تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن شوخ و شنگ است و منافق اخمو و عصبانى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817258421




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

علیزاده: حرکات موزون جزو نوازندگی شده!


واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها: وب‌سایت موسیقی ما: نوازنده و آهنگساز پیشکسوت موسیقی ایران با بیان اینکه حرکات موزون جزو نوازندگی امروز شده است، گفت: «من یکی از شاگردان خوب هوشنگ ظریف بودم. وقتی می‌خواستم اولین امتحان را نزد او بدهم، مطمئن بودم که اگر ٢٠ نشوم، ١٩ می‌شوم. اما پس از اجرایم در مقابل اعضای ژوری ظریف سرش را پایین انداخت و دلیلش را نگفت. بعدا نمره‌ها آمد، دیدم او به من ١٣ داده است. گفتند که ٧ نمره بابت تکان خوردن در نوازندگی از من نمره کم شده است.»


حسین علیزاده: حرکات موزون جزو نوازندگی شده است!



حسین علیزاده که در یکی از نشست‌های تخصصی فستیوال موسیقی آیینه دار سخن می‌گفت اظهار کرد: «توجه به این موسیقی امر مهمی است که این توجه باید دور از جار و جنجال‌ها باشد. مثل همین سالن خالی که امروز در آن هستیم.»

او درباره پژوهشگران موسیقی هم سخن گفت و افزود: «سالیان سال تا پیش از انقلاب اسلامی موسیقی محلی را موسیقی نازل می‌دانستند اما بعد از انقلاب شرایط بهتر شد. پس از انقلاب مردم دنبال هویت بودند. آن‌ها می‌خواستند، ایران در منطقه و دنیا هویت داشته باشد. پیش از انقلاب ما ایرانی‌ها به عنوان یک کشور شرقی نگاه‌مان به کشورهای غربی بود و می‌خواستیم مثل آن‌ها باشیم.»

او ادامه داد: ژ«طبیعی بود که آن زمان روشنفکران دنبال هویت بودند و به هر حال انقلاب ابعاد گسترده‌ای دارد. بعد از پیروزی انقلاب غرور ملی ایجاد شد که حس وحدت و یگانگی به انسان‌ها می‌دهد. مردم آن زمان معتقد بودند که اقوام باید به یکدیگر نزدیک شوند. در زمینه هنر هم موسیقی نواحی در جامعه جایگاه پیدا کرد و البته چیز جدیدی هم بود.»

علیزاده تاکید کرد: «این عرصه اقیانوسی است که هنرمندان برجسته و موسیقی‌های غنی دارد. خود من اگر صرفا می‌خواستم به آنچه در هنرستان و دانشگاه یاد می‌دهند، اکتفا کنم، کیسه‌ام زود خالی می‌شد و کاری نداشتم که بکنم. من فهمیدم موسیقی نواحی گنجی است که همه ما از آن غافل هستیم.»

این هنرمند پیشکسوت به نگاه‌هایی که از پایتخت نسبت به فرهنگ وجود داشت، اشاره کرد و گفت: «ما نمی‌توانیم موسیقی مناطق مختلف را به یکدیگر ارجح دهیم. هر نقطه‌ای ارزش‌های خودش را دارد. اما ایران سمبل جغرافیای جهان از نظر تنوع فرهنگی است. اما نمی‌دانم چرا موسیقی مناطق مختلف ایران به جای اینکه دست هنرمندان سپرده شود، به اتنوموزیکولوگ‌ها سپرده می‌شود؟ در صورتی که موسیقی نواحی یک موسیقی از دل مردم زنده است.»

او در بخش دیگری از سخنانش گفت: «اجرای موسیقی نواحی صرفا در تهران فایده ندارد. موسیقی کردستان، لرستان و... در جای خود و با مردمش معنا دارد. گاهی در برنامه‌ها یک نگاه تحقیرآمیز نسبت به هنرمندان موسیقی نواحی وجود دارد، در حالی که آن‌ها نیازی به ترحم ما ندارند. آن‌ها اغلب از راه کشاورزی و شغل‌های مختلف دیگر ارتزاق می‌کردند و موسیقی شغلشان نبود.»

حسین علیزاده با اشاره به آثار منتشر شده در این راستا بیان کرد: «این همه کتاب درباره موسیقی نواحی نوشتند. دستشان درد نکند اما این آثار چقدر کمک کرده است؟ برای خودمان جشن می‌گیریم و سکه به هنرمندان نواحی هدیه می‌دهیم و فکر می‌کنیم این توجه به موسیقی نواحی است. ما باعث شدیم موسیقی سینه به سینه ادامه پیدا نکند. جوانی که کمانچه لری می‌زند، این روز‌ها به این فکر می‌کند که زود‌تر لباس لری‌اش را در بیاورد، کت و شلوار بپوشد و بیاید شهر با یک خواننده رفاقت کند و آلبوم بدهد.»

خالق شورانگیز ادامه داد: «موسیقی دستگاهی روی همه موسیقی نواحی سایه انداخته است. اما شرایطی پیش آوردیم که موسیقی نواحی از موسیقی دستگاهی تأثیر بگیرد. ردیف دستگاهی موسیقی ایران شکل تحریف شده‌ای از موسیقی نواحی مختلف ایران است.»

او همچنین اظهار کرد: «در هیچ کجای دنیا انقدر برای موسیقی جلسه نمی‌گذارند و باور کنید، انقدر فستیوال نیست. جشنواره‌های خارج از کشور واقعا جشن است و نوازنده در آن ساز می‌زند. این همه کتاب برای موسیقی نوشته شده که دارند، خاک می‌خورد. داریم گنجینه گرانبهایی را از دست می‌دهیم. اصلا موسیقی خراسانی، در خراسان اجرا می‌شود؟ اگر برگزار شود، استقبال می‌کنند؟ موسیقی نواحی خیلی مدرن تَر از موسیقی مدرن امروزی است.»
 
او در بخش پایانی سخنانش نیز مطرح کرد: «این جشنواره‌ها خوب است اما باید نگاه را عوض کرد. بیایید، خود موسیقی را حفظ کنیم. چرا در دانشگاه‌ها یک واحد برای موسیقی نواحی نداریم؟ این ردیف از موسیقی اقوام شکل گرفته است. اگر می‌بینید، در نسل جوان هم افرادی هستند که خلاقیت دارند، تلاش خودشان است و صرفا به دروس دانشگاه اکتفا نکردند. برای حفظ موسیقی نواحی ایران جشنواره و کتاب کافی نیست. این کار‌ها را برای خودمان می‌کنیم.»




۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن