تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 7 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):راست ترين سخن، رساترين پند و زيباترين حكايت، كتاب خدا (قرآن) است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802362403




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انتقاد از برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۸



هشتمین برنامه از دوره‌ی جدید کانون فیلم «سینماحقیقت» شامگاه (یکشنبه شانزدهم خرداد) در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد، به نمایش و نقد و بررسی مستند «یمینی‌شریف؛ نغمه‌سرای کودکان» اختصاص داشت. به گزارش ایسنا، در ابتدای جلسه‌ی نقد و بررسی، ناصر صفاریان، مسئول جلسه‌های نمایش فیلم از تلاش برای نمایش مستندهای جذاب در طول ماه مبارک رمضان سخن گفت و افزود: «قصد داریم برخلاف روند سال‌های گذشته، در ماه رمضان فیلم‌هایی را به نمایش بگذاریم که از قابلیت جذب تماشاگران بیش‌تری برخوردار باشد و بتواند مخاطبان این نوع سینما را ترغیب کند تا گرمای تابستان را نادیده گرفته و برای تماشای این فیلم‌ها از خانه بیرون بیایند.» وی سپس با اشاره به گسترش چشم‌گیر برخی شبکه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر، از برخی کاربران این شبکه‌ها انتقاد کرد و گفت: «متاسفانه گاهی دیده شده اشتراک بدون اجازه‌ی تصویر برخی تئاترها، فیلم‌ها و مستندهای به نمایش درآمده باعث بروز مشکلاتی شده که بیش از همه ریشه در نحوه نادرست استفاده‌ی افراد از این شبکه‌های اجتماعی دارد.» صفاریان افزود: «برخی کاربران این‌گونه شبکه‌ها به اشتباه فکر می‌کنند اجازه دارند از هر پدیده فرهنگی فیلم و عکس تهیه کنند و آن‌ها را در شبکه مورد علاقه خود به اشتراک بگذارند؛ در حالی که این شکل استفاده از محصولات فرهنگی، غیرقانونی و مستلزم دریافت اجازه حقوقی از صاحب یا صاحبان آثار است.» در ادامه‌ی جلسه، هومن ظریف، کارگردان این مستند که در فیلم خود به زندگی، آثار و جایگاه عباس یمینی شریف در ادبیات کودک پرداخته،‌ فیلم خود را محصول جست‌وجو در تاریخچه و نحوه آموزش و پرورش کشور دانست که به تعبیر او از چشم بسیاری از مردم ایران نادیده مانده است. وی سپس با اشاره به مشکلات اجرایی برخی از فیلم‌های قبلی خود گفت: «مهم‌ترین درسی که از ساخت آن فیلم‌ها آموختم این بود که رعایت کردن چیزهایی که به عنوان یک بیننده می‌توان از آن‌ها ایراد گرفت بسیار دشوار و سخت است. به همین دلیل گاهی که فیلم‌های قبلی‌ام را می‌بینم، با خودم می‌گویم چه اعتماد به نفس عجیبی داشته‌ام!» صحبت‌های دکتر امید روحانی بخش دیگری از جلسه‌ی شامگاه گذشته بود. وی ابتدا با اشاره به گرایش‌های موجود در ساخت فیلم‌های زندگی‌نامه‌ای گفت: «اقبال بزرگ هومن ظریف در ساخت این فیلم، دستیابی او به آرشیو بسیار درخشانی بوده که از دل آن مستندی برای شناساندن شخصیتی با ویژگی‌های عباس یمینی‌شریف بیرون آمده است.» او افزود: «خانواده و اعضای بنیاد یمینی‌شریف که در گردآوری این مواد آرشیوی مشارکت داشته‌اند، خدمت بزرگی به مردم ایران کرده‌اند و این اصلاً امتیاز کم و کوچک و بی‌اهمیتی نیست.» وی برگ برنده‌ی این مستند را دسترسی سازنده‌ی آن به مواد آرشیوی مکتوب و تصویری دانست و گفت: «کارگردان با استفاده از این مواد خام، موفق شده ضرب گفت‌وگوهای عمدتاً ملال‌آور و خسته‌کننده‌ای که معمولاً در این نوع فیلم‌ها به کار گرفته می‌شود را بگیرد. آرشیو گسترده‌ای که از فیلم‌ها و عکس‌های زنده‌یاد عباس یمینی‌شریف در اختیار سازنده‌ی فیلم قرار داشته باعث شده یک مجموعه‌ی جذاب و تاریخی، پیش چشم تماشاگر جان بگیرد و کاری کند تا مخاطب فیلم، مدت زمان تقریباً هفتاد دقیقه‌ای فیلم را به راحتی تحمل کند.» روحانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، پرداختن فیلمساز به برخی موضوع‌های جنبی، از جمله سیر تطور و تکمیل ترانه‌های کودکانه را از دیگر امتیازهای مستند مورد بحث برشمرد و گفت: «ساخته شدن این مستند باعث شد مجموعه‌ی فرهنگی عظیمی که سال‌ها زیر غبار فراموشی قرار گرفته بود، مورد بازخوانی مجدد قرار گرفته و در دسترس محققان، علاقه‌مندان و نسل جوان امروز قرار بگیرد که در باره‌ی‌ این نوع افراد اطلاعات خوب و کاملی ندارند.» وی مستند «نغمه‌سرای کودکان» را یک مجموعه‌ی نسبتاً جذاب، شامل اطلاعات بسیار مفید در باره‌ی‌ شخصیت عباس یمینی‌شریف دانست و افزود: «این فیلم، بخشی از وظیفه‌ی ذاتی سینمای مستند (شامل ارائه‌ی اطلاعات عمومی و تصویری) را برعهده گرفته و به نوعی موفق شده یک ویکی‌پدیای تصویری باشد.» دکتر روحانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: «این فیلم مستند، سندی برای خود ما و البته آیندگانی است که شاید بخواهند در باره‌ی‌ عباس یمینی‌شریف بیش‌تر بدانند. به همین دلیل انتظار بیش‌تر و دیگری از آن نباید داشت.» این منتقد سینما، مستند به نمایش درآمده را یک اثر استاندارد دانست و افزود: «این فیلم در باره‌ی‌ تلاش‌های مرد شریفی است که آموزش و پرورش کشور ما بی‌شک مدیون زحمات و فعالیت‌های خستگی‌ناپذیر اوست؛ و خوش‌بختانه این دیدگاه نیز در فیلم، خیلی خوب و کامل و دقیق به نمایش گذاشته شده است.» توضیحات هومن ظریف درباره‌ی فیلم خود، بخش دیگری از جلسه‌ی نقد و بررسی مستند مورد بحث بود. این مستندساز در پاسخ به انتقاد منتقد مهمان جلسه، مبنی بر کم‌توجهی فیلم به منازعات فرهنگی رایج میان نویسندگان دهه‌ی چهل خورشیدی گفت: «این ایراد وارد است چون من بعد از ساخت فیلم موفق شدم نسبت به شخصیت عباس یمینی‌شریف شناخت پیدا کنم.» وی در ادامه از عدم نمایش فیلم خود از تلویزیون اظهار گله کرد. امید روحانی در بخش پایانی جلسه، عدم تلاش برای توزیع صحیح و گسترده‌ی آثار مستند و داستانی را یکی از مشکلات اساسی سازمان‌های مرتبط با فیلمسازی دانست و گفت: «نکته این‌جاست که ما بعد از سال‌ها تلاش و تجربه در این زمینه هنوز نتوانسته‌ایم از کالای فرهنگی یک کالای اقتصادی بسازیم و آن را در عرصه‌ی جهانی، حتی به‌صورت محدود عرضه کنیم.» وی ضمن اشاره به علاقه‌ی برخی مراکز فرهنگی خارج از کشور به خرید و آرشیو مستندهای ایرانی، نمایش‌های محدود این‌گونه فیلم‌ها در محافل فرهنگی را عامل اصلی کم‌توجهی به قابلیت‌های سینمای مستند دانست و افزود: «تا زمانی که کالاهای فرهنگی به کالاهای اقتصادی تبدیل نشوند، پیدا کردن فیلم‌های مورد علاقه‌ی علاقه‌مندان، وضعیت مناسب‌ و خوبی پیدا نخواهد کرد؛ نه در ایران و نه در هیچ‌کدام از شهرهای بزرگ جهان.» انتهای پیام








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 116]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن