تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هیچ بنده اى حقیقت ایمانش را کامل نمى کند مگر این که در او سه خصلت باشد: دین شناسى، تدبر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821273672




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سينماي كشور با افزایش سالن‌های نمایش قدرت می‌گیرد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: سينماي كشور با افزایش سالن‌های نمایش قدرت می‌گیرد
يكي از عوامل موفقيت در عرصه سينما اكران خوب است، البته عوامل مهم ديگري هم لازم است. از جمله گزينش فيلمنامه و فيلمسازها به خصوص اينكه با بودجه بيت‌المال، آثار سينمايي ساخته مي‌شود.
نویسنده : معصومه طاهري 


 يكي از عوامل موفقيت در عرصه سينما اكران خوب است، البته عوامل مهم ديگري هم لازم است. از جمله گزينش فيلمنامه و فيلمسازها به خصوص اينكه با بودجه بيت‌المال، آثار سينمايي ساخته مي‌شود.
فيلمسازي كه امتحانش را پس داده و آثار مشكل‌دار يا شبهه ‌انگيزي در كارنامه كاري خود دارد به گونه‌اي كه به نظام و كشور ضربه مي‌زند حداقل نبايد از یارانه‌هاي دولتي بهره‌مند شود. اگر مي‌تواند خودش بودجه خودش را تأمين كند، چه اينكه اين كار با آزادي بيان نيز مغايرت ندارد اما نه اينكه كسي چندين بار فيلم‌هاي خود را ساخته كه حتي فيلم‌هايش توقيف شده و باز هم به آن بودجه كلان براي توليد فيلم بدهند. بي‌شك بي‌توجهي در ابتداي كار كه توقيف را در اكران سبب مي‌شود برابر است با حيف و ميل كردن تعمدي بيت‌المال و وقت و سرمايه ملي.
عوامل يك فيلم اعم از بازيگر و غيره همين‌هاست كه سينماي ايران را روز به روز عقب‌تر و عقب‌تر مي‌برد؛ چراكه بودجه آنجايي كه بايد خرج نمي‌شود.
اما يكي از عوامل پيشرفت سينما سالن‌هاي اكران فيلم است. چه آنكه در پيشرفت يا پسرفت فيلم‌ها كم بي‌اثر نيست. سالن‌هاي زيادي هستند كه باعث فروش بالا يا پايين فيلم شده‌اند. براي مثال ممکن است فیلمی با 44 سالن سينما در مقابل فيلم‌هايي با صد و چند سالن پس از سال‌ها فروش فوق‌العاده به فروش پايين برسد.
درهمين حال فيلم‌هاي نه چندان معروف و كم محتوا كه سالن‌هاي بيشتري داشته‌اند خواه ناخواه با فروش بالاتري هم مواجه شده‌اند. بحث ساخت  سالن‌هاي سينما يكي از بحث‌هاي قديمي است كه متأسفانه با وجود صحبت زياد پرداخت به آن در عمل صفر است.
تنها در شهر اصفهان كه جشنواره فيلم كودك و نوجوان با هزينه‌هاي سرسام‌آور اجرا مي‌شود، در چند سال گذشته چند سالن سينمايي بسته يا مخروبه شدند و جمعيت بالاي اين شهر با چند سالن قديمي نه چندان به روز بايد فيلم ببينند. اين وضعيت نه فقط در اصفهان، بلكه در سرتاسر كشور تقريباً وجود دارد درحالي كه تعداد سالن‌هاي سينما قدرت سينمايي كشور است. براي فيلم «محمد‌رسول‌الله» مجيدي گفته مي‌شود اكران در كشور تركيه به خصوص هند با تعداد سالن‌هاي سينمايي كه دارند اميد فروش و درآمد اين فيلم را بالا برده است. البته بماند كه سيستم دولتي سازنده اين اثر ارزشمند ظاهراً فروش و ديده شدن فيلم اهميت زيادي برايش ندارد. اما شايد به خاطر خبرهاي اين فيلم بود كه قدرت سينماي باليوود و علت ساخت تعداد سينماي فيلم در اين كشور مشخص شد.
در خبرها آمده بود همزمان با افزايش درآمد سينماي چين در سال 2015 و ادامه آن در سال 2016، تعداد سالن‌هاي نمايش اين كشور پرجمعيت نيز با سرعتي باورنكردني در حال افزايش است، به‌طوري كه در سال 2015 در مجموع 8035 سالن سينما و به طور متوسط روزانه 22 سالن در چين افتتاح شد و تعداد سالن‌هاي نمايش با رشد 40‌درصدي به 31هزار و 627 سالن سينما رسيد و انتظار مي‌رود تا پايان 2016 از 40 هزار سالن سينماي امريكا پيشي بگيرد. از قرار براي چيني‌ها كه بدون حساب و كتاب وارد هيچ معادله‌اي نمي‌شوند چنين كاري بدون هدف و برنامه‌ريزي نبوده است. چين با چنين شيوه‌اي سعي دارد تا سينماي خود را به عنوان يك قدرت در آينده نزديك به دنيا معرفي كند.  ناگفته نماند ما نيز ظرفيت بسيار بالايي داريم اما به نظر مي‌رسد چيزي كه در اين ميان به عنوان حلقه مفقوده است، مديريت و به خصوص مديريت واحد است؛ مديريتي كه مسئوليت مستقيم آن قبل از هر چيز با استانداري‌هاست.
سال‌هاست از نبود سالن سينما در بسياري از شهرها و شهرستان‌ها ابراز ناراحتي مي‌كنيم و بسياري از سالن‌هاي سينمايي موجود در حال خراب شدن هستند و همه اينها نشان از سوء‌مديريت هستند. در همين راستا كم ديده نمي‌شود در هر شهري مسئولان براي اجتماعات سازماني و ارگاني خود سالن‌هاي بزرگ اجتماعات دارند؛ سالن‌هايي كه هر اداره براي نگهداري آن نيز مجبور به صرف هزينه بالايي است كه شايد ماهي يك بار بيشتر مورد استفاده نيستند اما با وجود هزينه‌هاي بالا به خاطر نياز سازماني ساخته مي‌شوند.
 جالب اينجاست كه سالن‌ها عمدتاً دور از دسترس مردم عادي و در مكان‌هاي اداري ساخته مي‌شوند كه اگر برنامه‌هايي براي عموم مردم مثل همايش يا جشن‌هاي ملي يا سخنراني‌هاي آموزشي و فرهنگي ترتيب داده شود دادن آدرس و پيدا كردن محل مورد نظر خودش يك مشكل مضاعف است و چون اين سازمان‌ها اغلب براي اجتماعات سازماني و اداري است پاركينگ هم مشكل ديگري است به شكلي كه اگر شما يك ان.‌جي.‌او فعال باشيد و براي كار يا فعاليتي نياز به سالن داشته باشيد با وجود فراواني سالن‌ها به واسطه چنين مشكلاتی قادر به استفاده سالن‌ها نيستيد.
بحث اينجاست كه چرا اين سالن‌ها به صورت عقلاني و منطقي‌تر در محل‌هاي مناسب با امكانات عمومي‌تر ساخته نمي‌شود؟ در تمام دنيا سالن‌هاي چند‌منظوره ساخته مي‌شود تا براي موضوعات مختلف استفاده كنند از جمله پخش فيلم يا اجراي كنسرت و نمايش تئاتر و...
آيا وقت آن نرسيده است كه مسئولان به خصوص در شهرهاي غير از پايتخت با به‌كارگيري مهندسان مجرب در ساخت سالن‌هاي اجتماعات وارد شوند به شكلي كه منطقي و معقول بتوان از هزينه‌هاي صرف شده استفاده بهينه كرد تا حداقل فضاهاي مناسبي براي اكران فيلم‌ها وجود داشته باشد؟
اين زيبا نيست در شهري سالن سينما نباشد يا كم و نامناسب باشد اما ادارات و سازمان‌هاي آن شهر سالن‌هاي اجتماعات با امكانات و تجهيزات به روز داشته باشند كه اغلب خاك مي‌خورد؟!  بهتر نيست در ساعات خارج از وقت اداري و در زمان‌هاي مشخص شده از اين سالن‌ها براي اكران فيلم استفاده كرد؟ البته همه اينها نياز به دلسوزي و دغدغه فرهنگي و تخصص و آگاهي دارد همچنين تعامل و هماهنگي بين دستگاه‌هاي مختلف لازم است تا با هم در ارتقاي فرهنگي جامعه تأثير‌گذار باشند.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 90]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن