تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):هر كس در مسجد سهله دو ركعت نماز بخواند، خداوند، دو سال بر عمر او مى‏افزايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803870411




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حکایت آنها که مرعوب تهدید و تحریم دشمن شدند / شکستن سنگ بزرگ در خندق بدست پیامبر (ص)


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: عده ای مطابق فرمایش قرآن دچار یأس و خودباختگی شدند. حتی نوعی گرایش قلبی پنهان به دشمن در بینشان ایجاد شده بود. مرعوب دشمن شدند، از تهدید و تحریم دشمن به ترس افتادند، نگران اوضاع اقتصادیِ بعد از جنگ شدند و یارای مبارزه با دشمن را از دست دادند...

پایگاه خبری تحلیلی تراز: رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با دانشجویان اوضاع کنونی جامعه کشور ما را بسیار شبیه به جنگ احزاب یا خندق دانستند و فرمودند:
«قضیّه‌ احزاب قضیّه‌ مهمّی بود. یعنی در مقام مقایسه، اگر بخواهیم جبهه‌ی امروز دشمن علیه جمهوری اسلامی را در صدر اسلام مشابه‌سازی بکنیم، می شود جنگ احزاب. امروز خب مشاهده می کنید دیگر؛ همه‌ی دنیاپرستان و قدرت‌طلبان و جنایت‌کاران و اهل زور و ظلم و طغیان در سرتاسر عالم، در رده‌های مختلف اقتدار، در مقابل جمهوری اسلامی صف کشیده‌اند و حمله هم کرده‌اند و دارند از همه‌ جوانب حمله هم می کنند؛ عین همین قضیّه در جنگ احزاب اتّفاق افتاد.»
پژوهش در زوایای گوناگون زندگی پیامبر اکرم (ص) تعیین کننده خط مشی و سیاست های کلی در عرصه هامی مختلف اعم از سیاست و اجتماع و فرهنگ و اقتصاد و... است. در این میان باید نگاه ویژه ای به غزوات رسول اکرم (ص) بیندازیم زیرا حساس ترین لحظات دوران حضرت را تشکیل می دادند. بدون تردید نیز یکی از آموزنده ترین و مهم ترین این غزوات جنگ احزاب یا خندق است. جنگی که در واقع تقابل تمام نیروی جبهه کفر و نفاق در برابر اسلام بود. کفار و منافقین همه با تمام سلایق مختلف دست در دست هم نهادند تا کار اسلام را یکسره نمایند اما تمام نقشه های آنها به بن بست رسید و قدرت پوشالی جبهه کفر نمایان گردید. این پیروزی در وهله نخست مرهون ولایت مداری مسلمانان و اندیشه و عمل دقیق و صحیح رسول اکرم (ص) بود. گستردگی جنگ احزاب را باید از زبان مبارک رسول اعظم اسلام (ص) شنید که فرمود: «تمام ایمان در برابر تمام کفر قرار گرفت». (بحارالانوار، ج 20، ص 215)
                                                                                                      ***
سه نکته آموزنده از جنگ بزرگ احزاب
1- حکایت آنها که مرعوب تهدید و تحریم دشمن شدند
مردم مدینه در آن شرایط نه از ادوات جنگی مناسب برخوردار بودند و نه از حیث تعداد قابل قیاس با بیروی دشمن بودند. لکن این نیروی ایمان و اعتقاد قلبی بود که موجب حرکت و ایستادگی آنها شد. در همان دوران نیز مردم دو دسته شدند. عده ای مطابق فرمایش قرآن دچار یأس و خودباختگی شدند. حتی نوعی گرایش قلبی پنهان به دشمن در بینشان ایجاد شده بود. قرآن کریم نیز از آنها تعبیر به «وَ الَّذینَ فی قُلوبِهِم مَرَض» می کند. آنها مرعوب دشمن شدند، از تهدید و تحریم دشمن به ترس افتادند، نگران اوضاع اقتصادیِ بعد از جنگ شدند و یارای مبارزه با دشمن را از دست دادند.
گروه دیگر اما که اکثریت هم با آنها بود. اینها با نیروی ایمان پیش می رفتند و لذا درباره آنها آمده است که حتی بعد از دیدن هیبت ظاهری دشمن نه تنها خود را نباختند بلکه: «ما زادَهُم اِلّآ ایمانًا وَ تَسلیمًا.» ایمانشان تقویت هم شد. عزم و جزم آنها را نسبت به مواجهه و مقابله تقویت کرد.

2- ماجرای شکستن سنگ بزرگ در مسیر حفر خندق به دست پیامبر (ص)
در این نبرد، حوادث گوناگونی رخ داد که از جمله مهم ترین آن ها، قهرمانی بی نظیر حضرت علی (ع)، ماجرای امداد غیبی، پیشنهاد سلمان فراسی و برپا شدن طوفان شدید و قلع و قمع یهودیان کارشکن و عهدستیز را می توان به یادآورد.
پیشنهاد سلمان مبنی بر حفر خندق سنگری عظیم در سراسر راه های ورودی مدینه پذیرفته شد. مسلمانان به شکل گروهی به حفر زمین مشغول شدند. در کتاب های تاریخی و تفسیری آمده است: هنگام حفر بخشی از خندق، مسلمانان به سنگ بزرگی برخوردند که هیچ کلنگی در آن اثر نمی کرد. خبر را به پیامبر رساندند. آن حضرت وارد خندق شد و کنار سنگ قرار گرفت و با کلنگ نخست، چنان ضربه ی محکمی بر سنگ فرود آورد که قسمتی از آن متلاشی شد و برقی از آن جهید. پیامبرص تکبیر گفت؛ مسلمانان نیز همگی تکبیر گفتند. بار دوم ضربه ی شدید دیگری بر سنگ فرو کوفت؛ قسمت دیگری در هم شکست و این بار نیز برق از آن جستن نمود. رسول اعظم الهیص تکبیر گفت و مسلمانان نیز صدا به تکبیر بلند کردند و سرانجام با سومین ضربه و جهش برق باقیمانده ی سنگ متلاشی شد و باز در پی تکبیر حضرت، مسلمانان تکبیر گفتند. سلمان از این ماجرا سؤال کرد. پیامبر اکرم (ص) فرمود: در میان برق اول سرزمین «حیره» و قصرهای پادشاهان ایران را دیدم و جبرئیل به من خبر داد که امّت من بر آن ها پیروز می شود! در برق دوم قصرهای سرخ فام «شام و روم» نمایان گشت، جبرئیل به من بشارت داد که پیروزی با ما است، و برق سوم قصرهای «صنعا و یمن» را آشکار نمود که جبرئیل خبر از پیروزی امت من بر آن ها داد. آن گاه فرمود: بشارت باد بر شما ای مسلمانان!

3- چه کنیم تا همچون جنگ احزاب مقابل دشمن بایستیم
درسی که رهبر انقلاب از این نبرد بزرگ صدر اسلام برای امروز گرفتند نیز دقیقا مبتنی بر همین عامل مهم است. معظم له در دیدار با دانشجویان بعد از ذکر قضایای جنگ احزاب چنین نتیجه گیری نمودند:
«وقتی ایمان در دل ریشه‌دار شد، قوی شد، مواجهه‌ با همه‌ این مشکلاتی که شماها گفتید -و بنده هم اینها را، هم میدانم، هم بیشترش را میدانم، [یعنی] از اینها بیشتر را هم بنده میدانم- مشکل نمی شود؛ مواجهه آسان می شود؛ منتها مواجهه راه دارد... روز جنگ اُحد عدّه‌ای نتوانستند مقاومت کنند، میدان را رها کردند، پیروزی را تبدیل به شکست کردند. در جنگ اُحد مسلمانها پیروز شده بودند منتها غفلت یا خیانت یا دنیاطلبی و کوته‌بینی یک عدّه‌ی معدودی، همان پیروزی را تبدیل کرد به شکست. قرآن میگوید آن کسانی که موجب این حادثه شدند، «اِنَّمَا استَزَلَّهُمُ الشَّیطانُ بِبَعضِ ما کَسَبوا.» این کارهایی که قبلاً آنها با خودشان کردند، آنها را در معرض این لغزش قرار داد. عزیزان من! گناهان، بی‌توجّهی به خود، عدم رعایت تقوا این‌جوری است. اگر می خواهیم در مقابل جبهه‌ی استکبار ایستادگی کنیم، مقاومت کنیم، به آن عزّت، آن شرف، آن اقتداری که جمهوری اسلامی لایق آن است و انقلاب به ما وعده‌ی آن را داده برسیم، احتیاج داریم به اینکه در رفتار شخصی خودمان رعایتهای لازم را بکنیم؛ آن تقوا را حفظ کنیم؛ [این] نیاز ما است.»









زمانبندی انتشار: 18 تير 1395 - 05:43





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن