تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834814276
جایزه کرونوگراف چطور به ایران رسید/ فیلم مستند کالای درجه ۲ نیست
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گفتگوی مهر با محمد حدادی-۱
جایزه کرونوگراف چطور به ایران رسید/ فیلم مستند کالای درجه ۲ نیست
شناسهٔ خبر: 3707427 - شنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۵
هنر > سینمای ایران
.jwplayer{ display: inline-block; } محمد حدادی فیلمبردار مستند «رویاهای دم صبح» که چندی پیش جایزه بهترین فیلمبرداری جشنواره کرونوگراف را از آن خود کرد و به جشنواره «کمر ایمیج» نیز دعوت شده درباره اهمیت سینمای مستند صحبت کرد. خبرگزاری مهر - گروه هنر: سیزدهمین دوره جشنواره فیلم مستند کرونوگراف طی روزهای ٢٣ تا ٢٩ اردیبهشت ١٣٩٥ در شهر گیشناو برگزار شد و فیلم مستند «رویاهای دم صبح» به کارگردانی مهرداد اسکویی جایزه بزرگ، جایزه بهترین فیلمبرداری و جایزه ویژه جشنواره بینالمللی فیلم مستند «کرونوگراف مولداوی» را از آن خود کرد. اهدای جایزه فیلمبرداری به یک فیلم مستند اتفاقی کم نظیر در میان افتخارات بین المللی سینمای ایران است که این افتخار را محمد حدادی از آن خود کرد. در بیانیه داوران دلیل اهدای جایزه بهترین فیلمبرداری ثبت بسیاری از لحظات احساسات عمیق انسانی برای رسیدن به چهرهای واقعی از شخصیتهای نوجوان فیلم توسط فیلمبردار و نیز اینکه فیلمبردار در فیلم به نرمی مشاهدهگری میکند بدون اینکه سرزده عمل کند، به خلوت شخصیتها احترام میگذارد و به آرامی واقعیت زندگی آنان را که تنها با دوربین میتواند آشکار شود با تماشاگران به اشتراک میگذارد عنوان شده بود. برای آشنایی بیشتر با جایگاه فیلمبرداری در سینمای مستند و همچنین این جایزه با حدادی گفتگویی داشته ایم که بخش نخست آن را می خوانید: *شما چندی پیش اولین جایزه فیلمبرداری سینمای مستند را از جشنواره کرونوگراف دریافت کرده اید. ما در بعد بین المللی برای فیلمبرداری سینمای مستند پیش از این جایزه ای به دست نیاورده بودیم. - بله. متاسفانه ما در فیلمبرداری سینمای مستند در هیچ جشنواره بین المللی حتی کاندیدا هم نشده بودیم که البته بخشی از این موضوع به این دلیل است که سینمای مستند بسیار مهجور واقع شده است. *درباره جشنواره کرونوگراف، جایگاه و اعتبار این جشنواره در سطح بین الملل برایمان توضیح دهید. - جشنواره کرونوگراف مولداوی جزو چند جشنواره معتبر قاره اروپا است که مشخصا در حوزه سینمای مستند برگزار می شود و در واقع این گونه نیست که مستند بخشی از آن باشد. امسال نیز سیزدهمین دوره آن برگزار شد که «رویاهای دم صبح» در این جشنواره حضور داشت. از دیگر نکات مورد توجه این جشنواره حضور افراد حرفه ای در هیات داوران و همچنین فیلمسازان درجه یک از نقاط مختلف دنیا در این جشنواره بود. «رویاهای دم صبح» به کارگردانی مهرداد اسکویی در این جشنواره موفق به کسب سه جایزه شامل جایزه بهترین فیلم، جایزه ویژه و جایزه بهترین فیلمبرداری شد. جالب است بگویم جایزه ای که من به عنوان فیلمبردار از این جشنواره دریافت کردم از این جهت دارای اهمیت است که جشنواره کرونوگراف تا پیش از این اصلا جایزه فیلمبرداری در بخش بین الملل را اهدا نکرده بود. هرچند در بخش ملی در شاخه های مختلف مانند جایزه تدوین، فیلمبرداری و دیگر مسائل فنی سینما را داشته است اما امسال هیات داوران تصمیم گرفتند که جایزه فیلمبرداری را در بخش ملی اهدا نکنند و به جای آن به فیلم ما در بخش بین الملل بدهند. *پس این تصمیم در روال عادی برنامههای آنها نبوده است. به نوعی میتوان گفت خارج از برنامه این جایزه را برای مستند «رویاهای دم صبح» در نظر گرفتهاند. - بله. هیات داوران به قدری «رویاهای دم صبح» را دوست داشتند که حتی یکی از اعضای آن که خودش فیلمبردار و کارگردان مستند است به تمجید بسیار از این فیلم پرداخت. به همین دلیل به نظر می رسد تصمیم او بیش از بقیه در اهدای این جایزه تاثیرگذار بوده است. *این جایزه و یا جایزههایی از این دست چه تاثیری در مسیر کاریتان دارند؟ اگر بیتعارف بخواهم بپرسم این است که آیا در میزان حقوق و یا انتخاب افرادی که قرار است با آنها کار کنید تعیین کننده است؟ - واقعیت این است که من «رویاهای دم صبح» را که در یک سال اخیر در جشنواره های مختلف مانند جشنواره سینما حقیقت، جشنواره ملی فجر و ... موفق به کسب جایزه شده است، ۲ سال پیش به پایان رساندم پس جوایز نمی توانند ملاک ارزش گذاری دستمزد، تعیین حقوق امروز و مسائل دیگر باشند. هرچند اگر همین اواخر کارهای این فیلم به پایان میرسید میتوانستم دستمزدم را هنگام کار در آثار دیگر افزایش دهم اما واقعیت این است که من اصلا به این چیزها فکر نمی کنم و به نظرم چنین کاری اصلا درست نیست. اما این جایزه یک تشویق بسیار خوب برای من است و احساس می کنم مسیری را که از دانشگاه در این رشته آغاز کردم و با خون و دل در این فضای شلوغ سینما پیش بردم، درست بوده است، زیرا این روزها به واسطه دوربین های دیجیتال همه فکر می کنند فیلمبردار فیلم مستند شده اند و خودشان به فیلمبرداری آثار مستندشان میپردازند. من از چنین مسیر سختی شروع کرده ام و پیش آمده ام. *البته این جوایز قطعاً به نوعی برای هر هنرمندی یک نوع دلگرمی محسوب میشود. - این جوایز مهر تاییدی بر درستی راهی است که پیموده ام و گویای این مطلب است که شاید اگر در همین مسیر ادامه دهم می توانم اتفاق خوبی را رقم بزنم. من در سال های ۹۴ و ۹۳ یک سری کلاس های فیلمبرداری فیلم مستند برگزار می کردم. در واقع بخش فیلمبرداری مدرسه مستندسازی میراث تصویری را اداره و دوره های مختلف فیلمبرداری مستند را تدریس می کردم. حالا با گرفتن این جوایز احساس می کنم مطالبی که سر کلاس به هنرجویان درباره فیلمبرداری فیلم مستند و همچنین ساخت آن آموزش داده ام چیز اشتباهی نبوده است. ما اساسا در ایران فقر آموزش مستندسازی داریم و به جز چند مورد اقدام مقطعی که در پی آن فضایی توسط عده ای از جمله مهرداد اسکویی برای تحصیل و آموزش دوستداران سینمای مستند ایجاد شد چیز دیگری نداشته ایم. شما در آینده متوجه خروجی خوب شاگردان جدید مهرداد اسکویی خواهید شد. من در بحث فیلمبرداری با شاگردان او کار کردم، شما خواهید دید که مهرداد چه نسلی را در یکی دو سال اخیر پرورش داده است. *متاسفانه در حوزه مستند بیش از هر چیز کارگردان مطرح است و خیلی نوبت به دیده شدن عوامل و مخصوصا فیلمبردار نمیرسد. - هر از چند گاهی در ایران به عوامل فنی فیلم مستند کم توجهی هایی میشود، اما با این وجود جشنواره های معتبر جهانی هستند که توجه به این امر را جزو وظایف خود می دانند. برای مثال جشنواره ای مانند کرونوگراف که جایزه فیلمبرداری ندارد، اولین جایزه بین المللی فیلمبرداری سینمای مستند را به فیلم «رویاهای دم صبح» می دهد. این موضوع نشان دهنده این است که ما توانسته ایم کاری را در اشل و استاندارد جهانی انجام دهیم. به نظرم همین امر بسیار مهمتر از آن است که جایزه به چه کسی داده شده است. *شنیده ایم که با «رویاهای دم صبح» به جشنواره «کمر ایمیج» لهستان که آذر ماه برگزار می شود نیز دعوت شده اید. - پیش از این یکبار محمود کلاری در جشنواره «کمر ایمیج» لهستان موفق به دریافت جایزه قورباغه نقره ای شد و تورج اصلانی نیز یک جایزه بین المللی را برای ما به ارمغان آورده بود. «کمر ایمیج» جزو معدود جشنواره هایی در دنیا است که فقط برای فیلمبرداران برگزار می شود یعنی به هیچ عنوان دیگری مانند کارگردانی، بازیگری و ... جایزه ای تعلق نمی گیرد و اتفاقا جایزه آن معتبرترین جایزه فیلمبرداری دنیا است. سینمای ما تجربه چندانی برای حضور در این جشنواره نداشته و تنها یکی دوبار توانسته ایم در آن موفقیت به دست آوریم بنابراین همین که فیلمی به نمایندگی از ایران بتواند در آنجا حضور داشته باشد باعث افتخار ما است و این اتفاق زمانی خوشایندتر است که بتواند نماینده فیلم های مستندمان باشد. به نظرم حتی اگر فیلم ما بتواند جزو کاندیداهای دریافت جایزه جشنواره «کمرایمیج» قرار بگیرد یک اتفاق بسیار مهم رخ داده است، زیرا تاکنون به سینمای مستند و مسائل فنی آن توجه کمی شده است. متاسفانه شرایط به گونهای است که ما وقتی درباره فیلم مستند حرف می زنیم گویا بحث درباره یک کیفیت درجه دوم است. عده ای بر این گمان هستند که مستندسازان نمی توانند با استانداردهای بالا کار کنند و تصاویر بسیار جذاب و سینمایی در آثارشان داشته باشند. هنگامی که ما درباره آثار مستند صحبت می کردیم عده ای تصور می کردند که ما با کیفیت پایین کار می کنیم. حضور «رویاهای دم صبح» در جشنواره «کمرایمیج» نشان دهنده این است که ما توانسته ایم به گونه ای عمل کنیم که جشنواره های تخصصی دنیا هم کار ما را ببینند. پس می توانیم به سینماگران و مسئولان داخلی بگوییم: «عزیزان! سینمای مستند ما به قدری پیشرفت کرده که حتی به مسائل فنی آن هم توجه می شود». به نظرم این پیغام بسیار مهمی است. امیدوارم مسیری که ما با «رویاهای دم صبح» در حال پیمودن آن هستیم، ادامه دار باشد. جشنواره «کمر ایمیج» اساسا پذیرای فیلم هایی است که پیش از آن در سطح دنیا مورد توجه قرار گرفته باشند. هرچند جایزه این جشنواره صرفا برای فیلمبرداری است، اما با این وجود فیلم هایی را می پذیرد که تا پیش از آن در جشنواره های درجه یک دنیا شرکت و جوایزی را دریافت کرده باشند. با توجه به اینکه «رویاهای دم صبح» پیش تر در جشنواره برلین و چند جشنواره بین المللی دیگر جایزه گرفته بود شاید بتواند در جشنواره «کمر ایمیج» هم عرض اندام کند. من امیدوارم سینمای ما بتواند در آنجا نیز بدرخشد. ادامه دارد...
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 117]
صفحات پیشنهادی
۱۰۳ حضور جهانی فارابی در سال ۱۳۹۴/ ۱۰ جایزه به ایران رسید
۱۰۳ حضور جهانی فارابی در سال ۱۳۹۴ ۱۰ جایزه به ایران رسید شناسهٔ خبر 3691836 - سهشنبه ۱ تیر ۱۳۹۵ - ۱۴ ۱۱ هنر > سینمای ایران jwplayer display inline-block; معاونت بینالملل بنیاد سینمایی فارابی گزارشی از حضور خود در عرصه بینالملل طی سال ۹۴ منتشر کرد به گزارش خبرگزاری متولید فیلم مستند ازسوی انجمن دیابت ایران
تولید فیلم مستند ازسوی انجمن دیابت ایران انجمن دیابت ایران برای حمایت از تولید فیلمهای مستند با موضوع روشهای پیشگیری از دیابت و فرهنگ سازی در این زمینه اعلام آمادگی کرد به گزارش ایلنا ابراهیم داروغهزاده دبیر جشنواره طی نشستی با اسداله رجب رییس انجمن دیابت ایران پیرامونفهرست کامل برندگان جشنواره فیلم مسکو/ چهار جایزه برای سینمای ایران - ایسنا
سیوهشتمین جشنواره بینالملی فیلم مسکو با اعطای جایزه اول جشنواره به فیلم دختر ساخته رضا میرکریمی به کار خود پایان داد به گزارش ایسنا فیلم دختر به کارگردانی رضا میرکریمی علاوه بر کسب جایزه بهترین فیلم سیوهشتمین جشنواره بینالملی فیلم مسکو جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره رجایزه جشنواره فیلم مونیخ برای فیلم اصغر فرهادی
جایزه جشنواره فیلم مونیخ برای فیلم اصغر فرهادی فرهنگ > سینما - جشنواره فیلم مونیخ شنبه 2 جولای با برگزاری مراسم اهدای جوایز به برندگان به کار خود خاتمه داد فروشنده یکی از جوایز اصلی جشنواره را دریافت کرد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین فیلم «فروشنده» بهمعلوم نیست چرا عدهای از مطرح شدن فیلمهای ایران در جهان خرسند نیستند/با دل ترسان نمیتوان کار هنری بزرگ تحویل
حسن روحانی در دیدار با هنرمندان معلوم نیست چرا عدهای از مطرح شدن فیلمهای ایران در جهان خرسند نیستند با دل ترسان نمیتوان کار هنری بزرگ تحویل جامعه داد حسن روحانی پنجشنبه شب و در ضیافت افطار با اهالی فرهنگ و هنر اظهارداشت اگر میخواهیم در جهان امروز قدرتمان را در برابر قدرتهایهفت فیلم چهره جهانی سینمای ایران به نمایش در میآید
هفت فیلم چهره جهانی سینمای ایران به نمایش در میآید چند فیلم از عباس کیارستمی هنرمند بین المللی سینمای ایران به مناسبت هفته نمایش فیلمهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نمایش درمی آید عصرایران - هفت فیلم از آثار عباس کیارستمی در موزه هنرهای معاصر نمایش داده میشود در هفتعداد مقامهای جمشید فرجوندفردا به 173 مورد رسید مقام دوم نخستین جایزه ملی فیلم کوتاه به هنرمند بیجاری رسید
تعداد مقامهای جمشید فرجوندفردا به 173 مورد رسیدمقام دوم نخستین جایزه ملی فیلم کوتاه به هنرمند بیجاری رسید جمشید فرجوندفردا عکاس بیجاری با شرکت در نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه ارزش به مقام دوم این جشنواره دست پیدا کرد به گزارش خبرگزاری فارس از بیجار جمشید فرجوندفردا هنرمند نافیلمبردار ایرانی در فیلم های خارجی
فیلمبردار ایرانی در فیلم های خارجی تورج اصلانی از فیلمبرداران سینمای ایران که در خارج از کشور هم تجربههای قابل توجهی دارد ضمن به پایان رساندن دو پروژه بینالمللی مشغول بررسی یک فیلمنامه از کشور گرجستان است خبرگزاری مهر تورج اصلانی از فیلمبرداران سینمای ایران که در خارج از کشورنقد فیلم بارکد در رادیو ایران
حوض نقره به بیان شیوه های روایت در سینمای معناگرا می پردازد به گزارش جام جم آنلاین به نقل از شبکه رادیویی ایران برنامه حوض نقره به تهیه کنندگی ریحانه یزدان دوست و اجرای مهرناز فقیهی جمعه ساعت 15 00 از رادیو ایران پخش می شود به گفته یزدان دوست این هفته در حوض نقره با حضور شهاروزهای پایانی فیلمبرداری مستند «بستک»
روزهای پایانی فیلمبرداری مستند بستک بستک منطقهای در استان هرمزگان است که از لحاظ فرهنگی و تاریخی جایگاه ویژهای را به خود اختصاص داده است ولی بستان کارگردان سینما و مستند ساز در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص آخرین وضعیت-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها