تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 3 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس نيّتش خوب باشد، توفيق ياريش خواهد نمود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812319131




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سينمايي كه چرخش براي بدنه‌اش نمي‌چرخد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: سينمايي كه چرخش براي بدنه‌اش نمي‌چرخد
تعداد سينماگراني كه به ورطه بيكاري دچار مي‌شوند، روز به روز ابعاد تازه‌تري به خود مي‌گيرد. اين در حالي است كه با وجود ركود در ساير بخش‌هاي كشور، سينماي ايران در بخش توليد همچنان عدد 100 فيلم در سال را نشان مي‌دهد
نویسنده : مصطفی عزیزی 


تعداد سينماگراني كه به ورطه بيكاري دچار مي‌شوند، روز به روز ابعاد تازه‌تري به خود مي‌گيرد. اين در حالي است كه با وجود ركود در ساير بخش‌هاي كشور، سينماي ايران در بخش توليد همچنان عدد 100 فيلم در سال را نشان مي‌دهد، ولي تلويزيون با كاهش چشمگير توليد سريال و تله‌فيلم مواجه است و به نظر مي‌آيد همين مسئله تأثير خود را بر بيكاري سينماگران گذاشته است؛ چراكه همواره بخش عمده‌اي از بازار كار سينماگران را توليدات تلويزيوني به خود اختصاص مي‌داد.
 مدت‌هاست كه ساخت تله‌فيلم در تلويزيون با كاهش رو به رشدي مواجه بوده است و به احتمال زياد اگر اين بخش با حمايت مالي دوباره پا بگيرد، مقدار قابل‌توجهي از مشكلات اقتصادي بدنه سينماگران كشور تا حدودي مرتفع مي‌شود. از سوي ديگر خانه سينما به عنوان بخشي كه از آن انتظار رسيدگي صنفي به امور سينماگران مي‌رود، در ماه‌هاي اخير تا حدودي از زير بار اين مشكلات شانه خالي كرده است. رضا ميركريمي، مديرعامل خانه سينما به تازگي گفته است: « واقعيت اين است كه خانه سينما در بهترين حالت مي‌تواند درباره‌ مطالبات اعضا چانه‌زني كند، اما خودش نه بازوي اجراي جدي براي حل اين مطالبات است و نه اختيارات قانوني و حقوقي و بودجه كافي براي اين كار را در اختيار دارد.» آنچه مطرح است، اين است كه خانه سينما تا چه اندازه وقت خود را به چانه‌زني براي مرتفع كردن مشكلات اعضا اختصاص داده است. برخي از اعضاي خانه سينما كه اين روزها با مشكلات عديده دست و پنجه نرم مي‌كنند به اين اشاره كرده‌اند كه با وجود پرداخت حق عضويت، اين نهاد تنها براي دريافت ماليات با آنها تماس مي‌گيرد و حتي در مواقعي كه مشكلات آنها رسانه‌اي مي‌شود نيز حالي از آنها نمي‌پرسد.
 
نهادي كه تنها براي دريافت ماليات خانه سينماگران است
به نظر مي‌رسد تلاش‌هاي خانه سينما براي پيدا كردن راه‌حلي جهت رفاه بيشتر اعضا تا حدودي با شكست مواجه شده است. ميركريمي به تازگي درباره سرانجام صندوق بيكاري كه از سوي مديرعامل خانه سينما پيش بيني شده بود، گفته است: «اشكالش اين است كه وقتي از بيمه صحبت مي‌كنيم، از كار تخصصي بسيار پيچيده‌اي مي‌گوييم كه دانش بسيار پيچيده‌اي هم مي‌طلبد. ضمن اينكه در مورد حرفه‌هايي كه فعاليت موسمي دارند و قيمت‌ها و دستمزدها در آن به شدت متفاوت است، محاسبه گردش مالي بيمه بسيار دشوار و پيچيده است. در نتيجه به‌رغم برداشتن قدم‌هاي اوليه، نامش به «صندوق كمك هزينه بيكاري» تغيير پيدا كرد تا ادعاي بيمه را نداشته باشد. قول داده شده بود براي راه‌اندازي اين صندوق، بودجه‌اي در نظر گرفته شود كه ظاهراً سازوكارش فراهم نشد و هرگز چنين بودجه‌اي در اختيار خانه سينما هم قرار نگرفت.» مسئول تيم كامل‌كردن اظهارنامه مالياتي سينماگران در خانه سينما نيز اخيراً با اشاره به اينكه امسال در دوره كامل كردن برگه مالياتي اعضاي خانه سينما متوجه شديم كه تعداد بسياري از اعضاي خانه سينما بيكار هستند، گفته است: «اين مسئله بسيار ناراحت‌كننده است. البته آمار دقيقي در اين زمينه نمي‌توانم ارائه دهم اما با توجه به ۲ هزار مراجعه‌كننده‌اي كه براي كامل كردن فرم مالياتي در خانه سينما حضور پيدا كردند، نزديك به يك هزار نفر بيكار بودند. البته اين آمار با توجه به تعداد توليدات در سينماي ايران چندان بعيد نيست. متأسفانه اين آمار بسيار وحشتناكي است و اين تعداد سينماگر بيكار در كشور وجود دارد. اميدوارم دست‌اندركاران سينماي ايران بتوانند يك فكر اساسي براي عوامل سينماي ايران داشته باشند.»
  
لزوم هدايت بودجه‌هاي سينمايي از فعاليت‌هاي شكلي به بخش توليد
در حال حاضر، ركود بيشتر بخش‌هاي كشور را دربرگرفته اما افرادي چون رضا ميركريمي، مديرعامل خانه سينما معتقدند كه اين ركود به نسبت بخش‌هاي ديگر كمتر گريبان سينما را گرفته است، اما واقعيت اين است كه مشكلات اقتصادي مبتلابه فعالان هنرهاي نمايشي جدي است. يك سوي ديگر ماجراي مشكلات معيشتي سينماگران به نوع مديريت سازمان سينمايي بستگي دارد. اين شرايط در حالي رقم خورده است كه سازمان سينمايي وزارت ارشاد اگر در صرف بودجه، بهتر عمل مي‌كرد وضعيت بدنه خانه سينما و بسياري از سينماگران چيزي نبود كه الان هست. با شدت گرفتن تنگناهاي مالي و اقتصادي انتظار مي‌رود كه در هزينه‌كرد بودجه‌ها، حساسيت‌هاي بيشتري اعمال شود، اما در بر همان پاشنه قبلي مي‌چرخد و مشكلات مالي سينماگران جدي گرفته نمي‌شود. متأسفانه نهادهايي چون سازمان سينمايي بخش عمده‌اي از بودجه‌هاي خود را صرف فعاليت‌هاي شكلي مي‌كنند. به عنوان مثال تأسيس گروه سينمايي هنر و تجربه بيش از اينكه به كار سينماي ايران بيايد، ويتريني براي سازمان سينمايي است تا رئيس آن اينجا و آنجا بتواند آن را به عنوان بهترين عملكرد مديريتي سازمان متبوعش جا بيندازد، اما واقعيت اين است كه هنر و تجربه به ملجأ فيلم‌هايي تبديل شده كه به لحاظ ضعف هنري و تكنيكي از اكران عمومي بازمانده‌اند. اساساً بسياري از اين آثار به لحاظ فرميك هيچ نسبتي با هنر و تجربه پيدا نمي‌كنند و معلوم نيست بر اساس چه شاخصه‌هايي در اين گروه قرار مي‌گيرند؟ اخيراً حسين علم‌الهدي، رئيس اين گروه سينمايي پس از اينكه طرح او درباره ايجاد يك جشنواره جديد به نام هنر و تجربه به دليل مشكلات مالي به در بسته خورد، اخيراً در تقلاي اختصاص يك مكان ثابت به نام اين گروه سينمايي است. تقلايي كه خيلي‌ها آن را بي ارتباط با نگراني او از تغيير دولت‌ها و به هوا رفتن فلسفه وجودي اين گروه سينمايي نمي‌دانند.
 
با روي كار آمدن دولت يازدهم، وعده‌هاي زيادي به واسطه تعامل مثبت خانه سينما و سازمان سينمايي جهت رفع مشكلات سينماگران داده مي‌شد، اما اين وعده‌ها سرانجامي نيافته است. دولت يازدهم در حال حاضر در چالش نااميدي جدي بخش عمده‌اي از بدنه طيف‌هاي مختلف هنري قرار گرفته است. قشري كه يكي از خوشبينانه‌ترين مواضع را نسبت به روي كار آمدن دولت يازدهم از خود بروز داد، حالا در شرايط معيشتي نامساعدتري نسبت به قبل قرار گرفته است.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن