تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 7 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):چیزی با چیزی نیامیخته است که بهتر از حلم با علم باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802409224




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نرخ سود سپرده ها تا 15 درصد کاهش یابد/ کاهش تورم باعث افزایش سپرده های بانکی می شود


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: مهدی تقوی با اشاره به تعیین سود بانکی بر اساس میزان تورم موجود در کشور گفت: این نرخ برای سپرده گذاران باید حدود 2 تا 3 درصد بیشتر از نرخ تورم و برای تسهیلات گیرندگان نیز حدود 3 تا 4 درصد بیشتر از نرخ سود سپرده ها باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تراز ، مهدی تقوی اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه علامه در پاسخ به سوال خبرنگار تراز درباره دلایل تمایل بانک ها برای کاهش نرخ بهره بر خلاف گذشته گفت: موضوع مهم نرخ بهره واقعی است که با توجه به کاهش تورم در دو سال اخیر نرخ های فعلی به هیچ وجه معقول نبوده و باید کاهش یابند که خود بانکداران نیز به این موضوع واقف شده اند.وی با اشاره به تعیین سود بانکی بر اساس میزان تورم موجود در کشور افزود: این نرخ برای سپرده گذاران باید حدود 2 تا 3 درصد بیشتر از نرخ تورم و برای تسهیلات گیرندگان نیز حدود 3 تا 4 درصد بیشتر از نرخ سود سپرده ها باشد.
تقوی با عقلایی دانستن کاهش نرخ سود در شرایط فعلی خاطر نشان کرد: ما زمانی می توانیم شاهد نرخ های بهره پایین در کشور باشیم که تورمی تک رقمی و زیر 6 درصد داشته باشیم تا نرخ های بهره در سیستم بانکداری ما نیز تک رقمی شود.وی یکی از دلایل نرخ های بالای سود در سیستم بانکداری ایران را تورم دانسته و تصریح کرد: هر چقدر نرخ تورم کاهش یابد بانکداری ما نیز به بانکداری اروپایی ها با سود کمتر و افزایش بهره وری در تولید نزدیک تر می شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه درباره مشکلات ساختاری تورم در اقتصاد ایران اظهار داشت: عموما افزایش سالیانه دستمزدها بر اساس میزان تورم تعیین می شود که با کاهش تورم میزان این افزایش نیز کاهش یافته که در نتیجه حجم نقدینگی موجود در کشور نیز کمتر می شود.این اقتصاددان در ادامه توضیح داد: افزایش دستمزدها به شرط کاهش تورم تاثیرات مثبتی بر اقتصاد کشور گذاشته و با افزایش قدرت خرید مردم باعث افزایش تقاضا و رونق تولید در کشور می شود.تقوی درباره تبعیت نرخ بازار از نرخ بانکی افزود: در اقتصادهای توسعه یافته بانک های مرکزی آن کشور با تعیین یک نرخ بهره تنزیل مجدد و با توجه به شرایط آن اقتصادها نرخ های بهره را تعیین می کنند. وی گفت: برای مثال وقتی نرخ تورم در اقتصادی 2 درصد باشد بانک ها نمی توانند با بهره 10 درصدی تسهیلات دهند. بنابراین با توجه به رقابتی که بین بانک ها وجود دارد شاهد یک نرخ بهره معقول هستیم.
این استاد اقتصاد با اشاره به افزایش تقاضا برای تسهیلات بانکی با کاهش نرخ سود بانکی اظهار داشت: عرضه و تقاضای موجود در بازار این اثر را می گذارد. برای مثال زمانی که تورم 40 درصد باشد کسی سپرده خود را با نرخ 20 درصدی در بانک نمی گذارد چرا که تورم باعث کاهش ارزش سپرده، سپرده گذاران می شود. وی افزود: در حالی که با شرایط موجود سپرده گذاری معقول بوده و با افزایش میزان سپرده ها افزایش تسهیلات بانکی نیز امکان پذیر است.
تقوی با اشاره به نرخ سود بانکی 18 درصدی خاطرنشان کرد: اگر تورم موجود را 12 درصد در نظر بگیریم نرخ سود 15 درصدی برای سپرده های بانکی معقول به نظر می رسد.وی در خاتمه درباره عواید کاهش نرخ سود برای اقتصاد ایران به تراز گفت: با کاهش نرخ سود هزینه تسهیلات کاهش یافته و با کاهش هزینه تسهیلات هزینه تولید و در نهایت قیمت های تمام شده کاهش خواهد یافت که باعث کاهش تورم و افزایش صادرات خواهد شد.









زمانبندی انتشار: 11 خرداد 1395 - 09:49





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن