تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نـادانى، مايـه مرگ زندگان و دوام بدبختى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804758582




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تا حالا ما تحريم را دور مي‌زديم حالا نوبت دور زدن آنهاست!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: تا حالا ما تحريم را دور مي‌زديم حالا نوبت دور زدن آنهاست!
نویسنده : اولاد آدم 
از قديم گفته‌اند كاري كه عوض دارد، گله ندارد! يعني يك زماني ما بايد تحريم‌ها را دور مي‌زديم و حالا اروپايي‌ها بايد دور بزنند! به اين مي‌گويند بازي برد- برد! يعني با يك شيب ملايم به آنها بشارت مي‌دهيم كه اگر محصولات نفت و پتروشيمي ما را مي‌خواهند و نمي‌توانند به ما پولش را بدهند، به جاي دسته بيل و چوب بستني، مثلاً قطعات بي‌كيفيت خودرو بدهند. يعني اجداد ما هم در گذشته همين كار را مي‌كردند و ما چه كمتر از اجدادمان داريم؟
... شما يادتان نمي‌آيد، آن زمان‌ها هنوز سكه ضرب نكرده بودند و اصلاً ضرابي وجود نداشت! اجدادمان مي‌رفتند بازار و داد و ستد مي‌كردند. مثلاً يك گوني گندم مي‌دادند و يك بشكه شيره مي‌گرفتند تا سر ملت را شيره بمالند! حالا هم حكايت اينهمه رفت و آمد و بخور بخور و لابي‌گري در هتل‌هاي پنج ستاره، شده است حواله‌هاي بانكي ترك و بانك‌هاي ليگ دسته سومي! مي‌دانم كه باور نمي‌كنيد. يعني بعد از آن همه جشن و پايكوبي و بگم بگم تدبيري‌ها، آدم برود و ببيند كه باز هم دارند سرش را كلاه مي‌گذارند و مجبور است از خود، چهره خندان نشان بدهد كه ملت نگويند اين يكي كارشان هم تو زرد از كار درآمد!بلي! باورش سخت است. اولاد آدم هم اول فكر مي‌كرد شوخي است. بعد ديد شوخي شوخي، ماجرا جدي شده است و كسي هم لايش را بالا نمي‌آورد كه نمي‌آورد! تا اينكه بالاخره يكي به ساق پاي اولاد آدم زد !
بله! بالاخره، علي محمد بساق‌زاده، مدير كنترل توليد شركت ملي پتروشيمي ايران گفت آن راز ناگفته. نانوشته. ناخوانده را! او گفته پس از بروز مشكلات بانكي، برخي شركت‌هاي اروپايي در حال ايجاد ترتيبات پيچيده تهاتري براي خريد محصولات پتروشيمي از ايران و روي هم رفته دور زدن سيستم بانكي غربي هستند.
او افزوده، بر اساس چنين ساز و كاري، يك شركت اروپايي از طريق ارسال پول به يك شركت سازنده قطعات خودرو در اروپا، پول محصولات پتروشيمي خريداري شده از ايران را مي‌پردازد. آن قطعه‌ساز سپس محصولات خود را به ايران ارسال مي‌كند و خريداران پول محصولات پتروشيمي را به شركت پتروشيمي پرداخت مي‌نمايند. وي از اشاره به نام شركت‌هايي كه در اين ساز و كار دخالت دارند خودداري كرده. (آخر اگر لو بروند، عمو سام، گازشان مي‌گيرد!)
اولاد آدم مي‌داند كه معاملات تهاتري با ايران در دوره تحريم‌ها براي خريد محصولات غيرنفتي مرسوم بود، اما انتظار نمي‌رفت پس از لغو تحريم‌ها باز هم از اين نوع معاملات براي تجارت با ايران استفاده شود. يعني اگر ما سيمانمان را دور دهانمان چرخانديم و ريختيم داخل چرخه‌اي كه داشت مي‌چرخيد و حالا نمي‌چرخد، در مقابلش، چه چيزي عايدمان شد؟
البته باز خدا را شكر كه جنسي كه به آنها مي‌دهيم، تك نرخي است! اگر مي‌خواست دو نرخي باشد چه مي‌شد؟ يعني خدا را شكر، اقتصادمان سالم است، اگر ناسالم بود چه مي‌شد؟ مجبور بوديم همينطور كه به مردم دو نرخي مي‌دهيم، به خارجي‌ها هم بدهيم! خدا را شكر كه يك چيزمان سالم است و آن هم اقتصادمان است! يعني نوبخت رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور درباره دو نرخي كردن بنزين براي مردم فهيم كشورمان گفته: دولت اساساً دو نرخي بودن را در يك شرايط اقتصاد سالم، فسادآور مي‌داند و با دو نرخي كردن بنزين مخالف است.
بنابراين بعيد به نظر مي‌رسد كه دولتي‌ها با خارجي‌ها هم دو نرخي بازي كنند. البته اين احتمال وجود دارد كه خارجي‌ها بخواهند دو‌نرخي بازي كنند. بايد ديد اين‌بار امثال بابك زنجاني در ايران رشد مي‌كنند يا اروپا؟ هر چند ما كه اعتقاد داريم، برجام، گل داده و شكوفه كرده و تورم يك رقمي دارد مي‌شود و تحريم هم، رفته است خانه خاله! بنابراين احتمالاً امثال بابك زنجاني را بايد در خانه خاله پيدا كرد. نگويد كه خانه خاله كجاست؟ اروپاست ديگر...


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن