تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر با اين شمشيرم بر بينى مؤمن بزنم كه مرا دشمن بدارد با من دشمنى نمى كند و اگر هم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814682468




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اگر رسانه‌ها فیش‌ها را منتشر نمی‌کردند، دستمزدهای چند ده میلیونی لو میرفت؟


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: در روزهای گذشته با گسترش بازتاب های اجتماعی و رسانه ای ماجرای فیش های نجومی ، عده ای از مدیران متخلف برکنار و برخی نیز تحت فشارهای وارده از سمت خود استعفا دادند. نکته حائزاهمیت این ماجرا که بر پیچیدگی آن نیز می افزاید نحوه برخوردهای چندگانه و گاها متناقض مدیران متخلف و رئیس دولت یازدهم به عنوان سکاندار امور اجرایی کشور با این ماجرا است.

به گزارش تراز ،میثم مهرپور - در روزهای گذشته با گسترش بازتاب های اجتماعی و رسانه ای ماجرای فیش های نجومی ، عده ای از مدیران متخلف برکنار و برخی نیز تحت فشارهای وارده از سمت خود استعفا دادند. نکته حائزاهمیت این ماجرا که بر پیچیدگی آن نیز می افزاید نحوه برخوردهای چندگانه و گاها متناقض مدیران متخلف و رئیس دولت یازدهم به عنوان سکاندار امور اجرایی کشور با این ماجرا است.  مدیران معزول یا مستعفی در ابتدا وجود چنین فیش هایی را نفی کرده، اندکی بعد وجود چنین ارقامی در فیش های خود را طبیعی و قانونی دانسته و در انتها با قبول تخلف و بازگرداندن این مبالغ به خزانه برکنار یا مجبور به استعفا شدند. از سوی دیگر رئیس دولت تدبیر نیز در اقدامی مشابه در نگاه اول سعی در عادی نشان دادن این ماجرا به واسطه فراگیر نبودن و ارتباط آن با بخشی محدود از دولت داشته و در ابتدای افشای این مسئله آن را فاقد اهمیت دانسته و عنوان کرده بودند : "اگر در گوشه ای چند نفر حقوق بالاتری را برداشت کردند، آن را تبدیل به مسئله ملی نکنیم." لذا به نظر می رسد دولت محترم نیز در ابتدا قصد ورود به ماجرای فیش های حقوقی را نداشته است. اما با گذشت زمان و افشای بیشتر این گونه فیش ها و فراگیر بودن این رویه در دستگاه های دولتی و وجود این تخلفات مالی در رده های بالای مدیریتی از جمله مدیران بانکی و اعضاء هیات عامل صندوق توسعه ملی، رئیس دولت تدبیر نیز در واکنشی جدید و کاملا متناقض با ادعای اولیه خود علاوه بر اذعان به همگانی بودن این معضل در تمام دستگاه ها، چنین پرداخت هایی را قانونی اما ناعادلانه دانسته اند. این اظهارات نامشخص، این فرضیه را در ذهن متبادر می کند  که دولت تدبیر و امید هنوز اطلاع دقیقی از جزییات این ماجرا نداشته یا به جمع بندی کاملی برای اظهار نظر نرسیده است لذا به واسطه ناکامی های چندساله اقتصادی و عدم تحقق وعده های 100 روزه خود، چندان دور از انتظار نیست که با انداختن توپ به زمین سایر دستگاه ها و نهادها و تغییر ماهیت و موضوعیت ماجرا برای رهایی از فشار افکار عمومی و تبرئه عملکرد ضعیف خود دست به انتحار زده و نه تنها قصوری از بابت افشای فیش های نجومی و رسوایی مالی نپذیرد بلکه با توپی پر مدعی اصلاح گری چنین رویه ای برآمده و خود را نه در جایگاه متهم و پاسخگو که در مقام مدعی العموم قرار خواهد دهد. با این حال نگارنده از دولت محترم تقاضا دارد برای شفافیت این ماجرا و روشن شدن حقایق به چند پرسسش کوتاه به صورت شفاف پاسخ داده تا خود مردم ایران قضاوتی مناسب درباره این ماجرا داشته باشند:
1) آقای رئیس جمهور در روزهای گذشته و پس از استعفا و برکناری مدیران بانکی و اعضای صندوق توسعه ملی در سخنانی پرداخت های موجود را قانونی اما ناعادلانه دانسته اند. بیان جملاتی از این قبیل علاوه بر افزایش ابهامات این ماجرا، درک این موضوع را برای کارمندان و کارکنان عادی دولت پیچیده تر از گذشته کرده و این سوال از سوی این افراد مطرح است که چرا به رغم ناعادلانه بودن این پرداخت ها، دولت یازدهم که به آنی طرحی مانند مسکن مهر را با بیش از 40 هزار میلیارد تومان منابع درگیر بانکی و صدها هزار نیروی کار شاغل و ده ها هزار خانواده چشم انتظار برای داشتن سرپناه، مزخرف دانسته و به محض روی کار آمدن دستور توقف آن را صادر می کند با گذشت 3 سال از در دست گرفتن سکان امور اجرایی کشور، هیچ واکنش یا عکس العملی در مقابل این قانون ناعادلانه نداشته است. ضمن اینکه آیا دریافت حداکثر  7 یا 10 برابری مدیران نسبت به سایر کارکنان آن مجموعه چیزی جز قانون بوده ؟ و اصولا دولت تدبیر که از ابتدای روی کار آمدن دم از نبود منابع و خزانه خالی و... می زده و می زند در طول 3 سال گذشته متوجه پرداختی های خود به مدیران ارشد نبوده و اگر بوده چرا تا کنون در این زمینه سکوت کرده است؟ و اگر این ماجرا از سوی رسانه ها افشا نمی شد ادامه این پرداخت های نجومی تا کجا و تا چه زمان و میزانی ادامه می یافت؟
2) موضع جناب رئیس جمهور در برابرسخنان رئیس سازمان بازرسی کشور دال بر فشار یکی از نزدیکان ایشان برای انتصاب یکی از مدیران متخلف و صاحب فیش نجومی چه بوده و اصولا عزل و نصب ها در دولت تدبیر و امید بر چه مبنایی و از سوی چه کسانی  صورت می گیرد؟ آیا صرف داشتن رابطه خانوادگی با رئیس محترم دولت به معنای مجوزی بر عزل و نصب های مدیران دولتی به حساب می آید؟ اگر این گونه نیست دولت محترم ادعای مطروحه را تکذیب و اگر اینگونه است توضیح دهند که آیا ادامه این رویه قانونی است؟در بخش دیگری از سخنان دکتر روحانی، ایشان با اشاره به گزارش یکی از نهادهای نظارتی اذعان داشته اند مدیران دولتی می توانند تا یک میلیارد تومان دریافتی نیز داشته باشند. حال سوال این است آیا دولت محترم در 3 سال گذشته از وجود چنین آیین نامه ای مطلع نبوده است؟ و اگر مطلع بوده است چه اقداماتی در راستای حذف این مصوبه ناعادلانه انجام داده است؟
امید است اگر خدایی ناکرده به گفته رئیس محترم دولت تدبیر این رویه همگانی گشته و در حال عمومیت یافتن است ادامه این روند از سوی نهادهای ذیربط متوقف و با متخلفین به صورت ساختاری و نه مقطعی برخورد قانونی شود. در خاتمه از ریاست محترم دولت یازدهم مستدعی است که حداقل در سال پایانی دولت تدبیر که به نام سال اقدام و عمل نیز نامگذاری شده است از ادامه سریال وعده هایی که وعده می مانند دست برداشته و به جای انداختن توپ به زمین سایر دستگاه ها یا مقصر جلوه دادن گذشتگان برای افعال حال دولت متبوع خود، حداقل در سال پایانی دولت یازدهم کمی با صراحت و شفافیت بیشتری از عملکرد دولت یازدهم در طول 3 سال گذشته به خصوص ماجرای فیش های نجومی قانونی اما ناعادلانه به مردم گزارش دهند.
پژوهشگر اقتصادی











زمانبندی انتشار: 15 تير 1395 - 10:47





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن