محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829231238
آسیب شناسی «نگارخانهای به وسعت یک شهر»از زبان عبدالحمید قدیریان مفهوم محوری نباید در هنر شهری فراموش شود
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: آسیب شناسی «نگارخانهای به وسعت یک شهر»از زبان عبدالحمید قدیریانمفهوم محوری نباید در هنر شهری فراموش شود
برخی از مردم قادر نیستند ارتباطی با تک تک آثار فضای شهر برقرار کنند، رفته رفته این آثار با تمام عظمت، شکوه و بزرگی تبدیل به مواد بیمصرف و دمدستی میشوند که به تدریج نگرش مردم نسبت به اصل هنر را نیز بیخاصیت میکند.
به گزارش خبرنگار موسیقی و تجسمی خبرگزاری فارس، چند سالی است که سازمان زیباسازی شهر تهران به مناسبت هفته میراث فرهنگی اقدام به اجرای طرحی تحت عنوان «نگارخانهای به وسعت یک شهر» کرده است که منتخبی از آثار نگارخانهای اعم از آثار نقاشی، گرافیکی، حجمی را که اکثراً با موضوع دینی و قرآنی است به نمایش عمومی میگذارد. نفس اجرای این طرح رویکرد مناسبی است که مدیریت شهری تهران در پیش گرفته و آن هم آشنایی عابران و رهگذران با آثاری است که در فضای نگارخانهها و گالریها وجود دارد، اما شاید کمتر کسی را بتوان در این دوران سراغ گرفت که به رأی و خواسته فردی با وجود مشغلههای فراوانی که با آن مواجه است برای تماشای آثار و محصولات فرهنگی و هنری پا به فضای نگارخانهها و موزههای موجود در سطح شهر بگذارد و از این رهگذر با غنای فرهنگی و هنری ایران اسلامی آشنایی بیشتر پیدا کند. به بهانه اجرای این طرح در حوزه مدیریت فرهنگی شهری، صحبتهای «عبدالحمید قدیریان»، نقاش پیشکسوت و مدیر هنری بسیاری از آثار سینمایی دینی همچون «مریم مقدس(س)» و «ملک سلیمان(ع)» در مورد نقاط ضعف و قوت اجرای این طرح میخوانیم: ـ اجرای طرح «نگارخانهای به وسعت شهر» را تا چه اندازه در آشنایی و معرفی مردم با آثار هنری و محصولات فرهنگی موجود در نگارخانهها و موزهها که بعضاً سابقهای در تاریخچه هنر دینی و اسلامی دارند، مفید و مؤثر میدانید؟ پیش از پاسخ به این پرسش میل دارم در مورد آفتی در مباحث کلی فرهنگی و هنری صحبت کنم که متأسفانه در همه زمینهها درگیر آن هستیم و این مشکل سبب شده است که جریانات و تحولات فرهنگی به اجرا درآمده و برگزار شده، علیرغم همه تلاش و کوششهایی که صورت میگیرد خنثی و بینتیجه باقی بماند؛ این آفت البته دامنگیر این طرح موسوم به «نگارخانهای به وسعت شهر» نیز شده است که در ادامه به آن نیز خواهیم پرداخت. اما در مورد بروز این آفت در مباحث فرهنگی و هنری باید بگویم که ما متأسفانه در نگاه و رفتارمان به مقولات فرهنگی و هنری بیشتر از اینکه مفهوممحور باشیم، موضوعمحور عمل میکنیم و در جریان اجرای طرحها و پروژههای فرهنگی و هنری بیشتر از اینکه به مفاهیم و نیازهای مفهومی جامعه توجه داشته باشیم که همانا در راستای حرکت انسان و جامعه شهری به سمت رشد و کمال است، روی یک موضوع معطوف شده و همه کارهای صورت گرفته را به شکل متمرکز در جهت تحقق آن موضوع به کار میبندیم. این در حالی است که اتفاقاً موضوع مورد نظر دوستان مسئول خود زیرمجموعهای از یک مفهوم کلان فرهنگی است و آن اینکه اساساً برگزاری و اجرای این پروژه و یا پدیده و رویداد فرهنگی چه کاربردی برای جامعه متوقع دارد و خواستها و مطالبات به حق آنها را برآورده میکند؟ ـ اشاره کردید که طرح «نگارخانهای به وسعت یک شهر» نیز از این قاعده مستثنی نیست، بیشتر توضیح میدهید؟ شما میگویید که آثاری به نمایش درآمده در اجرای این طرح بعضاً به موضوعات هنر دینی و یا تصویرسازی ابنیه تاریخی و اسلامی پرداخته است که به فرض چنین موضوعی نیز صحت داشته باشد، مسئله اصلی آن است که طرح این موضوع تا چه اندازه به مفهومسازی در منظر مخاطبان شهری کمک خواهد کرد که من معتقدم چنین کاربردی ندارد، بلکه نفس اجرای این طرح بدون در نظر گرفتن اهدافی اتفاقاً نتایج منفی نیز در پی خواهد داشت. من در مسیری که هر روز در آن تردد میکنم با بنرهایی در راستای اجرای این طرح مواجه میشوم که برگرفته از آثار هنرمندان خارجی هستند، پرسش من این است صرف به نمایش درآمدن این آثار به ذهن پرمشغله یک شهروند تهران چه کمکی میکند؟ واقعیت این است که نه مشکلی را برطرف و نه پرسش جدیدی در ذهن مخاطبان خود ایجاد میکند؛ در حالی که اگر به جای موضوعمحوری، نگاهی مفهوممحور به این طرح فراگیر در حوزه مدیریت فرهنگی شهری داشتیم، قطعاً دغدغهای در ذهن شهروندان مخاطب ایجاد میشد و زمینه را برای آشنایی و کنجکاوی آنها فراهم میآورد. ـ یعنی اعتقاد دارید صرف اجرای این طرح فرهنگساز نیست و نیاز به هدفگذاری مشخصی دارد؟ اجرای این طرح ممکن است مفید باشد منتها برای درصد ناچیزی از اجتماع که دغدغه پیگیری تحولات فرهنگی و هنری را دارند و مشتری پر و پا قرص نگارخانهها و موزهها هستند که مواجهه آنها خاطرات و اطلاعاتی را مجدداً در ذهن هر کدام از آنها تداعی خواهد کرد. اما در مواجهه یک عابر و یا یک شهروند عادی با این آثار، قرار است نوعی معرفی به آنها صورت گیرد که مثلاً ما به ازای واقعی این اثر که شاهد تصویر و کپی آن روی این بنر تبلیغاتی هستیم در یکی از نگارخانهها و یا موزهها وجود دارد، اثری که ممکن است تأمل و تعمق در آن، در ما حالتی متعالی و خاص ایجاد کند که در نهایت متخلق به اخلاق حسنهای شویم و یا مثلاً با ایجاد یک فضای معنوی در زمان رویارویی با یک اثر از مجموعه آثار هنر دینی و مذهبی تحولی حسی و عقلی در نظر و قلب مخاطب به وجود آید. به جرأت میتوانم بگویم که آثار به نمایش درآمده در این طرح چنین کاربردی ندارند؛ چرا که پیشتر هم اشاره کردم بیشتر از اینکه مفهوممحور باشند، موضوعمحور هستند و در نتیجه اثر مقطعی و گذرا خواهند داشت. ـ پس شما به شخصه معتقد هستید که باید پیش از اجرای چنین طرحهایی نیازسنجی در جامعه صورت گیرد و متناسب با آن به انتخاب آثار اقدام شود و به نمایش درآید؟ قطعاً، مضافاً به اینکه باید بر مفهوممحوری بودن تمام رویدادها و جریانات هنری و غلبه آن بر موضوعمحوری تأکید فراوانی داشت، دلیل هم آنکه وقتی همچنان بر چنین اصلی اصرار داشته باشیم همواره این تصور غلط پدید میآید که در یک ارتباط فرهنگی و هنری ابتدا باید سؤال و پرسشی مطرح شود و منتظر پاسخی باشیم، اگر پرسشگری در وادی فرهنگ و هنر و در تمام مناسبات انسانی امری سنجیده است، اما نباید فراموش کرد که براساس نگرش قرآن و بزرگان دین، یک انسان مسلمان به تفکر و اندیشه نیز سفارش داشته است، لذا مثلاً در اجرای چنین طرحی نباید صرفاً به یک نگاه سطحی و گذرا بسنده کرد، بلکه مخاطب باید براساس احساس نیاز صورت گرفته تأمل و درنگی داشته باشد و با اندیشه در جزء به جزء آن به تفکر و خردگرایی گرایش پیدا کند. ـ به طور مثال اجرای این طرح در چه صورتی و با چه شکل و شمایلی کاربردی بوده و میتوانست منتج به نتیجه و خروجی مثبتی شود؟ اگر ما هنوز قائل به یک جامعه انقلابی هستیم که البته چنین است، باید به این نکته توجه داشته باشیم که متأسفانه مظاهر آن در جامعه رو به سردی گذاشته و کمفروغتر از قبل جلوه میکند. حتی با فرض انتخاب آثار هنری هنرمندان خارجی که شاید ابتدا به ساکن با فرهنگ و باورهای دینی ما چندان سنخیتی نداشته باشند نیز باز این امیدواری وجود داشت که اجرای این طرح نتیجهبخش باشد، مثلاً چرا در دورهای از اجرای این طرح دوستان مسئول به فکر به نمایش درآوردن نقاشیهای دیواری کشورهایی که در برههای از تاریخ تجربه انقلاب را داشتهاند نمیافتند که علاوه بر آشنایی با ماهیت و فلسفه انقلابهای صورت گرفته در آن کشورها، ناخودآگاه به تقویت روحیه انقلابی شهروندان تهرانی نیز کمک کند. ـ میتواند به دیگر پیامدهای منفی اجرای این طرح با چنین شکل و شمایلی اشاره کنید؟ وقتی شهروندان و عابران شهری در قالب این طرح با آثار هنری مواجه شوند که علیرغم بزرگی و عظمت آنها و خالقانشان که از جمله هنرمندان صاحب سبک و طراز اول ایران و جهان هستند، اما قادر نیستند هیچ ارتباطی با تک تک آنها برقرار کنند، رفته رفته این آثار با تمام عظمت، شکوه و بزرگی تبدیل به مواد بیمصرف و دمدستی میشوند که به تدریج نگرش مردم نسبت به اصل هنر را نیز کمارزش و بیخاصیت میکند؛ چرا که ممکن است این نکته را ابراز کنند که با فاخرترین آنها در برههای از زمان مواجه بودیم و هیچ اثری در زندگی و مناسبات انسانی ما نگذاشت و لذا رفته رفته هنر به ملعبه و بازیچهای بدل میشود که بود و نبود آن فرقی به حال کسی نمیکند. انتهای پیام/
95/03/03 :: 00:14
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]
صفحات پیشنهادی
اعیاد شعبانیه زیر سایه «نگارخانهای بهوسعتیکشهر»/ شهرداری در تناسب آثار با فرهنگجامعهایرانی دق
اعیاد شعبانیه زیر سایه نگارخانهای بهوسعتیکشهر شهرداری در تناسب آثار با فرهنگجامعهایرانی دقت کند همزمانی نمایشگاه نگارخانهای به وسعت یک شهر با جشنهای شعبانیه خالی بودن دست شهرداری برای این اعیاد را بیشتر نمایان کرده است طوری که امسال کمتر متوجه ماه شعبان در شهر تهران میآموزه های دینی باید با زبان و فهم کودک باشد/ نباید گرفتار سرگرمی ها شد
مدیر انجمن ناشران کودک و نوجوان اعلام کرد آموزه های دینی باید با زبان و فهم کودک باشد نباید گرفتار سرگرمی ها شد تهران- ایرنا-مدیر انجمن ناشران کودک و نوجوان استان قم بر بیان معارف و آموزه های دینی با زبان و فهم کودک تاکید کرد و گفت یکی از بزرگترین مشکلات ما این است که گرفتار سآسیبشناسی مصوبات شورای شهر تهران - ایسنا
یک عضو شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه باید مصوبات شورای اسلامی شهر تهران دقیق و کارشناسی مورد ارزیابی قرار گیرد افزود مناسب است که با نزدیکی به پایان چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران از مصوبات شورا آسیبشناسی صورت پذیرد به گزارش ایسنا علی صابری در دویست و هفتاد«ثریا» به آنتن برمیگردد/ آسیب شناسی عملکرد مناطق آزاد
ثریا به آنتن برمیگردد آسیب شناسی عملکرد مناطق آزاد شناسهٔ خبر 3725555 - چهارشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵ ۰۱ هنر > رادیو و تلویزیون jwplayer display inline-block; برنامه ثریا بعد از دو ماه وقفه با موضوع از مناطق آزاد تا جهاد سازندگی امشب ۶ مرداد از شبکه یک سیما پخش خواهآسیب شناسی جشنواره فیلم فجر در مدرسه ملی سینما/بهشتی:حتی یک دوره هم نگفتیم به چه فیلمی جایزه بدهند
آسیب شناسی جشنواره فیلم فجر در مدرسه ملی سینما بهشتی حتی یک دوره هم نگفتیم به چه فیلمی جایزه بدهند فرهنگ > سینما - مدرسه ملی سینمای ایران چهارمین نشست از سلسله نشستهای پژوهشی مدرسه ملی سینمای ایران با موضوع سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر چالشها و راهکارها عصر رونگارستان شهر میزبان جشن میلاد امام حسن مجتبی (ع)
نگارستان شهر میزبان جشن میلاد امام حسن مجتبی ع تهران- ایرنا- مددجویان مجتمع بهاران همراه با جمعی از مدیران شهری و هنرمندان میهمان جشن میلاد امام حسن مجتبی ع در نگارستان شهر می شوند به گزارش روز یکشنبه گروه فرهنگی ایرنا جشن میهمانی و ضیافت مددجویان مجتمع بهاران روز دوشنبه 31بررسی آسیب شناسی نظام آموزش فنی و حرفه ای کشوردر «همیشه خونه»
بررسی آسیب شناسی نظام آموزش فنی و حرفه ای کشوردر همیشه خونه برنامه همیشه خونه امشب به آسیب شناسی نظام آموزش فنی و حرفه ای کشور می پردازد به گزارش جوان به نقل از روابط عمومی شبکه آموزش سیما برنامه همیشه خونه امشب 6 مرداد ماه با حضور دکتر علی محمد گلابی از کارآفرینانشهرکرد، پنج بار میزبان اولین فیلم داستانی مدافعان حرم شد
به همت یک دانشآموز دختر شهرکرد پنج بار میزبان اولین فیلم داستانی مدافعان حرم شد همزمان با اکران فیلم داستانی هنگامه در سراسر کشور مردم شهرکرد چهارمحال و بختیاری هم به همت یک دانشآموزِ دختر این اثر را در پنج نوبت تماشا کردند ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۱ تير ساعت 11 28 به گزارش خبرنگارحکومت دینی و آسیبشناسی کارآمدی آن در عرصة تربیت اخلاقی جامعه - بخش دوم و پایانی کارگزاران حکومتی بهمنزله ال
حکومت دینی و آسیبشناسی کارآمدی آن در عرصة تربیت اخلاقی جامعه - بخش دوم و پایانیکارگزاران حکومتی بهمنزله الگوهای اخلاقی تجربة سه دهه حکومت اسلامی در ایران این زمینه را فراهم آورده است که مشکلات و آسیب های یک حکومت دینی در مواجهه با مدیریت اخلاقی جامعه مورد بررسی و بازبینی قرارشهرستان سمیرم میزبان پنجمین المپیاد ملی ورزشی عشایر میشود
شهرستان سمیرم میزبان پنجمین المپیاد ملی ورزشی عشایر میشود پنجمین المپیاد ورزشی عشایر کشور مردادماه امسال در شهرستان سمیرم برگزار میشود به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان پنجمین المپیاد ورزشی عشایر کشور مردادماه امسال به مدت سه روز در روستای فتحآباد ش-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها