تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ كس چيزى را در دل پنهان نداشت، جز اين كه در لغزش هاى زبان و خطوط چهره او آشكار شد....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805382638




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تفكيك اقدامات فرهنگي و اجتماعي پایتخت يك گام به جلو يا عقب؟!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: تفكيك اقدامات فرهنگي و اجتماعي پایتخت يك گام به جلو يا عقب؟!
سه سال است كه بحث تفكيك وظايف سازمان فرهنگي و معاونت اجتماعي مطرح شده اما از اين حوزه‌ها مشكلات كاسته نشده است
نویسنده : بيژن يانچشمه 


سه سال است كه بحث تفكيك وظايف سازمان فرهنگي و معاونت اجتماعي مطرح شده اما از اين حوزه‌ها مشكلات كاسته نشده است با اين حال انتظارات از شهرداري در حوزه فرهنگي، اجتماعي با توجه به كار‌كرد‌هاي مسائل فرهنگي و اجتماعي در ارتقاي زندگي شهري زياد است و تاكنون اين بخش‌ها نتوانسته‌اند به‌صورت مطلوب به نيازهاي شهروندان و خلأ‌هاي موجود در حوزه‌هاي فرهنگي و اجتماعي پاسخ دهند و به‌رغم تلاش‌هاي صورت گرفته لازم است تا مراكز فعال در اين زمينه بيشتر نمود داشته باشند. نمودي كه مي‌تواند به شهر و شهروندان و خدمات ارائه شده هويت‌بخشي دهد. بر اين اساس در حالي كه مديريت شهري به دنبال مديريت واحد شهري است هنوز نتوانسته در درون سازمان خود به يك وحدت رويه در افزايش كارايي فعاليت‌هاي فرهنگي و اجتماعي دست يابد. طرح تفكيك وظايف به دليل‌ آميختگي فعاليت‌ها با يكديگر يك گام به جلو است يا يك نوع عقبگرد به حساب مي‌آيد؟


  چابک‌سازی فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی یا فربه‌سازی دستگاه‌های شهری

 با آغاز كار شوراي شهر چهارم از شهرداري درخواست شد وظايف اجتماعي و فرهنگي ميان سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و معاونت فرهنگي هنري شهر تهران تفكيك شود. گلايه اعضاي شورا از موازي‌كاري‌ها و فعاليت‌هاي بي‌اثر اين حوزه بود. بودجه فرهنگي قابل توجهي ساليانه صرف مي‌شد، اما خروجي براي پارلمان شهري قابل قبول نبود.
پس از مدت‌ها كه اعضاي شورا در انتظار لايحه شهرداري در خصوص تفكيك وظايف فرهنگي و اجتماعي شهرداري بودند سرانجام طرح «الزام شهرداري تهران به تهيه و ارائه لايحه تفكيك مأموريت‌هاي فرهنگي، هنري، اجتماعي، ورزشي و تفريحي در شهرداري تهران» مورد بررسي قرار گرفت.

موافقان و مخالفان طرح تفكيك فعاليت‌هاي فرهنگي از فعاليت‌هاي اجتماعي چه مي‌گويند
در جريان بررسي طرح «الزام شهرداري تهران به تهيه و ارائه لايحه تفكيك مأموريت‌هاي فرهنگي، هنري، اجتماعي، ورزشي و تفريحي در شهرداري تهران» حجت‌الاسلام و المسلمين ناصحي، رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي در شوراي شهر مي‌گويد: به منظور تحقق گفتمان اقتصاد مقاومتي و رهنمودهاي مقام معظم رهبري و جلوگيري از اسراف، افزايش بهره‌وري و تبيين مأموريت‌ها و وظايف شهرداري تهران در امور فرهنگي، اجتماعي، هنري، ورزشي، تفريحي، شهرداري موظف است از تاريخ ابلاغ اين مصوبه تا حداكثر سه ماه آينده مطالعات لازم نسبت به ارائه لايحه ساماندهي فعاليت‌هاي هنري، ورزشي بين سازمان فرهنگي، هنري و معاونت امور اجتماعي – فرهنگي شهرداري تهران اقدام كند.
همچنين محسن پيرهادي عضو هيئت رئيسه شوراي شهر تهران تأكيد مي‌كند كه سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران از ابتداي تأسيس گسترده بوده اما معاونت اجتماعي به عنوان يك حوزه كوچك تشكيل شد، اما بعد از مدتي ساختارش به معاونت مبدل شد و مشكل ما در موازي‌كاري و تفكيك مأموريت‌ها نيست بلكه مشكل امروز ما تعصب در حفظ ساختارهاست و بايد از فربه كردن و قدرتمند كردن ساختار‌ها بپرهيزيم و ابتدا بايد بدانيم چه نياز‌هايي براي تحقق اهدافمان در انجام مأموريت‌ها نياز داريم بعد به ساختار‌ها بپردازيم.  احمد دنيامالي، رئيس كميسيون حمل و نقل شوراي شهر تهران نيز معتقد است بايد در ابتدا ساختار شهرداري و مأموريت‌هاي آن احصا شود و ما با جداسازي مخالف هستيم؛ چراكه معتقديم ساماندهي بهترين عنوان براي اين طرح است و جدا‌سازي سازمان فرهنگي و هنري سبب مي‌شود هماهنگي كاهش يابد و به تبع آن مشكلات بيشتر شود.
  
 تفكيك سازمان فرهنگي و هنري گره روي گره زدن است
احمد حكيمي‌پور، ديگر عضو شوراي شهر تهران در اين باره مي‌گويد جداسازي سازمان فرهنگي هنري از شهرداري ناشي از يك ناهماهنگي مقطعي در شورا بوده و بايد بدنه اين سازمان به شهرداري بازگردد. چراكه شهرداري و شورا در يك مقطع دور زده شدند و بايد با هماهنگي‌هايي كه با دفتر مقام معظم رهبري و مجلس انجام مي‌دهيم، اين مشكل حل و فصل شود و تفكيك سازمان فرهنگي و هنري گره روي گره زدن است. از سوي ديگر اسماعيل دوستي، عضو ديگر شوراي شهر در اين باره تأكيد مي‌كند كه قانون اجازه ادغام وظايف اين دو سازمان را نمي‌دهد؛ چراكه حوزه فعاليت آنها تفكيك شده است و نبايد نگران جداسازي سازمان فرهنگي و هنري از شهرداري باشيم چراكه شهردار تهران حكم رئيس اين سازمان را امضا مي‌كند.
 
 نبايد از چابك‌سازي ترسيد
چندي پيش حجت‌الاسلام ناصحي اعلام كرده بود كه با واگذاري مديريت تمامي كتابخانه‌ها به سازمان فرهنگي و هنري، استارت تفكيك مسئوليت‌هاي فرهنگي از معاونت اجتماعي شهرداري تهران و الحاق آن به سازمان فرهنگي و هنري آغاز شده است. رئيس كميته فرهنگي شوراي شهر تهران با اشاره به لزوم تفكيك فعاليت‌هاي فرهنگي از معاونت اجتماعي شهرداري تهران مي‌گويد: پيشنهاد مي‌شود ستاد توانمندسازي بانوان و اداره كل زنان اين معاونت نيز به دليل جنس تكراري اقداماتشان با يكديگر ادغام شوند.  مجتبي شاكري درخصوص جدايي برنامه‌هاي فرهنگي و هنري از معاونت اجتماعي شهرداري تهران و الحاق آن به سازمان فرهنگي و هنري كه پيش از اين خبرش را رئيس كميسيون فرهنگي شورا مطرح كرده بود معتقد است:  ساختار سازماني تكراري و هزينه‌هاي موازي و فعاليت‌هاي مشابه از جمله آفت‌هاي سازمان فرهنگي و هنري و معاونت اجتماعي است.
وي با بيان اينكه جداسازي برنامه‌هاي فرهنگي و هنري از معاونت اجتماعي منطقي و لازم است، تأكيد مي‌كند:  با توجه به اينكه سازمان فرهنگي و هنري سابقه‌اي طولاني در اجراي برنامه‌هاي فرهنگي دارد و زيرساخت‌هاي لازم نيز در اين سازمان ايجاد شده است به نظر مي‌رسد جداسازي اين برنامه‌ها از معاونت اجتماعي و الحاق به سازمان فرهنگي و هنري ضروري باشد.  رئيس كميته فرهنگي شوراي شهر تهران با بيان اينكه از اين پس سازمان فرهنگي و هنري متولي برنامه‌هاي هنري در تهران است و معاونت اجتماعي تنها به مسائل اجتماعي و رفاهي مي‌پردازد، مي‌افزايد:  نبايد از چابك‌سازي سازمان بترسيم چراكه يكي از بارهايي كه در حال حاضر روي دوش شهرداري تهران سنگيني مي‌كند، نيروي انساني گسترده است كه مي‌توان با ادغام اين سازمان‌ها و چابك‌سازي اين مشكل را حل كرد.  وي تأكيد مي‌كند كه از سال اول شوراي شهر چهارم به اين جمع‌بندي رسيديم و قرار بود در اين راستا مصوبه‌اي داشته باشيم اما شهرداري تهران اجازه خواست تا بسترسازي‌هاي لازم را انجام بدهد و حالا با تغيير سازمان فرهنگي و هنري اعلام كرده‌اند كه آمادگي پوشش تمامي برنامه‌هاي فرهنگي و هنري پايتخت را دارند.
  
 مصوبه مجلس  برای  واگذاري اماكن فرهنگي شهرداري ‌
معاون برنامه‌ريزي، توسعه شهري و امور شوراي شهرداري تهران با بيان اينكه شوراي عالي فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران بيش از يك‌سال است كه اقدامات خوبي در راستاي دغدغه دوستاني كه اين طرح را ارائه نموده‌اند انجام داده است، مي‌گويد:  تفكيك مسائل فرهنگي و اجتماعي به صورت مطلق مقدور نيست چراكه با توجه به مصوبه شوراي اسلامي شهر تهران در دو سال گذشته كه واحدهاي شهرداري را ملزم به هزينه درصدي از اعتبارات خود در فعاليت‌هاي فرهنگي و اجتماعي مي‌كند اجراي صحيح مأموريت‌هاي اين سازمان‌ها در گرو انجام درست اقدامات فرهنگي و اجتماعي توسط خود آنان است.
ناصر اماني همچنين به اساسنامه مصوب سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران اشاره كرد و مي‌افزايد:  اين اساسنامه مصوب مراجع بالاتر از شوراي اسلامي شهر و شهرداري تهران است و طبيعتاً تغيير آن نيز توسط شهرداري تهران مقدور نيست و تدبير شهردار هم بر اجراي اساسنامه سازمان به عنوان مبناي كار فرهنگي در شهر تهران است و در اين راستا اداره اماكن فرهنگي شهر تهران بايد توسط سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران صورت پذيرد كه در اين راستا در سال گذشته با همكاري معاونت اجتماعي و سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران بيش از 200 كتابخانه و اماكن فرهنگي از حوزه اجتماعي به سازمان فرهنگي تحويل شده است.
 معاون شهردار تهران معتقد است هر فعاليت فرهنگي كه به انقلاب، ارزش‌هاي اصلي نظام و مسائل ملي و مذهبي بپردازد در چارچوب وظايف سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران است. حال آنكه هر فعاليت فرهنگي كه به مأموريت‌هاي شهرداري و آموزش شهروندي مانند فرهنگ شهرنشيني، فرهنگ ترافيك و … مي‌پردازد توسط حوزه اجتماعي شهرداري تهران انجام خواهد شد.  معاون شهردار تهران با اشاره به قانون مصوب مجلس شوراي اسلامي در خصوص سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران تأكيد مي‌كند كه طبق اين قانون، شهرداري تهران موظف به متمركز نمودن كليه فعاليت‌ها با ماهيت فرهنگي، هنري و ورزشي در سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران است.
 
  سازمان فرهنگي هنري در حال فربه شدن است
 همچنين رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران با اشاره به غائله شهرداري در موضوع خانه شهرياران جوان مي‌گويد:  سازمان فرهنگي، هنري چندي ديگر از بدنه شهرداري جدا و مستقل مي‌شود و مديريتش از دستمان در مي‌رود و نبايد به اختيارات اين سازمان اضافه كنيم.
عليرضا دبير با بيان اينكه بايد از اختيارات سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران كاسته شود، گفت: سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران در حال فربه شدن است و افزودن به اختيارات سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران، يك اشتباه استراتژيك است، چراكه چندي پيش با لابي دوستان، فرمانداري به شورا نامه زده است كه حق افزايش و تعيين نرخ مراكز فرهنگي و هنري را نداريم چراكه اين سازمان مستقل است.  آنچه در حوزه فعاليت‌هاي فرهنگي و اجتماعي در شهر مهم است آن است كه توسعه فعاليت‌هاي فرهنگي و هنري و اجتماعي نيازمند آن است كه از مهندسي فرهنگي كشور تبعيت كند و اينگونه نباشد كه در كلانشهري مانند تهران تمامي بار برنامه‌ها و فعاليت‌ها و زيرساخت‌ها بر دوش مديريت شهري قرار گيرد و دستگاه‌هاي متولي كه داراي بودجه و اعتبار هستند در حاشيه قرار بگيرند با اين حال ضروري است تا تمامي فعاليت‌هاي حوزه‌هاي فرهنگي و اجتماعي با سند چشم‌انداز مديريت شهري هماهنگ و همراه باشند تا بتوان در سايه فعاليت‌هاي خدماتي و ارائه برنامه‌هاي فرهنگي و اجتماعي به توسعه پايدار شهري دست يافت.
 ساماندهي و توسعه فعاليت‌هاي فرهنگي با توجه به نيازهاي روزافزون شهروندان مي‌طلبد تا برنامه‌ها با پرهيز از موازي‌كاري به سمت رونق و كاربردي ساختن برنامه‌ها در اين حوزه‌ها سوق داده شود.
هر چند بحث بر سر الزام شهرداري تهران به ساماندهي مأموريت‌هاي فرهنگي و اجتماعي شهري و ورزشي به گفته رئيس شورا در وهله اول شهرداري را ملزم به ساماندهي مأموريت‌هاي فرهنگي و اجتماعي و هنري كرد تا شهرداري در اين روند هر سه ماه گزارش ساماندهي را به شوراي شهر ارائه كند و همچنين مقرر شد تا كميته مشترك فرهنگي با مجلس شوراي اسلامي و دفتر مقام معظم رهبري در صورت موافقت اين نهاد تشكيل شود تا به راه‌حل مشتركي در اين زمينه برسند؛ با اين حال مقرر شد تا يك طرح جامع و كامل كه به روز باشد در اين زمينه تهيه شود. با اين تفاسير بايد منتظر ماند تا مشخص شود آيا تفكيك وظايف فرهنگي و هنري از اجتماعي مي‌تواند در پيشبرد اهداف مديريت شهري و در كلان مديريت فرهنگي و اجتماعي كشور تأثيرگذار باشد و براساس برنامه و مهندسي فرهنگي كشور گام بردارد يا اين تفكيك به نوعي عقبگرد به حساب مي‌آيد كه بايد هزينه‌ها از جيب شهر و شهروندان پرداخته شود.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن