تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):عدالت نيكو است اما از دولتمردان نيكوتر، سخاوت نيكو است اما از ثروتمندان نيكوتر؛...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799041764




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هنرمندان را نباید متهم کرد


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: هنرمندان را نباید متهم کرد
محمد حسینی با انتقاد از وضعیت فرهنگی جامعه می‌گوید: حتی اگر هنرمندان به دنبال تأیید اجتماعی باشند نمی‌توان هیچ انگشت اتهامی به سوی آن‌ها گرفت.

به گزارش ایسنا، این داستان‌نویس اظهار کرد: ابزار رسانه‌ای در اختیار هنرمندان نیست که صدای‌شان شنیده شود تا ببینیم هنرشان می‌تواند بر جامعه تأثیر بگذارد یا نه. هنرمندان به دلیل ویژگی‌های خاص مثل توانایی متفاوت دیدن و نگاه به اتفاقات جامعه از زوایایی که توده جامعه از آن دیدگاه به موضوع نگاه نمی‌کنند، می‌توانند بر جامعه تاثیرگذار و رهبران فکری باشند.

او در عین حال با تاکید بر نبود ابزار معرفی فکر تولیدشده در ایران، بیان کرد: به قوت می‌گویم در این شرایط هنرمندان نمی‌توانند بر جامعه اثر بگذارند. هزاران دلیل برای اثبات این حرف وجود دارد. مثلا این همه حق دادن آدم‌ها به خودشان که راجع به هر کسی و هر چیزی قضاوت کنند نشان از این واقعیت است. همه معضلات اجتماعی و اخلاقی جامعه نشانه جدا افتادن توده مردم از فکر تولیدشده است.

برخی معتقدند با ورود شبکه‌های اجتماعی، نویسندگان و دیگر هنرمندان به جای جریان‌سازی به دنبال تایید مجازی هستند. حسینی در واکنش به این دیدگاه گفت: من این گفته را وارد نمی‌دانم. آدم‌ها پدیدآمده و شکل‌گرفته محیطی هستند که در آن رشد پیدا می‌کنند. وقتی آدم در محیط آلوده زندگی می‌کند، محیط شرایطی را به افراد تحمیل می‌کند که به هر حال بازار عرضه و تقاضایش پدید می‌آید. افراد رفتاری را انجام می‌دهند که تقاضایش وجود دارد و گذاشتن بار این همه آلودگی بر گردن هنرمند کار اشتباهی است.

او در ادامه اظهار کرد: ما در طول این سال‌ها هیچ کاری برای هنر و هنرمندمان نکرده‌ایم. این به ۱۰، ۲۰ یا ۳۰ سال محدود نمی‌شود. قرن‌هاست که ما تنها مصرف‌کننده هستیم، چون کاری نکرده‌ایم. در تمام دوره‌ها خود هنرمندان بوده‌اند که با انرژی‌شان توانسته‌اند صدای‌شان را به گوش ما برسانند و بعد ما تنها مصرف‌شان کرده‌ایم و چیزی به آن‌ها نداده‌ایم. به نظرم ابدا گناهی متوجه آن‌ها نیست. هیچ انگشت اتهامی نمی‌توان به سمت‌شان گرفت حتی اگر به دنبال تأیید اجتماعی باشند.

این نویسنده و فعال حوزه نشر کتاب در ادامه به بیان نمونه پرداخت و گفت: درباره مشهورترین کارگردان سینمای کشور می‌گویند که براساس قصور پزشکی فوت کرده است، البته من چنین چیزی را نمی‌گویم چون مدرکی در دست ندارم. وقتی ما با مشهورترین آدم‌مان طوری رفتار می‌کنیم که حتی می‌شود این شائبه درباره‌اش پیش بیاید، یعنی در حق هنرمندمان کاری انجام نداده‌ایم.

او سپس درباره دلایل افت فرهنگ گفت: وقتی کسانی برای این‌که ضعف خود را پوشش بدهند جلو اکران فیلم قوی را می‌گیرند، خواه ناخواه سطح جامعه پایین می‌آید. معلوم است در دوران یکه‌تازی تلویزیون وقتی تنها برنامه تلویزیونی‌ «اوشین» بوده، مخاطب را با این سلیقه پرورش داده‌اند و امروز این ذائقه تنها با سریال‌های سخیف ترکیه‌ای راضی می‌شود.

حسینی در ادامه بیان کرد: این باعث شده جامعه ذائقه سطح پایینی داشته باشد. این افراد پدر و مادر شدند و بچه‌هایی تربیت کردند و وضع جامعه چنین شده است. در چنین وضعیتی نمی‌توان گفت سینماگر، نویسنده، نقاد و... و نتوانسته‌اند فکر تولید کنند. اگر فکری تولید شده مخاطبی برای توجه و ابزاری برای بروز نداشته است. هزاران هزار بار کار خلاف نیاز فرهنگی کشور انجام داده‌ایم. عملا در شرایط حاضر پیشرویی فکری جامعه بر دوش هنرمندان نیست.

این نویسنده متذکر شد: بحث اساسی این نیست که مولف فکر تولید کرده یا نه؛ مشکل اصلی این است که جامعه چطور باید از این فکر باخبر شود.

او در ادامه به بیان نمونه پرداخت و گفت: امروز اگر ایران خودرو یا سایپا یک ماشین جدید مونتاژ کنند هزاران‌ هزار ابزار برای رساندن صدای شرکت وجود دارد. تبلیغات، تلویزیون، رسانه‌ها، نمایندگی‌های سطح کشور و ... آن را در ویترین می‌گذارند و درباره‌اش صحبت می‌کنند، آگهی می‌دهند و مصرف‌کننده را از تولید مطلع می‌کنند. ولی آیا درباره هنر در کشور ما این اتفاق رخ می‌دهد؟ هرگز! کل رسانه ملی - که به اشتباه به آن رسانه ملی می‌گویند - چقدر فرهنگ را پوشش می‌دهد؟ این همه سال است که همه درباره میزان پایین مطالعه بحث می‌کنند. با این وجود نقش رسانه ملی در تحکیم و توسعه کتاب‌خوانی چقدر است؟

این نویسنده و کارشناس نشر با بیان این‌که «به نظر من نقش تلویزیون در کتاب‌خوانی نه تنها مثبت نیست که منفی هم هست» بیان کرد: تلویزیون کتاب‌های خوب را بایکوت می‌کند و گاهی کتاب‌هایی را معرفی می‌کند که کافی است مخاطب فقط این کتاب را ورق بزند تا برای مدتی مدید از کتاب‌ خواندن بازبماند.


تاریخ انتشار: ۰۲:۵۱ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - 16 August 2016





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن