واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: عده ای مطابق فرمایش قرآن دچار یأس و خودباختگی شدند. حتی نوعی گرایش قلبی پنهان به دشمن در بینشان ایجاد شده بود. مرعوب دشمن شدند، از تهدید و تحریم دشمن به ترس افتادند، نگران اوضاع اقتصادیِ بعد از جنگ شدند و یارای مبارزه با دشمن را از دست دادند...
پایگاه خبری تحلیلی تراز: رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با دانشجویان اوضاع کنونی جامعه کشور ما را بسیار شبیه به جنگ احزاب یا خندق دانستند و فرمودند:
«قضیّه احزاب قضیّه مهمّی بود. یعنی در مقام مقایسه، اگر بخواهیم جبههی امروز دشمن علیه جمهوری اسلامی را در صدر اسلام مشابهسازی بکنیم، می شود جنگ احزاب. امروز خب مشاهده می کنید دیگر؛ همهی دنیاپرستان و قدرتطلبان و جنایتکاران و اهل زور و ظلم و طغیان در سرتاسر عالم، در ردههای مختلف اقتدار، در مقابل جمهوری اسلامی صف کشیدهاند و حمله هم کردهاند و دارند از همه جوانب حمله هم می کنند؛ عین همین قضیّه در جنگ احزاب اتّفاق افتاد.»
پژوهش در زوایای گوناگون زندگی پیامبر اکرم (ص) تعیین کننده خط مشی و سیاست های کلی در عرصه هامی مختلف اعم از سیاست و اجتماع و فرهنگ و اقتصاد و... است. در این میان باید نگاه ویژه ای به غزوات رسول اکرم (ص) بیندازیم زیرا حساس ترین لحظات دوران حضرت را تشکیل می دادند. بدون تردید نیز یکی از آموزنده ترین و مهم ترین این غزوات جنگ احزاب یا خندق است. جنگی که در واقع تقابل تمام نیروی جبهه کفر و نفاق در برابر اسلام بود. کفار و منافقین همه با تمام سلایق مختلف دست در دست هم نهادند تا کار اسلام را یکسره نمایند اما تمام نقشه های آنها به بن بست رسید و قدرت پوشالی جبهه کفر نمایان گردید. این پیروزی در وهله نخست مرهون ولایت مداری مسلمانان و اندیشه و عمل دقیق و صحیح رسول اکرم (ص) بود. گستردگی جنگ احزاب را باید از زبان مبارک رسول اعظم اسلام (ص) شنید که فرمود: «تمام ایمان در برابر تمام کفر قرار گرفت». (بحارالانوار، ج 20، ص 215)
***
سه نکته آموزنده از جنگ بزرگ احزاب
1- حکایت آنها که مرعوب تهدید و تحریم دشمن شدند
مردم مدینه در آن شرایط نه از ادوات جنگی مناسب برخوردار بودند و نه از حیث تعداد قابل قیاس با بیروی دشمن بودند. لکن این نیروی ایمان و اعتقاد قلبی بود که موجب حرکت و ایستادگی آنها شد. در همان دوران نیز مردم دو دسته شدند. عده ای مطابق فرمایش قرآن دچار یأس و خودباختگی شدند. حتی نوعی گرایش قلبی پنهان به دشمن در بینشان ایجاد شده بود. قرآن کریم نیز از آنها تعبیر به «وَ الَّذینَ فی قُلوبِهِم مَرَض» می کند. آنها مرعوب دشمن شدند، از تهدید و تحریم دشمن به ترس افتادند، نگران اوضاع اقتصادیِ بعد از جنگ شدند و یارای مبارزه با دشمن را از دست دادند.
گروه دیگر اما که اکثریت هم با آنها بود. اینها با نیروی ایمان پیش می رفتند و لذا درباره آنها آمده است که حتی بعد از دیدن هیبت ظاهری دشمن نه تنها خود را نباختند بلکه: «ما زادَهُم اِلّآ ایمانًا وَ تَسلیمًا.» ایمانشان تقویت هم شد. عزم و جزم آنها را نسبت به مواجهه و مقابله تقویت کرد.
2- ماجرای شکستن سنگ بزرگ در مسیر حفر خندق به دست پیامبر (ص)
در این نبرد، حوادث گوناگونی رخ داد که از جمله مهم ترین آن ها، قهرمانی بی نظیر حضرت علی (ع)، ماجرای امداد غیبی، پیشنهاد سلمان فراسی و برپا شدن طوفان شدید و قلع و قمع یهودیان کارشکن و عهدستیز را می توان به یادآورد.
پیشنهاد سلمان مبنی بر حفر خندق سنگری عظیم در سراسر راه های ورودی مدینه پذیرفته شد. مسلمانان به شکل گروهی به حفر زمین مشغول شدند. در کتاب های تاریخی و تفسیری آمده است: هنگام حفر بخشی از خندق، مسلمانان به سنگ بزرگی برخوردند که هیچ کلنگی در آن اثر نمی کرد. خبر را به پیامبر رساندند. آن حضرت وارد خندق شد و کنار سنگ قرار گرفت و با کلنگ نخست، چنان ضربه ی محکمی بر سنگ فرود آورد که قسمتی از آن متلاشی شد و برقی از آن جهید. پیامبرص تکبیر گفت؛ مسلمانان نیز همگی تکبیر گفتند. بار دوم ضربه ی شدید دیگری بر سنگ فرو کوفت؛ قسمت دیگری در هم شکست و این بار نیز برق از آن جستن نمود. رسول اعظم الهیص تکبیر گفت و مسلمانان نیز صدا به تکبیر بلند کردند و سرانجام با سومین ضربه و جهش برق باقیمانده ی سنگ متلاشی شد و باز در پی تکبیر حضرت، مسلمانان تکبیر گفتند. سلمان از این ماجرا سؤال کرد. پیامبر اکرم (ص) فرمود: در میان برق اول سرزمین «حیره» و قصرهای پادشاهان ایران را دیدم و جبرئیل به من خبر داد که امّت من بر آن ها پیروز می شود! در برق دوم قصرهای سرخ فام «شام و روم» نمایان گشت، جبرئیل به من بشارت داد که پیروزی با ما است، و برق سوم قصرهای «صنعا و یمن» را آشکار نمود که جبرئیل خبر از پیروزی امت من بر آن ها داد. آن گاه فرمود: بشارت باد بر شما ای مسلمانان!
3- چه کنیم تا همچون جنگ احزاب مقابل دشمن بایستیم
درسی که رهبر انقلاب از این نبرد بزرگ صدر اسلام برای امروز گرفتند نیز دقیقا مبتنی بر همین عامل مهم است. معظم له در دیدار با دانشجویان بعد از ذکر قضایای جنگ احزاب چنین نتیجه گیری نمودند:
«وقتی ایمان در دل ریشهدار شد، قوی شد، مواجهه با همه این مشکلاتی که شماها گفتید -و بنده هم اینها را، هم میدانم، هم بیشترش را میدانم، [یعنی] از اینها بیشتر را هم بنده میدانم- مشکل نمی شود؛ مواجهه آسان می شود؛ منتها مواجهه راه دارد... روز جنگ اُحد عدّهای نتوانستند مقاومت کنند، میدان را رها کردند، پیروزی را تبدیل به شکست کردند. در جنگ اُحد مسلمانها پیروز شده بودند منتها غفلت یا خیانت یا دنیاطلبی و کوتهبینی یک عدّهی معدودی، همان پیروزی را تبدیل کرد به شکست. قرآن میگوید آن کسانی که موجب این حادثه شدند، «اِنَّمَا استَزَلَّهُمُ الشَّیطانُ بِبَعضِ ما کَسَبوا.» این کارهایی که قبلاً آنها با خودشان کردند، آنها را در معرض این لغزش قرار داد. عزیزان من! گناهان، بیتوجّهی به خود، عدم رعایت تقوا اینجوری است. اگر می خواهیم در مقابل جبههی استکبار ایستادگی کنیم، مقاومت کنیم، به آن عزّت، آن شرف، آن اقتداری که جمهوری اسلامی لایق آن است و انقلاب به ما وعدهی آن را داده برسیم، احتیاج داریم به اینکه در رفتار شخصی خودمان رعایتهای لازم را بکنیم؛ آن تقوا را حفظ کنیم؛ [این] نیاز ما است.»
زمانبندی انتشار: 18 تير 1395 - 05:43
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تراز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]