تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):حق، سنگين و تلخ است و باطل، سبك و شيرين و بسا خواهش و هوا و هوسى كه لحظه اى بيش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815662815




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

علوم انسانی برگرفته از نهج البلاغه صلح و اخلاق را به همراه دارد - پایگاه خبری تحلیلی هدانا


واضح آرشیو وب فارسی:هدانا: سید محمدمهدی جعفری، استاد دانشگاه و نهج البلاغه پژوه گفت: اگر رهنمودهای سیاسی امیرالمومنین(ع) در جامعه امروز بشر پیاده شود اداره کشور توام با اخلاق انسانی و رشد و تعالی انسانها خواهد بود.به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از طلیعه، علوم انسانی برگرفته از نهج البلاغه صلح و اخلاق را به بشر هدیه می دهدبه گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، تولید علوم انسانی اسلامی نیازمند رجوع به منابع اصیل دینی و برگرفته از وحی است چراکه تنها خالق انسان است که می تواند به نیازهای او پاسخ گفته و علمی را در اختیار بشر قرار دهد که آلام او را پایان بخشد؛ در این میان نهج البلاغه امیرالمومنین امام علی (ع) که اخُ القرآن نام گرفته می تواند به عنوان یکی از بهترین منابع، محل رجوع و استخراج علوم انسانی قرار بگیرد. از این رو و به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت حضرت امیر(ع) با سید محمدمهدی جعفری، استاد دانشگاه، مترجم نهج البلاغه و نهج البلاغه پژوه درباره ظرفیت های این میراث علوی برای تولید علوم انسانی اسلامی به گفت و گو پرداخته ایم که مشروح آن به حضورتان عرضه می شود.  *با توجه به ضرورت بازگشت به فرهنگ دینی و لزوم رجوع به منابع وحیانی و بومی در تحول علوم انسانی و تولید علوم انسانی اسلامی، آیا می توان به نهج البلاغه نیز در این باره مراجعه کرد و از آن به عنوان منبعی غنی در این راستا بهره برد؟ نهج البلاغه نه یک کتاب بلکه یک دانشگاه است چنان که وقتی می خواستیم رشته کارشناسی ارشد نهج البلاغه را در دانشکده علوم قرآن و حدیث تاسیس کنیم، برخی می گفتند مگر این کتاب چقدر ظرفیت دارد که بتوان در مقطع کارشناسی ارشد از آن استفاده کرد و در آن دانشجو پذیرفت؟! اما بعد از چند سال تجربه دیدیم این کتاب نه تنها در دوره کارشناسی ارشد بلکه برای دوره دکتری هم ظرفیت دارد، از این رو، در دانشگاه پیام نور و علوم قرآن و حدیث در پردیس قم در این مقطع نیز تدریس می شود و در مقطع ارشد هم در چندین دانشگاه دانشجو می پذیرد. این نیست مگر برای آنکه نهج البلاغه سخنان شخصیتی است که تجربه بسیار گرانباری از جهان و انسان ها کسب کرده است و علاوه بر علوم الهی و علومی که از پیامبر اکرم (ص) گرفته است خود نیز توانسته تجارب فراوانی کسب کند و در همه زمینه ها اعم از سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و … سخن بگوید نه آنکه دانشمندی باشد که در گوشه ای نشسته و در یک رشته تخصصی سخنی بنویسد، بلکه امیرالمومنین(ع) در طول زندگانی پُربار خود چه در دوران ۲۵ ساله بعد از رسول خدا (ص) که از مسئولیت برکنار بودند و چه در دوران کمتر از پنج سال خلافت که مسئولیت اداره امت را بر عهده داشتند از این تجربه ها کمال استفاده را برده و امت را به سوی زندگی متعالی و برتر ارشاد و راهنمایی کرده اند. مهم آنکه در عین نشان دادن زندگی برتر، واقعیت های زندگی زمینی انسان ها را نیز در نظر دارند اما می خواهند انسان از این واقعیت، به برترین ها برسد لذا، اگرچه نهج البلاغه در ظاهر یک کتاب است اما در واقع تجربه یک انسان والا و بسیار دانا است و درس های متعددی در زمینه سیاست و مدیریت و حکومت، جامعه شناسی و مسائلی که مربوط به اجتماع انسان ها می شود، دارد که می توان آنها را استخراخ و در تولید علوم انسانی اسلامی به کار برد. *آیا نهج البلاغه ظرفیت استخراج رشته های مختلف علوم انسانی را دارد یا صرفا تعداد معدودی از مباحث این عرصه را می توان در آن یافت و استخراج کرد؟ بله! استادان باتجربه سالیان طولانی در این باره تدریس و تحقیق داشته اند و به شیوه علمی و نیاز روز، این درس ها را از نهج البلاغه استخراج و سرفصل دروس را مشخص کرده اند و تدریس می کنند. باید توجه داشت شاید نتوان اقتصاد تخصصی را از نهج البلاغه استخراج کرداما می توان از اشارات امیرالمومنین(ع) درباره عدالت اقتصادی یا تاکید ایشان بر عدم برخی سوءاستفاده ای که ممکن است از مسائل اقتصادی شود و در زمان آن حضرت (ع) مطرح بوده برای تولید علوم انسانی اسلامی بهره گرفت و آنها را با توجه به مسائل اقتصادی روز گسترش داد به طوری که بتوان اقتصاد سالم انسانی را متناسب با نگرش علوی عرضه و ریشه حل مشکلات اقتصادی جامعه را پیدا کرد. از این رو، نهج البلاغه ظرفیت استخراج همه رشته های علوم انسانی به این شیوه را دارد. *در حوزه سیاست چطور؟ آیا نهج البلاغه و آموزه های علوی می تواند منبع تولید این رشته از علوم انسانی و یاری گر حل معضلات آن باشد؟ باید توجه داشت سیاست معانی مختلفی دارد، عده ای سیاست را همان پلتیک ترجمه می کنند یعنی شیوه اداره یک کشور، برخی هم از سیاست به زرنگی و نیرنگ تعبیر می کنند اما حضرت امیر(ع) سیاست را به معنای مدیریت به کار برده اند و این مدیریت مردم باید توام با اخلاق باشد به گونه ای که تکیه کلام ایشان در همه زمینه ها در نهج البلاغه تقوا است یعنی پرواپیشگی و اینکه انسان در هر کاری که می خواهد انجام دهد به خدا توجه داشته باشد؛ از این جهت سیاست ترسیم شده توسط امیرالمومنین (ع) که در بهترین شکل در عهدنامه مالک و به شماره ۵۳ در بخش نامه های نهج البلاغه ضبط و ثبت شده است جنبه های مختلف سیاست به معنای مدیریت اجتماع را بیان کرده و در عین بیان رهنمود، منشور اداره یک ملت را توام با اخلاق انسانی ارائه می کند. باید توجه داشت رهنمودهای ایشان در نهج البلاغه هم واقعیات موجود انسان ها و مسائل مادیشان را در نظر دارد و هم روح خدایی و اوج تکامل آنها را، از این رو، اگر رهنمودهای سیاسی امیرالمومنین(ع) در جامعه امروز بشری پیاده شود نه تنها می تواند کشور را اداره کند بلکه این اداره توام با اخلاق انسانی و رشد و تعالی انسان ها خواهد بود. چنان که وقتی نزدیک به ۷۰ ۸۰ سال پیش ترجمه فرانسوی عهدنامه مالک به رییس جمهور وقت فرانسه داده شد و او آن را خواند، گفت: من نویسنده این مطالب را نمی شناسم اما هر کس باشد این عهدنامه برای اداره امروز جهان کافی است! بنابر این، هر کس با این رهنمودها آشنا شود و نسبت به جهان معرفتی داشته باشد، می داند این آموزه ها تحول آفرین است و می تواند انسان را به برترین شکل ممکن اداره کند. *بنابر تصریح اندیشمندان و صاحبنظران حتی در غرب، بسیاری از بحران هایی که بشر تجربه می کند همچون انحصارطلبی ها و دست درازی به منابع جوامع مختلف ناشی از نسخه تجویزی علوم انسانی است؛ اگر علوم انسانی اسلامی با محوریت قرآن و نهج البلاغه امیرالمومنین(ع) تولید شود آیا می توان به این تنازعات انسانی پایان داد؟ دقیقا همین طور است، متاسفانه وقتی امیرالمومنین(ع) به خلافت رسیدند و اداره مردم را بر عهده گرفتند با کسانی روبرو شدند که خواستار امتیازات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بودند اما ایشان مقابل حقوق مردم حاضر نبودند کوچکترین امتیازی به آنها بدهند همین سبب تحمیل سه جنگ به ایشان شد که آن حضرت(ع) با اکراه و به منظور دفاع در آن جنگ ها حاضر شدند و همواره می کوشیدند صلح و آرامش در جامعه ایجاد شود و رهنمودها و آموزهه های ایشان در جهت آرامش و صلح بشری است. باید توجه داشت رهنمودها و آموزه های خدا، پیامبر (ص) و امام اگر به درستی اجرا نشود و مجریان آن در پی آن باشند که منافع شخصی و امتیازخواهی های خود را تامین کنند، به نتیجه نمی رسد؛ از این رو، آموزه های علوی در جامعه ای به نتیجه می رسد و آرامش و صلح و امنیت را برقرار می کند که اولا انسان ها تربیت شده باشند و از منافع شخصی بگذرند و نیز در پی قدرت طلبی نبوده و حرف و خواسته خود را حق نینگارند! اگر اینچنین شود آموزه های علوی می تواند به تنازعات و بحران های بشری پایان دهد. *یعنی حتی اگر علوم انسانی اسلامی تولید شود بدون اصلاح طرز فکر و عمل نمی توان انتظار رفع مشکلات بشر را داشت؟! بحران های امروز بشر تقصیر علوم انسانی یا تجربی و ریاضی نیست بلکه به نفس انسان و طرز استفاده از علوم باز می گردد، اگر انسان ها بخواهند از علوم انسانی علیه ملت های دیگر استفاده کنند قطعا همان علم انسانی که باید در جهت منافع و رشد انسان باشد درست در جهت عکس به کار می رود از این رو، باید بشریت به معنویت باز گردد و خواستار آن باشد که حق حاکم شود و همه تسلیم حق باشند در آن صورت است که از همه علوم انسانی چه از استخراج شده نهج البلاغه و چه قرآنی و چه غربی می توان به عنوان ابزار و وسیله ای در جهت صلح و آرامش بشر و از بین بردن بحران های اجتماعی و سیاسی او استفاده کرد. نتیجه آنکه تمام علوم چه انسانی چه غیرانسانی ابزار و وسیله اند و استفاده کنندگان از این ابزار باید منافع انسانی را بخواهند. چنان که همین حقوق بشر مسئله ای انسانی است اما در جایی علیه بشر استفاده می شود و در جایی به نفع او و این به موضع کاربرد بستگی دارد.


دوشنبه ، ۷تیر۱۳۹۵


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هدانا]
[مشاهده در: www.hodana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن