تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 25 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، كليد وضو و كليد هر چيزى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806587336




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خانه ملت را محل مجادلات سیاسی نکنید


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: خانه ملت را محل مجادلات سیاسی نکنید
مجلس دهم بالاخره پس از فراز و نشيب‌هاي فراوان با انتخاب علي لاريجاني به عنوان رئيس و با اتمام رايزني‌ها براي تشكيل كميسيون‌هاي آن وارد مسيراصلي خود می‌شود. مجلس دهم از نظر ساختار سياسي و چينش كرسي‌ها با تمام مجالس پس از انقلاب اسلامي متفاوت است.
نویسنده : مهدی پورصفا 
صرفنظر از گرايش‌هاي اصولگرا و اصلاح‌طلب كه محور اصلي رقابت‌هاي سياسي طي چند سال اخير بوده است، گروه جديدي از نمايندگان با نام مستقلين پا به عرصه وجود گذاشته‌اند. پيش از اين نيز مستقلين در عرصه رقابت‌هاي انتخاباتي حضور پيدا مي‌كردند، اما اين بار از نظر كميت متفاوت است.
راهيابي نزديك به 60 نماينده مجلس شوراي اسلامي با عنوان مستقل اتفاقي جديد را در عرصه سياست داخلي رقم خواهد زد. راهيابي اين تعداد نماينده واقعيتي است كه مي‌تواند نكته‌اي را در عرصه سياست به نمايندگان يادآوري كند.

اين نكته هم اين است كه مردم خواستار دوري از سياسي‌كاري و توجه به مشكلاتي هستند كه آنان را بيش از پيش آزار مي‌دهد. جناح سياسي ديگر در اولويت مردم براي انتخاب قرار ندارد.
نگاهي به پيام مقام معظم رهبري درهنگام آغاز به كار مجلس مي‌تواند نشان‌دهنده راهنماي صحيحي از آنچه باشد كه مجلس شوراي اسلامي بايد به آن بپردازد.

مقام معظم رهبري در پيام خود می‌فرمایند: شرايط طوفاني منطقه و جهان و ماجراجويي‌هاي بين‌المللي سلطه‌گران و اتباعشان، ايران اسلامي را با اوضاع پيچيده‌تري از گذشته روبه‌رو ساخته است. اقتدار کشور براي مواجهه با اين شرايط، به هوشمندي و عزم راسخ و در دست داشتن ابتکار عمل از سوي همه‌ مسئولان نياز دارد. وظيفه‌ انقلابي و قانوني شما نمايندگان محترم آن است که مجلس را سنگري استوار در برابر ترفند و فسون و افزون‌خواهي گستاخانه‌ استکبار و نقطه‌ اتکاي درخشان مردم مؤمن و انقلابي بسازيد.

ايشان در بخش ديگري از پيام خود مي‌افزايند: تحقق بخشيدن به اقتصاد مقاوم با همه‌ الزامات قطعي آن و نيز تلاش مجدانه براي گسترش و ژرف‌سازي فرهنگ اسلامي، دو اولويت فوري کنوني است. اولويت‌هاي مهم ديگري در بخش‌هاي گوناگون مربوط به اقتدار ملي و استحکام امنيت و مصونيت کشور، وجود دارد که تضمين‌کننده‌ استقرار عدالت اجتماعي و استقلال و پيشرفت کشور است. شناخت اين اولويت‌ها ازجمله‌ وظايف نمايندگان و در دسترس ذهن هوشمند آنان است.

با توجه به اينكه افزايش رضايتمندي مردم از نظام جمهوري اسلامي يكي از معيارهاي ثبات محسوب مي‌شود، طبيعي است كه در چنين شرايطي توجه به اوضاع اقتصادي در كنار فرهنگ با توجه به تأكيدات مقام معظم رهبري برنامه قطعي است كه مجلس شوراي اسلامي بايد آن را دنبال كند.
اما چه مسائلي مي‌تواند مجلس را در عمل به اين وظيفه حياتي با مشكل روبه‌رو كند و عملاً هرگونه اميد مردم به مجلس درخصوص اصلاح امور از بين ببرد.
   
تجربه مجلس ششم تكرار مي‌شود؟
نگاهي به تجربه‌هاي مجالس گذشته نشان مي‌دهد كه سياسي‌كاري و تمركز بر مجادلات سياسي بيهوده مي‌تواند بزرگ‌ترين خطر براي حيات مجلس باشد.
كسي  نمی‌تواند ادعا کند که  سیاست‌ورزی به مجلس شوراي اسلامي راه ندارد. احزاب گوناگون با ابراز وجود نماينده‌هاي خود است كه مي‌توانند تأثيرگذاري سياسي خود را اثبات كنند. با اين حال تجربه نشان مي‌دهد كه سياست‌ورزي به راحتي و با اندكي خطا مي‌تواند به سياسي‌كاري ختم شود و تجربيات ناكام گذشته را تكرار كند.

شايد يكي از اين تجربيات ناكام را بتوان اتفاقات روي داده در جريان مجلس ششم عنوان كرد. در جريان وقايع مجلس ششم آنچنان جنجال‌هاي سياسي در فضاي سياسي بالا گرفت كه امكان انجام هرگونه عمل مؤثر در حوزه بهبود شرايط اقتصادي با مشكل روبه‌رو شد.

تحصن‌ها و طرح‌هاي جناحي همچون اصلاح قانون مطبوعات كه با نامه مستقيم مقام معظم رهبري از دستور كار خارج شد، بخشي مهم از حوادث مجلس ششم بود. در بررسي كارنامه مجلس ششم عملاً هيچ‌گونه نقطه مناسبي در خصوص عملكرد اقتصادي وجود نداشت. رأي قاطع مردم در انتخابات‌هاي بعدي مجلس به گروه‌هايي كه داعيه پرداختن جدي را به حوزه اقتصاد را داشتند، مي‌توان نشانه‌هايي از اين طرح دانست.
جلوگيري از روي دادن چنين اتفاقي در مجلس دهم نيازمند توجه به برخي نكات است.
   
مسئله اصلي اقتصاد است
اولين نكته در اين باره اتمام رقابت‌هاي بي‌دليل بر سر جايگاه‌هاي داخلي در مجلس است. حال كه رقابت‌ها به اتمام رسيده است، به طور حتم بايد تمام توان مجلس براي ادامه خدمت‌رساني بر مردم متمركز باشد.

مسلماً مجلس دهم به دليل اينکه از دو جناح سياسي از کرسي‌هاي نزديک به هم برخوردار است، از استعداد ايجاد چالش، تنش و درگيري بسيار بالايي برخوردار است، بنابراين با توجه به اينکه هر دو جناح از قدرت تعيين‌کنندگي بالا و نزديک به هم برخوردار هستند، بيم آن مي‌رود نمايندگان مجلس دهم از وظايف قانوني خود غفلت نموده و با دوقطبي کردن مجلس در سايه موضوعات سياسي نسبت به مسائل اصلي کشور بي‌اعتنايي کنند.

 چنين مجلسي کارکرد اصلي خود را که بايد مبتني بر فعاليت‌هاي کارشناسي و با دقت عمل باشد، عموماً مبتني بر کارکردهاي سياسي مي‌کند و در اين فضا افراد خارج از مجلس و طرف‌هاي درگير در احزاب گوناگون مي‌توانند اهداف و مطامع سياسي خود را از طريق باندبازي و سياسي‌کاري به نمايندگاني که وارد مجلس کرده‌اند، تحميل کنند. تحميل ديدگاه‌هاي خارج از مجلس و درون‌حزبي مي‌تواند چالش‌هاي نگران‌کننده‌اي را براي کشور رقم بزند، به همين دليل تشکيل فراکسيون‌هاي قدرتمند که تعادل و تعامل را بين دو جناح سياسي برقرار کنند، امري ضروري و اجتناب‌ناپذير است، چراکه فراکسيون‌هاي مردمي مي‌توانند با رويکردي کارشناسي خارج از قيل و قال‌هاي سياسي مطالبات مردمي را در رأس برنامه‌هاي کاري مجلس شوراي اسلامي قرار دهند.

سال 95 در حالي سال اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل ناميده شد که مقام معظم رهبري به دليل مشکلات اقتصادي مردم از مسئولان خواستار عمل و اقدام شدند. بنابراين مجلس دهم مي‌تواند يکي از بارقه‌هاي اميد در تحقق شعار سال باشد. هنگامي که نمايندگان مجلس دهم اولويت‌هاي خود را مبتني بر مسائل اقتصادي و حل چالش‏هاي مهم اقتصادي از قبيل تورم، بيکاري، رکود و معيشت مردمي بگذارند، يکي از راه‌هاي رسيدن به اقتصاد مقاومتي و اقدام و عمل به دست نمايندگان هموار خواهد شد. توجه به اولويت‌هاي اصلي جامعه به‌خصوص تأمين اقتصادي و افزايش اشتغال جوانان، حل مسائل ازدواج و حاشيه‌هايي که معضلات بسياري را براي تشکيل خانواده و اشتغال جوانان فراهم کرده از اوجب واجباتي است که نمايندگان بايد بدان بپردازند و با پرهيز از اولويت دادن به مسائل غيراصلي و حاشيه‌اي به دنبال توسعه اقتصادي و اجتماعي باشند.
   
تاريخ‌ساز يا عبرت‌ساز
اقتصاد مقاومتي بايد به عنوان اصلي‌ترين دستور كار مجلس دهم در رأس كار آن قرار بگيرد. مسئله‌اي كه مطالبه اصلي مردم است و نبايد در جنگ و جدال‌هاي حزبي قرباني شود.
مجلس دهم در شرايط حساسي پا به عرصه سياسي كشور گذاشته است. اين مجلس مي‌تواند كارنامه درخشان از خود باقي بگذارد يا با پرداختن به مسائل بي‌ارزش عملاً تمام همت خود از را بين ببرد. 


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 101]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن