تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر که خدا را، آنگونه که سزاوار اوست، بندگى کند، خداوند بیش از آرزوها و کفایتش ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804860269




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیت‌الله فیاضی در رونمایی کتاب «الهیات نجات»: علمای واقعی علم را بُت نمی‌کنند/ آیت‌الله مصطفوی نمونه یک عالم واقعی است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: آیت‌الله فیاضی در رونمایی کتاب «الهیات نجات»:علمای واقعی علم را بُت نمی‌کنند/ آیت‌الله مصطفوی نمونه یک عالم واقعی است
خبرگزاری فارس: علمای واقعی علم را بُت نمی‌کنند/ آیت‌الله مصطفوی نمونه یک عالم واقعی است
رئیس هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی گفت: تمام آنچه دین اسلام راجع به فضیلت علم و عالم گفته، مخصوص عالمانی است که علم را به کار می‌برند و علم برایشان بُت نشده است.

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، آیین رونمایی شرح الهیات نجات شیخ الرئیس ابوعلی سینا اثر آیت‌الله سیدحسن سعادت مصطفوی مدیرگروه فلسفه دانشگاه امام صادق(ع) پیش از ظهر امروز (چهارشنبه 5 خرداد) با حضور غلامرضا اعوانی، مهدی محقق، کریم مجتهدی، حسین کلباسی اشتری، عبدالله نصری، محمد محمدزاده، آیت‌الله غلامرضا فیاضی، حجت‌الاسلام حسن معلمی، و جمعی دیگر از فضلا و اساتید حکمت و معرفت در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.

آیت‌الله فیاضی در این مراسم طی سخنانی عنوان کرد: تفکر و تعلق که در قرآن به بیانی درباره‌اش صحبت شده شیعه به آن پایبند بوده و این شیعه است که دروس قرآنی را جدی گرفته است. بسیاری آیات داریم که در آنها حجیت و اعتبار عقل به روشنی مورد استفاده قرار می‌گیرد که یکی از آنها «رُسُلاً مُبَشِّرِینَ وَ مُنْذِرِینَ لِئَلاّ یَکُونَ لِلنّاسِ عَلَى اللّه» است. وی در ادامه افزود: امام هفتم (ع) فرمود که خدای متعال بر مردم دو حجت دارد، یکی عقل و دومی پیامبران هستند. بزرگترین نعمتی که خداوند به  انسان‌ها عنایت کرده همین دو نعمت است. آیت‌الله فیاضی با اشاره به اینکه چیزهایی که عقل فهم کرده را پیامبران تذکر می‌دهند، یادآور شد: یک بخش دیگر کار انبیاء هم این است که چیزهایی را بیان کنند که عقل بشر نمی‌فهمد همان چیزی که ابن سینا در اثبات ضرورت نبوت به همین استناد کرده است. وی همچنین یادآور شد:‌ راهنمای خداوند یکتا مکمل عقل است، از این طریق ضرورت نبوت به دلیل عقلی اثبات می‌شود. یکی از بیانات قرآن که دلیل روشنی بر اعتبار عقل است همین استفهام‌های انکاری قرآن است یکی همین آیه‌ای که «قُلْ هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لاَ یَعْلَمُونَ» است. آیت‌الله فیاضی گفت: فرمایش انسان‌ها همه افراد یک نوع نیستند ملاصدرا مطرح کرد و گفت که افراد انسان‌ها براساس کمالات علمی و عملی که کسب می‌کنند با هم متفاوت هستند. یک فتوایی که ملاصدرا دارد این است که ابتدائاً همه انسان‌ها یک نوع هستند البته فتوای دیگری هم دارد که انسان رشد می‌کند و در اثر وسعت اطلاعات بعد مدتی نظرشان تغییر می‌کند و با هم متفاوت می‌شوند اما در برخی نوشته‌ها آمده که از همان ابتدا انسان‌ها با هم فرق دارند. این استاد حوزه گفت: در حکمت عملی سوالات استفهامی زیادی در قرآن آمده است، به هر حال کسانی که به علم روی می‌آوردند کسانی هستند که این آموزه قرآنی را که «یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنکُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ » را جدی گرفته‌اند و در زندگی خودشان بنا را بر این گذاشته‌اند که آن کمال لایق انسانی را کسب کنند البته ما از مجموعه قرآن و روایات این نکته را بدست می‌آوریم گرچه این خلاف نظر برخی از فلاسفه ما است، اما به نظر می‌آید که این حرف درست است که علم هم ارزش ذاتی ندارد بلکه علم برای این است که من از آن استفاده کنم و بکار ببندم و با این وسیله رضای الهی را کسب کنم و نفسم الهی شود. وی با بیان اینکه تمام آنچه دین اسلام راجع به فضیلت علم و عالم گفته مخصوص آن عالمانی است که علم را به کار می‌برند و علم برایشان بت نشده بلکه وسیله‌ای برای انجام وظیفه آنها در جامعه است، افزود: حضرت آیت‌الله مصطفوی تنها عالم نیستند بلکه در عین عالم بودن در منقول و معقول، مشمول گفته امام علی(ع) بدین شرح است: مرحوم طبرسی در جلد اول احتجاج آورده‌اند که از امیرالمؤمنین(ع) نقل شده هر کس از شیعیان ما عالم به دین باشد و ضعفای شیعه را از ظلمت جهل به نور علم بیاورد، علمی که عنایت ما هم به او بوده، روز قیامت خواهد آمد در حالی که در سر او تاجی از نور است که برای اهل محشر می‌درخشد. انتهای پیام/ک

95/03/05 :: 14:04





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 112]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن