واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: نسخه ای به روز شده از شاهنامه فردوسی در نمایش راه مهر، راز سپهر تهران- ایرنا- کارگردان و بازیگر پیشکسوت عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون که به زودی نمایش «راه مهر، راز سپهر» را در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می برد، درباره این نمایش گفت: درونمایه و مضمون این نمایش، شاهنامه فردوسی، اما با نگاهی به دوران معاصر و مسائل روز است.
به گزارش روز سه شنبه خبرنگارفرهنگی ایرنا، شکرخدا گودرزی در نشست خبری نمایش «راه مهر، راز سپهر» افزود: من سالهاست که بخشی از تمرکز خود را روی این موضوع گذاشته ام که تئاتری متناسب با فرهنگ کشور خود را روی صحنه ببرم؛ چرا که بسیاری از نمایش های ما اینگونه نیستند و ما در واقع حرفی می زنیم که مخاطب ما نمی تواند با آن ارتباط برقرار کند. وی با بیان اینکه این حلقه مفقوده تئاتر ما است که باید به آن توجه کنیم، ادامه داد: نوشتن نمایشنامه «راه مهر، راز سپهر» حدود سه سال طول کشید؛ درونمایه و مضمون آن قصه شاهنامه است؛ اما این قصه را به گونه ای ارائه دادم که با دوران معاصر ارتباط داشته باشد؛ برخی ممکن است فکر کنند که من به تاریخ، اسطوره، و ... توجه می کنم؛ اما من باور دارم که همه چیز باید پویا و زنده و با جریانات روز در ارتباط باشد.گودرزی افزود: من با شناخت از جامعه خود شروع به نوشتن می کنم و با همین نگاه نمایشنامه ای را روی صحنه می برم.** قرائتی از نگرانی و اضطراب بشر امروز کارگردان نمایش «راه مهر، راز سپهر» بیان کرد: رفتارهای افراط گرایانه و تعصبی در مسیر ترویج دین که در دنیا می بینیم موجب شده که مهربانی و امر قدسی که جهان را به آرامش می رساند، از بین برود؛ نمایشنامه «راه مهر، راز سپهر» هم درونمایه ای در رابطه با جنگ دین ها دارد؛ در این نمایش شخصیت اسفندیار به گونه ای نشان داده می شود که با اتکا به زور شمشیر می خواهد دین زرتشت را در سراسر دنیا ترویج دهد؛ در واقع قرائتی از نگرانی و اضطراب بشر امروز در جهان است.وی افزود: ما متن های بسیاری داریم که می توانیم از آنها قرائتی امروزی ارائه دهیم؛ شاهنامه یکی از آن متن هاست و می تواند در بستر فرهنگی ما به خوبی جواب دهد؛ مثنوی، سعدی، کلیله و دمنه و داستان های اساطیری ما نیز از این دست هستند. گودرزی در ادامه خاطرنشان کرد: هیچ فلسفه ای در دنیا بدون اتکا به اساطیر نمی تواند حرف خود را بزند. نسل جوان ما نسبت به اساطیر و ادبیات کهن خود بیگانه هستند؛ و این بیگانگی موجب شده که ما فرهنگ خود را نادیده گرفته و به فرهنگ و فلسفه غرب اتکا کنیم.وی یادآور شد: آنچه که در حکمت خسروانی ما به آن پرداخته شده، بعدها دکارت از آن بهره گرفته است؛ اما حواس ما به چنین سرمایه ای نیست و بیشتر دکارت را مورد توجه قرار می دهیم. گودرزی گفت: از آنجایی که تئاتر ساحت اندیشه و بیان مسائل اجتماعی است، می تواند منجر به ایجاد چالش شود؛ البته زمانی که ما سراغ متن های فلسفی و اندیشه ای می رویم، شیوه اجرای آنها مقداری دشوار می شود.** اجرایی متفاوتکارگردان نمایش «راه مهر، راز سپهر» درباره تفاوت اجرای این نمایش در سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر و اجرای عمومی آن اظهار کرد: از آنجایی که در جشنواره کارگردان واقعاً نمی داند تاریخ اجرای او چه زمانی است، و از شرایط اجرا در آن زمان از جمله طراحی دکور، صحنه و میزانسن مطلع نیست، شکل اجرا بسیار متفاوت از اجرای عمومی می شود.وی از سرمایه گذار این نمایش قدردانی کرد و گفت: اگر او نبود ما امکانات کنونی را نمی توانستیم فراهم کنیم؛ امکاناتی همچون کارگاه های آهنگری، نجاری، خیاطی، رنگ و ... که به یغما رفته بود؛ تمام سازه های این نمایش با حمایت وی در اشتهارد ساخته، و اینجا فقط پیچ و مهره شد.گودرزی از اینکه برخی از سرمایه گذاران در همان ابتدای کار می گویند: «این نمایش چقدر پول به ما بر می گرداند؟» و اگر پولی به آنان بازنگردد از آن نمایش حمایت نمی کنند، اظهار تأسف کرد.وی افزود: حامی نمایش ما، نخستین جمله ای که مطرح کرد این بود که می خواهم فرزندم با دیدن این نمایش با شاهنامه فردوسی آشنا شود؛ وی با چنین انگیزه و نگاه فرهنگی از نمایش حمایت کرد و این قابل ستایش است.** حمایت از فرهنگ کشورمرتضی محمد رضایی، حامی نمایش «راه مهر، راز سپهر» نیز در این نشست گفت: من این مسیر را با آگاهی انتخاب کردم؛ تا پیش از این در عرصه های دیگری کار کرده بودم؛ اما امروز خوشحالم از اینکه توانسته ام به عنوان یک جزء کوچک، گروهی از هنرمندان را که برای به نمایش گذاشتن بخشی از فرهنگ کشور دور هم جمع شده بودند، از نظر مالی حمایت کنم. فراهنگ**9362**1569
21/02/1395
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 110]