تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 16 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خداشناس ترين مردم پر درخواست ترين آنها از خداست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799601442




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

كاهش نرخ سود سپرده ممنوع


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: كاهش نرخ سود سپرده ممنوع
بانك‌ها نرخ سود تسهيلات را در شرايطي 22 درصد اعلام مي‌كنند كه اين نرخ سود يك نرخ سود اسمي و غيرواقعي به شمار مي‌آيد...
نویسنده : هادی غلامحسینی 


بانك‌ها نرخ سود تسهيلات را در شرايطي 22 درصد اعلام مي‌كنند كه اين نرخ سود يك نرخ سود اسمي و غيرواقعي به شمار مي‌آيد، زيرا پس از محاسبه مشخص مي‌شود كه نرخ سود تسهيلات در بانك‌هاي ايران در عمل بالاي 26 درصد است. بارها و بارها اتفاق افتاده است كه وقتي با ماشين حساب نرخ سود وام دريافتي از بانك را مورد تجزيه قرار مي‌دهيم به اين نتيجه مي‌رسيم كه نرخ سود اعمال شده با آنچه بانك مدعي است تفاوت فاحشي دارد اما وقتي دليل اختلاف را از شعبه بانك جويا مي‌شويم، در توضيحات مواردي را عنوان مي‌كنند كه هيچ‌گاه اين موارد به شكل رسمي روي نرخ سود تسهيلات اعلام نمي‌شود، به‌طور مثال هم اكنون بانك‌ها رسماً اعلام مي‌دارند كه نرخ سود تسهيلات 22 درصد است اما نرخ سود واقعي تسهيلات در عمل بيش از 26 درصد محاسبه مي‌شود. با اين توضيح اين مورد مطرح مي‌شود كه كاهش نرخ سود سپرده بانكي با اين‌گونه رفتارهاي بخشي بانكي كشور تأثيري در كاهش نرخ سود تسهيلات بانكي ندارد، چراكه بانك در جريان عمليات بانكي خود نرخ سود بالاتري را روي تسهيلات اعمال مي‌كند.
 
نرخ سود تسهیلات بیش از 26درصد است
در اين بين نكته جالب آن است كه ميانگين نرخ سود پرداختي بانك‌ها به كل سپرده‌ها اعم از كوتاه مدت، ميان‌مدت و بلندمدت شايد حدود ۱۰ درصد هم نشود اما بانك‌ها نرخ سود تسهيلات را به شكل رسمي ۲۲ درصد اعلام و بيش از 26 درصد اعمال مي‌كنند!

اگرچه دستمزد مهم‌ترين محل كسب درآمد براي عمده ايراني‌هاست اما مطالعات نشان مي‌دهد در كنار دستمزد، سپرده‌گذاري در بانك يكي از مهم‌ترين راه‌ها براي كسب درآمد در جامعه است كه ميليون‌ها نفر از اقشار ضعيف و متوسط جامعه از اين محل جهت تقويت مالي خود كسب سود مي‌كنند. آخرين ترازنامه منتشره بانك‌ها از سوي بانك مركزي بيانگر رشد سپرده‌گذاري بخش غيردولتي در بانك‌هاست. حجم سپرده‌هاي بخش غيردولتي كه در پايان سال 93 در محدوده 747‌هزار ميليارد تومان بود، در بهمن ماه سال 94با 27‌درصد رشد نسبت به اسفند ماه سال 93 به 945 هزار ميليارد تومان رسيد. در اين ميان در شرايطي حجم اين سپرده‌هاي غيردولتي بانك‌ها در بهمن ماه سال 94 شامل سپرده‌هاي ديداري، مدت‌دار و قرض‌الحسنه 945‌هزار ميليارد تومان گزارش شده كه حجم كل نقدينگي كشور در پايان بهمن ماه سال 94 معادل 975 هزار و 940 ميليارد تومان بوده است. در اين بين چند روزي است كه مقوله كاهش نرخ سود سپرده‌هاي بانكي در جامعه خبرساز شده است، حال اگر چه شكل ظاهري اين جريان به سود اقتصاد است و توليد از تسهيلات ارزان قيمت بهره مي‌برد اما در پشت پرده چنين اتفاقي نمي‌افتد.
 
نرخ سود سپرده برای مردم اهمیت دارد
حقيقت است كه يارانه 45 هزار توماني ماهانه براي بسياري از خانوارهاي ايراني حائز اهميت است بدين ترتيب بي‌شك تغيير نرخ سود سپرده نيز براي مردم نيازمند جامعه يا اصلاً سرمايه داراني كه سرمايه خود را از ايران خارج نكرده‌اند، ايجاد نگراني مي‌كند. شايد در ابتدا بسياري از خوانندگان موضع بگيرند كه چرا با كاهش نرخ سود بانكي مخالفت مي‌شود، در اين بين بايد بين مقوله كاهش نرخ سپرده‌ها در بانك با نرخ تسهيلات تفاوت قائل شد. متأسفانه طي سال‌هاي گذشته بانك‌ها به واسطه تعديل پيوسته نرخ سود سپرده‌ها، هيچ‌گاه نخواسته‌اند از حاشيه سود خود جهت فعاليت‌هاي بانكي بكاهند و تلاش كرده‌اند تعديل نرخ سود تسهيلات از محل كاهش نرخ سود سپرده‌ها (منابع مردم) اتفاق بيفتد و در اين بين حاشيه سود خود را در حد مطلوب حفظ كنند، ‌براي مثال هم اكنون بانك‌ها به سپرده‌هاي بانكي كوتاه مدت 8‌درصد و بلندمدت 18درصد سود مي‌پردازند، اين در حالي است كه نرخ سود تسهيلات نيز در ظاهر 22 درصد و در عمليات بانكي بيش از 26درصد است.
 
مابه‌التفاوت نرخ سپرده با تسهیلات خیلی بالاست
حال بايد توجه داشت ميانگين نرخ سود پرداختي بانك‌ها به كل سپرده‌ها اعم از كوتاه‌مدت، ميان‌مدت و بلندمدت شايد حدود 10‌درصد هم نشود اما بانك‌ها نرخ سود تسهيلات را 26 درصد اعمال مي‌كنند، اين در حالي است كه ما‌به‌التفاوت نرخ سپرده و نرخ سود تسهيلات حقيقي در بانك‌هاي كشور بالاي 15 درصد است، در اين بين اين سؤال مطرح مي‌شود كه چرا بايد بين سود سپرده و تسهيلات آنقدر فاصله نجومي (تقريباً معادل تورم كنوني كشور) وجود داشته باشد. به نظر مي‌رسد بانك مركزي، شوراي پول و اعتبار و شوراي هماهنگي بانك‌ها بايد اين بار بدون آنكه نرخ سود سود سپرده‌ها كه همانا اندوخته و پس‌انداز ميليون‌ها از مردم زحمتكش و نيازمند جامعه است، بانك‌ها و مؤسسات اعتباري را ملزم كنند تا نرخ سود تسهيلات را كاهش دهند، با اين كار هم نقدينگي از بانك خارج نمي‌شود (به دليل سود سپرده مطلوب) و هم اينكه بانك‌ها مجبور مي‌شوند براي حفظ حاشيه سود خود از هزينه‌ها و ريخت و پاش‌هاي متعدد و متنوع خود بكاهند.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 131]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن