واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: نشست علمی بررسی گسست فرهنگی و شکاف نسلی در دانشگاه فردوسی برگزار شد مشهد- ایرنا- چند تن از جامعه شناسان و استادان دانشگاه عصر دوشنبه در نشستی با عنوان "گسست فرهنگی و شکاف نسلی در ایران" به کند و کاو پیرامون این موضوع پرداختند.
این نشست علمی با حضور حجت الاسلام غلامرضا صدیق اورعی جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی، دکتر سعید معیدفر جامعه شناس و استاد دانشگاه تهران و دکتر فیاض زاهد روزنامه نگار و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد تهران در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.* گسست فرهنگی به معنای شکاف نسلی نیست استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در این نشست گفت: این جامعه شناس گفت: طلایه دار تغییرات جدید در واقع نسلهای قدیمی هستند، همه نسلها به سمت تغییرات نگرشی و ارزشی کشیده می شوند.دکتر سعید معیدفر افزود: نشانه هایی از گسست فرهنگی در ایران امروز وجود دارد اما این امر به معنای شکاف نسلی نیست زیرا در جامعه ما به دلیل استحکام نهاد خانواده تعاملات بین نسلی همچنان وجود دارد.وی ادامه داد: البته سرمایه اجتماعی و اعتماد اجتماعی به دلیل گسست فرهنگی در جامعه ضعیف است و با توجه به وجود دو نوع فرهنگ رسمی و غیررسمی، بین این دو گسست ایجاد شده و جامعه به سمت دوقطبی شدن تغییر کرده است.این جامعه شناس مهمترین ویژگی فرهنگ غیررسمی را تکثر و گزینشگری ذکر و بیان کرد: فرهنگ غیررسمی هر روز در حال گسترش می باشد و این گسترش در عرصه دین و الگوی خانواده قابل ملاحظه است.وی گفت: هم اکنون نوعی گسست فرهنگی در جامعه بین فرهنگ رسمی و غیررسمی بوجود آمده که این گسست ناشی از وجود تمایز بین سیاستگذاری و وضع موجود است.دکتر معیدفر افزود: بین وضع موجود و بازنمایی وضع موجود تضاد زیادی وجود دارد، این تضادها چالشهای فرهنگی ایجاد می کند.وی ادامه داد: شکاف نسلی به معنای انقطاع ارزشها و هنجارهای نسل قدیم با نسل جدید است.استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران گفت: بنابراین استفاده از شیوهای متفاوت برای تحقق ارزشها به معنای شکاف نسلی نیست زیرا هم اکنون جوانان ایرانی اغلب از روشهای متفاوتی برای رسیدن به ارزشهای دینی و انقلابی استفاده می کنند که این به معنای شکاف بین نسلی نیست.وی افزود: تمایز نسلی لازمه شکاف نسلی است، در جامعه توسعه یافته ای که تمایز وجود دارد این شکافها بوجود می آید ولی در ایران به دلیل حفظ بنیان خانواده شاهد شکاف نسلی نخواهیم بود.دکتر معیدفر ادامه داد: بعد از انقلاب اسلامی به تنها نهاد اجتماعی که مجوز بودن داده شد نهاد خانواده بود و سایر نهادهای اجتماعی مانند نخبگان نادیده گرفته شد. وی گفت: در حالی که طی برحه ای از تاریخ معاصر عنصر عقلانیت در درک واقعیتهای کنار گذاشته شده بود اینک به تدریج در حال رسیدن به عقلانیت در درک مسائل و واقعیتها هستیم.این جامعه شناس در خصوص تفاوت دو نسل دهه 60 و دهه 70 نیز اظهار کرد: چگونگی درک و فهم شرایط و اقتضائات جامعه تفاوت بین دو نسل را رقم زده است.وی افزود: ایران به رغم چالشهای فرهنگی هنوز از منسجمترین ملتها در منطقه است.* زنان بیشترین تاثیر را بر فضای فرهنگی دارندعضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران نیز در این نشست گفت: زن ایرانی تحصیلکرده مطالباتی دارد لذا زنان امروزی بیشترین تلاش را برای به هم ریختن فرهنگ مسلط جامعه دارند.فیاض زاهد افزود: طبق برخی نگرشها زنان فقط برای بچه داری و ایجاد آرامش مردان آفریده شده اند اما زن وقتی به عرصه اجتماعی دنیای مدرن پا می گذارد حق انتخاب و اعتراض دارد.وی ادامه داد: همچنین در اغلب موارد نگرش فرهنگی نگرشی ضد شادمانی است و شادمانی عنصری نزدیک به گناه و دوری از معنویت تلقی می شود.این جامعه شناس گفت: جامعه ایران با جوامع سنتی متفاوت است، البته پس از انقلاب خطاهای آشکاری انجام شد و از آنجا که شاه شخصیتی ضداسلام بود پس از پیروزی انقلاب تیشه به ریشه هر چیزی که رنگ و بوی ملی داشت زده شد.وی افزود: پس از انقلاب شاهان و اسطوره های تاریخی نظیر داریوش و کوروش کبیر با این تعبیر که اگر از آنها تعریف و تمجید شود نام شاه در ذهن مردم توسعه می یابد نادیده گرفته شدند. زاهد ادامه داد: در نتیجه این اقدامات جوان ایرانی در بهم ریختگی فرهنگی به سر می برد و مشخص نیست به کدام ساختار فرهنگی تعلق دارد.وی گفت: اگر نهادهای مرجع مثل روشنفکران، روحانیون و اساتید دانشگاه را از دست دهیم چیز بهتری جای آن نمی آید.عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران افزود: هم اکنون از لحاظ فرهنگی تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.وی افزود: در حوزه فرهنگ وقتی به عنوان نیروی تامین کننده پرسش نسل جدید قادر به پاسخ دادن نیازهای این نسل نباشیم هیچ تعهدی برای پایبندی آنها به ارزشها وجود نخواهد داشت.زاهد ادامه داد: هم اکنون جنبشهای مارکسیستی در دانشگاههای غربی قویترین جنبش هستند زیرا در جهان فراایدئولوژی همچنان مارکسیسم زنده است.وی گفت: اما لیبرالها در همه جا در اقلیت قرار دارند چون هیچ مصلحی نمی تواند از فقر زاده شود و به همین دلیل دولت احمدی نژاد فاسدترین دولت پس از انقلاب بود.این جامعه شناس افزود: اگر گرفتار فقر شویم نمی توانیم مصلح بزرگی باشیم، هیچگاه جوامع فاقد آزادی به عدالت نمی رسند.* رعایت قواعد رفتار اقلیت، لازمه مقاومت فرهنگی استاد گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این نشست گفت: برای مقاومت فرهنگی باید قواعد رفتار اقلیت رعایت شود و نخستین خطای برخی مدیران فرهنگی که هنوز هم ادامه دارد غفلت از همین موضوع است.حجت الاسلام غلامرضا صدیق اورعی افزود: هنوز مدیران فرهنگی به دنبال مدرنسازی هستند، تولیدات آنها مشابه تولیدات شبکه های ماهواره ای است و در این تولیدات به اهمیت جامعه و اجتماع توجهی نمی شود.وی ادامه داد: غفلت از جامعه بعضا باعث شده انسجام اجتماعی ایران کمتر از سایر کشورها باشد.این جامعه شناس گفت: رفتار فرهنگی حکومت پس از انقلاب با صدا و سیما و دانشگاهها دچار تقلیل گرایی شد.وی افزود: جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب تا توانست ارتباط غربگرایان را با مبدا قطع کرد و این درحالی است که فرهنگ غربی هیچ وقت تعطیل نبوده است.حجت الاسلام صدیق اورعی ادامه داد: در جامعه سنتی بیشتر ناهنجاریها در نوجوانان و جوانان وجود داشت که بعدا حل می شد ولی با ورود فرهنگ غربی به کشور پایه های اعتقادی خدشه دار شد.وی گفت: پس از انقلاب غربگرایی به عنوان یک مشکل شناسایی شده ولی حل نشده و نمی شود.استاد گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد افزود :هم اکنون ذهنها و باورهای جدا جدا بر جامعه حاکم است و دچار به هم ریختگی ساختاری در جامعه شده ایم. وی ادامه داد: در جامعه امروزی نه شکاف نسلی وجود دارد نه گسست فرهنگی رخ داده بلکه یک اضمحلال اتفاق افتاده و فرهنگی به عنوان ذهنیتی مشترک وجود ندارد.نشست گسست فرهنگی و شکاف نسلی در ایران به همت جهاد دانشگاهی دانشگاه فردوسی در تالار شهید رجائی دانشکده ادبیات این دانشگاه در مشهد برگزار شد.7505/1858
27/02/1395
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 65]