واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: کارگردان «خواهران پاپان» دربارهی داستان نمایشش گفت: «دو خواهر که از بیرون آدمهای خیلی آرامی به نظر میرسیدند، یک شب در اقدامی جنونآمیز تصمیم میگیرند خانم و دختر خانه را بکشند». مریم مالمیر با بیان اینکه "داستان نمایشنامهای که نوشته دربارهی دو کلفت است که سعی دارند خانم خانه را بکشند" به ایسنا ادامه داد: این اثر اقتباسی آزاد از نمایشنامهی «کلفتها» اثر ژان ژنه است. وقتی داشتم از این داستان اقتباس میکردم متوجه شدم که خود ژان ژنه هم داستان نمایشنامهاش را از رویدادی واقعی گرتهبرداری کرده است، دنبال داستان اصلی گشتم و متوجه شدم در ماجرای واقعی اسم این دو کلفت "لئا" و "کریستین پاپن" بوده است. او که به گفتهی خودش ترجیح داده در تحلیلهای نقشهای نمایش به داستان اصلی رجوع کند در اینباره گفت: من به پیشینهی این دو خواهر و روابطشان از کودکی تا بزرگسالی و کلفتی در یک خانه، رجوع کردم و متوجه شدم این دو خواهر از بیرون آدمهای خیلی آرامی به نظر میرسیدند اما در نهایت یک شب در اقدامی جنونآمیز خانم و دختر خانه را میکشند. این کارگردان تئاتر ادامه داد: این داستان و تحلیل آن برای من خیلی جذاب بود و از لحاظ تحلیل شخصیتها به داستان واقعی رجوع کردم چون در متن ژان ژنه نمیتوانستم پیشینهی این دو خواهر را جستجو کنم اما در بازجوییهایی که از آنها انجام شده بود توانستم به عقب برگردم و ببینم چه اتفاقی برای آنها افتاده است اما درمورد دیالوگها بیشتر به متن ژان ژنه وفادار بودم. مالمیر در پاسخ به این پرسش که چرا تصمیم گرفته نمایشنامهی اصلی را کنار بگذارد و دست به اقتباسی آزاد بزند، گفت: وقتی سال 86 شاگرد کلاسهای استاد سمندریان بودم، متن «کلفتها» جزو سختترین متنهایی بود که آن دوره وجود داشت و رفتن به سمت این متن -اگر تحلیل اشتباهی از آن انجام میشد- خیلی کار سخت و خطرناکی بود. او ادامه داد: ترجمهای که من استفاده کردم کار بهمن محصص بود که از فرانسه به فارسی برگردانده بود. برای تماشاچیای که الان این نمایش را میبیند، آن نوع گویش و دیالوگهایی که ترجمه شده شاید خیلی ثقیل باشد. خیلی از جاها شاید استفاده از آن زبان و گویش تماشاگر امروز تئاتر ما را خسته میکرد بنابراین من سعی کردم قسمتهایی از نمایشنامه را استفاده کنم و با سلیقهی خودم و داستان واقعی که در اختیار داشتم، آن را بازنویسی کنم تا زبان آن به محاوره نزدیکتر و برای تماشاگر قابلفهمتر باشد. بعلاوه این نمایشنامه طولانی است و شاید اجرای آن دو ساعت طول بکشد. الان سلیقهی تماشاگر طوری است که حوصله ندارد یک کار طولانی را حتی اگر جذاب باشد تماشا کند. این کارگردان جوان تئاتر دربارهی بازخوردهای تماشاگران در اجراهای ابتدایی کارش نیز گفت: در اجراهای ابتدایی که تماشاگران حرفهای و غیرحرفهای تئاتر به تماشای این اثر نشستهاند، اغلب تماشای تصاویر این کار برایشان جذاب بوده و ایرادهایی هم از ریتم کار گرفتهاند که البته چون سالن را دیر به ما دادند و نتوانستیم در این سالن به حد کافی تمرین کنیم این انتقاد تا حدی وارد بود. مسلماً این قضیه در ریتم بازیگران تأثیر میگذارد که حتماً در اجراهایی بعدی این مشکل حل میشود. مالمیر به کمبودن اجراهای نمایشها نیز اشاره کرد و گفت: کلاً 18 شب اجرا داریم که زمان خیلی کمی است و تا خبر نمایش منتشر شود اجرا تمام شده است! سالنها به شدت پر است و میخواهند همه اجرا داشته باشند و همه را راضی نگه دارند اما با زمان کم، در همین سالن استاد انتظامی در روز سه اجرا انجام میشود. او دربارهی مشکلات این برنامهریزی فشرده نیز اظهار کرد: برای مثال الان مشکل کمبود نور داریم چون سه گروه همزمان در این سالن کار میکنند و نورها باید بین هر سه گروه تقسیم شود تا سه روز قبل از اینکه سالن را به ما بدهند اجرای دیگری در سالن بود و ما نمیتوانستیم با دکور و نورمان تمرین کنیم. «خواهران پاپن» هم نمایشی دکور محور است و بازیگران با نور و دکور بازی میکنند و این اتفاق به کار لطمهی زیادی میزند. این کارگردان تئاتر دربارهی بازیگرانی که در این اثر با او همکاری میکنند نیز گفت: این اولین همکاری من با گروه بازیگران بوده است. پیشتر اجراهایی از آنها دیده بودم و با کار آنها آشنا بودم و میدانستم همانطور که بازیگران خوبی بودند، بدنهای خیلی آمادهای داشتند و قابلیت زیادی برای تغییر و بداههپردازی روی صحنه داشتند و این موضوع به کار من خیلی کمک کرد. مریم مالمیر درپایان نقطهی قوت نمایش خود را "بازیهای جذابی که بازیگران دارند" دانست و گفت: این نمایش تا حد زیادی تصویری است و خودم اگر به عنوان مخاطب به این کار نگاه کنم، تصویرهای آن مرا جذب میکند که البته بیشتر تصویرهایی که در کار شکل گرفته از خلاقیت خود بازیگران است. به گزارش ایسنا، نمایش چهلوپنج دقیقهای «خواهران پاپن» با بازی ساناز روشنی، رکسانا قاری و مونا سهراب حقیقت، از دهم تیر اجرای خود را در سالن استاد انتظامی خانهی هنرمندان آغاز کرده و تا 30 تیر نیز روی صحنه خواهد بود. انتهای پیام
چهارشنبه / ۱۶ تیر ۱۳۹۵ / ۰۹:۴۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 121]