تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ايمان مؤمن كامل نمى شود، مگر آن كه 103 صفت در او باشد:... باطل را از دوستش نمى پذيرد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813271787




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مسلماني كه با کتاب‌های هري‌پاتر متحول می‌شود!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: مسلماني كه با کتاب‌های هري‌پاتر متحول می‌شود!
«كمپ ايكس‌ري» فيلمي است به كارگرداني پيتر ستلر محصول سال ۲۰۱۴ كشور ايالات متحده امريكا با بازي كريستين استوارت، پيمان معادي و جان كرول لينچ.
نویسنده : جواد محرمي 


«كمپ ايكس‌ري» فيلمي است به كارگرداني پيتر ستلر محصول سال ۲۰۱۴ كشور ايالات متحده امريكا با بازي كريستين استوارت، پيمان معادي و جان كرول لينچ.
فيلم با صحنه‌هايي از وقايع يازدهم سپتامبر در مركز تجارت جهاني نيويورك آغاز مي‌شود و پس از صحنه بازداشت «علي» (با بازي پيمان معادي) در آلمان، به هشت سال بعد و زمان ورود نگهبان تازه‌اي به نام «ايمي كول» (كريستن استوارت) به بازداشتگاه گوانتانامو مي‌رسد. ايمي كه براي فرار از زادگاه كوچكش به ارتش پيوسته با دوستي‌اي كه بين او و علي به وجود مي‌آيد، به تدريج حالت دفاعي‌اش فرو مي‌ريزد و نوري از مهر و اميد در درونش روشن مي‌شود.
كمپ ايكس‌ري را بايد در خوش بينانه‌ترين حالت فيلمي ساده‌لوحانه درباره اسارت مسلمانان در گوانتانامو دانست اما با كمي واقع بيني، مفاهيم نخ نماي سال‌هاي اخير هاليوود درباره مسلمانان از زير لايه‌هاي دراماتيك فيلم خود را نشان مي‌دهد. فيلمساز حتي به خود زحمت اين را نداده تا درباره شخصيت مسلماناني كه از اقصي نقاط خاورميانه به خصوص از افغانستان به گوانتانامو منتقل شده‌اند تحقيق كند. معناي اين حرف اين است كه پيترستلر از اساس امكان حضور در اين زندان براي پژوهش را پيدا نكرده و از اطلاعات دست دوم براي نوشتن فيلمنامه استفاده كرده است.
 فقط يك كارگردان فيلم اولي و البته جوياي نام مي‌تواند براي قلب واقعيت گزارشي تا اين حد احمقانه از يكي از مخوف‌ترين زندان‌هاي نظامي جهان به خورد مخاطب خود بدهد. مسلمانان به اسارت درآمده در فيلم كمپ ايكس ري مشتي حيوان وحشي و رام نشدني به تصوير درآمده‌اند كه زندانبانان براي رام كردن آنها متوسل به ارائه كتاب مي‌شوند و همين كتاب خواندن‌ها است كه يكي از آنها را (با بازي پيمان معادي) رام كرده و سر راه مي‌آورد. علي، مسلماني تونسي‌الاصل است كه در صحنه ابتدايي از فيلم در حال نماز خواندن در محيطي عقب مانده به نمايش در مي‌آيد. مرداني مسلح علي را مي‌ربايند و ما او را تا انتهاي فيلم در محيط شبه مدرن زندان مشاهده مي‌كنيم. رفتار علي در زمان دستگيري و نيز مقطع ابتدايي حضور او در زندان كه مدام در حال مطالعه قرآن است متوحشانه و ناسازگار با محيط پيراموني است اما به مرور كه او به لطف زندانبان به خواندن كتاب هري پاتر معتاد مي‌شود رفتارهاي انساني و متمدنانه‌تري از خود بروز مي‌دهد.
فيلمساز نياز نديده تا در شخصيت‌پردازي هيچ مرزي ميان زنداني مسلمان با زندانيان جرائم سنگين اجتماعي كشوري چون امريكا ايجاد كند. كاراكتر زنداني مسلمان گوانتانامو كاملاً منطبق با خطرناك‌ترين زندانياني است كه در ساير آثار امريكايي ديده‌ايم. ديوانه‌هاي زنجيري كه نمونه آن را بي‌ترديد در ميان اسراي گوانتانامو نمي‌توان يافت. البته جنايت‌هاي اخير گروه دست ساخته‌اي چون داعش تا حدي مي‌تواند به جا انداختن ديدگاه فيلم كمپ ايكس‌ري كمك كند ولي واقعيت اين است كه داعش را بايد به عنوان دست‌آموزترين محصول غرب منفك از گروه‌هايي چون القاعده يا طالبان مورد بررسي قرار داد. گروهي كه بي‌شك به لحاظ تشكيلات و بدنه تفاوت‌هاي جدي با القاعده دارد. فيلمبرداري و تدوين حرفه‌اي از صحنه آتش زدن خلبان اردني در قفس و پخش آن در اينترنت، تفاوت تشكيلاتي و ماهوي داعش با گروه‌هايي چون القاعده و طالبان را تا حدودي روشن كرد.
رابطه گرم و دوستانه ميان علي و ايمي كول موازي با تحول دروني علي به واسطه مطالعه كتاب‌هاي هري پاتر تقويت مي‌شود. در واقع آنچه موجب نزديكي افكار و قلوب دو فرد غير هم زبان و از دو مليت مختلف كه علي‌الظاهر با هم دشمن‌اند مي‌شود كمرنگ شدن اعتقادات مذهبي است.
فيلم در القاي اين پيام كه گوانتانامو براي زندانيان شرايط مناسب‌تري نسبت به محل زندگي پيشين آنها ايجاد كرده سنگ تمام مي‌گذارد. نكته ديگري كه فيلم بر آن تأكيد دارد الهامبخش بودن قرآن به عنوان منبع تفكرات تروريستي و خشونت‌طلبانه است. علي مسلمان متعصبي است كه در شك نسبت به عقايدش به سر مي‌برد و با مطالعه كتاب هري پاتر به فهم تازه‌اي از جهان مي‌رسد. فيلم براي القاي اين پيام كه دنياي جديد و متعادل علي بدون حضور در گوانتانامو امكانپذير نيست و به نوعي براي غسل تعميد اقدامات امريكا در زنداني كردن شهروندان كشورهاي ديگر در مكان‌هايي چون گوانتانامو ساخته شده است.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن