تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سخن چون دواست، اندکش سودمند و زیادش کشنده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1844763698




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

در رونمایی شرح الهیات نجات ابن‌سینا مطرح شد آیا به علم حضوری می‌توانیم ذات خدا را درک کنیم+پاسخ آیت‌الله مصطفوی


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: در رونمایی شرح الهیات نجات ابن‌سینا مطرح شدآیا به علم حضوری می‌توانیم ذات خدا را درک کنیم+پاسخ آیت‌الله مصطفوی
خبرگزاری فارس: آیا به علم حضوری می‌توانیم ذات خدا را درک کنیم+پاسخ آیت‌الله مصطفوی
آیت‌الله مصطفوی گفت: مرحوم ملاصدرا می‌فرماید که ما می‌توانیم به علم حضوری شهود حق کنیم. این فرمایش به اعتقاد من یک نوع تناقض دارد چرا که ما موجودی فقیر بالذات هستیم و خداوند غنی بالذات است و چطور ممکن است فقیر و غنی با هم متحد شود؟

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، آیین رونمایی شرح الهیات نجات شیخ الرئیس ابوعلی سینا اثر آیت‌الله سیدحسن سعادت مصطفوی مدیرگروه فلسفه دانشگاه امام صادق(ع) پیش از ظهر امروز (چهارشنبه 5 خرداد) با حضور غلامرضا اعوانی، مهدی محقق، کریم مجتهدی، حسین کلباسی اشتری، عبدالله نصری، محمد محمدزاده، آیت‌الله غلامرضا فیاضی، حجت‌الاسلام حسن معلمی، و جمعی دیگر از فضلا و اساتید حکمت و معرفت در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.

آیت‌الله سید حسن سعادت مصطفوی، شارح کتاب الهیات نجات ابن سینا با اشاره به اینکه خداوند است که دل‌های شما را متمایل به سمت اثر من کرده است، گفت: ما در طول اراده الهی قرار داریم بنابراین چون او می‌خواهد این کار شده است و من از همه شما تشکر می‌کنم که اینجا حضور دارید. وی در ادامه عنوان کرد:‌ طبق قرآن نمی‌توانیم به کسی تعلیم علم بدهیم، این خداوند است که به انسان‌ها علم یاد می‌دهد و ما تنها عواملی هستیم که مسیر را آماده می‌کنیم و موانع را برطرف می‌کنیم که فیض خداوند نازل شود چرا که فیض خداوند دائمی است. آیت‌الله مصطفوی با تأکید بر اینکه ما دعا می‌کنیم تا در معرض فیض حق قرار بگیریم، اظهار داشت: بنابراین فیض الهی همیشه می‌آید و خداوند دائم الفضل است ما تنها در معرض آن باید قرار بگیریم. لذا تمام علوم و حقائق از ذات اقدس احدیت باید بر ما افاضه شود. وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با طرح این پرسش که آیا ما می‌توانیم واصل به حق شویم یا خیر، گفت: معمولاً مطرح می‌شود که امکان چنین چیزی برای ما وجود ندارد، ما تا زمانی که موجود مادی هستیم چنین حجابی بین ما و خدا نمی‌تواند برداشته شود و تا این تعلقات مادی در ما هست ما نمی‌توانیم واصل الی الله شویم پس وصول مطلق ممکن نیست. آیت‌الله مصطفوی در ادامه افزود: مرحوم ملاصدرا می‌فرماید که ما می‌توانیم به علم حضوری شهود حق کنیم، معنی علم حضوری این است که عالم با معلوم متحد می‌شود منتها از کانال وجودی خداوند. این فرمایش به اعتقاد من یک نوع تناقض دارد چرا که ما موجودی فقیر بالذات هستیم و خداوند غنی بالذات است و چطور ممکن است فقیر و غنی با هم متحد شود؟ درصورتی که علم حضوری یعنی عالم و علم و معلوم همه با هم یکی شوند! وی با بیان اینکه امیرالمومنین(ع) فرمود که هر چه فقه داشته باشی به خداوند نمی‌توانی برسی، توضیح داد: البته در جای دیگر هم می‌گوید هر جا زرنگ باشی نمی‌توانید با عمق حق متحد شوی لذا خداوند است که از همه مبری است و ما فقط به او وابسته هستیم و او حافظ و محیط ما است و ما نمی توانیم نه خدا را بفهمیم و نه او را درک کنیم مگر از راه آثار او یا هستی. مدیرگروه فلسفه دانشگاه امام صادق(ع) در ادامه یادآور شد: ما نمی‌توانیم به علم حضوری ذات خدا را شهود کنیم و ذات اقدس را این اندازه که بانگ جرسی دریافت کنیم، درمی‌یابیم. از امام حسین(ع) پرسیدند که الله صمد چیست، ایشان گفتند الله صمد یعنی لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفواً احد. انتهای پیام/

95/03/05 :: 14:40





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 133]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن