تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ كس چيزى را در دل پنهان نداشت، جز اين كه در لغزش هاى زبان و خطوط چهره او آشكار شد....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805160404




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مستندنگاری سینما در «قاتل اهلی» / وقتی کیمیایی به پلان می‌گوید عکس


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > سینما - شرق نوشت: پشت‌صحنه سینمای ایران همیشه برای فیلم‌سازان جذاب است. مرور عکس‌های پشت صحنه در فیلم‌های سینمای ایران در چند سال اخیر نشان می‌دهد توجه پررنگ فیلم‌سازان به این مضمون، در یک مسیر تدریجی اتفاق افتاده است.



در طول زمان همواره یکی از وجوه جذاب سینما برای مخاطبان اشراف بر پشت صحنه و شرایط حاکم بر آن و مناسبات و روابطی بوده که بر این کارخانه رؤیاسازی حاکم است. درواقع تماشاگران به همان نسبت که دوست دارند به سینما بروند تا داستان و وقایع یک فیلم را ببینند، باور کنند و قانع شوند، علاقه دارند از چگونگی تبدیل‌شدن این رؤیا و داستان به واقعیت آگاه شوند. از وجه روانی، این اشراف نه‌فقط جذابیت نمایش و تصویر‌سازی را کم نمی‌کند، بلکه شرایطی فراهم می‌آورد تا مخاطب در عین باور بی‌واسطه جادوی سینما و همراهی با فیلم، بتواند نگاهی فراتر از روح حاکم بر اثر به کلیت آن داشته باشد. این مهم کمک می‌کند تا مخاطبان سینما به‌تدریج حرفه‌ای و صاحب سلیقه شوند و با گذر از لایه‌های ابتدایی هر فیلم، به‌نوعی با هسته درونی و زیرلایه‌های آن ارتباط برقرار کنند. به‌این‌ترتیب است که شاید بتوان امیدوار بود مجموعه‌ای از عوامل دست‌به‌دست هم دهند تا جایگاه سینما از یک سرگرمی صرف نزد مخاطبان ارتقا پیدا کرده و به رسالت فرهنگی خود نزدیک شود. در مستندنگاری سینما این مستندنگار است که با به‌کارگیری ترکیبی خاص در کنار سایر مسائل تکنیکی، به بیان و بازگویی بخشی از زندگی سینمایی می‌پردازد. گاهی هدف صرفا مستندسازی و آگاه‌کردن دیگران است و گاهی با به‌کارگیری هوشمندانه ابزار، مخاطب به سمت‌وسویی خاص که از نظر مستندنگار، مسیر درست محسوب می‌شود، سوق داده می‌شود. البته در مواردی که فقط به‌تصویرکشیدن واقعه‌ای مدنظر باشد، اینکه از چه وجهی و با چه دیدی به موضوع نگریسته شود، نیز به انتخاب مستندنگار وابسته است. عکس‌ها سندهایی انکارنشدنی هستند. به‌همین‌دلیل عکس‌های سینمایی در سراسر دنیا، در دسته ارزشمند‌ترین عکس‌ها شمرده می‌شوند و عکاسان سینمایی همیشه قشر قابل احترامی برای سینماگران و مردم بوده‌اند. عکاسان سینمایی مسئول رفتاری که در عکس‌ها ثبت می‌شود، هستند. آنها به‌عنوان چشم یک کارگردانی که حضور ندارد، عمل می‌کنند، تا بدون دخالت واژه‌ها که می‌توانند حس و برداشت بازیگران و نویسنده را نیز منتقل کنند، واقعیت را عریان، همان‌طور که هست بدون دخل‌وتصرف به مردم نشان دهند. «قاتل اهلی» جناب مسعود کیمیایی مملو از مستندنگاری‌های نهفته‌ای است که فقط کافی است با نگاهی تیزبینانه آنها را که بین گذشته و آینده قرار دارند (حال) ثبت‌وضبط کرد. بیان واژه عکس از ایشان به جای پلان و تصویر در زمان فیلم‌برداری، خود نشان‌دهنده وجود بهترین عکس (هم عکس و هم پلان) در هر میزانسن است و اهمیت وجود عکس سینما را در گذشته، حال و آینده به اثبات می‌رساند. زیبایی‌شناسی همیشگی مسعود کیمیایی در دکوپاژ، انگیزه همه هنرپیشه‌ها، نورپردازی پخته و تحسین‌شده فیلم‌بردار، اهمیت و رسالت عکس برای تهیه‌کننده و همچنین طراحی صحنه و لباس بجا و همراهی گریم درجه‌یک، از ویژگی‌های عکس‌های فیلم «قاتل اهلی» است.   *این یادداشت نوشته مهدی دلخواسته؛عکاس فیلم سینمایی «قاتل اهلی» است.   5858    




دوشنبه 25 مرداد 1395 - 09:39:44





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن