تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 15 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس چهل روز خود را براى خدا خالص كند چشمه هاى حكمت از قلب وى بر زبانش جارى مى شو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1838272638




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هنرنمایی با شکسته نستعلیق روی بوم‌های دو متری


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارشی از نمایشگاه نقاشی خط های بهرام حنفی
هنرنمایی با شکسته نستعلیق روی بوم‌های دو متری

حنفی


شناسهٔ خبر: 3715543 - یکشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶
هنر > سینمای ایران

.jwplayer{ display: inline-block; } بهرام حنفی هنرمند خوشنویس این روزها جلوه ای دیگر از هنر نقاشی خط را در گالری مژده به نمایش گذاشته است. به گزارش خبرنگار مهر، این روزها وقتی وارد گالری «مژده» می شوید بیش از هر چیز هجوم دَوَرانی خطوط توجه‌تان را به خود جلب می کند و در همان نگاه اول می توان تشخیص داد اتفاقی غیر معمولی روی بوم ها در جریان است. بسیاری از خوشنویسان با دیدگاه سنتی معتقدند خط شکسته نستعلیق را نمی توان با قلم درشت چنان نوشت که ارزش های زیبایی شناختی آن بروز پیدا کند اما بهرام حنفی معتقد است: خط شکسته نستعلیق آخرین خط به وجود آمده است و اگر من در نقاشی خط حرفی برای گفتن دارم باید به سمت این خط حرکت کنم. در این سال‌ها کمتر هنرمندی در عرصه نقاشی خط به سمت تجربه شکسته نستعلیق در این بیان هنری رفته است اما بهرام حنفی به مرور امضای خود را بر این شیوه از خط کاملا ایرانی گذاشته و همین باعث تفاوت و موفقیتش در داخل و خارج از کشور شده است. او که فوق لیسانس پژوهش هنر و مدرس دانشگاه و کارشناس نسخه های خطی کاخ گلستان است، تاکنون ۱۶ نمایشگاه انفرادی برپا کرده و در بیش از ۵۰ نمایشگاه گروهی شرکت داشته است و آثار وی از حراج بونمز لندن تا همایش های جهانی در خوشنویسی شرکت داده شده است. شکسته نویسی بی پروا در قالب آزاد و رهای سیاه مشق با حرکت های سریع قلم مهمترین ویژگی کارهای این هنرمند است. در نقاشی خط تک رنگ اصالت بیشتری دارد بهرام حنفی در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این پرسش که چرا بیشتر تمایل به تک رنگ کار کردن دارید؟ گفت: ریشه هنری من خط و خوشنویسی است. در خط و خوشنویسی همیشه تک رنگ اصالت بیشتری دارد و برای من گرایش به اصالت مهمترین وجهه کار است و به جنبه تزئینی کار فکر نمی کنم و نگاه خوشنویسانه طراحانه را دنبال می کنم. آنهایی که در خوشنویسی استخوان خرد کرده هستند، کار تک رنگ را اوج مهارت یک استاد می دانند و برخی حتی از رنگ گذاری به طور کلی پرهیز می کنند.

در تابلوهای حنفی با کوران خطوط رو به رو هستیم و گرچه مشخصا به سمت سیاه مشق گرایش دارد اما از آن هم فراتر می رود و حتی در آثار او همان حد خوانایی که در سیاه مشق وجود دارد نیز دیده نمی شود. گاه حتی حروف هم قابل تشخیص از هم نیستند. او در این باره توضیح داد: یک مبحثی در همه نمایشگاه هایم هست و آن این است که مایلم پتانسیل خط کلاسیک را نشان دهم ضمن اینکه می خواهم کارم موزیک زیادی داشته باشد. در واقع انرژی های نهفته در اتصالات خوشنویسی را با موزیک دار کردن کار نشان می دهم. حتی متقدمین نقاشی خط معتقدند تفاوت این هنر با خوشنویسی همین است که از وجهه بیانی بیرون آمده است. خوشنویسی اگر در قطع بزرگ حتی خوانا شود از نقاشی خط دور می شود و این سری از افراد که در این عرصه به گونه ای می نویسند که خطشان خواناست واژه خط نقاشی را جعل کرده اند. وی ادامه داد: از سوی دیگر روحیه سرکش من نوعی حالت انفجاری دارد که در شکل کارم که بداهه نویسی است نهفته است. وقتی رو به ر وی تابلوی سفید قرار می گیرم کلمات محملی می شوند برای خالی کردن هیجانات درونی ام برای همین شاید حرکت های قلمم هیجان آلود و دورانی است. رد قلم هنرمند باید در کارش دیده شود اما شیوه کار حنفی هم ابداعی و منحصر به فرد است و حتی فیلمی در یوتیوب از این روش گذاشته که کاملا خلق یک اثرش را نشان می دهد. او قلم های فلزی خاص و بزرگی دارد که با قدرت خاصی باید روی بوم به حرکت درآید. اما قبل از آن او سطح بوم را لایه لایه به رنگ آغشته می کند و پس از آن باید در عرض کمتر از دو دقیقه آنچه را می خواهد روی بوم خوشنویسی کند چراکه رنگ زود خشک می شود. پس از آن او تابلو را با آب می شوید تا رنگ های اضافه ریخته شود و رد قلمش باقی بماند. او این کار را بسته به کارش چند بار تکرار می کند. از او درباره قطع کارها که بیشتر روی بوم های مربع است می پرسم و اینکه این حرکت دورانی را در اکثر کارهای قطع مربع می شود دید و همین امر کمپوزیسیون را تکراری می‌کند. در این باره نیز این هنرمند گفت: یکی از شاخصه های کاری هر کسی که در هنر صاحب سبک است این است که رد قلمش در کارش پیدا باشد. این چرخش ها و پیچش ها رد قلم من است. رد قلم کسی چون احصایی و پیلارام هم مشخص است.

در ادامه صحبت به نقاشی خط در دوره های مختلف تحت تاثیر خطوطی چون ثلث و نستعلیق رسید و اینکه کمتر کسی به سمت شکسته نستعلیق در این عرصه می رود. وی در این باره نیز توضیح داد: نسل جدیدی که بعد از انقلاب در زمینه نقاشی خط کار کردند روی گره‌های ثلث کار کردند و بهترین کارهای کسانی چون محمد احصایی، نصرالله افجه ای و جلیل رسولی همین کار روی گره های ثلث بود اما بعد عده ای دیدند خط ثلث زیاد شده و نسل های تازه تر دیدند بازار از این شیوه اشباع شده است و به همین دلیل به سمت کار روی گردش خطوط ایرانی رفتند. اما در شکسته نستعلیق تجربه های زیادی نداریم چون خود این خط داستانی جدا از دیگر خطوط دارد. وی ادامه داد: درویش عبدالمجید طالقانی وقتی این خط را به اوج کمال رساند در واقع بار ادبیاتی که تا آن زمان روی خط و خوشنویسی بود برداشت و سیاه مشق از همین روی به وجود آمد. بعد هم به نقاشی خط رسیدیم. من هم دیدم اگر می خواهم حرفی برای گفتن داشته باشم باید سراغ آخرین پدیده بروم. ما کسانی مثل رضا مافی را در این عرصه داشته ایم که شکسته نستعلیق کار کرده‌اند اما آثارشان بیشتر ژاپنی وار است چون ذات این خط شاعرانگی است و کارهای او نیز هایکووار (شعر ژاپنی) شده است. اینکه چرا زیاد روی این خط کار نمی شود به این دلیل است که نقاشی خط بیشتر به سمت یک کار رسامی جلو رفته و شکسته نستعلیق بیشتر خطی شاعرانه است و نمی شود اول با آن در قطع کوچک اتود زد و ترکیب بندی اش را مشخص کرد و.... اینجا نوعی بداهگی نفهته است. نمایشگاه آثار بهرام حنفی تا ۸ مرداد ماه در گالری مژده به نشانی سعادت آباد، خیابان علامه شمالی، خیابان ۱۸ شرقی، پلاک۲۷، واحد یک برپاست.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن