»


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: بررسي خودشكوفايي روحي و عوامل آن در آخرين شماره ماه‌نامه «طوبي»
گروه انديشه: مقاله «خودشكوفايي روحي و عوامل آن»، توسط «حسن گلپايگاني» نوشته شده و در آخرين شماره از ماه‌نامه اخلاق و تربيت «طوبي» (شماره 27، خرداد87) منتشر شده است.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، خودشكوفايي در لغت به معناي گشودن، شكافته شدن و از خود بيرون آمدن است و در اصطلاح به رشد همه‌جانبه روح و جسم و روان به صورت هماهنگ و يكنواخت گويند.

نويسنده در ابتداي مقاله به بررسي مفهوم خودشكوفايي از ديدگاه «آبراهام مازلو» مي‌پردازد و سپس در رجوع به انديشه‌هاي اسلامي مي‌نويسد: از ديدگاه اسلام، خودشكوفايي به معناي ارزشي و اخلاقي ژرف و گسترده‌اي دارد كه از هر سخني در اين باره، بيان خداوند در قرآن كريم است كه افراد خودشكوفا و آن‌ها را كه روح خود را بر اثر پالايش به شكوفايي رساندند، رستگاران جهان مي‌خواند و در آيه 9 سوره شمس مي‌فرمايد: «اين چنين رستگار شده است، كسي كه نفس خود را از آلودگي‌ها پالايش كرد.»

اين محقق در ادامه به روايات مراجعه مي‌كند و مي‌گويد: امام صادق(ع) مي‌فرمايند: «علم در آسمان نيست تا بر شما فرود آيد و در دل زمين نيست تا براي شما از دل خاك درآيد، بلكه در اندرون دل‌هاي شما پنهان است. اخلاق خدايي را به خود بگيريد تا براي شما آشكار شود.»

وي به انديشه‌هاي مولوي نيز مي‌پردازد و مي‌نويسد: از نگا مولوي، انسان از نقطه آغازين آفرينش خود كه مرحله جمادي است، به تدريج گونه‌هايي از خودشكوفايي را تجربه مي‌كند. به اين صورت كه بر اثر شكوفا شدن، از جهان جمادي وارد جهان نبات مي‌شود و آن‌گاه شكوفاتر شده و به جهان حيواني وارد مي‌شود. سپس به عالم فرشتگان مي‌رسد و در نهايت به اوج خودشكوفايي كه ديدار خداوند باشد توفيق مي‌يابد.

وي در ادامه مقاله، پالايش نفس از ناخالصي‌ها، نيايش و راز و نياز، بردباري و استقامت و بهره‌داشتن از دانش سودمند را برخي از عوامل خودشكوفايي مي‌نامد و در اين باره اظهار مي‌كند: شكوفايي نفس در گرو پاك نگاه داشتن آن از آلودگي‌ها است. روح انسان در صورت آلوده بودن به ناپاكي‌ها، به شكوفايي معنوي نخواهد رسيد.

نگارنده هم‌چنين در بخش نيايش مي‌نويسد: نيايش، از خود بيرون آمدن و وصل شدن به يك بي‌نهايت است تا مرز رسيدن به خودشكوفايي نيايش، به حكم اين‌كه ارتباط با خداست، انسان را در مسير خدايي‌شدن قرار مي‌دهد و اين است معناي شكوفايي روح كه بر اثر نيايش رخ مي‌دهد.

وي در پايان اين نوشتار مي‌نويسد: يكي از ابزار خودشكوفايي و تعالي روح، بهره‌داشتن از دانش و آگاهي سودمند است. خداوند مقام دانشمندان را فراتر از ديگران معرفي مي‌كند و در آيه 11 سوره مجادله مي‌‌فرمايند: «خداوند آن‌هايي را از شما كه آيمان آوردند و صاحبان علم هستند، بر ديگران برتري مي‌دهد.»

ماه‌نامه اخلاق و تربيت «طوبي» به صاحب‌امتيازي مركز پژوهش‌هاي اسلامي صدا و سيما و به كوشش «سيد‌محمود طاهري» منتشر شده است و به بهاي 14000 ريال در اختيار علاقه‌مندان قرار گرفته است. در اين شماره كه ويژه خرداد 87 است به موضوعاتي مانند خودشكوفايي روحي و عوامل آن، حقوق كودك در اسلام، اخلاق سياسي و ... پرداخته شده است.
 چهارشنبه 29 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 487]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن