تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1816398013
اعتماد به جوانان؛ ارتقای موسیقی خیابانی
واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها: خبرگزاری صبا: شهرداریها میتوانند بهترین بهره را از نوازندگان و گروههای موسیقی خیابانی ببرند اما با برخورد سلبی، مانع بهرهگیری از ظرفیتهای موسیقی خیابانی در گردشگری میشوند.
شاید شما هم با گروهها و افرادی که کنار خیابان مشغول نواختن یک قطعه بسیار دشوار و زیبای موسیقی هستند برخورد کرده باشید؛ چمدان ساز خود را به حالت باز کنارشان قرار دادهاند و البته مردم هم با اشتیاق زیاد دور آنها حلقه میزنند، از آنها فیلم میگیرند و در چمدانهای آنها اسکناسهای درشت پنج هزارتومانی و 10 هزارتومانی میاندازند. هرچند نوازندگان خیابانی همواره این واهمه را دارند که نکند هر آینه ماموران شهرداری سر برسند و بساطشان را جمع کنند.
این صحنه را تصور کنید: بعد از ظهر است، از سر کار آمدهاید و خسته و کوفته و عصبی از یک خیابان شلوغ میگذرید و در گوشه یک پل، نوازندهای ساکسفون به دست گرفته و مشغول نواختن یک قطعه موسیقی بلوز است و همان مدت کوتاه که صدای ساکسیفون به گوش شما میرسد، مقابل او میرسید و از مقابلش میگذرید، همین کافی است تا بدون اغراق، خستگی طول روزتان برطرف شود.
فرصتی که تهدید تلقی میشود
در بیشتر شهرهای کشورهای توسعهیافته، شهرداری به نوازندگان و گروههای موسیقی خیابانی به عنوان یک فرصت اقتصادی و یک ظرفیت جذب توریست نگاه میکند و از همین رهگذر هر خیابانی در هر شهری میتواند برای مردمی که نمیخواهند همه وقت مسافرتشان را در موزهها به شکلی خشک و عصا قورت داده بگذرانند، به یک جاذبه توریستی بدل شود. گاهی اوقات توریستها دوست دارند از کنار خیابان یک ظرف سیبزمینی سرخ کرده بخرند و با قدم زدن در خیابان با فرهنگ مردم یک شهر جدید آشنا شوند و البته یکی از مهمترین مولفههای شناسایی یک شهر برای یک غریبه میتواند موسیقی خیابانی آن باشد.
تاسفآور است که در شهر تهران و دیگر شهرهای ایران، نوازندگان خیابانی درحالیکه بسیار میتوانند به تلطیف روحیه شهروندان کمک کنند و هرطور که ماجرای آنها را نگاه کنید، حتی برای خود شهرداریها هم بهره و استفاده دارند، باید از شهرداری و ماموران مبارزه با سد معابرش بهراسند تا نکند هرلحظه سازشان را از دستشان بگیرند و خود به سدی در معبر کار خیری که آنان در حال انجامش هستند، تبدیل شوند.
تجربهها سخن میگویند
یکی از گروههای داخلی که توانسته است با ذکاوت خاص خودش دستاوردهای مطلوبی از موسیقی خیابانی کسب کند گروه «زرد یواش» ( SLOW YELLOW) است که نخستین بار نگارنده سال گذشته در یکی از پردیسها سینمایی با اجرای آنها مواجه شد. گروهی چهارنفره با دو گیتار، یک خواننده که هارمونیکا هم مینواخت و یک نوازنده کاخن. طی صحبتی که مسئولان این پردیس سینمایی با آنها داشتند، به توافق رسیده بودند که این گروه موسیقی در چند راهروی مجتمع تجاری و پردیس سینمایی تغییر مکان بدهند و قطعههایشان را اجرا کنند. این گروه از ورودی پردیس شروع کرد و ابتدا آنجا مستقر شد و بسیاری از مردم به هوای این گروه به داخل مجتمع تجاری میآمدند. سپس تغییر مکان داد و به طبقه سالنهای سینمایی رفت. آنجا که قرار بود یک اکران خصوصی برقرار شود و چهرههای سینمایی همچون رضا عطاران، سروش صحت، مجید صالحی و بسیاری دیگر منتظر آغاز نمایش فیلم بودند. سپس گروه موسیقی به طبقههای تجاری مجتمع رفت و عده زیادی را با خود به آنجا کشید.
با چنین رویکردهایی به موسیقی خیابانی میشود نگاه ویژه اقتصادی داشت. مالکان مجتمع تجاری و پردیس سینمایی بهره بیشتری میبرند و هم مردم روحیهشان تلطیف میشود و تفریحشان کامل و در نهایت این چرخه به رضایت نسبی همه کسانی که در آن حضور دارند منتج میشود.
هرچند این گروه خلاق سرانجام توانست کنسرتهای خودش را در سالنهایی با ظرفیت بالا برگزار کند و از حالت خیابانی خارج شود اما بسیاری از نوازندگان و گروههای موسیقی دیگر هستند که حاضرند با شهرداری، پردیسهای سینمایی و مجتمعهای تجاری بزرگ و کوچک قرارداد ببندند و در مکانهای عمومی به اجرای برنامه بپردازند.
شهرداریها ورود کنند
تک تک استانها و شهرستانهای ایران موسیقی مخصوص به خودشان را دارند و جوانانی هم هستند که این موسیقیها را یاد گرفته باشند و انگیزههای لازم را برای اجرای موسیقی خیابانی داشته باشند. موسیقی مقامی و محلی ما ایرانیان هم یکی از غنیترین موسیقیهای محلی در دنیاست و ظرفیتها و جذابیتهای بسیاری هم دارد. بالاخره بعد از چند سال باید متوجه شویم که در همه شهرهای دنیا جنبش موسیقی خیابانی حتی تبدیل به یک ژانر در موسیقی شده است و گروههای خیابانی همچون «زاز» (zaz) از همین اجراهای خیابانی در همه جهان مشهور شدهاند و شهرشان را هم به شهرت رساندهاند و توانستهاند در نسخههای پرتیراژ آلبوم منتشر کنند. مکانهای عمومی پرتردد در سطح شهر از قبیل ایستگاههای مترو، معابر و زمینهای بلااستفاده در پارکها و... کم نداریم و میتوانیم از ظرفیت همه این معابر برای برقراری کنسرتهای کوچک خیابانی استفاده کنیم؛ اگر ذرهای به جوانان و اهالی موسیقی اعتماد داشته باشیم و بدانیم کسی که قصد دارد به مردمش موسیقی ببخشد، بزرگترین خدمت را به آنها میکند. شهرداریها باید به مبحث موسیقی خیابانی ورود کنند و بتواند به این گروهها سامان دهند و به منظور بهره گرفتن از ظرفیتهای موسیقی خیابانی برای انواع فعالیتهای اقتصادی، حتی فستیوالهای موسیقی خیابانی را در معابر و تفرجگاههای عمومی برگزار کنند تا هم منجر به رونق صنعت توریسم در شهرها شود هم به رواج شادی در میان مردم کمک کند.
باید در نظر گرفته شود که امروزه خمودگی و افسردگی در اجتماعات شهری یک از بغرنجترین معضلات جوامع مدرن است و موسیقی میتواند مرهمی بر آلام جوامع شهری باشد و شهرداریها با ورود به چنین مواردی میتوانند شهری شاد برای شهروندان خودشان بسازند و در صورت اطلاعرسانی صحیح، هوشمندانه و به موقع در این باره شهرداران هم در این میان میتوانند از محبوبیت قابل ملاحظهای برخوردار شوند. همه اینها ایدههایی است که به واسطه آنها میتوان به راحتی به همه جوانب فرهنگی، موسیقایی و حتی مدیریتی رنگ تنوع، رونق و پیشرفت بخشید و با اندک اعتمادی که در این میان به جوانان میشود، حاصل و برکات فراوانی به مسئولان و مردم باز خواهد گشت.
دربند را دریابید!
در چند سال گذشته، در روزهای تعطیل اگر به منطقه کوهستانی دربند میرفتید، در ابتدای مسیر با یک گروه نوازنده گیتار مواجه میشدید که با استفاده از پیک آپ و یک بلندگوی کوچک که به گیتارهایشان متصل کرده بودند، در مقابل چند رستوران کوچک به اجرای برنامه میپرداختند. مردم هم در سکوهای مقابل این رستورانهای کوچک و گروه موسیقی مینشستند و در حالی که سفارش غذا میدادند، اجرای زنده نوازندگان را میشنیدند. هیچکس هم هیچ عمل خلافی مرتکب نمیشد. 50 متر بالاتر، یک عاشیق آذربایجانی، ساز عاشیقی (قوپوز یا چگور) خودش را در دست گرفته بود، علاوه بر مقامهای عاشیقی، درباره مسائل روز هم ترانه درست میکرد و به زبان آذری برای مردم میخواند. توریستهای خارجی هم که به دربند میآمدند، با او عکس میگرفتند و به ایما و اشاره با او سخن میگفتند و گهگاه پولی در جیبش میگذاشتند. به عبارت دیگر او به جاذبه گردشگری دربند تبدل شده بود. صد متر بالاتر هم یک نوازنده نوجوان آکاردئون میزد و خرج خانوادهاش را تامین میکرد اما این روزها که به دربند میروید هیچکدام از آنها را نمیبینید.
مراکز خرید، فودکورتها و موسیقی محیطی
بهتازگی در برخی مراکز تجاری و خرید بزرگ و در بخش فودکورت آنها اجرای زنده موسیقی برقرار شده است و این میتواند کمک بسیار بزرگی در تلطیف روحیه مردم و همچنین کمک به پیشبرد اهداف اقتصادی بنگاههای اقتصادی سهیم در مراکز خرید بزرگ میکند.
این مجتمعهای تجاری به راحتی توانستهاند با تکیه بر موسیقی و خوش کردن اوقات مردم به واسطه موسیقی به همراهی گروههای زبده موسیقی، فروش خود را هرچه بیشتر بالا ببرند و گروه موسیقی مذکور هم به واسطه همین اجراهای محیطی اندک اندک شناخته شده و مورد وثوق مردم قرار میگیرند.
بر همین اساس چرا شهرداری که به وسعت شهر میتواند نگارخانه راه بیاندازد و الحق و الانصاف برای ارتقای فرهنگ بصری مردم به چنین همت والایی دست بیابد، چرا برای تقویت فرهنگ سمعی مردم این کار را نمیکند و به گروههای موسیقی اجازه نمیدهد در محوطهها و معابر عمومی برای مردم به صورت نظم و ترتیب یافته برنامه اجرا کنند تا هم به توسعه گردشگری کمک شود و هم گروههای موسیقی بتوانند به این واسطه به شهرت قابل توجه دست یابند.
امروزه اهالی موسیقی در همه دنیا یکی از موضوعاتی که به شدت مورد توجه قرار میدهند موسیقی محیطی است چرا که موسیقی محیطی بسته به متغیرهای محیطی میتواند انعطافپذیر باشد و اهمیت بسزایش در ارتباط با گسترش فرهنگ موسیقایی در میان مردم این است که به جای اینکه مردم به سراغ موسیقی خاصی بروند این موسیقی با کیفیت و ویژه است که قرار است به میان مردم برود و مخاطبان خود را انتخاب کند.
۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۲
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]
صفحات پیشنهادی
روایت روزولت از دخالت زنان خیابانی و لمپنها در کودتای 28 مرداد
در گفتوگو با کارگردان نمایش "راپورتهای شبانه دکتر مصدق" مطرح شد روایت روزولت از دخالت زنان خیابانی و لمپنها در کودتای 28 مرداد اصغر خلیلی کارگردان نمایش راپورتهای شبانه دکتر مصدق با تاکید بر اینکه شرایط امروز جامعه بستر بسیار مناسبی برای اجرای نمایش مصدق بود گفرییس خانه موسیقی ایران انتخاب شد
خبرگزاری فارس نخستین جلسه هیئت مدیره جدید خانه موسیقی با حضور داود گنجه ای تقی ضرابی سید محمد میرزمانی هنگامه اخوان حمیدرضا نوربخش مسعود شعاری و بهداد بابایی از اعضای هیئت مدیره و آذر هاشمی بازرس تشکیل شد در این جلسه هیئت مدیره درباره مسئولیت های داخلی هیئت مدیره تصمیمجوانانی داریم که بهتر از قدما موسیقی نواحی را درک می کنند
پژوهشگر موسیقی جوانانی داریم که بهتر از قدما موسیقی نواحی را درک می کنند تهران - ایرنا - عضو اتاق فکر نخستین جشنوارهٔ آواها و نواهای رضوی گفت قدما در ضمیر ناخودآگاه و بطور غیر ارادی و تقلیدی نغمه های موسیقی نواحی را تکرار می کردند اما نوازندگان جوان موسیقی محلی معاصر به صورتابزارهای نوین فضای مجازی؛ راهکاری برای گسترش و ارتقای فرهنگ اسلامی
در گفت و گو با ایرنا تبیین شد ابزارهای نوین فضای مجازی راهکاری برای گسترش و ارتقای فرهنگ اسلامی تهران- ایرنا- حجت الاسلام سید جواد موسوی هوایی معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی در گفت و گوی تفصیلی با ایرنا استفاده از ابزارهای نوین فضای مجازی را راهکاری مهم برای نشر ودیدگاههای شهیدبهشتی درباره موسیقی،زنان و جوانان از زبان فرزند؛ عصیان علیه قالب ها
در آستانه سالگرد شهادت دکتر بهشتی مطرح شد دیدگاههای شهیدبهشتی درباره موسیقی زنان و جوانان از زبان فرزند عصیان علیه قالب ها تهران - ایرنا- علیرضا بهشتی با اشاره به دیدگاه های شهید دکتر بهشتی درباره موسیقی زنان و جوانان معتقد است تحمیل زندگی های قالبی به انسان ها اجازه تبلور انستمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره تئاتر خیابانی مریوان
تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره تئاتر خیابانی مریوان شناسهٔ خبر 3721050 - شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳ ۳۴ هنر > تئاتر jwplayer display inline-block; مهلت ارسال آثار به یازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان تمدید شد به گزارش خبرگزاری مهر دبیرخانه یازدهمین جشنواره بین المللیاخلاق مداری مهم ترین هدف ماست/ تجلیل از پیشکسوت عکاسی موسیقی
اخلاق مداری مهم ترین هدف ماست تجلیل از پیشکسوت عکاسی موسیقی سومین جشنواره و جایزه موسیقی همایون خرم نوای خرم 3 پنجشنبه شب چهاردهم مرداد ماه با حضور تعدادی از هنرمندان اجرای چند برنامه موسیقایی و تقدیر از یک عکاس پیشکسوت موسیقی آغاز شد آفتابنیوز سومین جشنواره و جایزسومین دوره جشنواره و جایزه موسیقی همایون خرم آغاز شد
سومین دوره جشنواره و جایزه موسیقی همایون خرم آغاز شد سومین جشنواره و جایزه موسیقی همایون خرم نوای خرم 3 پنجشنبه شب چهاردهم مرداد ماه با حضور تعدادی از هنرمندان اجرای چند برنامه موسیقایی و تقدیر از یک عکاس پیشکسوت موسیقی آغاز شد آفتابنیوز سومین جشنواره و جایزه موسیقیاجرای پالت، چکناواریان، پورناظریها و شهرداد روحانی در شبهای موسیقی بارانا + تاریخ کنسرتها
اجرای پالت چکناواریان پورناظریها و شهرداد روحانی در شبهای موسیقی بارانا تاریخ کنسرتها نخستین فستیوال شبهای موسیقی بارانا با هفت اجرا در کاخ گلستان برگزار میشود به گزارش ایلنا نخستین فستیوال «شبهای موسیقی بارانا» با اجرای لوریس چکناوریان و ارکستر زهیمعلم بزرگ موسیقی ایران به دیار باقی شتافت
معلم بزرگ موسیقی ایران به دیار باقی شتافت تهران - ایرنا - استاد مصطفی کمال پورتراب مدرس موسیقی آهنگساز و نایب رئیس شورای عالی خانهٔ موسیقی صبح چهارشنبه در سنّ 92 سالگی دار فانی را وداع گفت به گزارش خبرنگار موسیقی ایرنا استاد پورتراب در 23 شهریور سال 1303 در محلهٔ عودلاجان ته-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها