تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر پنج خصلت نبود، همه مردم جزوِ صالحان مى شدند: قانع بودن به نادانى، حرص به دنيا، بخ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804567320




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

طلاق صوري النصره از القاعده


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: طلاق صوري النصره از القاعده
همزمان با توافق روسيه و امريكا براي هدف قرار دادن جبهه النصره در سوريه اين گروه از احتمال جدايي خود از القاعده حرف مي‌زند؛ اقدامي كه به نظر مي‌رسد با فريب جامعه جهاني، پاك كردن جبهه النصره از ليست سازمان‌هاي تروريستي سازمان ملل و جلب حمايت غرب صورت مي‌گيرد.
نویسنده : محمد بابايي 


طي يكي دو روز گذشته احتمال جدايي جبهه النصره از القاعده به صورت جدي مطرح شده است. رهبران القاعده نيز ادعا كردند اين مسئله برآيند نشست‌هاي چندماهه در سطوح بالاست و تصميم جدايي در مجلس شوراي اين گروه اتخاذ شده است. گزارش شده جبهه النصره سند «َشرعي» لازم براي اين اقدام را از فتواي ابو محمد المقدسي، نظريه‌پرداز «جريان سلفي جهادي» به دست آورده است.

جبهه النصره شاخه سوري القاعده محسوب مي‌شود اين گروه در ابتداي شكل‌گيري خود علاقه‌ زيادي به نشان دادن اين ارتباط خود با القاعده نداشت اما زماني كه ابوبكر البغدادي داعش را تشكيل داد و محمد جولاني رهبر جبهه النصره را ملزم كرد با داعش اعلام بیعت كند، وي در شرايط دشواري قرار گرفت و با ايمن الظواهري سركرده القاعده در سال 2013 اعلام بیعت كرد و بدين ترتيب رابطه جبهه النصره با القاعده علني و رسمي شد. جبهه النصره در حالي تصميم گرفته است رابطه خود را با القاعده قطع كند كه اين گروه در طول سه سال گذشته در مقابل فشارهاي كشورهاي غربي و عربي براي جدا شدن از القاعده مقاومت كرده بود اما تحولات ميداني و ديپلماتيك به‌ويژه طي يك سال اخير باعث شده تا اين گروه براي جدا شدن از القاعده اعلام آمادگي كند. از نظر ميداني اين گروه دچار شكست‌هاي سنگيني به‌ويژه در استان حلب شده و اكثر مناطق تحت كنترل آن به محاصره نيروهاي دولتي درآمده است. در سطح ديپلماتيك نيز روسيه و امريكا اعلام كرده‌اند درباره همكاري در سوريه به توافق رسيده‌اند هرچند اين دو كشور به جزئيات اشاره نكردند اما ناظران و رسانه‌ها مي‌گويند احتمالاً با اين توافق روسيه بشار اسد را تحت فشار خواهد گذاشت تا بمباران مناطق تحت كنترل شورشيان را متوقف كند و در مقابل براي هدف گرفتن گروه جبهه النصره، وابسته به القاعده، حملاتي هماهنگ ترتيب داده خواهد شد.  به نظر مي‌رسد اين شرايط باعث شده تا جبهه النصره براي حفظ بقاي خود تصميم بگيرد رابطه خود را با القاعده قطع كند. روزنامه «الاخبار» لبنان به بررسي ابعاد اين مسئله پرداخت و نوشت: «به هر حال النصره، شاخه سوري القاعده به شمار مي‌رود و نمي‌توان بر آن نام «ميانه رو» نهاد. در نتيجه از نظر بين‌المللي يك گروه تروريستي است كه بايد با آن مبارزه كرد و نمي‌توان به صورت آشكار با پول و سلاح از آن حمايت كرد، از اين رو كشورهاي غربي و اعراب خليج فارس طي مدت اخير تمركز خود را بر جدايي النصره از القاعده گذاشته‌اند.» در ادامه اين گزارش آمده است: «درخواست النصره براي جدايي از القاعده فقط تلاش براي مشروع ساختن خود و برداشتن صفت تروريسم است و در مقابل كشورهاي حامي تروريست‌ها نيز خواهند توانست به النصره كمك كنند چرا كه ارتش آزاد عملاً نابود شده است و ساير گروه‌هاي تروريستي نيز متحد نيستند، از اين رو به جز النصره هيچ گروهي وجود ندارد كه براي مقابله با ارتش سوريه بتوان روی آن حساب كرد.»
به گفته ناظران مهم‌ترين دليل جبهه النصره براي قطع ارتباط خود با القاعده فرار از حملات روسيه و امريكاست.

وب‌سايت النشره نزديك به حزب‌الله لبنان با اشاره به اين مسئله نوشت: «چندين علامت سؤال در مورد موضع امريكا در قبال اين امر مطرح مي‌شود، به ويژه اينكه امريكا جبهه النصره را يك گروه تروريستي به شمار آورده و آيا اعلام لغو ارتباط براي اين امر كافي است تا امريكا موضع خود را تغيير دهد؟ قطعنامه‌هاي سازمان ملل در اين خصوص نيز چه خواهد شد؟ آيا اين اقدام جبهه النصره براي لغو ارتباط با القاعده باعث مي‌شود تا از آنچه در طول سال‌هاي گذشته در جنگ سوريه انجام داده است، چشم‌پوشي شود. آيا اين امر بدين معناست كه توافق با روسيه زمانش گذشته است؟»
از سوي ديگر، به نظر نمي‌رسد جدايي جبهه النصره از القاعده براي اين گروه كار راحتي باشد و احتمال مي‌رود اين اقدام با واكنش بعضي فرماندهان النصره كه طرفدار سرسخت القاعده هستند مواجه شود و حتي بعضي ناظران از احتمال انشقاق در جبهه النصره مي‌گويند. طي دو روز گذشته نيز در شبكه‌هاي اجتماعي گروه‌هايي كه تحت لواي القاعده هستند، درباره اين مسئله نظر داده‌اند. برخي از آنها مخالف و برخي ديگر موافق اين قضيه هستند.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 106]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن