تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 25 دی 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): کسی که از چیزی طرفداری مصرّانه و نابجا کند یا اینکه از جانب دیگران به نفع او طرفداری ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1853043489




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیا روشنفکری در ایران مرده است؟


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
 آیا روشنفکری در ایران مرده است؟
آیا روشنفکری در ایران مرده است؟ پس از یک دهه مطالعه درباره جریان‌های روشنفکری در ایران مدت‌ها با این مساله مواجه بوده‌ام که جریان روشنفکری در ایران با بیماری صعب‌العلاجی مواجه شده است.


به گزارش فرهنگ نیوز،پس از یک دهه مطالعه درباره جریان‌های روشنفکری در ایران مدت‌ها با این مساله مواجه بوده‌ام که جریان روشنفکری در ایران با بیماری صعب‌العلاجی مواجه شده است. اگر گفته می‌شود روشنفکری در ایران به دلیل غربزدگی از ابتدا بیمار متولد شد اما امروز مشکلات این پدیده حتی افزون شده است. اگر نسل‌های پیشین روشنفکری در ایران افراد تحصیلکرده و باسوادی بودند که البته شناخت درستی از جامعه ایران نداشتند و ضمن داشتن مایه‌های غربزدگی نسخه‌های نادرست برای جامعه تجویز می‌کردند اما جامعه امروز ایران با قشری بی‌سواد مواجه است که «روشنفکران خودخوانده» هستند.

این قشر جدید به دلیل بی‌مایگی‌ای که دارد و خود نیز به آن واقف است دست به اقداماتی می‌زند تا از طرق نامتعارف کسب شهرت کند و به‌زعم خود ره صدساله را یک شبه طی کند. آنها می‌دانند مسیر روشنفکری واقعی و اصیل راه پرمشغله و زمانبری است که به دهه‌ها تلاش و ریاضت و مطالعه نیاز دارد لذا سراغ این مسیر که شهرت آن هم بسیار دیربازده است و اساسا معلوم هم نیست که روی دهد، نمی‌روند و به میانبرها روی می‌آورند. مَثَل معروف تاریخی این دست شهرت‌ها برادر حاتم طایی است. او زمانی که دید نمی‌تواند شهرت و محبوبیت حاتم را کسب کند آن کار را در چاه زمزم کرد تا نامش در تاریخ بماند. امروز نیز ما با نسل عجول و بی‌حوصله‌ای مواجه هستیم که برای رسیدن به شهرت دست به هر اقدامی می‌زند. نمونه این موارد این روزها گاهی در صفحه شخصی افراد در پیام‌رسان‌هایی مانند اینستاگرام، تلگرام و... مشاهده می‌شود.

در حقیقت از مهم‌ترین دلایل سقوط روشنفکری در دوران امروز وجود قشری از افراد بی‌مایه و سطحی است که ادا و اطوار روشنفکری درمی‌آورند بدون آنکه از زمینه‌های حداقلی آن برخوردار باشند. امروز روشنفکر اصیل و واقعی که تن به فرمایشات سرمایه‌داری نمی‌دهد یا با رسانه‌هایی که به نظام سلطه تعلق دارند کار نمی‌کند، گمنام می‌ماند.

امروز دیگر مهم نیست از چه سطحی از اندیشه و دانش و هنر برخوردار باشی؛ مهم خودفروشی و سرسپردگی به الیگارشی، نظام سلطه و سرمایه‌داری است.امروز بیش از هر زمان دیگری روشنفکر اصیل خانه‌نشین شده است و قشر خودفروخته خود را در بازارهای مکاره به نمایش می‌گذارد.

روشنفکر اصیل امروز اگر بخواهد مستقل بماند و براساس مبنای فکری و علمی خود سخن بگوید مورد حمایت رسانه‌ها قرار نمی‌گیرد. آنچه امروز روشنفکری را تا پرتگاه مرگ کشانده رشد نظام سرمایه‌داری و الیگارشی است.

هرچه می‌گذرد «پول» مهم‌ترین ارزش اجتماعی می‌شود و این ارزش(!) جای تمام ارزش‌های دیگر مانند اخلاق، انسانیت، معنویت و استقلال را می‌گیرد. در این شرایط روشنفکر اصیل دامن خود را از این ورطه بیرون می‌کشد و کار دست قشری روشنفکرنما یا روشنفکرخودخوانده می‌افتد. در دهه 1350 روشنفکر ایرانی هرچه که بود حداقل از صاحبان قدرت و سرمایه استقلال داشت. البته در این دوران هم روشنفکران وابسته کم نبودند که همواره نیز مورد انتقاد روشنفکران انقلابی و مستقل قرار داشتند یا اینکه روشنفکران سرمایه‌جویی بودند که مورد نقد روشنفکران اصیل قرار داشتند اما در مجموع هژمونی روشنفکری با روشنفکران آزاده و مستقل و انقلابی بود.

مرحوم شریعتی روشنفکران عصر خود را به «رزمی» و «بزمی» تقسیم می‌کرد. روشنفکر رزمی همان روشنفکر اصیلی بود که نه تن به فرامین سرمایه‌دار می‌داد و گماشته و روزی‌خوار الیگارشی می‌شد و نه خود را به جریان‌های استعماری و نظام سلطه می‌فروخت. البته معروف شده است که روشنفکران بزمی را روشنفکران کافه‌نشین نیز نامیده‌اند اما اگر تاریخ انقلاب را نگاه کنیم حتی میان روشنفکران کافه‌نشین نسل پیش نیز روشنفکر اصیل کم نبود.

آنچه امروز ما را بر بالین روشنفکری کشانده و عن‌قریب است که شاهد باشیم ریق رحمت را سر بکشد همان تحولاتی است که درباره مراحل نظام سرمایه‌داری و امپریالیسم به وفور بیان شده است. در حقیقت امروز رشد نظام سرمایه‌داری غربی که امپریالیسم را تشدید کرده است در قالب‌های مختلف، روشنفکران مستقل و جهان سومی را خانه‌نشین کرده و به جای آن از قشری دون‌مایه که خود را اجیر آنان کرده‌اند بهره می‌برد.

اگر کتاب غربزدگی مرحوم آل‌احمد را دوباره بخوانیم پی به رمز و راز این قشر خواهیم برد و عجیب است که پس از نیم‌قرن چگونه این توصیفات هنوز بر آنان صدق می‌کند. از توصیفات مهمی که آل‌احمد داشت این بود که آنها «هرهری مذهب» هستند؛ نه اینکه لامذهب یا ضدمذهب باشند. هرهری مذهب یعنی اینکه حزب باد هستند، بادی که منافع دنیوی به ارمغان آورد. او که ریشه ندارد اعتقاد ریشه‌ای هم ندارد؛ چه از جنس مذهبی‌اش چه از جنس لامذهبی‌اش. بسیاری از آنان خود حامل انواع خرافات و رمال‌گری و جن‌گیری هستند. مخالفت او با مذهب، نه از روی عقیده و استدلال است و نه برایش فلسفه و عقلانیت اهمیت دارد. او خودش است و امیالش.

در نگاه خوشبینانه یک سانتی‌مانتالیست است که به تناسب حس و حالش فعلی از او سر می‌زند.

در پایان کلام بازگردیم به ترجیع‌بند همیشگی خود یعنی «الیگارشی». امروز غریب نیست که چرا روشنفکری اصیل جای خود را به قشری ضعیف و بی‌هویت داده است. علت این است که الیگارشی نمی‌تواند روشنفکر مستقل و اصیل را تحمل کند.

به اعتقاد «الیگارشی بیمار» روشنفکر خوب روشنفکر مرده است؛ چه مرگ حقیقی، چه مرگ شخصیتی. الیگارشی پادو می‌خواهد نه بیشتر از آن. وقتی او خود را بالاتر از همه کس و همه چیز می‌داند دیگر نیازی به روشنفکر فرهیخته نمی‌بیند و چون مدیریت مالی نیز در دستان او است از این طریق امور را مدیریت می‌کند. با این تحولات و ساختارها، امروز روشنفکری یک پدیده مستقل نیست بلکه زائده‌ای وابسته به الیگارشی است. او از اربابان جدید پول می‌گیرد تا برای آنان هنر تولید کند، متنی بنگارد یا رسانه‌ای را اداره کند. جهان امروز نشان می‌دهد که چگونه در ساحت الیگارشی اصالت اندیشه رنگ باخته و جای آن را منافع الیگارشی گرفته است.
 

منبع: وطن امروز


95/3/29 - 11:49 - 2016-6-18 11:49:34





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن