واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: پژوهشگر موسیقی: جوانانی داریم که بهتر از قدما موسیقی نواحی را درک می کنند تهران - ایرنا - عضو اتاق فکر نخستین جشنوارهٔ «آواها و نواهای رضوی» گفت: قدما در ضمیر ناخودآگاه و بطور غیر ارادی و تقلیدی نغمه های موسیقی نواحی را تکرار می کردند، اما نوازندگان جوان موسیقی محلی معاصر به صورت خودآگاه و ارادی این موسیقی را برای فعالیت خود انتخاب می کنند.
به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از جشنوارهٔ «آواها و نواهای رضوی»، احمد صدری با بیان اینکه موسیقی از مقتضیات فرهنگ و یکی از وجوه ظهور و بروز فرهنگ است، گفت: موسیقی، محملی است برای ظهور و بروز باورها و آن چیزهایی که در زندگی برایمان اهمیت دارد. وی افزود: ظهور این باورها در موسیقی کشور بصورت های مختلف معین شده؛ مثلاً در موسیقی اقوام مختلف ایران، یکی از موضوع هایی که به فراوانی وجود دارد، نعت و مولودی خوانی پیامبر اکرم (ص) است. در ایران به سبب حضور تشیع و هم جواری با حرم امام رضا (ع)، ذکر نام و منقبت این امام در موسیقی های منطقه های مختلف ایران رواج دارد. عضو اتاق فکر نخستین جشنوارهٔ «آواها و نواهای رضوی» با تأکید بر اینکه آواهای مذهبی از موسیقی اقوام ایرانی جداشدنی نیست، گفت: در میان موسیقی اقوام مختلف ایران ملودی مذهبی و شادیانه، دو موضوع جدا از یکدیگر است؛ مثلاً در مازندران با لحن امیری و کتولی مرثیه و نوحه سرایی می کنند، اما از همین لحن با کمی تغییر در ریتم و تمپو، برای مراسم های آیینی و مذهبی بهره می گیرند. صدری افزود: یکی از نکته های جالب توجه این است که بین موسیقی اقوام مختلف ایران و موسیقی ردیف دستگاهی، پیوند ژنتیک و ارگانیک وجود دارد. برای مثال، لحن های دشتستانی ، بیدگانی و ... که لحن خاص منطقه های جنوبی کشورمان است، با تغییر اندکی، در موسیقی ردیف دستگاهی قرار می گیرد. وی در توضیح نحوهٔ برگزاری جشنوارهٔ «آواها و نواهای رضوی» گفت: در جشنوارهٔ آواها و نواهای رضوی دو گونه موسیقی نواحی ایران و موسیقی ردیف - دستگاهی در بخش مسابقه حضور دارد که هر دو بخش نیز اجرای صحنه یی دارند، اما گونه های دیگر موسیقی اجرا صحنه یی ندارند. این پژوهشگر موسیقی نواحی دربارهٔ پژوهش های انجام شده در حوزهٔ آواها و نواهای رضوی، گفت: پژوهش های پراکنده یی در این زمینه انجام شده ولی عموماً مشکل تحقیق در کشور این است که این پژوهش ها پیوسته و به دنبال هم انجام نمی شود و سلسله تحقیق های جزئی و مستدام که به نتیجه برسد، وجود ندارد. تا جایی که بنده مطلعم، به سفارش مؤسسهٔ آفرینش های آستان قدس رضوی، یکی از پژوهشگران موسیقی نواحی ایران در این زمینه کارهایی را به منظور ثبت و ضبط انجام داده است. وی افزود: چند فیلم مستند دربارهٔ نقاره نوازی در آستان حضرت امام رضا(ع) به همراه پژوهش هایی جامع تولید شده است، همچنین چند پایان نامهٔ کارشناسی ارشد نیز در این باره تألیف شده، که متأسفانه این پژوهش ها در یک بانک اطلاعاتی متمرکز نشده است؛ اما امیدواریم به همت بنیاد بین المللی امام رضا(ع) این امر محقق شود. صدری همچنین دربارهٔ از بین رفتن گنجینه های فرهنگی ایران در حوزهٔ آواها و نواهای رضوی، تصریح کرد: این موضوع صرفاً دربارهٔ آواها و نواهای رضوی مطرح نیست، بلکه در موسیقی نواحی ایران نیز مطرح است. از آنجا که یکی از موارد کاربرد موسیقی نواهای رضوی به صورت بخشی از یک کل است، باید عرض کنم که به طور کلی دربارهٔ موسیقی نواحی ایران اعتقادی ندارم که این موسیقی و آواها و نواها در حال از بین رفتن است. وی تأکید کرد: این نواها در موسیقی اقوام، حقیقتی است که از بین نمی رود؛ گاهی در ظهور است و گاهی در بطون. آن هنگام که ما آن ها را نمی بینیم، نباید بیانگاریم که از بین رفته و مرده، بلکه از نظر ما غایب است؛ کما اینکه بارها این جمله را شنیده اید که «این آخرین نوازندهٔ محلی است». در حالی که با یک پژوهش میدانی می بینیم چند نوازندهٔ خوب جوان این ساز را می نوازند. امروز خوانندگان و نوازندگان جوانی داریم که بسیار بهتر از قدما این موسیقی را درک می کنند، چراکه قدما در ضمیر ناخودآگاه و به طور غیر ارادی و تقلیدی نغمه ها را تکرار می کردند، ولی نوازندگان جوان محلی معاصر به صورت خودآگاه و ارادی این موسیقی را برای فعالیت خود انتخاب می کنند. در نهمین جشنوارهٔ موسیقی نواحی ایران، جوانان هنرمندی حضور داشتند که عمدتاً دارای تحصیلات عالیهٔ آکادمیک و در زمینهٔ موسیقی بومی نیز صاحب تألیف بودند و به لحاظ اجرایی نیز در تکنیک اجرایی ساز و روایت محتوای موسیقایی اصیل، فوق العاده قوی ظاهر شدند. این جوانان نیاز به حمایت دارند، که این حمایت صرفاً مالی نیست، که مجرایی می تواند باشد برای ظهور و بروز و عرضهٔ آثار این جوانان. این موسیقی دان تأکید کرد که جشنوارهٔ آواها و نواهای رضوی ظرفیت بالقوه یی برای ایجاد زمینهٔ پژوهش های مستدام و نتیجه بخش در حوزهٔ آواها و نواهای رضوی دارد و باید دید از این ظرفیت چه قدر بهره گرفته می شود. نخستین جشنوارهٔ آواها و نواهای رضوی 16 تا 26 مرداد ماه هم زمان با ایام دههٔ کرامت در تهران برگزار خواهد شد. فراهنگ ** 3067 ** 1071
31/03/1395
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]