تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1817363134
هنر عباس کیارستمی موجب شد فارسی فکر کنیم/ شگفتیِ عادی بودن
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: منتقد نیویورک تایمز:
هنر عباس کیارستمی موجب شد فارسی فکر کنیم/ شگفتیِ عادی بودن
شناسهٔ خبر: 3707356 - جمعه ۱۸ تیر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۴
هنر > سینمای جهان
.jwplayer{ display: inline-block; } منتقد روزنامه نیویورک تایمز در یادداشتی به تاثیر حضور کیارستمی و آثارش بر ایجاد ارتباط با زبان و فرهنگ فارسی پرداخت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیویورک تایمز، ای.او.اسکات منتقد هنری این روزنامه معتبر جهانی در مقاله ای درباره عباس کیارستمی اینگونه نوشته است: «دو سال پیش در کارتاژ کلمبیا بودم تا در کارگاهی درباره ژورنالیسم فرهنگی که توسط بنیاد گابریل گارسیا مارکز برپا شده بود شرکت کنم. همزمان یک جشنواره فیلم داخلی نیز برپا شده بود و یکی از استادان مدعو عباس کیارستمی کارگردان ایرانی بود. سازماندهنده برنامه، او را متقاعد کرد تا در گفتگویی با گروه شرکت کننده درباره آثارش شرکت کند و مرا متقاعد کرد تا رودرروی او قرار بگیرم. برنامه این بود که با توجه به این که انگلیسی او کمی بهتر از فارسی من بود، آقای کیارستمی و من با کمک مترجم او با هم گفتگو کنیم. اما گرفتاری پیشبینی نشده این بود که مترجم او فقط فارسی و اسپانیایی حرف می زد که طبیعتا زبان بیشتر دانشجویان و نیز کشور میزبان بود. ما دو نفر ایستاده بودیم و لبخند میزدیم و با حرکت سر و دست سعی میکردیم نظرمان را به طرف مقابل منتقل کنیم. یک بازی چندزبانه... اگر میخواستم سوالی بپرسم به انگلیسی از یکی از مترجمها میپرسیدم تا او به زبان اسپانیایی مادریاش از مترجم آقای کیارستمی بپرسد و روند پاسخ دادن برعکس این طی میشد. موضوع قابل توجه این بود که ما توانستیم این نسخه شکسته بسته ترجمه را ادامه بدهیم. همزمان برایمان پسته آوردند و بعد شربت آبلیمو که در یک حیاط دمکرده نوشیدیم و دیگر این فرم به صورت یک رفتار عادی ارتباطی برایمان در آمد. تماشاکنندگان فیلمها به زبان خارجی گاهی فراموش میکنند که آنها به جای اینکه حرفهایی را که از زبان بازیگران بیرون میآیند بشنوند، زیرنویس آنها را میخوانند. گاهی اوقات شبیه آنچه آن غروب پیش آمد، همه موانع زبانی برطرف میشود... مترجم آقای کیارستمی خیلی سریع اسپانیایی حرف میزد و برای وی به فارسی بیان میکرد و خود آقای کیارستمی با شکیبایی یک آموزگار در اتاقی پر از فراگیران کُند، صبور بود. در پایان آن جلسه بیشتر ما به این نتیجه رسیدیم که تجربهای بسیار غریب و بسیار عمیقتر از یک جستجوی موفقیتآمیز برای معادل کلامی را پشت سر گذاشتهایم. می توانستیم قسم بخوریم که در آن دوره زمانی کوتاه، تحت تاثیر نفود کاریزماتیک آرام فیلمساز، همه ما داشتیم به زبان فارسی فکر میکردیم.
شاید ما داشتیم به کیارستمی فکر میکردیم، البته بدون کمک از دستگاه معمول نشان دادن تصاویر متحرک و صداهای ضبط شده... آقای کیارستمی در عین حال شاعر و عکاسی بود که از سنتهای ادبی فارسی نیز شناخت داشت و در عکاسی به دنبال شفافیت تصویری بود. با تماشای فیلمهای او شما گاهی ممکن است با اطلاع از این که تفاوتهای ظریف فرهنگی و مسایل خاص تاریخی ممکن است شما را از اصل موضوع دورکند، در عین حال همان زمان باز کاملا روشن را به تماشا بنشینید، حتی اگر معنای آنچه میبینید معماگونه باشد... آقای کیارستمی کارش را با ساخت فیلمهایی آموزشی شروع کرد که اغلب برای کودکان و نوجوانان مناسب بودند و هر چه کارش جلو رفت، انتزاعیتر از نظر سبک و از نظر موضوعی بزرگسالانهتر شد ولی یک عنصر حیاتی سادگی- نمایشی برای نشان دادن و اشاره به جلب توجه بدون استفاده از کلام یا نریشن- در سینمای او باقی ماند. از همین رو برخی از فیلمهای او به راز و رمزی از انگیزش و درک بدل شدهاند. چرا آقای بدیعی رانندهای که اتومبیلش موضوع اصلی «طعم گیلاس» است، میخواهد خودکشی کند؟ دقیقا طبیعت رابطه بین شخصیتهایی که ژولیت بینوش و ویلیام شیمل در «کپی برابر اصل» بازی میکنند چیست؟ دیالوگ فیلم ممکن است به انگلیسی، فرانسوی یا ایتالیایی باشد اما در واقع زبان ناب کیارستمی است. همه اینها به این معنی نیست که کیارستمی که دوشنبه در ۷۶ سالگی درگذشت، هنرمندی بدون ریشه یا وابستگیهای زادگاه خود باشد؛ که در واقع او ابتدا به عنوان نمایندهای برجسته از سینمای ملی خودش به شهرت رسید. در دهه ۱۹۹۰ وقتی «سه گانه کوکر» شامل «خانه دوست کجاست»، «زندگی و دیگر هیچ» و «زیر درختان زیتون» راه خود را به خانههای هنر سراسر جهان باز کرد و «طعم گیلاس» جایزه نخل طلا را برد، آقای کیارستمی به مشهورترین عضو موجی بدل شد که دوستان قدیمی او و گاهی همکارانی چون محسن مخملباف و کارگردانهای جوانتری چون جعفر پناهی که کارش را با دستیاری آقای کیارستمی شروع کرد و مجید مجیدی عضو آن بودند. در آن دوران فیلمهای ایرانی همیشه جا حاضر در جشنوارههای بینالمللی و موفقیت آنها به نظرمیرسد نشانهای از رفتار فرهنگی و سیاسی وزارت محمد خاتمی در دهه ۱۹۸۰ و اوایل ۱۹۹۰ بودند که بعد در زمان ریاست جمهوری او در فاصله ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۵ ادامه یافت. اخیرا فیلمهای ایرانی به سمت درامهای روانشناختی و نقد اجتماعی بیشتر گرایش پیدا کردهاند که در نقطه تمرکز اصلی آقای کیارستمی جایی نداشتند ولی به این معنی نیست که او نسبت به احساسات شخصیتهای خود بیتوجه و بیتفاوت بود یا به شرایط آنها توجهی نداشت، بلکه او بیشتر به جهان و ساکنان بشریاش توجه داشت و یک زاویه فلسفی مشخص، یک کنجکاوی به بافت واقعیت و تاثیر دوربین بر آنها داشت. فیلمهای او بیشتر خودآگانه هستند - و تماشاگر اغلب به شدت از حضور دوربین و به ویژه بر فرد پشت آن آگاه است - با صراحتی طبیعی. آقای کیارستمی گاهی اوقات به نظر میرسید که میخواهد در جستجوی جوهر سینما از راه کم کردن هر چه بیشتر تاثیرات آن برآید. «۱۰» از ۱۰ نمای تدوین نشده تشکیل شده که هر یک ۱۰ دقیقه هستند و موضوع رانندهای تهرانی و مسافرانش را با دوربینی که روی داشبورد راننده نصب شده، ثبت میکند. فیلمی بدون فیملساز در همه صحنهها. همانطور که «پنج» یک قطعه ویدیویی که به یاسوجیرو اوزو فیلمساز ژاپنی پیشکش شده، شامل پنج نما از منظره است که شامل یک برکه مهتابی هم میشود که آرامشش را صدای قورباعهها مختل میکند.
در کارتاژ، آقای کیارستمی به آن قورباغهها هم استناد کرد- و یک دقیقه من فکر کردم او دارد درباره مرغابیهایی حرف میزند که در بخشی از فیلم «پنج» حضور داشتند- و از آنها به عنوان استعارهای، یک مثال از هجوم پرنعمت واقعیت به ترکیبی به شدت برنامهریزی شده یاد کرد. واقعیت میتواند به شدت در شکل بلاهای طبیعی یا سیاسی ایجاد مزاحمت کند و این روند برگشتپذیر است: فیلم هم واقعیت را تغییر میدهد، معانی جدید به آن تزریق میکند و ابعاد جدیدی از آن را نشان می دهد و این کار را به راههای کوچکی انجام میدهد، مثل وقتی یک بچه مستقیم به دوربین نگاه می کند یا بازیگری تصمیم میگیرد تا حضور آن را نادیده بگیرد. در مسیرهای بزرگ هم، چنین است. به سمت حوزهای که ما تازه شروع به درک آن کرده ایم، سینما دعوت کننده به راهی جدید از فکر کردن است و سینمای عباس کیارستمی از جمله روشنترین و چالش برانگیزترین نوع تفکر سینمایی است. آنچه آن بعدازظهر در کارتاژ اتفاق افتاد، اتفاقی است که همیشه وقتی فیلمی از کیارستمی را تماشا میکنی، میافتد تا به شگفتی عادی بودن پیببری. نمیتوانی به زبان او صحبت کنی، اما به نوعی در ذهن او جای داری. و او هم در توست.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]
صفحات پیشنهادی
سینمای عباس کیارستمی راهی تازه پیش پای هنرمندان نوگرا گذاشت
پیام وزیر ارشاد برای درگذشت کیارستمی سینمای عباس کیارستمی راهی تازه پیش پای هنرمندان نوگرا گذاشت علی جنتی در پیامی درگذشت عباس کیارستمی را تسلیت گفت به گزارش ایلنا در متن پیام علی جنتی آمده است درگذشت چهره درخشان سینمای ایران و جهان عباس کیارستمی را به مردم ایران سینماگراهفت فیلم ازعباس کیارستمی در موزه هنرهای معاصر/«نان و کوچه» به کانون برگشت
هفت فیلم ازعباس کیارستمی در موزه هنرهای معاصر نان و کوچه به کانون برگشت فرهنگ > سینما - فیلم های دندان درد تجربه منم میتونم و 4 فیلم دیگراز عباس کیارستمی در هفته فیلم های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در روزهای سه شنبه و چهارشنبه 8 و 9 تیرماه ساعت 5 بعدچرا عباس کیارستمی در قطعه هنرمندان دفن نمی شود!!
در هفته ابتدایی ماه مبارک رمضان ۹۵ حبیب محبیان خواننده سرشناس موسیقی پاپ را از دست دادیم و در انتهای این ماه عباس کیارستمی کارگردان سرشناس سینما عباس کیارستمیدر این بین خانواده حبیب مایل بودند که او را از مقابل تالار وحدت تشییع کنند و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا دفن کنند اما مدیرعباس کیارستمی در قطعه هنرمندان دفن خواهد شد
عباس کیارستمی در قطعه هنرمندان دفن خواهد شد پيكراين کارگردان فقيد بنابر وصيتش در قبرستان ترك مزرعه در لواسان آرام خواهد گرفت پیکر عباس کیارستمی بعد از ورود به ایران در قطعه هنرمندان بهشت زهرا دفن نخواهد شد به گزارش خبرآنلاین پیکر عباس کیارستمی پس از تشریفات اداری پسپیام تسلیت مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در پی درگذشت عباس کیارستمی
پیام تسلیت مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در پی درگذشت عباس کیارستمی مجیدرجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران درگذشت عباس کیارستمی سینماگر برجسته کشور را تسلیت گفت ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۵ تير ساعت 12 05 به گزارش سرویس فرهنگی پانا متن این پیام به شرح زیر است خبر درگذشت عباس کیارستمی یپیام تسلیت مدیرکل هنرهای تجسمی برای درگذشت عباس کیارستمی
پیام تسلیت مدیرکل هنرهای تجسمی برای درگذشت عباس کیارستمی مدیرکل هنرهای تجسمی و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران در پیامی درگذشت عباس کیارستمی عکاس و کارگردان سینمای ایران و جهان را تسلیت گفت به گزارش ایلنا مجید ملانوروزی در پیام تسلیتی نوشته است این تلخ ترین سفر کیارستمی است هپيام معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در پي درگذشت استاد عباس كيارستمي
پيام معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در پي درگذشت استاد عباس كيارستمي با كمال تاسف و تاثر جامعه هنري ايران داغدار يكي از شخصيت هاي ممتاز و هنرمندان طراز اول خود گرديد به گزارش گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان پيام معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در پي درگعباس کیارستمی پیشتاز سینمای هنری با رویکردی انسانگرا بود
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عباس کیارستمی پیشتاز سینمای هنری با رویکردی انسانگرا بود شناسهٔ خبر 3706120 - سهشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۵ - ۱۰ ۵۲ هنر > سینمای ایران jwplayer display inline-block; علی جنتی درگذشت عباس کیارستمی را تسلیت گفت و او را پیشتاز سینمای هنری و فرهنگی با رویکردعباس کیارستمی به قطعه هنرمندان نمی رود
عباس کیارستمی به قطعه هنرمندان نمی رود فرهنگ > سینما - پیکر عباس کیارستمی بعد از ورود به ایران در قطعه هنرمندان بهشت زهرا دفن نخواهد شد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین پیکر عباس کیارستمی پس از تشریفات اداری پس از ورود به ایران به قطعه هنرمندان بهشت زهرا نخواهد رفت پيكرپیام معاون هنری وزارت ارشاد در پی درگذشت عباس کیارستمی
پیام معاون هنری وزارت ارشاد در پی درگذشت عباس کیارستمی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی درگذشت عباس کیارستمی پیام تسلیتی صادر کرد به گزارش ایلنا متن این پیام بدین شرح است انالله و انا الیه راجعون با کمال تاسف و تاثر جامعه هنری ایران داغ دار یکی از شخصیتهای ممت-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها