تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس مى خواهد دعايش مستجاب شود و غمش از بين برود بايد گره از كار گرفتارى باز كند....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815595198




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انتقاد صحیح بسیاری از رویه های نادرست اجتماعی را اصلاح می کند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: در میزگرد ایرنا تاکید شد انتقاد صحیح بسیاری از رویه های نادرست اجتماعی را اصلاح می کند ایلام - ایرنا - کارشناسان معتقدند انتقاد صحیح بسیاری از رویه های نادرست اجتماعی را اصلاح می کند مشروط به اینکه منتقدان توان و تخصص جدا کردن سره از ناسره را داشته باشند.


به گزارش ایرنا، نقد و نقدپذیری در جامعه از موضوع های مهمی است که مورد توجه افراد، گروهها و تشکل ها در حوزه مختلف قرار دارد.فرهنگ نقدپذیری و تحمل نظر مخالف از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی نمود بیرونی در جامعه انقلابی آن زمان داشت که تجلی آن را می توان بندهای مربوط به حق آزادی بیان، برگزاری تجمع ها، حق انتخاب سرنوشت، مالکین و حقوق شهروندی در قانون اساسی جمهوری اسلامی به عنوان میثاق ملی یافت.با این وجود موضوع نقد و نقدپذیری در طول استقرار دولت های مختلف فراز و فرودهایی را تجربه کرده است؛ در طول نزدیک به چهار دهه از عمر نظام جمهوری اسلامی برخی دولتمردان و دولت ها بیشترین توجه و اهتمام را به مقوله نقد، نقادی و نقدپذیری از خود نشان دادند و دسته دیگری حتی مجال طرح و تبیین یک انتقاد ساده را به منتقدان ندادند.خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) با توجه به اهمیت موضوع میزگرد جدید خود را به مفهوم و جایگاه نقد و نقدپذیری در کشور اختصاص داده و به این منظور از چهار مهمان که در حوزه سیاسی استان ایلام فعالیت دارند، دعوت کرده است.مهمانان این میزگرد خدابخش دادوی نصر قائم مقام جبهه متحد اصولگرایان استان ایلام، سید جلیل سجادی اسدآبادی دبیر جامعه اسلامی کارمندان استان ایلام، جواد شرفخانی دبیر حزب مردمسالاری استان ایلام و مهدی مومنی سخنگوی شورای هماهنگی اصلاح طلبان استان ایلام هستند که دیدگاه های آنان در پی می آید: ** نقد یعنی جدا کردن سره از ناسرهعضو شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان استان ایلام گفت: مقوله نقد در حوزه ها و ساحت های مختلف از سوی افراد گوناگون مطرح شده اما در اینجا بیشتر مراد از نقد در حوزه فرهنگ عمومی است؛ نقد تعاریف مختلفی دارد که یکی از مهم ترین آن جدا کردن یک مفهوم خالص از ناخالص و پالایش و زدایش از ناخالصی است.مهدی مومنی افزود: نقد و نقدپذیری موضوع تازه ای نیست و به کرات در حوزه های ادبیات، سینما، اقتصاد و سیاست از سوی افراد و گروه های مختلف طرح شده اما آنچه در این میزگرد مورد تاکید باید باشد، بحث نقد در حوزه سیاست کشور است.این فعال سیاسی اظهار کرد: یکی از ایرادهای مهم در حوره فرهنگ عمومی این است که وقتی نقدی مطرح می شود آیا کسی که نقادی می کند توان و تخصص جدا کردن سره از ناسره را دارد یا خیر.وی ادامه داد: یکی از آسیب های عمومی جامعه ما این است که مسائل را تخصصی نمی بینیم که این از مهم ترین نقاط ضعف نقد و نقادی است به این معنا کسی که در خصوص مسائل اقتصادی تخصص لازم ندارد، به عنوان متخصص اظهار نظر می کند.مومنی افزود: در این شرایط به دلیل ناآگاهی فرد، دیدگاه منتشر شده نیز به تشویش اذهان عمومی درباره آن موضوع خاص دامن می زند.** بسترهای نقد اهل فن باید در رسانه ها فراهم شودسخنگوی شورای هماهنگی اصلاح طلبان ایلام تاکید کرد: در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی چریک های فدایی خلق و حتی چهره هایی چون سروش، احسان طبری و کیانوری در رادیو و تلویزیون حاضر می شدند و دیدگاه خود را مطرح می کردند و در مقابل بزرگانی چون شهیدان مطهری و بهشتی نیز به تبیین دیدگاه های اسلامی می پرداختند و یکدیگر را نقد می کردند.مومنی افزود: مخالفان حتی در حضور امام خمینی (ره) و در کمال آزادی و آرامش اظهارنظر می کردند هیچ کس آنها را کافر و مرتد ندانست.وی ادامه داد: اکنون که نزدیک به چهار دهه از آن زمان می گذرد چرا باید به نقطه ای برسیم که در صدا و سیما به شخصیت های برجسته نظام و کسانی که سال ها به مردم و نظام خدمت کرده اند، توهین شود؛ متاسفانه خط سیر نقد و نقدپذیری در کشور نشان می دهد که ما اکنون از سعه صدر و تحمل و مدارا خارج شده ایم.عضو شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان ایلام اظهار کرد: اگر مجال نقد و تحمل نظر مخالف در هشت سال دولت های نهم و دهم وجود داشت، هیچ گاه این همه آسیب به کشور وارد نمی شد؛ اگر مجلس متکثر و مطبوعات آزاد در آن دوره وجود داشت و در کمال آرامش و امنیت روانی دولت را نقد می کردند، این همه خسارت و زیان به بار نمی آمد.وی ادامه داد: این خسارت ها همه به علت نبود فضای نقد و نقادی در رسانه ها به وجود آمد و باید برای جبران این مسائل به سمت گسترش نقد و نقدپذیری بویژه در رسانه ها رفت.مومنی افزود: اکنون حتی در نشست های تخصصی هم تحمل نقد یکدیگر را نداریم؛ وقتی ما به عنوان نخبه فکری و سیاسی تحمل نظر یکدیگر را نداریم چگونه می خواهیم دیگران را به نقد و نقدپذیری دعوت کنیم.سخنگوی شورای هماهنگی اصلاح طلبان ایلام افزود: بهترین راه فرهنگ سازی این است که ما نقد و نقدپذیری را از آموزش و پرورش و در دوران تحصیل ابتدایی به دانش آموزان یاد بدهیم.وی گفت: به نظر من نظام آمورش و پرورش در حوزه تربیت نسل ها برای تحمل انتقاد موفق عمل نکرده است و باید برای جبران این خلا وارد عمل شود.** انتقاد باید همراه با قدرت تحلیل باشد قائم مقام جبهه متحد اصولگرایان ایلام نیز در این میزگرد گفت: مقوله نقد را به می توان به سه مبحث نقد، نقل و نق زنی تقسیم کرد؛ من با بیان سخنان به شکل نقل که همان انتقال مباحث بدون پردازش و تحلیل باشد، موافق نیستم؛ از نظر علمی و عرفی نیز پذیرفته شدنی نیست، نقد همراه با قدرت تحلیل و توام با بکارگیری تعقل است، نق زنی نیز در مرتبه ای بسیار پایین تر از نقد و نقل قرار می گیرد. خدابخش داودی نصر افزود: نقد یک نوع قضاوت است که متناسب با یکسری شاخص ها و ارزش ها موضوع ها را دسته بندی می کنیم، بنابراین قضاوت باید عادلانه و همراه با رعایت مسائل اخلاقی باشد.وی ادامه داد: حتی اگر قضاوت در خصوص دشمنان نیز داشته باشیم، در نق زنی فرد مبحث طرف مقابل را رد می کند، بدون آنکه راه حلی برای جایگزینی ارائه دهد. داودی نصر ادامه داد: در سخنان امیرالمومنین (ع) در نهج البلاغه نیز به مقوله نقد در قالب سخنان عبرت آموز و پندپذیر سفارش و تاکید فراوانی شده است و اگر افراد بشر به این توصیه قرآن کریم مبنی بر پرهیز از اظهار نظر در مواردی که شخص نسبت به آن علم ندارند، بسیاری از مشکلات و اختلاف های انسان ها برطرف خواهد شد؛ افراد نباید نسبت به مباحثی که خود به آن عمل نمی کنند، وارد شوند. ** انتقاد صحیح بسیاری از رویه های نادرست اجتماعی را اصلاح می کند وی یادآور شد: نقد نباید با تخریب یا مچ گیری اشتباه گرفته شود؛ فرد نقاد پیشنهادی را ارائه می دهد و طرف مقابل نیز می تواند آن را پذیرفته یا رد کند و بنا بر سخن بزرگان این عمل موجب اصلاح بسیاری از رویه های نادرست و ناپسند خواهد شد. داودی نصر گفت: بر اساس سخنان گهربار امیرمومنان (ع) انسان ها باید کمبودهای اخلاقی خود را با بردباری بپوشانند؛ در بسیاری از مواقع سکوت افراد و اظهار نظر نکردن بسیار معنا داشته و آثار مثبتی به دنبال دارد. ** موضعگیری انفعالی در برابر انتقاد نشانه بی خردی افراد است وی افزود: اگر افراد در مقابل نقد و انتقاد تاب تحمل نداشته و موضع گیری ناصحیح و انفعالی داشته باشند، این افراد بی خرد شناخته می شوند؛ بی دانشی، بی عقلی و بی علمی بسیار خطرناک است و اگر انسان ها رفتارهای اشتباه خود را اصلاح نکنند، شاهد گسترش مشکلات جامعه خواهیم بود. داودی نصر ادامه داد: فرد نقدکننده و شنونده نقد هر دو باید یکسری مسائل را در رفتار و عملکرد خود مد نظر داشته باشند، یکی از مهم ترین مسائل این است که در خصوص موضوعی که تخصص و صلاحیت نداریم، اظهار نظری نداشته باشیم و حتی سکوت در بسیاری مواقع بر دانش افراد می افزاید. وی تاکید کرد: آفتی که در جامعه ایران مشاهده می شود این است که غرور و تکبر باعث می شود از مواضع اشتباه و ناصحیح خود کوتاه نیاییم و در مقابل نظرهای اصلاحی جبهه گیری داشته باشیم، بسیاری از افراد با وجود آنکه نسبت به خطای خود آگاهی دارند ولی به دلیل کبر و غرور در جهت اصلاح آن گامی بر نمی دارند. داودی نصر اضافه کرد: حدود 70 درصد مردم از افراد نخبه و گروه های پیشرو در جامعه پیروی می کنند و این موضوع بیش از پیش لزوم فرهنگ نقد پذیری و انتقاد را در میان افراد نخبه دوچندان می کند. وی گفت: بنا به فرمایش حضرت امیر (ع) زیاده روی در انتقاد حتی در مقابل دشمنان نیز گناه محسوب می شود، اگر کوتاهی کنیم، ستمکار بوده و اگر بی دلیل مطلبی را ولو در خصوص دشمنان مطرح کنیم، نشان از بی تقوایی ماست. داودی نصر گفت: بیان اتهام ها به اشخاص و گروه ها بدون ارائه مستندات منجر به رواج بی اخلاقی در جامعه می شود و نه تنها در جهت اصلاح امور گام بر نخواهیم داشت، بلکه نسل جدید را نیز نسبت به مسئولان و دلسوزان نظام بدگمان و بدبین خواهیم کرد. وی یادآور شد: نقد کردن اصول مسلم دینی و بدیهیات از سوی افراد و گروه ها امری مضموم بوده و پسندیده نیست و منکر شدن موضوعی همچون حجاب از سوی برخی اشخاص که از ضروریات دینی است، پذیرفتنی نیست. داودی نصر بر لزوم نهادینه فرهنگ نقد و نقدپذیری در جامعه تاکید کرد و گفت: الزام ها و لوازم اجرای آن نیز باید دیده شود.وی یکی از مشکلات حوزه فرهنگی کشور را تعدد نهادها و سازمانهای تصمیم گیر در این زمینه برشمرد و گفت: هر کدام از این دستگاهها به صورت جزیره ای حرکت کرده و در چارچوب برنامه و ضوابط مشخص فعالیت نمی کنند.**شرفخانی: همه باید در بیان نقد و نقادی آزادی عمل داشته باشنددبیر حزب مردمسالاری استان ایلام گفت: مطابق با اندیشه شهید مطهری مخالفان فکری حتی مرتدان نیز باید نظر و دیدگاه خود را به طور آزادانه بیان کنند و حاکمیت باید بستری مهیا کنند که همه افراد جامعه از هر فکر، اندیشه و عقیده ای بدون اینکه تهدیدی متوجه آنان شوند، نظر و نقد خود را ارائه دهند.جواد شرفخانی افزود: شهید مطهری در جایی می گوید «در کجای تاریخ می بینید که یک حکومتی که همه مردم آن احساسات مذهبی دارند، آن قدر به غیر مذهبی ها آزادی دهد که در خانه خدا و در مسجد پیامبر (ص) منکر وجود خدا شوند و سپس اسلام را نفی کنند و همه تعالیم و دستورهای دین مبین خدا را زیرسئوال برند و حکومت هم با همه گرایش ها دینی و مذهبی این اجازه را به آنان دهد».دبیر شورای هماهنگی جبهه اصلاح طلبان ایلام اظهار کرد: این معلم شهید در ادامه می گوید «اگر اینها را بکشید و ببندید دیگر اسلامی باقی نمی ماند» اگر اسلامی وجود دارد به خاطر شهامت، شجاعت و پایمردی و صبر و مدارای رهبران اسلامی در مقابل منتقدان و مخالفان است که این آزادی را به طرف مقابل هدیه دادند.عضو شورای مرکزی حزب مردمسالاری ادامه داد: در قرآن هم در مورد آزادی بیان و نقد آیات گرانبهای فراوانی وجود دارد که خداوند متعال می فرماید مومنان می شنوند اما باید بهترین ها را انتخاب کنند وقتی اینها را می گوید یعنی اینکه گزینه های دیگری هم وجود دارد، مگر می شود در نظام اسلامی تنها یک گزینه وجود داشته باشد که آن هم احسن باشد، این شواهد مبرهن نشان می دهد که دین رحمانی اسلام بیشترین توجه و تاکید را به مقوله نقد و نقدپذیری در جامعه اسلامی دارد.** گام نخست جامعه اسلامی نقد و گام دوم نقدپذیری استشرفخانی گفت: در جامعه اسلامی ما گام اول نقد و گام دوم نقدپذیری است و این دو مقوله هیچ گاه از یکدیگر جدا نیست این یعنی آنکه هم نقد وجود داشته باشد و هم فرهنگ نقدپذیری این فرصت را در اختیار نقد و انتقاد قرار داده است.دبیر شورای هماهنگی جبهه اصلاح طلبان ایلام افزود: در بسیاری از وقت ها شعار حکومت آزاد سر داده می شود و گفته می شود به نقد و نقدپذیری باور وجود دارد اما در واقع این گونه است؟ ** نقد و نقدپذیری فرصت های اصلاح امور هستندوی ادامه داد: نقد و نقد پذیری فرصت هایی هستند برای اصلاح تدریجی امور و نقد و نقادی پیش از آنکه یک گفتمان باشد یک فرهنگ است و مادام که نقد و نقدپذیری تبدیل به فرهنگ عمومی نشود، اثرپذیری و کارکرد خود را نشان نخواهد داد.شرفخانی افزود: نگرش اصلاح طلبان مبتنی بر گفت و گو و نقد و نقادی در کنار نقدپذیری است به اعتقاد ما هیچ کسی مبرا از اشکال و اشتباه و نیست بنابراین باید فرصت نقد و نقادی را به همه داد در مقابل طرف مقابل نیز باید نقدپذیر باشد و ظرفیت پذیرش نقادی را در خود نهادینه کند.این فعال سیاسی اظهار کرد: هر جا که پذیرش نقد و نقدپذیری مبتنی بر فرهنگ وجود داشته و حکومت این اصل مسلم را پذیرفته به طور قطع و یقین لغزش و خطا نیز در امور جاری به بسیار کاهش یافته است.شرفخانی تاکید کرد: جامعه با نقدپذیری و نقادی به یقین پویاتر و فعال تر می شود ضمن اینکه امکان تضارب آرا و افکار نیز به بهترین نحو میسر و سرانجام سود این تبادل اندیشه ها نصیب جامعه و حاکم می شود. ** سجادی: تحمل نظر مخالف باید به یک فرهنگ در جامعه تبدیل شود دبیر جامعه اسلامی کارمندان استان ایلام به عنوان یک تشکل اصولگرایی نیز در این نشست اظهار کرد: در قرآن کریم فرهنگ تعامل و نقدپذیری به کرات عنوان شده و به مسلمانان سفارش شده امور خود را در سایه همکاری و تعامل انجام دهند تا از این طریق یک زندگی مناسب را شکل دهند. سیدخلیل سجادی اسدآبادی ادامه داد: نظرات گوناگونی در خصوص جایگاه و نحوه انتقاد در جامعه ایران وجود دارد که این موضوع پس از توافق برجام نمود بیشتری دارد و شاهد بیان نظرهای موافق و مخالف از سوی افراد و جریان های سیاسی هستیم ولی در سطح کلان متاسفانه برخی نقدها به سمت تخریب کشیده می شود.این فعال سیاسی گفت: برجام هم فرصت هایی برای کشور و نظام ایجاد کرد و مضراتی هم به دنبال داشته است، چنانچه در مورد پذیرش قطعنامه 598 در سال 67 که منجر به پایان جنگ هشت ساله ایران و عراق شد نیز می توانیم بگوییم هم منتفع شدیم و هم متضرر. وی گفت: تحمل نظر مخالف در بین اقشار مختلف باید نهادینه و به یک فرهنگ تبدیل شود و همگان باید آستانه تحمل خود را بالا ببرند تا اختلاف ها منجر به بروز رفتاهای پرخاشگرانه و غیراخلاقی نشود. ** نقد و نظارت رابطه دو سویه و معناداری با یکدیگر دارند سجادی اضافه کرد: انسان ها باید بر پایه و مبتنی بر قوه تعقل رفتار کنند، اصولا نقد و نظارت رابطه معنادار و دوسویه ای با یکدیگر دارند و می توانیم در مسیر نقد کردن به نظارت صحیح و اصولی برسیم، کسی که نقد می کند جنبه های مثبت و منفی یک موضوع را باید مد نظر داشته باشد و با رعایت این موارد می توان به نقطه مطلوب رسید. عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری در استان ایلام ادامه داد: نقدپذیری دریچه ای است که انسان را به سمت و سوی توسعه سوق می دهد، وقتی نقدپذیر باشیم می توانیم زوایای پیدا و پنهان یک موضوع را شناخته و با درک محدودیت ها و مشکلات تصمیم مفیدتری بگیریم و با رفع نقص های موجود به اهداف مورد نظر دست پیدا کنیم. سجادی با اشاره به عملکرد دولت های پس از انقلاب گفت: تمامی دولت ها دارای نقاط قوت و ضعفی مختص خود بوده اند؛ در کنار خدمات، مشکلات نیز داشته اند.وی گفت: به عنوان فرد منتسب به طیف اصولگرایان در بسیاری مواقع نسبت به عملکرد دولت های نهم و دهم انتقادهای خود را مطرح کرده ام.6033/6119/9002/2025















29/02/1395





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 72]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن