واضح آرشیو وب فارسی:فارس: امین زندگانی در گفتوگو با فارس«۲۴سپتامبر» ایدئولوژی خاص خودش را دارد/ انتقادهایی که به انتخابهایم میشود دغدغهام نیست
امین زندگانی گفت: همیشه سعی کردم در هر مدیومی که حضور پیدا میکنم موفق باشم و موضعگیری همکارانم در این حرفه دغدغه من نیست، نظراتشان و پیشنهاداتی که میکنند برایم مهم است اما واقعاً دغدغهام نیست.
امین زندگانی بازیگر فیلم سینمایی «24 سپتامبر» در گفتوگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، درباره نحوه حضورش در این اثر سینمایی که مرتبط با داستان زندگی یکی از شهدای فاجعه منا است، گفت: فیلمنامه این فیلم هم مانند کارهای دیگر پیش از شروع به من پیشنهاد شد، فیلمنامه را خواندم محتوای فیلمنامه بسیار غمانگیز بود اما آن زمان احساس کردم فیلمنامه کیفیت لازم را برای اینکه به تصویر کشیده شود ندارد. اما خدا را شکر گروه نویسنده به این نتیجه رسیدند و دوباره آن را بازنویسی کردند. بعد از بازنویسی فیلمنامه دوباره برای من ارسال شد که بعد از خواندن تصمیم گرفتم در این اثر سینمایی حضور پیدا کنم. به نظر میرسید پرداخت فیلمنامه به درستی صورت گرفته است. وی در ادامه افزود: به نظرم این فیلمنامه و نحوه قصهپردازی آن این کشش را در مخاطب ایجاد میکند که آن را دنبال کند. البته یکی از ویژگیهای داستان پرداختن ساده به یک فاجعهای است که در منا شاهد آن بودیم و امیدوارم دیگر تکرار نشود. داستان این فیلم با داشتانهای روزمرهای که با سایر فیلمها در سینما میبینیم متفاوت است داستانهایی که همواره طبقه خاصی از جامعه را نشان میدهند. خیلی دغدغه جامعه و مردم نیست، اما اینجا با یک داستان تر و تمیز مواجه هستیم اما ممکن است طیفی برایشان این قصه جذاب نباشد. در حال حاضر این اثر سینمایی بیشتر به سمت داستانی رفته است اما پیش از این قرار بود شاهد یک اثر مستند داستانی باشیم. او همچنین در ارتباط به پرداخت این شخصیت، گفت: باید ببینیم به سبب تواناییهای بازیگری و ابزارهای لازم تا چه اندازه میتوانم به این نقش نزدیک شوم و آن را پرداخت کنم. اما وقتی فیلمنامه را مطالع کردم متوجه شدم که اصلاً چنین امکانی وجود ندارد. این شخصیت، شخصیتی نیست که بخواهیم با تکنیکهای بازیگری به سمت آن برویم. اما تمام تلاشمان این است که به نوعی آن را برای مخاطب باورپذیر کنیم. بازیگر فیلم سینمایی «ملک سلیمان»، با اشاره به بازیهای خوب بازیگران این فیلم گفت: آفرین عبیسی در این اثر سینمایی بسیار خوب ایفای نقش کرده است، بهمن زرینپور نیز حضورش در 24 سپتامبر تأثیرگذار بوده است. مریم امیرجلالی و گلاره عباسی نیز بازیهای خوبی از خود ارائه دادند و دلسوزی و همراه بودن تیم سازنده باعث شده که کیفیت این اثر مطلوب واقع شود. زمانی که به تعداد نفراتی که جان خودشان را در فاجعه منا از دست دادهاند فکر میکنیم میتوانیم به عمق آن پی ببریم. خانوادههای زیادی به سبب این فاجعه ساختار خانوادگیاشان به هم ریخت. اینها نکاتی است که نمیتوان از آن گذشت و برای من به عنوان بازیگر دلایلی برای حضور در این فیلم سینمایی بوده است. او همچنین گفت: قطعاً میتوان گفت این اثر، اثری است که ایدئولوژی خاص خودش را دارد. همواره از دو طیفی که نگاه خاص خود را در سینما دارند پیشنهاد کار داشتهام اما ظاهراً نتوانستند آنچنان که باید به قلب مردم نفوذ کند و علتش هم این است که هر دو طیف دچار شعارزدگی شدهاند. زمانی که «ملک سلیمان» را بازی کردم محکوم شدم به بازی در آثار سفارشی و همچنین زمانی که فیلم سینمایی «آهوی پیشونی سفید»، را بازی کردم از سمت طیف دیگری محکوم به حضور در چنین آثاری شدم. مطمئناً برای کسی که میخواهد مسیر کاری خودش را در حرفه بازیگری ادامه دهد، با برخوردهای سلیقهای مواجه خواهد شد. به همین سبب دایره پیشنهاداتی که میشود خاصتر و کمتر خواهد شد. اما توقع من از خودم این است که بتوانم در این حرفه به عنوان بازیگر به حیات مستقل خودم ادامه دهم و با تفکر شخصی خودم کارهای پیشنهاد شده را انتخاب کنم. پیش از هر چیزی تأثیر به روی تماشاگر برایم مهم است.
زندگانی در ادامه صحبتهایش درباره اینکه چقدر بین حضور در سینما، تئاتر و تلویزیون تفکیک قائل میشود، گفت: همیشه سعی کردم در هر مدیومی که حضور پیدا میکنم موفق باشم و موضعگیری همکارانم در این حرفه دغدغه من نیست، نظراتشان و پیشنهاداتی که میکنند برایم مهم است اما واقعاً دغدغهام نیست. امیدوارم بتوانم این فرهنگ را جا بیندازم که یک هنرمند خودش یک جریان است. هنرمندی که تصمیم میگیرد جریانساز باشد باید خودش را از زیر سایه هر جناح و تفکری که جهتدهنده است خارج کند. این بازیگر درباره فاصله زمانی کمی که یک فیلمنامه نوشته میشود به مرحله فیلمبرداری میرسد گفت: به نظرم ما باید یک استاندارد برای خودمان در نظر بگیریم. در هیچ جای دنیا یک هفته مانده به تولید فیلمنامهای را که هنوز هم به پایان نرسیده به بازیگر نمیدهند. این مختص این اثر سینمایی نیست. این یک رویه مرسوم شده است و بیشتر متکی به شانس و اقبال مخاطبین هستیم. علت اینکه هیچ وقت نگفتم من تحقیقات گستردهای برای حضور در فلان نقش داشتهام همین است برای اینکه واقعیت را مردم میدانند و به هیچ عنوان نباید این واقعیت را از آنها پنهان کرد. چرا که حتی به نظرم آنها از ما جلوتر حرکت کردند. این نقش هر نوع امکان استفاده از تکنیکهای بازیگری را از شما میگیرد. وی در ادامه افزود: در نتیجه من باید تنها لحظات نقش را به درستی در بیاورم و از تمام تجربیاتی که در این مدت یاد گرفتم که یک کاراکتر را جذاب کنم باید استفاده کنم. در اینجا بیشتر درک موقعیت حائز اهمیت است تا نسبت به درک کاراکتر. برای شناخت این نقش یک دیدار با خانوادهاشان داشتم و بیشتر مطالعه کردم.
او همچنین گفت: میدانم که از بخشهایی از فیلمنامه دلگیر هستند اما خب باید این نکته را در نظر داشت که یک اثر سینمای باید دارای درام و کشش و جاذبه باشد تا بتواند مخاطب خود را پیدا کند. گرچه 24 سپتامبر یک برداشت آزاد از زندگی این قاری قرآن است. امین زندگانی در سال 1351 در خانوادهای هنرمند و آشنا با موسیقی در تهران متولد شد. زندگانی در سال 1370 با ورود به دانشگاه هنر و تحصیل در رشته تئاتر وارد عرصهٔ هنر شد و به ترتیب در نمایشهای «همسرایی مختار» (محمود عزیزی)، «خروسک پریشان» (داوود کیانیان)، «بازی تابلوی آخر» (نصرالله قادری)، «به من دروغ بگو» (امین زندگانی)، «دو مرد و یک نیمکت» (بهاء صدر) و ... حضور پیدا کرد. زندگانی در سال 1374 جایزهٔ بهترین بازیگر مرد از جشنوارهٔ تئاتر فجر را دریافت کرد و در سال 1380 دومین بازیگر منتخب مردم از بین سریالهای پخش شده (در طول 4 سال) از شبکه سوم سیما شد. در بین اثار سینمایی که او بازی کرده می توان به مشهورترین آن یعنی بازی در فیلم سینمایی «ملک سلیمان» اشاره کرد. انتهای پیام/ج
95/03/01 :: 12:56
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 98]