واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا: در گفتوگو با ابوالفضل کاهانی مطرح شد؛ تماشای یک جنایت واقعی در مولوی/ پای برادران قاتل به تئاتر باز شد
ابوالفضل کاهانی، نویسنده و کارگردان نمایش «مایبُر» گفت: این نمایش براساس یک پرونده واقعی جنایت نوشته شده است. ابوالفضل کاهانی که این روزها نمایش عجیب و جالب مایبر را در مرکز تئاتر مولوی روی صحنه برده است، در گفتگو با خبرنگار ایلنا درباره موضوع این کار گفت: این ماجرا براساس یک پرونده واقعی بود که پس از وقوع یک قتل، دو برادر میخواستند آن را به عهده بگیرند و درصدد چیدن جزئیات کنار هم برای بازسازی صحنه قتل بودند تا جرم بین هر دو تقسیم شود. او با بیان اینکه برای تئاتر شدن این ماجرای واقعی باید کارهای دیگری هم میکردیم، گفت: این کار یک تمرین تئاتر است و در آن مدام صحنههای مختلف تکرار میشود؛ مانند خود تئاتر. کاهانی تشریح کرد: تکراری که در نمایش وجود داشت در واقع مفاد و قراردادی است که در خود تئاتر وجود دارد و میشود از آن استفاده کرد. اینکه تکرار صحنههای مختلف در نمایش، طعنهای به زندگی باشد درواقع جزو مواردی نبود که خودم دنبالش باشم که مثلا تکرار در زندگی هم وجود دارد یا جزئیاتش در زندگی واقعی هم هست. کارگردان نمایش «مایبر» با تاکید بر اینکه «تکرار» از قراردادهای تئاتر میآید، گفت: شاید در زندگی عادی هم دچار تکرار باشیم اما منظور من و کاری که انجام دادم؛ تئاتر و بازسازی آن است، یعنی وام گرفتن از چیزی که در عرصه تئاتر موجود است؛ بازسازی و تکرار هم مثل میزانسن و بازی، جزئی از خود تئاتر است. کاهانی با اشاره به عنصر تکرار که نمایش مایبر را متفاوت و جالب توجه کرده است، گفت: چون در این کار دکور، گریم و قصه نداشتم باید چیزهایی دیگری وجود میداشت تا بتواند این نواقص را جبران کند و تماشاگر را پس نزند که تکرار یکی از آنها بود و این تکرار است که مرزها را از بین میبرد. او با بیان اینکه این کار را قبلا هم در نمایش «جشن بیخودی» انجام داده است، گفت: جشن بیخودی بیشتر شبیه یک تمرین تئاتر بود؛ فکر میکنم تمرین تئاتر به عنوان یک اصل مطرح است، البته جزئیات تمرین را ارائه نمیدهم بلکه به خاطر این از آن استفاده میکنم که ظرف مناسبی است که میتوان در آن خیلی کارها کرد. در واقع وقتی کاری را مینویسم تعمدا میخواهم از تمرین تئاتر دور شوم. کاهانی ادامه داد: این بخش فقط آنجا مهم است که شروع به حرف زدن و دیالوگ گفتن میکنیم و چون بازسازی به عنوان عنصر اصلی نمایش «مایبر» برایم اهمیت داشت باید از تمرین، تئاتر میساختم. این تکنیک اگر به کمکم نیاید خیلی راحت آن را کنار میگذارم. در واقع این تکرار یک ابزار است؛ از هرچیز دیگری هم که به متن کمک کند استفاده میکنم در غیر این صورت جذابیت دیگری برایم ندارد. کارگردان نمایش «مایبر» با بیان اینکه برای فرم بیرونی ارزش چندانی قایل نیستم، گفت: بیشتر خود متن مهم است. کاهانی یادآور شد: عدهای نمایش را میبینند و میگویند تجربی است. اما نکته این است که خودم نمیدانم کار از چه نوعی است! اینکه تجربی بودن مرزبندی و قالب کار محسوب میشود یا چرا میشود، چندان برایم اهمیتی ندارد؛ مهم خود «تئاتر» است و به اسمهایی که روی کار میآید؛ دقتی نمیکنم. این کارگردان تئاتر با اشاره به استفاده از یک ماجرای قتل به عنوان بستر اصلی نمایش، گفت: حوادث برایم خیلی جذاب است و بخش جذاب این نمایش هم بازسازی صحنه جرم است که از مواردی بود که همیشه دوست داشتم آن را کار کنم. کاهانی خاطرنشان کرد: اینکه جرم و جنایتی اتفاق میافتد و فردی میآید و آن را توضیح دوباره میدهد و بازسازیاش میکند خیلی جالب است. این بازسازی هرچقدر هم دقیق باشد باز عین واقعیتی که اتفاق افتاده؛ نیست. او با بیان اینکه همیشه داستان پلیسی و صفحه حوادث را میخواندم و به آن علاقهمند بودم، گفت: میخواستم برای این اجرا، سر یک صحنه بازسازی جرم واقعی بروم که اجازهاش را ندادند. برای پیدا کردن یک موضوع مشخص مانند این هم در سایتهای مختلف حوادث را دنبال میکردم و دنبال یک مورد بومی و وطنی بودم. کاهانی با اشاره به استقبال مخاطبان از این نمایش، گفت: برای خودم جالب است که تماشاگر از کار ناراضی نیست. با اینکه نمایش بازیگر مطرح و ستاره ندارد و همه از بچههای تئاتر دانشجویی هستند و اینکه کار قصه مشخص و کلاسیکی ندارد با این حال تماشاگر با آن ارتباط برقرار میکند و این برای خودم هم جالب بود. دلم میخواست بدانم چقدر تماشاگر با آن ارتباط برقرار میکند چون به کار بعدیام هم خط میدهد. این کارگردان تئاتر ادامه داد: این کار هرچه که هست، کلاسیک یا کار فرم، باید توسط تماشاگر فهمیده شود و درست هم فهمیده شود. در واقع فرم و فرمگرایی نباید به اصل اثر آسیب بزند و مانع از برقراری ارتباط مخاطب با آن شود. نمایش «مایبر» به نویسندگی و کارگردانی ابوالفضل کاهانی و تهیهکنندگی مهرداد بهاالدینی است و محمد علیمحمدی، مجید یوسفی، مجتبی یوسفی، علی نورانی و محسن محبی در آن بازی میکنند. مایبر تا ۲۴ تیر ماه ساعت ۲۱ در سالن بزرگ مرکز تئاتر مولوی روی صحنه است.
۱۳۹۵/۰۴/۲۳ ۰۹:۴۷:۳۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایلنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]